InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kalium, goed voor hersenen, spieren en zenuwen

Kalium, goed voor hersenen, spieren en zenuwen

Kalium is een bijzonder mineraal. Het zit in allerlei voeding. Kalium is nodig voor een goede werking van de hersenen. Kalium speelt een belangrijke rol bij de balans van de PH-waarde van het lichaam. Wanneer je veel lichamelijke inspanning doet is het goed voor de spieren en het geestelijk welzijn om kaliumrijk voedsel tot je te nemen. Sommige mensen met nierproblemen hebben daarentegen een kaliumoverschot. Ook medicijnen kunnen een te grote hoeveelheid aan kalium in het lichaam veroorzaken.

Inhoud:

Topsport en bananen

Vele topsporters eten regelmatig bananen. In bananen zit veel kalium. Twee uur topsport kun je wat kaliumverbruik betreft met een extra banaan, glas verse jus d´orange of aardappel goedmaken. Kalium helpt de spieren sneller te herstellen. Bij een zware inspanning wordt er daarom veel kalium verbruikt. Dat is de reden dat bananen en topsport goed samen gaan.

Top 10 kaliumhoudende voeding

Hieronder staat een top 10 van de voeding waarin het meeste kalium zit. In deze lijst staan opvallend veel peulvruchten.
Snijbiet / Bron: Jonathunder / Wikimedia CommonsSnijbiet / Bron: Jonathunder / Wikimedia Commons
  1. Snijbiet
  2. Boterboon of limaboon
  3. Aardappelen
  4. Yam
  5. Mungbonen of sojabonen,
  6. Spinazie,
  7. Papaya,
  8. Pintobonen of gespikkelde bonen
  9. Linzen,
  10. Kidbeybonen.

Kidneybonen / Bron: Sanjay Acharya / Wikimedia CommonsKidneybonen / Bron: Sanjay Acharya / Wikimedia Commons
Andere voedingsstoffen waar ook veel kalium in zit maar die net buiten bovengenoemde top 10 vallen zijn: basilicum, tomaten, bloemkool, asperges, boerenkool, bleekselderij, venkel, komkommer, aubergine, broccoli, spruitjes, champignons, cantaloupe meloen, worteltjes, bietjes en paprika. Elke van deze groenten bevat minder kalium als je het kookt.

Kaliumtekort of Hypokalemia

Kaliumtekort of Hypokalemia kan ernstige gevolgen hebben. Een kaliumtekort is onder normale omstandigheden niet makkelijk op te lopen. Toch zijn er veel mensen met een kaliumtekort door medicijnen, harde inspanning of alcoholmisbruik. Nederland telt 1 miljoen probleemdrinkers en alcoholisten. Alcohol kan vele lichaamsfuncties veranderen. Een kaliumsupplement is niet altijd nodig want je kunt met een gezond eetpatroon voldoende kalium binnen krijgen. Toch zullen sommige artsen als ze diuretische medicijnen (plaspillen) voorschrijven ook kaliumsupplementen aanraden.

Aardappelen bevatten veel kalium / Bron: Spedona / Wikimedia CommonsAardappelen bevatten veel kalium / Bron: Spedona / Wikimedia Commons

Symptomen kaliumtekort

Symptomen van een kaliumtekort zijn:
  • Constipatie
  • Buikkrampen
  • Spierkrampen
  • Spierzwakte
  • Geestelijke verwarring
  • Ernstige geestelijke problemen zoals psychose, delirium, hallucinaties
  • Vermoeidheid
  • Flauw vallen door lage bloeddruk
  • Geïrriteerdheid
  • Hartproblemen
  • Chronische diarree

Kort lontje of kaliumtekort?

Sommige mensen met een kort lontje denken dat dit hun karaktertrek is. Ze worden snel boos over een negatieve gebeurtenis. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat geïrriteerdheid aangeboren is. Het kan ook een gevolg zijn van kaliumtekort! Dagelijks een banaan extra eten en wat peulvruchten aan je eten toevoegen kan heel wat ergernis schelen. Het zenuwgestel wordt rustiger als het voldoende kalium heeft.

