InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Teveel ketonen in de urine: oorzaken en symptomen ketonurie

Teveel ketonen in de urine: oorzaken en symptomen ketonurie

Teveel ketonen in de urine: oorzaken en symptomen ketonurie Abnormale hoeveelheden ketonen in de urine of teveel ketonen in de urine staat bekend als 'ketonurie'. Hiermee wordt de aanwezigheid bedoeld van aceton, acetoacetaat en betahydroxyboterzuur in de urine. Ketonen zijn in water oplosbare moleculen die door de lever worden aangemaakt door de afbraak van vetzuren. Abnormaal hoog keton-gehalte van de urine. wijst erop dat je lichaam een ​​alternatieve energiebron gebruikt, een veel voorkomend verschijnsel tijdens verhongering of bij diabetes type 1-patiënten die lijden aan ketoacidose (verzuring van het bloed). Ketonen kunnen gemeten worden via het bloed of urine.

Teveel ketonen in de urine

Ketonurie is een medische aandoening waarbij er een abnormaal hoog ketongehalte van de urine is. Het wordt gezien in omstandigheden waarin het lichaam een 'reservebrandstof’ gaat gebruiken, namelijk vet, en bij de verbranding daarvan komen afvalstoffen vrij, zogeheten 'ketonen'. Ketonurie wordt gezien bij verhongering of bij diabetes type I. De productie van ketonlichamen is een normale reactie op een tekort aan glucose, waarbij het lichaam vet gebruiken.

Oorzaken van ketonurie

Ketonurie is eenvoudigweg een teken dat je lichaam is overgegaan op vetverbranding om aan energie te komen. Je lichaam gebruikt een combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten om cellulair weefsel te voeden. Glucose is de belangrijkste energiebron omdat deze gemakkelijk door je cellen kan worden gebruikt. Dit is echter alleen mogelijk als het hormoon insuline ook aanwezig is, want dit zorgt ervoor dat bloedsuiker kan worden opgenomen door alle cellen in het lichaam. Bij diabetici is er niet altijd voldoende glucose in de cellen aanwezig. Het lichaam gaat dan vet gebruiken als brandstof.

Verhongering

Als je gedurende langere tijd niets eet, neemt je insuline af. Zodra je lichaam de voorraad glucose heeft opgebruikt, wordt het opgeslagen vet aangesproken, maar ook eiwitten (onder andere gevonden in spieren). Bij de verbranding hiervan komen dan afvalstoffen vrij, de zogeheten 'ketonen'.

Spijsverteringsstoornissen

Als de opname van koolhydraten niet goed verloopt, dan zal het lichaam terugvallen op de verbranding van vet en spieren voor de benodigde energie. Dit zal leiden tot de ontwikkeling van ketonen in het bloed en in de urine.

Onevenwichtige voeding

Het eten van een dieet dat voornamelijk veel vet of weinig koolhydraten bevat, kan leiden tot de aanmaak van ketonen.

Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is vetrijk, maar het bevat weinig eiwitten en koolhydraten waardoor het lichaam overschakelt van het verbranden van koolhydraten en eiwitten naar het verbranden van je vetreserves.

Intensieve sportbeoefening kan leiden tot ketonurie / Bron: Istock.com/MartinanIntensieve sportbeoefening kan leiden tot ketonurie / Bron: Istock.com/Martinan

Zware lichamelijke inspanning

Bij zware lichamelijk inspanning of intensieve sportbeoefening hebben je spieren ontzettend veel behoefte aan energie. Als het lichaam onvoldoende glucose heeft opgeslagen om aan de vraag te voldoen, dan schakelt het over op een ​​alternatieve energiebron: vet. Dit veroorzaakt een ketonproductie, die uiteindelijk via de urine wordt uitgescheiden.

Overmatig braken en diarree

Overmatig braken en langdurige diarree zorgt er in essentie voor dat het lichaam in de hongermodus terechtkomt omdat het probeert vet af te breken als alternatieve brandstofbron. Dit zal leiden tot de productie van ketonen, die in de urine worden uitgescheiden.

