InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Onverteerde voedselresten in stoelgang: Oorzaken

Onverteerde voedselresten in stoelgang: Oorzaken

Onverteerde voedselresten in stoelgang: Oorzaken Het spijsverteringskanaal werkt de klok rond om het geconsumeerde voedsel af te breken en de voedingsstoffen hiervan op te nemen. Maar soms reizen deze voedingsmiddelen door het spijsverteringsstelsel zonder ooit te worden verteerd. Het is ongebruikelijk om onverteerd voedsel te via de poep door te geven. Onverteerde voedingsmiddelen in de ontlasting kent meerdere oorzaken, zoals het prikkelbaredarmsyndroom of niet goed kauwen op het eten. Andere symptomen komen hierbij mogelijk ook tot uiting, zoals diarree en constipatie. Het is belangrijk om tijdig een arts op te zoeken wanneer dit frequent gebeurt of wanneer ook andere tekenen verschijnen, want langdurig onverteerd voedsel uitscheiden via de stoelgang leidt mogelijk tot ondervoeding.

Coeliakie en onverteerde voedselresten in poep

Coeliakie staat voor glutenintolerantie. Bij deze auto-immuunaandoening heeft het lichaam problemen met het verteren van gluten. Deze bevinden zich in bepaalde granen zoals tarwe en gerst. Door de verteringsproblemen zijn naast de maag- en darmklachten, mogelijk ook onverteerde voedselresten in de ontlasting aanwezig.

Lactose-intolerantie

Bij lactose-intolerantie is het spijsverteringskanaal niet in staat om het eiwit in melk en zuivelproducten af te breken.

Plantaardige vezels zijn vaak moeilijk te verteren, wat soms onverteerde voedseldeeltjes in de poep met zich meebrengt / Bron: Jill111, PixabayPlantaardige vezels zijn vaak moeilijk te verteren, wat soms onverteerde voedseldeeltjes in de poep met zich meebrengt / Bron: Jill111, Pixabay

Moeilijk te verteren voedsel

Wanneer onverteerd eten in de stoelgang aanwezig is, is dit hoogstwaarschijnlijk te wijten aan vezelrijk plantaardig materiaal (restanten van vezels die mensen eten). Sommige voedingsmiddelen zijn veel moeilijker te verteren dan anderen en blijven daarom soms gedeeltelijk intact. Voorbeelden daarvan zijn voedingsmiddelen zoals:
  • bonen
  • erwten
  • granen, zoals quinoa
  • groene bladgroenten
  • maïs
  • noten
  • rozijnen
  • vellen van groenten, zoals paprika of tomaten
  • wortelen
  • zaden, zoals zonnebloempitten, lijnzaad of sesamzaad

Het stomen van groenten maakt het voor het lichaam eenvoudiger om ze af te breken waardoor het maximum aan voedingsstoffen kan worden opgenomen door het lichaam.

Niet goed kauwen op voedingsmiddelen

Onverteerd voedsel in de ontlasting is een mogelijke indicatie van het niet goed kauwen op voedsel of te snel eten. Als mensen het voedsel niet goed kauwen of als ze het voedsel in zijn geheel doorslikken, produceren ze geen enzymen en wordt het voedsel niet goed afgebroken. Langzaam kleine porties eten en goed kauwen zijn belangrijk om onverteerd eten in de stoelgang te voorkomen.

Pancreasinsufficiëntie en eten in de stoelgang

De alvleesklier (het pancreas) maakt spijsverteringssappen aan zodat mensen koolhydraten, eiwitten en vetten kunnen afbreken. Wanneer een patiënt erg weinig alvleesklierenzymen heeft, heeft hij niet het sap dat nodig is om dat voedsel verder af te breken. Dit resulteert bijgevolg in onverteerde voedselresten in de poep. Een ontlastingsonderzoek onthult mogelijk een zeer lage hoeveelheid pancreasenzymen.

Prikkelbaredarmsyndroom (prikkelbare darm-syndroom)

Oorzaken

Er zijn anno augustus 2019 geen directe oorzaken voor het prikkelbaredarmsyndroom. De veel voorkomende darmziekte tast de dikke darm aan.

Symptomen

Het prikkelbaredarmsyndroom is een functionele maagdarmaandoening die zich kenmerkt door een verandering in de stoelgang en buikpijn. De stoelgang is niet voor alle patiënten met het prikkelbaredarmsyndroom hetzelfde. Sommige patiënten hebben last van constipatie, terwijl andere patiënten frequente diarree ervaren. Andere symptomen omvatten een opgeblazen gevoel, buikpijn, slijm in de ontlasting en psychosociale stress.

Diagnose en onderzoeken

Het is belangrijk om niet zelf een diagnose te stellen wanneer zich onverteerd eten in de poep bevindt. Er zijn veel darmziekten, zoals inflammatoire darmaandoeningen, de ziekte van Crohn en dikkedarmkanker die mogelijk vergelijkbare symptomen hebben. Het is daarom belangrijk om een arts of specialist te raadplegen en een colonoscopie (inwendig kijkonderzoek van de dikke darm) te ondergaan om andere, meer ernstige aandoeningen uit te sluiten.

