InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acne agminata: Huidziekte met bultjes rond oogleden

Acne agminata: Huidziekte met bultjes rond oogleden

Acne agminata: Huidziekte met bultjes rond oogleden Acne agminata is een chronische inflammatoire huidziekte waarbij de patiënt geelbruine tot roodbruine bultjes en knobbels op het gezicht heeft, en dan vooral rond de oogleden. De zeldzame huidaandoening tast mogelijk ook andere lichaamsgebieden aan. De symptomen zijn moeilijk te behandelen met medicijnen en lastertherapie. Bij de meeste patiënten verdwijnen de bultjes evenwel na enkele jaren, al laten ze soms wel littekens na. Tilbury Fox beschreef voor het eerst deze goedaardige huidziekte in de medische literatuur in 1878.

Synoniemen acne agminata

Andere benamingen voor acne agminata zijn:
  • acne telangiectoides van Kaposi
  • acnitis van Barthélemy
  • faciale idiopathische granulomen met regressieve evolutie
  • lupus miliaris disseminatus faciei
  • tuberculodermas van het gezicht

Epidemiologie huidziekte

De huidziekte acne agminata is zeldzaam, maar precieze prevalentie- en/of incidentiegegevens zijn anno maart 2017 niet gevonden in de medische literatuur. De ziekte tast het vaakst jongvolwassenen en mensen van middelbare leeftijd aan, hoewel acne agminata verschijnt op elke mogelijke leeftijd. Beide geslachten zijn even vaak getroffen door de huidafwijking. Japanners zijn het vaakst aangetast door de chronische huidziekte.

Oorzaken chronische huidaandoening

Het is anno maart 2017 onbekend wat de precieze oorzaak is van acne agminata. Bovendien zijn risicofactoren onbekend. Huidziekten.nl vermeldt op haar site dat de ziekte mogelijk een ernstige vorm is van granulomateuze rosacea en acne agminata bijgevolg geen aparte huidaandoening is. Maar de Engelstalige website Epathologies meldt dat de typische klinische presentatie van rosacea (huidaandoening met roodheid en zwelling in gezicht) ontbreekt waardoor dit pleit tegen de vorm van rosacea. Ook Emedicine meldt deze beide bevindingen waardoor wetenschappers anno maart 2017 geen consensus hebben over de etiologie van de ziekte.

Symptomen: Bultjes rond oogleden

Vooral de oogleden, het voorhoofd, de wangen en de kin zijn getroffen door acne agminata. Af en toe zijn ook de oksels, de bovenbenen of de romp aangetast. Op de huid verschijnen rode, bruine of geelbruine bultjes (papels) en knobbels die ongeveer één tot vijf millimeter groot zijn en licht schilferen. De bultjes verschijnen tot slot afzonderlijk of in groepen en brengen verder geen andere symptomen met zich mee.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek

Acne agminata diagnosticeren gebeurt vaak via een klinisch onderzoek. Maar door de zeldzaamheid van de ziekte, voert de arts vaak een biopsie uit. Wanneer de arts een stukje huidweefsel microscopisch laat onderzoeken, bemerkt de patholoog in het laboratorium dat dit stukje weefsel een oppervlakkige granulomateuze ontsteking (ontstekingsreactie op weefselbeschadiging) met perifolliculaire kaasachtige granulomen in de dermis (lederhuid: huidlaag onder de opperhuid) bevat.

Differentiële diagnose

Meestal zijn andere onderzoeken niet nodig, maar de symptomen wijzen soms in de richting van sarcoïdose (aandoening aan ogen, longen, huid en zenuwstelsel) of cutane tuberculose (bacteriële infectie), waardoor de arts nog een bloedonderzoek, een röntgenfoto van de borstkas (thoraxfoto) en een speciale huidtest uitvoert. Soms doet acne agminata eveneens denken aan acne vulgaris, maar bij deze laatste zijn mee-eters (kleine zwarte bultjes op gezicht) aanwezig in tegenstelling tot bij acne agminata. De oogleden zijn normaal gesproken evenmin aangetast door acne vulgaris.

Andere mogelijke differentiële diagnoses omvatten:

Is enkel de oksel aangetast (axillaire acne agminata), dan is het niet altijd eenvoudig om de diagnose te stellen omdat de arts dan mogelijk denkt aan een allergische reactie van deodorant of een ander anti-transpiratiemiddel.

De arts test mogelijk diverse geneesmiddelen uit bij acne agminata / Bron: Stevepb, PixabayDe arts test mogelijk diverse geneesmiddelen uit bij acne agminata / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling via medicatie en/of lasertherapie

De arts zet diverse mogelijke behandelingen in want deze ziekte is moeilijk te behandelen. Soms reageert een patiënt positief op de medicijnen, maar soms is de medicatie niet of onvoldoende effectief. Daarom test de arts soms wat medicatie uit bij acne agminata:
  • Dapson
  • Doxycycline
  • Gecombineerde orale anticonceptiva
  • Isotretinoïne
  • Kaliumjodide
  • Metronidazol 3 dd 500 mg. Metronidazol reduceert Demodex maar is ook een anti-inflammatoir middel.
  • Plaquenil (hydroxychloroquine)
  • Prednisolon

In sommige gevallen is een laserbehandeling (acne fototherapie) inzetbaar om de symptomen te verlichten.

Complicaties acne agminata

Wanneer de patiënt geen behandeling krijgt, houden de symptomen van acne agminata aan. De huidletsels presenteren zich vervolgens geleidelijk in korsten en puistjes, om dan na één tot drie jaar te verdwijnen en bij sommige patiënten (ontsierende) littekens achter te laten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acne agminata: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseAcne agminata: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseAcne agminata is een zeldzame huidaandoening. De symptomen van acne agminata zijn roodbruine acneachtige knobbels en bul…
Acne aestivalis: Huidaandoening met bultjes na uv-stralenAcne aestivalis: Huidaandoening met bultjes na uv-stralenAcne aestivalis is een goedaardige aandoening die vooral voorkomt bij vakantiegangers die naar warme landen gereisd zijn…
Rosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans, ook bekend als 'pyoderma faciale', is een zeldzame, ernstige variant van rosacea en wordt gekarakteri…
Zomeracne (acne aestivalis): symptomen en behandelingZomeracne (acne aestivalis): symptomen en behandelingZomderacne is een zeldzame en onschuldige aandoening, die wordt veroorzaakt door blootstelling aan de zon. Acne aestival…
Acne rosacea: volwassenenacneAcne rosacea: volwassenenacneDacht je eindelijk van die jeugdpuistjes af te zijn, krijg je op latere leeftijd opnieuw acne?! Acne rosacea is een aand…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 25 maart 2017:
  • Acne agminata, http://www.dermnetnz.org/topics/acne-agminata
  • Acne agminate, http://www.epathologies.com/pcoll/derm/p_ref/figure_mkee.htm
  • Axillary acne agminata (lupus miliaris disseminatus faciei with axillary involvement)., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17010176
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Extrafacial lupus miliaris disseminates, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5035350/
  • LUPUS MILIARIS DISSEMINATUS FACIEI (ACNE AGMINATA), http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ltxt/LupusMiliarisDisseminatus.htm
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Acne agminata: Huidziekte met bultjes rond oogleden"

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!