Andere oorzaken

Je kunt ketonurie ontwikkelen, zelfs als je geen diabetes hebt of een streng ketogeen dieet volgt. Andere oorzaken zijn:
  • overmatig alcoholgebruik
  • zwangerschap
    Ketonurie tijdens de zwangerschap / Bron: Greyerbaby, PixabayKetonurie tijdens de zwangerschap / Bron: Greyerbaby, Pixabay
  • ziekte of infectie
  • hartaanval
  • emotioneel of lichamelijk trauma
  • medicijnen, zoals corticosteroïden en diuretica (plaspillen)
  • drugsgebruik

Symptomen

Hoe meer ketonen in je urine, hoe ernstiger de symptomen en hoe gevaarlijker het kan worden. Afhankelijk van de ernst kunnen de symptomen van teveel ketonen bestaan uit:

Er kunnen ook aan ketonurie-gerelateerde symptomen aanwezig zijn:

Ook kunnen er symptomen zijn van ziekten zoals sepsis (bloedvergiftiging), longontsteking en urineweginfecties die kunnen leiden tot hoge ketonspiegels.

Urineonderzoek met behulp van teststrips / Bron: Alexander Raths/ShutterstockUrineonderzoek met behulp van teststrips / Bron: Alexander Raths/Shutterstock

Onderzoek en diagnose

Ketonurie kan worden vastgesteld middels urineonderzoek (een teststrip). Uiteraard zal de arts ook een vraaggesprek met je voeren over je klachten en je medische geschiedenis on ogenschouw nemen. Er kan ook ander onderzoek ingezet worden om de oorzaak van abnormale hoeveelheden ketonen in de urine te achterhalen:
  • bloedonderzoek
  • thoraxfoto
  • CT-scan
  • elektrocardiogram (ECG, hartfilmpje)
  • bloedglucosetest

Behandeling van ketonurie

Behandeling van ketonurie hangt af van de oorzaak die overmatige productie van ketonen in het lichaam veroorzaakt. Ketonurie die wordt veroorzaakt door een dieet (koolhydraatarm of -vrij dieet) of verhongering kan worden behandeld door het nemen van een goed uitgebalanceerd dieet met veel koolhydraten. Voor diabetici die lijden aan Ketonurie, is het van vitaal belang om betere maatregelen te nemen om de ziekte te beheren en om het ketongehalte in de bloedbaan te verlagen.

Preventie

Ketonurie kan met de juiste zorg worden voorkomen. Omdat diabetici een hoger risico op ketonurie hebben, is het, om ketonurie te voorkomen, nodig om de glucosespiegels in het bloed en ketonlichamen in de urine nauwlettend in de gaten te houden. Hoewel ketonurie vooral voorkomt bij mensen met diabetes type 1, kan het ook voorkomen bij mensen met diabetes type 2. Daarom wordt sterk aanbevolen dat alle mensen met diabetes, met name type 1, zowel hun glucosespiegels als ketonwaarden nauwlettend controleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ketonen in de wielersport: doping of niet?Ketonen in de wielersport: doping of niet?Ketonen (ketonendrankjes) zijn in de wielersport niet meer weg te denken. Ketonen zouden door wielerploegen worden gebru…
Ketose bij een koolhydraatarm dieetKetose bij een koolhydraatarm dieetKetose is een toestand van het lichaam die essentieel is voor het lichaam bij mensen die gebonden zijn aan een koolhydra…
Vette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urineVette urine: Oorzaken van vette (olieachtige) urineHet gebeurt niet vaak dat mensen hun plas bekijken. Niettemin is dit belangrijk, want soms treden plotse afwijkingen aan…
Afvallen en ketoseEr zijn veel manieren om gewicht te verliezen, niet alleen met ontelbare diëten maar ook met talloze eetschema’s. Eén va…
Acetonemie of ketogeneseAcetonemie of ketogeneseAcetonemie of ketogenese zijn verschijnselen die zich voordoen bij een hoge vetverbranding of bij suikerziekte. Er is te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ImagePixel/Shutterstock
  • https://www.labce.com/spg40435_causes_of_ketonuria.aspx
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ketonuria
  • https://www.onlymyhealth.com/kentonuria-symptom-causes-and-treatment-1467365895
  • https://www.healthline.com/health/ketonuria
  • https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=12478
  • https://www.belmarrahealth.com/ketonuria-causes-symptoms-diagnosis-treatment/
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Martinan
  • Afbeelding bron 2: Greyerbaby, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Alexander Raths/Shutterstock

Reageer op het artikel "Teveel ketonen in de urine: oorzaken en symptomen ketonurie"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine
Medische informatie…
Schrijf mee!