InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van macadamianoten

De geneeskracht van macadamianoten

De geneeskracht van macadamianoten Macadamianoten zijn lekkere rondgevormde noten die geneeskrachtig zijn en een hoge voedingswaarde hebben. Het macadamianootje is onder Nederlanders niet de populairste noot maar het is wel een aangename afwisseling op andere noten. Macadamianoten komen van oorsprong uit Australië en Sulawesi. Ze zijn onder andere geëxporteerd naar Hawaii waar de eerste macadamia-oogsten in 1956 werden gedaan.
Macadamianoten / Bron: Forest & Kim Starr / Wikimedia CommonsMacadamianoten / Bron: Forest & Kim Starr / Wikimedia Commons

Inhoud:

Vitaminen Macadamia

De van het zuidelijk halfrond stammende macadamianoot is een delicieuze afwisseling op meer bekende noten. Macadamianoten zijn een rijke bron aan vitaminen. In een ons macadamianoten zit 100% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan thiamine of vitamine B1. Dat is een uitzonderlijk hoog percentage voor deze vitamine. De percentages voor andere vitaminen mogen er ook zijn. Dit ronde nootje bevat 21% van de ADH aan vitamine B6 of pirydoxine. Van niacine(B3) en pantotheenzuur(B5) zit er 15% van de ADH in. Verder zit er nog 12% van de ADH aan riboflavine of B2 in deze smaakvolle tropische noot. Voor de overige vitaminen geldt dat ze met percentages van 2% of minder in deze heerlijke noten zitten.

Mineralen macadamia

De ADH-percentages voor mineralen zijn nog beter dan die voor vitaminen. In 100 gram macadamianootjes zit 180% van de ADH aan mangaan en 84% van de ADH aan koper. Daarmee is deze blanke noot een rijke bron voor deze mineralen. Andere mineralen die schuilgaan in deze noot zijn: ijzer(46%ADH), magnesium(32%ADH), fosfor(27%ADH), zink(11%ADH), calcium(9%ADH), kalium(8%AD) en seleen(7%ADH).

Oogst macadamianoten / Bron: Sherry Kang / Wikimedia CommonsOogst macadamianoten / Bron: Sherry Kang / Wikimedia Commons

Fytonutriënten macadamia

Er zitten veel fytonutriënten in de vorm van polyfenolen, aminozuren, plantensterolen en flavonoïden in de macadamia. Deze fytonutriënten of fytochemicaliën hebben een synergetische werking, dat wil zeggen dat ze elkaars werking en de werking van vitaminen en mineralen versterken. Hierdoor ontstaan er veel antioxidanten in het lichaam die vrije radicalen kunnen vangen en elimineren. Vrije radicalen zijn ziekteveroorzakers als ze in te hoge concentraties in het lichaam voorkomen. Ze kunnen alle bekende welvaartsziekten veroorzaken.

Macadamia goed tegen hart- en vaatziekten

Macadamianoten hebben een hoger percentage aan enkelvoudige onverzadigde vetzuren dan olijfolie. Net zoals amandelen en walnoten kunnen macadamianoten erg goed helpen in een dieet dat hart- en vaatziekten voorkomt. Het eten van macadamia zorgt ervoor dat er minder cholesterol hecht aan de wanden van de bloedvaten waardoor de kans op aderverkalking verkleint. In de slipstream van dit feit ontstaat daarmee een verlaagde kans op hoge bloeddruk waardoor het risico op alle hart- en vaatziekten verkleind wordt.

Macadamianotenboom / Bron: Forest & Kim Starr / Wikimedia CommonsMacadamianotenboom / Bron: Forest & Kim Starr / Wikimedia Commons

Macadamia tegen obesitas

Uit een onderzoek van de universiteit van Newcastle bleek dat eten van macadamia´s niet alleen zeer goede effecten had voor het bloed maar dat de personen die veel macadamianootjes aten tegelijkertijd overtollig lichaamsgewicht verliezen. Het is al langer uit onderzoeken uit de V.S., Spanje en Engeland bekend dat noten goed helpen bij het afvallen. Ook een Japans onderzoek aan de Mukogawa universiteit toonde aan dat macadamianoten helpen om een meer natuurlijk gewicht te bereiken. In tegenstelling tot wat wetenschappers hadden aangenomen is het eten van vet niet een oorzaak van dik worden. In macadamianoten zit 84% onverzadigde vetzuren welke erg gezond zijn. Het eten van de verzadigde vetsoorten is wel dikmakend. Het zijn over het algemeen de transvetten zoals sla-olie, soja-olie, goedkope zonnebloempitolie en alle frituurolie die dikmakend zijn en ook ziekmakend als het gaat om hart- en vaatziekten.

