InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn op hoofd: oorzaken pijn of druk bovenop het hoofd

Hoofdpijn op hoofd: oorzaken pijn of druk bovenop het hoofd

Hoofdpijn op hoofd: oorzaken pijn of druk bovenop het hoofd Hoofdpijn op je hoofd kan een vreemd gevoel zijn. Bij hoofdpijn bovenop je hoofd kan je het gevoel hebben dat er iets zwaars op je schedel drukt. Hoofdpijn die op de bovenkant van het hoofd voorkomt, komt minder vaak voor dan andere soorten hoofdpijn. Hoofdpijn is nooit leuk en elk type hoofdpijn kent zijn eigen unieke symptomen. Hoofdpijn die op de bovenkant van het hoofd voorkomt, kan ervaren worden als bonzende pijn of druk, een stekende pijn of juist een sluimerende pijn. Hoofdpijn op je hoofd kan gevoeld worden in het midden of juist meer achter, ter hoogte van de kruin. Hoofdpijn kan meer links of juist rechts gevoeld worden. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van hoofdpijn op het hoofd, zoals spanningshoofdpijn, migraine, slaaptekort, seksuele opwinding, etc. Het kan ook zijn dat je een klap op je hoofd hebt gehad. Het is belangrijk om door een arts te laten vaststellen wat de oorzaak is van je hoofdpijn, zodat passende behandeling ingesteld kan worden.

Hoofdpijn op het hoofd is een vervelende klacht / Bron: Ecade3d - anatomy online/Shutterstock.comHoofdpijn op het hoofd is een vervelende klacht / Bron: Ecade3d - anatomy online/Shutterstock.com

Pijn of druk bovenop het hoofd

Bijna iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn en veel mensen hebben er zelfs frequent last van. Een lichte hoofdpijn is weliswaar hinderlijk, maar meestal kun je deze pijn verlichten met een vrij verkrijgbare pijnstiller zoals paracetamol, wat voedsel of water drinken, of een korte rustperiode. Slechts zelden wijst hoofdpijn op een ernstige onderliggende aandoening. Dat geldt ook voor hoofdpijn bovenop het hoofd.

Oorzaken hoofdpijn op hoofd

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van hoofdpijn op je hoofd.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende oorzaak van hoofdpijn die zich op de bovenkant van het hoofd voordoet. Het veroorzaakt een constante druk of pijn rond het hoofd, wat kan voelen als een strakke band rond het hoofd. Je kunt ook pijn voelen in de nek en in de buurt van je achterhoofd of slapen. De pijn is vaak dof en niet kloppend, en het is vaak veel minder ernstig dan migraine. Hoewel deze hoofdpijn ongemakkelijk is, zijn veel mensen met spanningshoofdpijn in staat normale activiteiten te hervatten nadat ze een pijnstiller hebben ingenomen.

Migraine

Migraine veroorzaakt kan hoofdpijn aan de bovenkant van het hoofd veroorzaken, hoewel het ook kan verschijnen in de slaapstreek waarbij de pijn kan uitlopen tot achter in de nek. D pijn kan zich ook meer in het voorhoofd bevinden, rond de ogen, of aan de achterkant van het hoofd. Migraine kan een ernstige kloppende pijn veroorzaken, samen met andere symptomen zoals:
  • misselijkheid;
  • koude handen;
  • aura;
  • lichtgevoeligheid en geluidsgevoeligheid.

Slaaptekort hoofdpijn

Hoofdpijn als gevolg van slaapgebrek kan iedereen overkomen, zelfs als nauwelijks last hebt van hoofdpijn. Deze vorm van hoofdpijn wordt veroorzaakt door onvoldoende of onderbroken slaap en uit zich meestal in een doffe pijn in combinatie met een zwaar gevoel of druk op de bovenkant van het hoofd.

Hoofdpijn door kou

Hoofdpijn door kou, bijvoorbeeld door een slokje van je koude drankje of een hapje ijs, staat bekend als 'brain freeze' en komt snel op en wordt gevoeld dichtbij de bovenkant van het hoofd. De pijn kan hevig zijn, maar is kortstondig; het duurt meestal maar een paar seconden.

Occipitale neuralgie

Occipitalis neuralgie is een aanvalsgewijze schietende, stekende hoofdpijn in het achterhoofd doordat iets op de occipitalis zenuw drukt. Het kan pijn aan de achterkant van het hoofd veroorzaken, of een strak, bandachtig gevoel rond de bovenkant van het hoofd. Andere symptomen zijn onder meer pijnschokken die aanvoelen als elektrische schokjes en doffe pijn.

