InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdroos: behandeling en bestrijden, anti-roos shampoo

Hoofdroos: behandeling en bestrijden, anti-roos shampoo

Hoofdroos: behandeling en bestrijden, anti-roos shampoo Hoofdroos is een courante aandoening; heel veel mensen hebben in meer of mindere mate last van hoofdroos. Hoofdroos is een vorm van seborroïsch eczeem. Hoofdroos begint veelal in de puberteit. Maar liefst de helft van de mensen van 20 jaar en ouder heeft regelmatig last van hoofdroos. Na het 50e levensjaar hebben mensen er vaak minder last van. Roos leidt is niet besmettelijk en leidt niet tot kaalheid. Behandeling van roos en roosbestrijding kan door het gebruik van een anti-roos shampoo.

Hoofdroos: behandeling en bestrijden anti-roos shampoo

Wat is hoofdroos?

Roos is een lichte vorm van seborroïsch eczeem, dat ook op andere plekken van het lichaam kan voorkomen. Bij roos is er sprake van een lichte ontsteking van de behaarde hoofdhuid, waardoor de huid gaat schilferen. Dit kan gepaard gaan met jeuk. Roos leidt is niet besmettelijk en leidt niet tot kaalheid.

Mannen hebben vaker hoofdroos

Mannen en vrouwen hebben even vaak last van roos. Bij mannen kan roos evenwel eerder opvallen doordat zij veelal korter haar hebben.

Wat is de oorzaak van hoofdroos?

De precieze oorzaak van hoofdroos is onbekend. Het wordt in ieder geval niet veroorzaakt door een slechte hygiëne. Er is een samenhang tussen het ontstaan van roos en een gistinfectie van het behaarde hoofd. Het gaat om de gist 'Pityrosporon ovale'. De gist komt ook voor bij mensen die geen last hebben van roos, maar in veel mindere mate dan bij mensen met roos.

Extra cellen

Omdat cellen zich steeds vernieuwen, schilfert de huid voortdurend af. Bij een door roos aangetaste hoofdhuid hoofdhuid worden onder invloed van een gist in een versneld tempo nieuwe huidcellen aangemaakt, waardoor er miljoenen extra cellen van de hoofdhuid losraken. Deze afgestorven cellen klonteren samen en vormen hinderlijke schilfertjes. Een verhoogde activiteit van de talg- of vetkliertjes in de hoofdhuid, kan dit proces stimuleren.

Wat zijn de symptomen van hoofdroos?

De typische symptomen van roos zijn kleine witte en grijze schilfers op de oppervlakte van de hoofdhuid, tussen de haren. Schilfering kan over de gehele hoofdhuid voorkomen, maar ook op een aantal specifieke plaatsen. Roos kan gepaard gaan met jeuk en irritatie.

Hoe wordt hoofdroos behandeld?

Het behandelen van roos kan het beste gebeuren door de hoofdhuid te wassen met een anti-roos shampoo, die de gisten bestrijdt. Nadat een anti-roos shampoo enkele weken is gebruikt, zal een sterke verbetering van het eczeem optreden, als gevolg waarvan de hoofdroos (goeddeels) verdwijnt. Aan anti-roos shampoos zijn ingrediënten toegevoegd als zinc pyrithione, selenium disulfide en/of ketoconazol. Vermijd middelen op basis van alcohol. Bij aanhoudende jeuk kan de huisarts tijdelijk een corticosteroïdenhoudende lotion voorschrijven.

Wanneer huisarts raadplegen?

Het is raadzaam de huisarts te raadplegen, indien de roos na het gebruik van een anti-roos shampoo niet verdwijnt. Dit om andere oorzaken van de schilfering uit te sluiten. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van psoriasis, hetgeen een andere behandeling vereist van hoofdroos. Psoriasis is vaak te herkennen door schilfering op een scherp begrensde plek op het behaarde hoofd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Schilfertjes / roos voorkomen, verminderen en verwijderenLast van schilfertjes of roos? Met onze remedies en tips kan je schilfertjes zonder problemen voorkomen, verminderen en…
Hoofdroos wat doe je eraanHoofdroos wat doe je eraanWanneer je hoofdhuid voortdurend jeukt en er witte schilfers op je donkere kleding vallen, dan heb je waarschijnlijk las…
Het behandelen van hoofdroosHet behandelen van hoofdroosIedereen heeft in zekere mate last van roos, al merk je het niet direct. Roos komt vooral voor op het hoofd. Het kan zic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/DeanDrobot
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Hoofdroos: behandeling en bestrijden, anti-roos shampoo"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdhuidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!