Macadamianoten goed voor de hersenen

Sommige psychische ziekten zoals depressies, angstaanvallen, nervositeit en andere emotionele onbalans kan worden tegen gegaan door het eten van macadamiaatjes. De macadamianoot staat daarin niet alleen. Ook walnoten, sesamzaad en lijnzaad helpen goed als voedsel tegen depressies. Dat komt vooral door het aanwezige omega3-vetten, magnesium en mangaan. In Engelstalige landen valt macadamia onder brain food, voedsel dat goed is voor de hersenen.

Macadamianootjes die nog in de boom hangen / Bron: Melburnian / Wikimedia CommonsMacadamianootjes die nog in de boom hangen / Bron: Melburnian / Wikimedia Commons

Macadamianotenolie

Er bestaat een olie gemaakt van macadamianoten. Deze is zeer gezond. Je kunt deze olie gebruiken om te bakken, als toevoeging voor salades of in een blender doen als je een groentesmoothie aan het maken bent. Alle gezondheidsvoordelen voor de noot gelden ook de macadamianotenolie. Doop eens een lekker stukje brood in een schaaltje met macadamianotenolie in plaats van boter of margarine erop te doen.

Eettips macadamianoten

Macadamianootjes zijn een lekkere en goedvullende snack. Je kunt deze nootsoort uitstekend door een luchtige groene salade mengen. Het is extra lekker als je de noten even roostert door ze een halve minuut in een koekenpan boven een vuurtje te leggen. Macademianoten zijn een erg lekkere toevoeging in koekjes en cakes. Je kunt ze klein hakken en door het deeg doen. Het is ook mogelijk ze in een zelf gebakken brood te verwerken. Verder kun je macadamianoten kleiner maken en ze door een gerecht heen doen in plaats van gehakt. Voor dat doel kun je ze ook mengen met pijnboompitten, pompoenpitten, sesamzaad en walnoten. Hou hetzelfde gewicht in vlees aan in noten. Noten hebben een betere voedingswaarde dan vlees en zijn essentieel voor mensen die een vegetarisch dieet volgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Noten gezond? Welke soorten zijn het best en wat zit erin?Noten worden steeds meer gegeten. Dat is niet verwonderlijk, omdat er steeds meer positieve verhalen over noten de ronde…
Noten, waarom zijn ze supergezond?Noten, waarom zijn ze supergezond?Noten zijn gezond. Ze helpen om af te vallen! Het is een wijdverbreid misverstand dat noten dikmakend zouden zijn. In no…
Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas of zwaarlijvigheid is een groot probleem in onze samenleving, steeds meer mensen krijgen ermee te maken. Wat is…
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van macadamianoten"

Reacties

Rob, 30-01-2017 13:24 #6
Hoi Paul,

Elke notenkraam op de markt verkoopt ongezouten macadamia's!

Baize Paul, 24-09-2016 14:57 #5
Wel zeer lekker, maar ongezout niet makkelijk te vinden buiten internet.

Joep Dickhaut, 09-02-2014 17:21 #4
Is sojaolie transvet? In de alinea over obesitas staat te lezen dat sla-olie, soja-olie, goedkope zonnebloempitolie en alle frituurolie transvetten zijn. Dat is volgens mij ONJUIST. In Wikipedia staat te lezen dat plantaardige (meervoudig) onverzadigde olie omgezet kan worden in transvetten door bijvoorbeeld frituren. Het is dan dus het omgaan met die olie die tot transvetten leidt. Dat is iets heel anders dan dat frituurolie uit transvetten bestaat. Gebrek aan kennis of slecht geformuleerd? Wat moet ik nu geloven van de rest van de tekst? Reactie infoteur, 09-02-2014
Beste Joep, Ja je las het goed. Soja-olie bevat transvet. Dat is JUIST. Lees bv http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17991616 Door het te frituren ontstaan er nog meer transvetten. Wat de rest van de tekst betreft: Die is ook waar.

Aggie Mooren, 26-04-2013 14:57 #3
Ik heb ze op mijn verjaardagslijstje gezet. Ik vind ze verrukkelijk.

Grietje, 19-03-2013 09:40 #2
Erg lekkere noten inderdaad, alleen helaas prijzig (dus iedere dag op tafel, zoals de vorige reageerder zegt, zal bij ons niet gebeuren).

E. J. den Hartog, 07-01-2013 17:40 #1
Nooit geweten dat deze notensoort zo voedingsrijk en gezond zijn. Van nu af aan staan er bij ons elke dag wel Macadamia noten op tafel. Ze zijn ook nog erg lekker ook.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Gepubliceerd: 15-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtige noten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!