Idiopathische stekende hoofdpijn

Idiopathische stekende hoofdpijn betreft goedaardige vormen van plots ontstane hoofdpijn, waarvan de oorzaak niet bekend is. Het gaat hierbij om hoofdpijn waarbij je last hebt van één of meerdere kortdurende pijnsteken of pijnscheuten in je hoofd.

Cervicogene hoofdpijn

Cervicogene hoofdpijn is hoofdpijn die opkomt vanuit de nek en ontstaat in de cervicale wervelkolom. Meestal is dit type hoofdpijn slechts aan één kant gelokaliseerd en kan er uitstralende pijn optreden in schouder, arm en/of tussen de schouderbladen.

Inspanningshoofdpijn

Inspanningshoofdpijn treedt vaak op aan de bovenkant van het hoofd en ontstaat meestal tijdens en/of na (zware) lichamelijke inspanning, zoals sport of zware lichamelijke arbeid.

Slaaphoofdpijn (wekkerhoofdpijn)

Slaaphoofdpijn of wekkerhoofdpijn is hoofdpijn die 's nachts komt opzetten op een vast tijdstip, enkele uren nadat je bent ingeslapen. Het is een vorm van hoofdpijn die niet vaak voorkomt en waarvan de oorzaak anno 2018 nog onbekend is. Een aanval duurt ongeveer 15 minuten tot een half uur en komt een paar maal per nacht.

Cardiale cefalalgie

Dit is een vorm van hoofdpijn die verband houdt met hartaandoeningen. Cardiale cefalalgie of hoofdpijn die optreedt als manifestatie van ischemie (onvoldoende doorbloeding) van de hartspier, is pas ergens begin deze eeuw herkend als een afzonderlijke entiteit. Deze vorm van hoofdpijn wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van ernstige hoofdpijn die gepaard gaat met misselijkheid, verergerd door lichaamsbeweging en alleen stopt bij toediening van nitraat. De hoofdpijn is in sommige gevallen het enige symptoom van coronaire ischemie, wat de diagnose vertraagt. Hoofdpijn kan zowel in rust als tijdens inspanning plaatsvinden en lost alleen op na de toediening van nitraten.

Seksuele activiteit

Er zijn twee soorten hoofdpijn gerelateerd aan seksuele activiteit. De eerste is hoofdpijn die ontstaat en toeneemt bij seksuele opwinding en de andere is een plotselinge explosieve hoofdpijn, soms aangeduid als donderslaghoofdpijn of thunderclap headache. De meeste plotselinge of orgastische hoofdpijnen zijn te wijten aan het vasoconstrictiesyndroom, waarbij cerebrale venen om de zoveel tijd spasme kunnen veroorzaken

Primaire thunderclap headache bij een warm bad

Dit is een plotselinge hoofdpijn veroorzaakt door onderdompeling in warm water. De oorzaak zijn bloedvaten die plots vernauwen (vasoconstrictie).

Operatie goedaardige tumor in de hersenzenuw

Een operatie om een ​​zeldzame goedaardige tumor in de hersenzenuw te verwijderen, een zogeheten akoestisch neuroom, kan hoofdpijn veroorzaken. Ongeveer 34 procent van de patiënten meldt hoofdpijn bovenop hun hoofd.

Door een te strakke staart wordt er voortdurend aan de haarzakjes getrokken / Bron: Skullman, PixabayDoor een te strakke staart wordt er voortdurend aan de haarzakjes getrokken / Bron: Skullman, Pixabay

Paardenstaart

Ongeveer 10 procent van de vrouwen die hun haar in een paardenstaart binden, ervaart pijn op hun hoofd. Dit komt vooral voor als je haar te strak zit, waardoor er onnodige spanning op je hoofdhuid komt te staan.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een relatief zeldzame, maar buitengewoon hevige vorm van hoofdpijn, waarbij de pijn zich meestal in of rond de ogen bevindt, alhoewel er ook situaties zijn gemeld waarbij de pijn bovenop het hoofd aanwezig is.

Whiplash

Hoofdpijn als gevolg van een whiplash kan zich in verschillende gebieden bevinden, inclusief de bovenkant van het hoofd. Normaal gesproken is de pijn bij een whiplash gelokaliseerd aan één zijde van het hoofd.

