Paprika-allergie: Allergische reactie op inname van groente

Paprika-allergie: Allergische reactie op inname van groente Paprika is een groene, gele, oranje of rode groente die rauw, gekookt, gegrild of geroerbakt gegeten kan worden. Ook zijn veel kruiden, sauzen, dressings en andere voedingsmiddelen beschikbaar waarin paprika verwerkt is. Sommige patiënten reageren allergisch op deze gezonde groente. Het lichaam denkt dan namelijk per abuis dat paprika een vreemde indringer is waardoor het een stof aanmaakt die leidt tot tekenen van een paprika-allergie. De symptomen van een paprika-allergie kunnen mild, matig of ernstig zijn en bestaan uit bijvoorbeeld een huiduitslag en een zwelling van de tong. De behandeling hangt grotendeels af van de ernst van de klachten. Diverse medicijnen verlichten de klachten. De prognose is meestal goed omdat de meeste patiënten de ziekte uiteindelijk ontgroeien, maar sommige patiënten kampen levenslang met dit type voedselallergie.

Oorzaken

Een paprika-allergie is een soort voedselallergie die net zoals andere voedselallergieën het meest optreedt bij kinderen. Dit soort allergie komt niet zo vaak voor als andere voedselallergieën zoals een melkallergie, een ei-allergie, een notenallergie en een visallergie. Een paprika-allergie is een medische aandoening waarbij de antilichamen van het lichaam reageren op paprika wanneer een patiënt deze inneemt. Bij een paprika-allergie treedt dan een immunologische reactie op om het lichaam te beschermen tegen een invasie door vreemde organismen. Het lichaam denkt dan namelijk dat paprika een vreemde indringer is en wil deze indringer uit het lichaam verwijderen. Tijdens deze reactie wordt de stof histamine aangemaakt. De vrijgave van histamine is verantwoordelijk voor de allergische symptomen die de patiënt in zijn lichaam ervaart.

Allergie op conserveringsmiddelen

Sommige patiënten krijgen uitsluitend allergiesymptomen wanneer ze kruidenmixen met paprika consumeren. Zij vermoeden dan dat ze lijden aan een paprika-allergie. Deze mixen bevatten echter vaak kleurstoffen, of conserveringsmiddelen zoals sulfieten, benzoëzuur of nitraten. De patiënt reageert dan vaak allergisch op de bewaarmiddelen in plaats van op de paprika zelf.

Symptomen

De tekenen van een paprika-allergie ontstaan enkele minuten tot één uur na het eten van een paprika of voedingsmiddelen waarin paprika verwerkt is.

Mild

Nadat de patiënt paprika heeft ingenomen, ervaart hij slechts enkele symptomen of een volledige aanval, afhankelijk de ingenomen hoeveelheid allergeen. Bij een allergische reactie op paprika zijn netelroos, een huiduitslag of een rode huid huidgerelateerde symptomen. Sommige patiënten kampen met tintelingen of jeuk in de mond, een gezwollen gezicht, een gezwollen tong of een gezwollen lippen. Soms zijn de maag en darmen getroffen door de allergische reactie; misselijkheid, braken, buikkrampen en maagkrampen komen dan mogelijk tot uiting. Ook andere symptomen komen mogelijk tot uiting bij een allergische reactie op paprika, zoals hoesten, een piepende ademhaling, en duizeligheid.

Ernstig

De meeste symptomen van een paprika-allergie zijn mild, maar ernstige paprika-allergieën leiden tot anafylaxie (ernstige allergische reactie). Bij deze aandoening vernauwen de luchtwegen en ontstaan acute ademhalingsproblemen, beklemming op de borst, een gezwollen gezicht, een gezwollen tong, een gezwollen keel, gezwollen handen, verwardheid, flauwvallen of bewustzijnsverlies. In ernstige gevallen is anafylaxie een zeer ernstige medische noodsituatie die dringend medische aandacht vereist omdat deze situatie mogelijk leidt tot de dood.