Kaliumrijke spruitjes / Bron: Eric Hunt / Wikimedia CommonsKaliumrijke spruitjes / Bron: Eric Hunt / Wikimedia Commons

Kaliumoverschot en de beperkte nierfunctie

Kalium wordt normaliter uitgescheiden door de nieren. Wanneer de nierfunctie niet optimaal is kan er teveel kalium in het bloed komen wat kan leiden tot spierkrampen en hartkrampen. Ook hebben sommige medicijnen als bijwerking dat er teveel kalium in het bloed komt. Mensen die een beperkte nierfunctie hebben wordt geadviseerd om minder kalium te eten. Dat kan door voedsel te koken en minder rauwe producten te eten en door kaliumrijke voeding te weren. Helemaal geen kalium eten is geen optie, want dat is slecht voor het hart. Bovendien zit in bijna alle voeding wel iets van kalium.

Aandoeningen die leiden tot kaliumtekort

Een tekort aan kalium hoeft niet alleen het gevolg te zijn van te weinig kaliumhoudende voeding eten. Het kan ook een gevolg zijn van medicijngebruik. Er zijn diverse redenen van een kaliumtekort. Deze hebben in sommige gevallen te maken met een andere ziekte of aandoening. Diuretische en laxerende medicijnen zijn een bekende veroorzaker van kaliumtekorten. Insuline-injecties en sommige allergiemedicijnen hebben als bijwerking een tekort aan kalium.

Voorbeelden van ziekten die leiden tot een kaliumtekort zijn:

  • Nierproblemen
  • Magnesiumtekort
  • Overgeven
  • Diarree
  • Leukemie
  • Alcoholisme
  • Anorexia
  • Bulimia

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kalium: tekort of teveelKalium: tekort of teveelKalium is een mineraal dat het lichaam nodig heeft om de vochtbalans op peil te houden. Een tekort, maar ook een teveel…
Hypokaliëmie: een tekort aan kaliumKalium is een van de belangrijke zouten die het lichaam nodig heeft voor een gezonde werking. Ook is kalium van groot be…
Kalium: een zeer onedel metaalMet stoffen heb je in het dagelijkse leven erg vaak te maken. Veel stoffen zijn vrij verkrijgbaar waarbij je bijvoorbeel…
Mineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen zijn net als vitamines erg belangrijk voor de vitaliteit van ons lichaam. Net als vitamines dienen ze om het l…
De mineralen: Natrium en KaliumDe mineralen: Natrium en KaliumNatrium en kalium zijn twee mineralen die heel belangrijk zijn voor een goede werking van onze lichaamscellen. Ze zorgen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kalium, goed voor hersenen, spieren en zenuwen"

Reactie

Boon-Sloof, 15-02-2015 06:21 #1
Ik heb diverse malen in het ziekenhuis gelegen i.v.m. een kaliumtekort met alle nare gevolgen van dien. Alleen verschillen mijn verschijnselen dusdanig dat ik iedere keer moet 'vechten' om bloed geprikt te krijgen op kalium en natrium. De eerste keer was dit in 2003 waarbij ik in coma was geraakt, ogen twee kanten op stonden, vocht in mijn hersenen en ik 10 op de IC belandde, waarvan 5 dagen in coma. Dit nadat ik drie keer die avond ervoor en die nacht in het ziekenhuis was geweest met mijn klachten. Daarna heb ik diverse opnamen achter de rug. Vandaag ben ik ontslagen. Ik ga nu eerder naar het ziekenhuis maar ervaar telkens onbegrip en weerstand vanwege mijn verschijnselen die niet op de punten van kaliumtekort in de medische wetenschap lijken. Mijn verschijnselen telkens: duizeligheid, zwelling van handen, gezicht en buik. Niet van benen. Achteraf merk ik alleen een geheugenverlies, wat heel vervelend is. Vooral omdat ik werkzaam was bij het onderwijs. Vervelend als je na maanden de namen van een leerling nog niet/niet meer weet. Gênant voor jezelf. Waarom worden deze verschijnselen als uitzondering niet meegenomen in de informatie over een tekort? Ik heb deze al eerder gemeld bij het RIVM.
Ik gebruik Methoprolol en Hydrochoorthiazide (de boosdoener, maar heb hem nodig voor mijn bloeddruk) en Spironolacton. Nu mag ik geen plastablet meer gebruikenů Wat nu? Calciumantagonisten verdraag ik niet en ACE-remmers ook niet, gezien de ervaringen in het verleden. Reactie infoteur, 02-05-2015
Methoprolol kan vergeetachtigheid en geheugenstoornis veroorzaken. Dat staat in de bijsluiter. Misschien is dat de reden van je geheugenverlies.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 30-04-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!