Welke spieren spelen een rol?

Hoofdpijn op de bovenkant van het hoofd met name spanningshoofdpijn en migraine wordt meestal veroorzaakt door slechts een paar spieren. De eerste is een groep spieren die suboccipitale spieren worden genoemd en net onder de achterkant van de schedel liggen en bestaat uit verschillende kleine spiertjes. Hun functie bestaat uit het stabiliseren van het hoofd ten opzichte van de romp. Deze spieren kunnen gespannen raken door factoren als tandenknarsen, vermoeide ogen of een slechte houding. Dit alleen kan spanningshoofdpijn en migraine veroorzaken. Als deze spieren te gespannen raken, kunnen ze de nervus occipital samendrukken, waardoor occipitale neuralgie ontstaat.

De spieren splenius cervicus en splenius capitus, die in de nek lopen, kunnen ook hoofdpijn aan de bovenkant van het hoofd veroorzaken als ze te gespannen zijn. Spanning in deze spieren kan naast hoofdpijn ook een stijve nek of nekpijn veroorzaken.

Arts inschakelen bij pijn of druk bovenop het hoofd

Milde hoofdpijn kan thuis worden behandeld en is doorgaans geen reden tot bezorgdheid. Bepaalde symptomen geven aan dat je een afspraak met je arts moet maken om je hoofdpijn te diagnosticeren, een behandelplan te maken en mogelijk te controleren op onderliggende aandoeningen. Deze symptomen bestaan uit:
  • veranderingen in hoofdpijnpatronen, inclusief type pijn, locatie, ernst of frequentie;
  • hoofdpijn die steeds erger wordt;
  • hoofdpijn die je normale routine of dagelijkse activiteiten verstoort;
  • hoofdpijn die niet met de behandeling verdwijnt, inclusief zelfzorgmiddelen.

Alarmsymptomen
Sommige symptomen die gepaard gaan met hoofdpijn kunnen wijzen op een medisch noodgeval. Bel 112 of ga naar de eerste hulp als je het volgende ervaart:
  • een ernstige, plotselinge hoofdpijn die uit het niets opkomt en een verschrikkelijke pijn veroorzaakt;
  • verwardheid;
  • gevoelloosheid, zwakte of verlamming aan één kant van je lichaam, waaronder gezichtsverlamming;
  • wazig zien of moeite met kijken;
  • problemen met spreken, waaronder verbale apraxie of onduidelijke spraak;
  • aanhoudende misselijkheid of braken die meer dan vier uur aanhoudt;
  • evenwichtsproblemen, waardoor je moeite hebt met lopen;
  • flauwte of toevallen;
  • stijve nek gecombineerd met hoge koorts.

Leven met hoofdpijn

Voor de meeste mensen is het af en toe hoofdpijn hebben een vervelend probleem, maar ook niet meer dan dat. Vaak kan de pijn verlicht worden met eenvoudige leefstijlmaatregelen en niet-voorgeschreven pijnstillers, zoals paracetamol. Ontspanningsoefeningen, gezond en regelmatig leven en wandelen kunnen ook helpen. Maar voor sommigen mensen vormt hoofdpijn een groot probleem. Leer waarschuwingssignalen herkennen die vragen om onmiddellijke medische aandacht. Werk samen met je huisarts om een programma te ontwikkelen om migraine en andere ernstige hoofdpijn te voorkomen en te behandelen. En trap niet in de val van overdadig gebruik van medicijnen, want dan ligt medicatie-afhankelijke hoofdpijn op de loer.

Preventie

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om onmiddellijke verlichting van hoofdpijn te krijgen. Als je nu hoofdpijn hebt, probeer dan:
  • Een warm bad of een douche nemen om pijnlijke spieren te helpen ontspannen.
  • Buiten te wandelen. Frisse lucht en beweging kan wonderen doen als het gaat om hoofdpijn
  • Probeer een paar eenvoudige rekoefeningen, welke de doorbloeding in de spieren verhogen waardoor zuurstof en voedingsstoffen worden aangevoerd en afvalstoffen worden afgevoerd.