Diagnose en onderzoeken

De arts noteert de symptomen en bevraagt de patiënt over zijn recent gegeten voedingsmiddelen. Er is een RAST-bloedonderzoek en huidpriktest beschikbaar voor het diagnosticeren van een paprika-allergie.

Behandeling van allergische reactie op inname van groente

Diverse medicijnen verlichten de klachten van patiënten die allergisch reageren op de inname van paprika.

Antihistaminica

Antihistaminica zijn medicijnen die het effect van het histamine veranderen. Dit medicijn verlicht de symptomen van de allergie zoals jeuk.

Epinefrine-injectie

Een patiënt die ernstige allergische symptomen ervaart, krijgt een injectie met adrenaline (epinefrine) toegediend. Een epinefrine-injectie ontspant onmiddellijk de gladde spieren van de luchtwegen en bloedvaten, waardoor een ontspannend effect op de patiënt ontstaat.

Prognose van paprika-allergie

Sommige kinderen met voedselallergieën ontgroeien de paprika-allergie. Als deze allergieën echter nog steeds aanwezig zijn bij volwassenen, is de kans kleiner dat de allergieën verdwijnen. Sommige patiënten lijden aan voedselintolerantie voor paprika, zonder dat ze lijden aan een echte allergie. Zij kampen vooral met gastro-intestinale klachten, zoals diarree, gas, maagkrampen en buikkrampen. Een voedselintolerantie is doorgaans minder ernstig van aard dan een echte allergie.

Preventie

Als een patiënt allergisch is voor paprika, vermijdt hij het best paprika’s. Hij consumeert bovendien best geen kruiden- of groentemixen, saladedressings en sauzen die paprika bevatten. Hij moet bijgevolg de etiketten zorgvuldig lezen, restaurantpersoneel informeren over de paprika-allergie en ook de symptomen van een allergische reactie leren kennen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Allergie insectenstekenAllergie insectenstekenEen insectensteek kan giftig of niet giftig zijn, en op basis hiervan kan men dan ook de reacties op verschillende insec…
Allergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineAllergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineEen allergie kan zich voordoen naar aanleiding van allerlei oorzaken. Hooikoorts is bijvoorbeeld een bekende allergie, n…
Nikkelallergie: Weetjes en tipsHeel wat mensen hebben, misschien wel buiten hun weten om, een nikkelallergie. Dit is op zich niets ernstigs, maar men m…
Informatie over pinda-allergieInformatie over pinda-allergieHeel wat Nederlanders hebben last van een allergie. Een allergie wil zeggen dat zodra iemand met de betreffende stof in…

Benauwd gevoel: oorzaken en behandeling benauwdheid in keelBenauwd gevoel: oorzaken en behandeling benauwdheid in keelBenauwdheid of een benauwd gevoel duidt vaak op een gevoel van moeizame ademhaling of een benauwd gevoel op de borst of…
Lindebloesem: de gezondheidsvoordelen van lindebloesemtheeLindebloesem: de gezondheidsvoordelen van lindebloesemtheeDe lindeboom staat sinds de middeleeuwen bekend als geneeskrachtige plant. In juni beginnen de lindebomen te bloeien en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cegoh, Pixabay
  • Geraadpleegd op 18 maart 2020:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Paprika Allergy Test, https://www.healthlabs.com/paprika-allergy-testing
  • Paprika allergy, https://www.health24.com/Experts/Question/Paprika-Allergy-20170921
  • Paprika Allergy, https://www.livestrong.com/article/521446-paprika-allergy/
  • Paprika Allergy: Causes, Symptoms, Testing and Treatment ? https://www.healthphreaks.com/2020/02/13/paprika-allergy-causes-symptoms-testing-and-treatment/
  • Paprika-allergie - Drinken en eten 2020 - Blog be healthy, https://nl.blogbehealthy.com/bell-pepper-allergy-16705

Reageer op het artikel "Paprika-allergie: Allergische reactie op inname van groente"

Infoteur: Miske
Laatste update: 04-05-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Medische informatie…
Schrijf mee!