InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pfeiffer symptomen, verschijnselen+ ziekte van Pfeiffer test

Pfeiffer symptomen, verschijnselen+ ziekte van Pfeiffer test

Pfeiffer symptomen, verschijnselen+ ziekte van Pfeiffer test Pfeiffer symptomen, Pfeiffer verschijnselen bij kind en volwassene. De ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Veel mensen zullen deze ziekte ontwikkelen tijdens hun leven. Bij veel mensen verloopt deze ziekte zonder dat ze er erg in hebben. Zeker jonge kinderen met de ziekte van Pfeiffer merken er meestal niets van. De kenmerken en symptomen die kunnen optreden bij Pfeiffer, lijken heel erg op een gewone griep met daarbij symptomen als gezwollen lymfeklieren in hals, oksels en liezen. Pfeiffer gaat vanzelf weer over. Slechts zelden treden er complicaties op. Er bestaat geen behandeling tegen de ziekte van Pfeiffer. Houd bedrust in het acute stadium. De ernst en de duur van de ziekte verschilt van persoon tot persoon. De meeste Pfeiffer symptomen verdwijnen binnen 5 tot 8 weken. Daarna kan de persoon zich nog een aantal maanden moe voelen en soms zelfs langer. Het is niet precies duidelijk hoe lang een patiënt met Pfeiffer besmettelijk blijft voor anderen.

Ziekte van Pfeiffer symptomen en behandeling

Wat is de ziekte van Pfeiffer?

De ziekte van Pfeiffer is een veelvoorkomende virale infectieziekte, die wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus. Het wordt ook wel klierkoorts genoemd en de medische benaming is mononucleosis infectiosa. Het Epstein-Barr virus is een herpesvirus (Humaan Herpesvirus 4, HHV-4). Dit virus vermenigvuldigt zich in de witte bloedlichaampjes en het tast de werking van het immuunsysteem aan. De ziekte is in 1889 ontdekt door Emil Pfeiffer (1846-1921), een Duitse internist en pediater (kinderarts).

Risicogroep Pfeiffer: kinderen en jongeren

De ziekte van Pfeiffer komt vooral voor bij kinderen en jongeren. Het blijkt dat 50% van de kinderen voor hun vijfde levensjaar geïnfecteerd raken met het virus.¹ De meeste mensen zullen deze infectie doormaken in hun leven; van alle volwassenen heeft 80% antistoffen aangemaakt. De meeste mensen beseffen niet dat ze de ziekte van Pfeiffer hebben, omdat het zich zonder al te veel ziekteverschijnselen heeft geopenbaard in de vorm van keelpijn of een grieperig gevoel. Als mensen eenmaal de ziekte hebben gehad, dan zijn ze immuun voor de rest van hun leven. Dat komt omdat het lichaam antistoffen heeft aangemaakt tegen de ziekte.

Verschijnselen, signalen, kenmerken, klachten, tekenen en symptomen ziekte van pfeiffer

Bij de meeste jonge kinderen verloopt de ziekte van pfeiffer asymptomatisch, dat wil zeggen zonder ziekteverschijnselen. Het blijkt zelfs dat meer dan de helft van de mensen met Pfeiffer niet eens merkt dat ze die ziekte hebben. Symptomen zijn vaak aanwezig bij oudere kinderen en volwassenen. De incubatietijd - dus de periode van besmetting tot de eerste ziekteverschijnselen - is ongeveer 30 tot 50 dagen.

Emil Pfeiffer
Emil Pfeiffer
Bij de ziekte van Pfeiffer kunnen de volgende symptomen optreden:
  • gezwollen lymfeklieren in hals, oksels en liezen;
  • transpiratie en hoge koorts, vaak het hevigst aan het einde van de middag of aan het begin van de avond met een temperatuur van rond de 39,5°C en soms zelfs hoger tot 40 of 40,5°C;
  • hevige keelpijn, slikproblemen;
  • opgezette keelamandelen, vaak bedekt met een grijswitte aanslag;
  • hoofdpijn;
  • gevoelige buik door opzetting van de milt;
  • vermoeidheid.