Ontspanningsoefeningen
Denk ook na over hoofdpijnpreventie. Probeer elke dag de volgende ontspanningstechnieken:
  • Ga comfortabel zitten of liggen en leg een hand op je buik (net onder de ribbenkast).
  • Adem langzaam in door je neus. Merk op dat je buik omhoog komt.
  • Adem langzaam uit door je neus of mond, laat je buik weer inzakken.
  • Herhaal dit 10 tot 20 keer.

Een slechte nachtrust kan leiden tot hoofdpijn / Bron: Stokkete/ShutterstockEen slechte nachtrust kan leiden tot hoofdpijn / Bron: Stokkete/Shutterstock
Zorg er vervolgens voor dat je voldoende slaapt en voldoende beweegt. Schaf een ondersteunende kussen aan en/of verander van slaaphouding.

Werkhouding
Wanneer je aan het werk bent:
  • Neem regelmatig korte computerpauzes.
  • Plaats de telefoon niet tussen je schouder en oor.
  • Vermijd een slechte werkhouding achter het bureau.

Hoofdpijndagboek
De beste manier om hoofdpijn te voorkomen, is uitzoeken welke triggers in jouw situatie een rol spelen. Houd een hoofdpijndagboek bij en noteer wat er is gebeurd in de uren vóór aanvang van de hoofdpijn.
  • Wat heb je gegeten?
  • Welke activiteiten was je aan het doen?
  • Waren er harde geluiden?
  • Was je binnen of buiten?
  • Hoe goed heb je de vorige nacht geslapen?
  • Heb je alcohol gedronken?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steken in het hoofdSteken in het hoofdSteken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel…
Van hoofdpijn tot kopzorgenVan hoofdpijn tot kopzorgenWe hebben allemaal wel eens hoofdpijn. Dit is vaak een zeurend gevoel in je hoofd, die met een paracetamol wel te verhel…
Hoofd gestoten: hoofdpijn en bloedverliesHoofd gestoten: hoofdpijn en bloedverliesHet overkomt iedereen wel eens: het stoten van het hoofd. Dit kan behoorlijk pijn doen. Soms ontstaat er een bloeding na…
Wat is cervicogene hoofdpijn?Wat is cervicogene hoofdpijn?Hoofdpijn is wereldwijd een zeer veel voorkomende klacht. Het is een zeer belangrijk probleem wat bestreden moet worden,…
Migraine, vreselijke hoofdpijnHet hamert, klopt, drukt, steekt, vaak is het gewoon niet uit te houden. Hoofdpijn is een volksziekte. In Nederland lijd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • All4naturalhealth. Headache on Top of Head - Symptoms, Causes, Relief. http://www.all4naturalhealth.com/headache-on-top-of-head.html (ingezien op 4-1-2018)
  • Bel Marra Health. Headache on top of head: Causes and treatment. https://www.belmarrahealth.com/headache-top-head-causes-treatment/ (ingezien op 4-1-2018)
  • Fysiotherapie4all. Triggerpoints als oorzaak van spanningshoofdpijn. https://www.fysiotherapie4all.nl/klachten/triggerpointtherapie/item/triggerpoints-als-oorzaak-van-spanningshoofdpijn (ingezien op 4-1-2018)
  • Gezondheidenco. Hoofdpijn door kou. Hoe ontstaat brain freeze? https://www.gezondheidenco.nl/283343/hoofdpijn-door-kou-hoe-ontstaat-brain-freeze/ (ingezien op 4-1-2018)
  • Gutiérrez Morlote J, Fernández García JM, Timiraos Fernández JJ, Llano Cardenal M, Rodríguez Rodríguez E, Pascual Gómez J. Cardiac cephalgia: an underdiagnosed condition? Rev Esp Cardiol. 2005 Dec;58(12):1476-8.
  • Health.harvard.edu. Headache: When to worry, what to do. https://www.health.harvard.edu/pain/headache-when-to-worry-what-to-do (ingezien op 4-1-2018)
  • Healthline. Headache on the Top of the Head. https://www.healthline.com/health/headache-on-top-of-head#see-a-doctor (ingezien op 4-1-2018)
  • Tylenol. How To Help Get Rid Of And Prevent Headaches. https://www.tylenol.com/symptoms/headaches/how-to-help-get-rid-of-and-prevent-headaches (ingezien op 4-1-2018)
  • Afbeelding bron 1: Ecade3d - anatomy online/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Skullman, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Stokkete/Shutterstock

Reageer op het artikel "Hoofdpijn op hoofd: oorzaken pijn of druk bovenop het hoofd"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 25-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!