InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aardbeineus of rhinophyma

Aardbeineus of rhinophyma

Aardbeineus of rhinophyma Een aardbeineus komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Het is een aandoening aan de neus waardoor deze er rood en misvormd uitziet. Vaak wordt geheel ten onrechte degene met de aardbeineus uitgemaakt voor alcoholist. Dit kan psychische gevolgen hebben voor de persoon in kwestie. De behandeling van een aardbeineus zijn medicijnen en een operatie.

Aardbeineus

Een aardbeineus wordt ook wel een rhinophyma genoemd. Het is een verdikking van de neushuid die knobbelig uitziet en vaak rood van kleur is, en daarom aan een aardbei doet denken. Andere benamingen voor aardbeineus zijn aardappelneus of bloemkoolneus, vanwege de misvorming die een aardbeineus met zich mee brengt. Vaak wordt een aardbeineus in verband gebracht met alcoholisme. Dit is echter een misvatting.

Oorzaak

Een aardbeineus komt voornamelijk voor bij (oudere) mannen die aan rosacea lijden. De oorzaak is niet bekend, wel is duidelijk dat de bloedvaatjes verwijd zijn. Hierdoor staat het bloed stil, wat een ontstekingsreactie tot gevolg heeft. Er ontstaan dan knobbels en verdikkingen en de typische rode kleur van de huid. Bij de neus zwellen de talgklieren op. Vaak denkt men dat iemand met een aardbeineus een alcoholist is, maar drankgebruik heeft geen aardbeineus tot gevolg. Drank geeft een tijdelijk rode neus. Wie veel drinkt kan wel continue een rode neus krijgen of zelfs last krijgen van gesprongen adertjes in de neus. Maar dit heeft niks met een aardbeineus te maken.

Behandeling

Een aardbeineus is vaak een onderdeel van een ander aandoening, zoals rosacea. Behandeling vindt dan ook vaak plaats naar aanleiding van de andere aandoening. Dit kan met medicijnen gebeuren. Men kan hiervoor het beste bij een dermatoloog terecht, dit is een huidspecialist. Via de huisarts is een doorverwijzing naar de dermatoloog verkrijgbaar. Nadat de huid met medicijnen is behandeld, vindt er een operatie plaats. De verdikte neushuid wordt afgeschild tot in de diepste huidlagen. Na ongeveer een tot twee weken groeit er een nieuwe huidlaag aan op de neus. Soms is het geval zo ernstig, dat de huid nog dieper moet worden verwijderd. Er wordt dan gebruik gemaakt van een huidtransplantatie.

Psychisch

Veel mensen met een aardbeineus worden voor alcoholist aangezien. Dit omdat overmatig gebruik van alcohol de bloedvaten verwijd, waardoor er een rode kleur ontstaat in het gelaat. Bij een aardbeineus zijn de bloedvaten door een aandoening verwijd. Alcoholgebruik heeft hier niks mee te maken. Mensen met een aardbeineus schamen zich vaak voor hun neus, er wordt over hun geroddeld dat ze alcoholist zijn. Dit kan psychische schade met zich meebrengen, waardoor de persoon niet meer naar buiten durft te gaan. Voor mensen die aan een aardbeineus lijden, is het daarom belangrijk om de roddel voor te zijn: praat er met uw omgeving over waar u aan lijdt en wat hier de oorzaak van is. Dit kan vervelende reacties en roddels in de toekomst voorkomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aardbeineus of rhinophyma"

Reactie

Krooshof, 18-12-2017 14:15 #1
Ik denk dat ik in de beginfase zit van rhinophyma. Wat kan ik daar aan doen? Vrg.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!