InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Melkersson-Rosenthal syndroom: Symptomen aan gezicht

Melkersson-Rosenthal syndroom: Symptomen aan gezicht

Melkersson-Rosenthal syndroom: Symptomen aan gezicht Het Melkersson-Rosenthal syndroom is een zeldzame neurologische aandoening. Een terugkerende verlamming en zwelling van het gezicht, een ontstoken bovenlip en groeven op de tong zijn de belangrijkste symptomen van deze aandoening. Om onbekende redenen werkt de zevende hersenzenuw niet goed bij patiënten met deze ziekte. De behandeling is vooral ondersteunend bedoeld en bestaat uit medicatie en/of chirurgie. De ziekte kent vaak een chronisch beloop waarbij de verlamming ook permanent wordt. De aandoening is genoemd naar Ernst Melkersson en Curt Rosenthal die de ziekte voor het eerst beschreven in de medische literatuur.

Synoniemen

De aandoening staat ook bekend als het ‘Miescher-Melkersson-Rosenthal syndroom’ omdat patiënten bij het Miescher-syndroom een ontstoken bovenlip hebben, hetgeen vaak optreedt bij het Melkersson-Rosenthal syndroom. Verder is in de medische literatuur soms ook sprake van het 'Melkersson-syndroom'.

Epidemiologie

Anno maart 2019 zijn enkele honderden patiënten gemeld met deze zeldzame aandoening. De ziekte komt vooral tot uiting in bepaalde etnische groepen in Bolivia. Zowel meisjes als jongens zijn aangetast.

Oorzaken van Melkersson-Rosenthal syndroom

De zevende hersenzenuw functioneert regelmatig niet goed bij patiënten met het Melkersson-Rosenthal-syndroom door een granulomateuze ontsteking (bij de ontsteking ontstaat een ophoping van ontstekingscellen). Zeer sporadisch zijn ook andere hersenzenuwen getroffen die andere gezichtsfuncties reguleren. De oorzaak van de ziekte is onbekend anno maart 2019, maar mogelijk heeft een patiënt genetische aanleg voor de zeldzame aandoening. Er zijn namelijk tweelingen en familieleden gerapporteerd met deze ziekte. Mogelijk is sprake van een genetische mutatie (wijziging) maar hiervoor is nog geen bewijs gevonden anno maart 2019. Verder komt de aandoening vaker tot uiting bij patiënten met de ziekte van Crohn (aandoening met diarree en buikpijn) of sarcoïdose (aandoening met symptomen aan huid, ogen, longen en zenuwen).

Symptomen: Zwelling en verlamming gezicht, groeven op tong

Het Melkersson-Rosenthal syndroom is aangeboren, maar de symptomen beginnen in de kindertijd of in de vroege adolescentie. Meestal is slechts één zijde van het gezicht aangetast, maar soms zijn beide kanten getroffen. Niet alle patiënten hebben alle symptomen en ook de ernst varieert.

De patiënt heeft terugkerende aanvallen van gezichtsverlamming (die een halfuur tot zelfs weken aanhoudt), een pijnloze zwelling van het gezicht en gezwollen lippen (meestal de bovenlip, dan gekend als cheilitis granulomatosis) waarbij soms ook koorts optreedt. Verder ontwikkelt hij ook groeven op de tong (kloofjestong) hetgeen mogelijk gepaard gaat met een slechte smaak in de mond en/of een verminderde speekselproductie. Ook gezwollen lymfeklieren in de hals komen soms voor. Na herhaalde aanvallen waarbij de symptomen telkens verbeteren na enkele uren tot dagen of zelfs weken, ontstaat uiteindelijk een permanente zwelling. Voorts krijgt de lip een harde textuur en gaat barsten en scheuren (gebarsten lippen). Dit gaat gepaard met een roodbruine verkleuring. Voor de episodes krijgen veel patiënten te maken met een eenzijdige bonzende hoofdpijn die vaak doet denken aan migraine.

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van het Melkersson-Rosenthal syndroom is voornamelijk gebaseerd op de aanwezigheid van de klinische kenmerken. Een biopsie is echter nuttig bij de diagnose.

Behandeling

De behandeling van het Melkersson-Rosenthal syndroom is symptomatisch. De arts schrijft mogelijk niet-steroïde ontstekingsremmende geneesmiddelen (NSAID's) en corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers die het immuunsysteem onderdrukken) of andere immunosuppressiva voor om de zwelling te minderen. Chirurgie is aangewezen om de druk op de gezichtszenuwen te verminderen en de zwelling te verminderen, maar de werkzaamheid is onzeker anno maart 2019 door het lage aantal patiënten. Massage en elektrische stimulatie bieden eveneens mogelijk een verlichting van de symptomen.

Prognose van ziekte

Het syndroom van Melkersson-Rosenthal keert mogelijk met tussenpozen terug na de eerste verschijning. De aandoening wordt hierdoor mogelijk chronisch.

De patiënt moet mogelijk kunsttranen gebruiken / Bron: Entheta, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De patiënt moet mogelijk kunsttranen gebruiken / Bron: Entheta, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Complicaties van aandoening

Door de meestal eenzijdige verlammingsverschijnselen is de patiënt tijdens een aanval niet in staat om goed het oog (of de ogen) te sluiten. Hierdoor ontstaan droge ogen hetgeen resulteert in een wazig gezichtsvermogen. De patiënt moet oogdruppels (soort kunsttranen) en oogzalf gebruiken en het oog afschermen van de buitenlucht met een soort horloge glaspleister om complicaties door droge ogen te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kloofjestong: symptomen kloofjes in tong of groeven in tongKloofjestong: symptomen kloofjes in tong of groeven in tongEen kloofjestong —ook wel scrotale tong, lingua plicata of fissured tongue genoemd— is een veelvoorkomende onschuldige a…
Bell-verlammingBell-verlammingDe ziekte van Bell is een aandoening waarbij iemand aan één kant van het gezicht verlamd is. Het is geen ernstige aandoe…
AangezichtsverlammingAangezichtsverlammingEen aangezichtsverlamming treedt in de helft van de gevallen op bij de verlamming van Bell. Het belangrijkste kenmerk is…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 maart 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Een patiënt met het syndroom van Melkersson-Rosenthal, https://www.ntvg.nl/artikelen/een-patient-met-het-syndroom-van-melkersson-rosenthal
  • Melkersson Rosenthal Syndrome, https://rarediseases.org/rare-diseases/melkersson-rosenthal-syndrome/
  • Melkersson–Rosenthal syndrome, https://en.wikipedia.org/wiki/Melkersson%E2%80%93Rosenthal_syndrome
  • Mijn leven met het Melkersson-Rosenthal syndroom, http://www.levenmetmelkersson.nl/wat-is-het/
  • Syndroom van Melkersson, https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/gezicht/melkersson.php
  • Afbeelding bron 1: Entheta, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Melkersson-Rosenthal syndroom: Symptomen aan gezicht"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!