Het prikkelbaredarmsyndroom is mogelijk te behandelen met probiotica, die ook in yoghurt aanwezig zijn / Bron: HealthGauge, Flickr (CC BY-2.0)Het prikkelbaredarmsyndroom is mogelijk te behandelen met probiotica, die ook in yoghurt aanwezig zijn / Bron: HealthGauge, Flickr (CC BY-2.0)

Behandeling

Hoewel er anno augustus 2019 geen remedie is voor het prikkelbaredarmsyndroom, is het mogelijk om de symptomen te beperken door:

Ziekte van Crohn

Bij de ziekte van Crohn ontstaan ontstekingen in het spijsverteringskanaal. Patiënten met deze ontstekingsaandoening van de darmen kampen met ernstige diarree, buikpijn en ondervoeding. Af en toe zijn ook resten van onverteerde voedingsmiddelen te vinden in de poep van patiënten met de ziekte van Crohn.

Alarmsymptomen

Onverteerd voedsel in de ontlasting is normaliter geen zorgwekkend probleem, tenzij dit gepaard gaat één of meer van volgende tekenen:

Wanneer één of meer van deze symptomen aanwezig zijn, is het belangrijk om een arts te raadplegen.

De arts voert mogelijk een bloedonderzoek uit / Bron: Frolicsomepl, PixabayDe arts voert mogelijk een bloedonderzoek uit / Bron: Frolicsomepl, Pixabay

Diagnose en onderzoeken

De arts bevraagt de patiënt over de aanwezige symptomen en doorloopt de medische geschiedenis. Vervolgens bestelt hij één of meer van volgende onderzoeken om de oorzaak van onverteerd voedsel in de poep te kunnen opsporen en een behandelplan op te stellen:

Complicaties van onverteerde voeding in ontlasting

Patiënten die frequent onverteerde voedseldeeltjes in de ontlasting ervaren, moeten een arts raadplegen. Als het lichaam voedsel niet goed verteert, ongeacht hoe evenwichtig de voeding is, krijgen patiënten namelijk niet de nodige voedingsstoffen binnen. Vermoeidheid, groeiproblemen, een slechte wondgenezing zijn enkele andere gevolgen van een slechte opname van eiwitten, vitaminen en mineralen. Het lichaam gaat aanvankelijk opgeslagen vet verbranden, wat leidt tot gewichtsverlies. Maar zodra deze brandstof op is, gebruikt het systeem in ernstige gevallen spieren om voldoende energie te kunnen produceren. Sommige patiënten met onverteerde voedselresten in de poep kampen tot slot met ernstige ondervoeding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Onverteerde stukjes in ontlasting: oorzaak onverteerd etenOnverteerde stukjes in ontlasting: oorzaak onverteerd etenIedereen merkt wel eens onverteerde stukjes in de ontlasting op. Wat kan de oorzaak zijn van onverteerd eten in je poep?…
Peuterdiarree: hoe, wat en waarom?Peuterdiarree: hoe, wat en waarom?De ontlasting van kinderen kan erg variëren. Sommige kinderen poepen drie keer per dag. Andere kinderen gaan weer één ke…
Ontlasting in verschillende kleurvariatiesOntlasting in verschillende kleurvariatiesHet hebben van een geregelde stoelgang zorgt ervoor dat voedsel restanten en afvalstoffen worden afgevoerd. We vertrouwe…
Problemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepProblemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepLast van zwarte ontlasting, rode poep of groene ontlasting al dan niet met verstopping of andere klachten? Wat kan het z…
Gele ontlasting: Oorzaken van stoelgang met gele kleurGele ontlasting: Oorzaken van stoelgang met gele kleurNormaal gesproken is de stoelgang bruin van kleur. Bilirubine en gal zorgen voor deze bruine ontlastingskleur. Bilirubin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot, Openclipart
  • Geraadpleegd op 7 augustus 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • HONEST-TO-GOD POOP DOCS ANSWER YOUR 6 MOST COMMON QUESTIONS ABOUT BMS, https://www.wellandgood.com/good-advice/healthy-poop-questions/
  • Undigested Food in Stool: Should I Be Worried?, https://www.healthline.com/health/undigested-food-in-stool
  • Undigested food in stool: What does it mean?, https://www.mayoclinic.org/undigested-food-in-stool/expert-answers/faq-20058093
  • Undigested food in your stool may be a sign of het prikkelbaredarmsyndroom, https://www.health24.com/Medical/het prikkelbaredarmsyndroom/News/undigested-food-in-your-stool-may-be-a-sign-of-ibs-20180817-2
  • What causes undigested food to appear in stool?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321755.php
  • What Happens to Food That Passes Through the Digestive System Without Being Digested and Absorbed?, https://healthyeating.sfgate.com/happens-food-passes-through-digestive-system-being-digested-absorbed-11326.html
  • What It Means if There's Undigested Food in Your Poo, https://www.womenshealthmag.com/health/a19915052/undigested-food-in-poop/
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: HealthGauge, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Onverteerde voedselresten in stoelgang: Oorzaken"

Infoteur: Miske
Laatste update: 08-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!