De ziekteverschijnselen lijken veel op de griep en daarom hebben mensen vaak niet door dat ze de ziekte van Pfeiffer hebben. De ernst en de duur van de ziekte is bij een ieder verschillend, doch over het algemeen kunnen we stellen dat de meeste klachten binnen drie tot vier weken wel verdwenen zijn. In een aantal gevallen kan de patiënt na de acute fase nog een aantal maanden vermoeid en lusteloos blijven.

Pfeiffer: herstel en complicaties

De meeste mensen herstellen volledig, maar in sommige gevallen treden (ernstige) complicaties op. Een complicatie die in zeldzame gevallen in de acute fase optreedt, is een vergrote milt of een beschadigde lever. De beschadigde lever kan voor geelzucht zorgen. Andere complicaties die kunnen optreden zijn onder meer:

Er zijn medische websites die beweren dat de ziekte van Pfeiffer het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) uitlokken.² CVS staat ook wel bekend als myalgische encefalomyelitis (ME). Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) beweert echter dat een relatie met het chronisch vermoeidheidssyndroom niet is bewezen. Patiënten kunnen na het doormaken van de ziekte van Pfeiffer wel langdurig (> 6 maanden) vermoeidheidsklachten houden, aldus het RIVM.³

Pfeiffer: diagnose

Indien u met bovenstaande klachtenpatroon naar de huisarts gaat, dan zal hij in uw keel kijken en voelen of de lymfeklieren in uw hals opgezet zijn. Bloedonderzoek zal moeten aantonen of er daadwerkelijk sprake is van die ziekte van Pfeiffer. In het bloed bevinden zich dan antistoffen tegen het Epstein-Barr virus.

Pfeiffer test: thuistest
Een andere mogelijkheid om zich te laten testen is met een zogeheten thuistest. Dat scheelt een gang naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Met een eenvoudig vingerprikje neemt u wat bloed bij uzelf af en laat dit op het testplaatje vallen. Deze geeft na enkele minuten de uitslag. Thuistesten voor de ziekte van Pfeiffer zijn verkrijgbaar bij sommige drogisten. Ook kan een Pfeiffer test online worden besteld. De uitkomsten van een thuistest zijn niet altijd betrouwbaar.

Pfeiffer: besmettelijk

De ziekte van Pfeiffer wordt zoals in het voorgaande reeds uiteengezet veroorzaakt door het Epstein-Barr virus. De meest voorkomende manieren om besmet te raken met dit virus zijn:
  • Via speeksel door te zoenen. Daarom wordt het in Angelsaksische landen wel de kissing disease (kusziekte) genoemd.
  • via hoesten en niezen.
  • Door gemeenschappelijk gebruik van een tandenborstel, bestek en glazen/bekers met een besmet persoon.

Het is niet duidelijk hoe lang een patiënt besmettelijk blijft voor anderen.

Pfeiffer: behandeling

Door de bank genomen kan circa 20% van de patiënten na één week weer terug naar school of het werk. 50% doet daar twee weken over. Klachten van vermoeidheid kunnen nog enkele weken aanblijven en in 1 tot 2% van de gevallen zelfs maanden of nog langer (chronisch).

Er bestaat geen behandeling tegen de ziekte van Pfeiffer; de symptomen kunnen wel bestreden of verzacht worden. De ziekte gaat normaliter vanzelf over en er treden zelden (ernstige) complicaties op. Omdat de boosdoener een virus betreft, is behandeling met antibiotica zinloos. Toch kan een antibioticum worden voorgeschreven tijdens de acute fase van de ziekte. Dit vanwege de vatbaarheid voor andere infecties in deze fase.

Voeding of dieet bij ziekte van Pfeiffer

De patiënt doet er verstandig aan als hij voldoende rust neemt en gezond en gevarieerd eet. Een speciaal dieet is niet nodig. Voor een goed herstel is het van belang voldoende te eten. Bij een verminderde eetlust of misselijkheid kan het helpen gespreid over de dag te eten in plaats van drie maaltijden te gebruiken.

Pfeiffer en alcohol
Laat alcohol bij voorkeur staan, vooral als u complicaties aan of last van uw lever hebt. Wanneer i alcohol drinkt vindt er een verwerkingsproces van deze stof plaats in de lever. Bij elk standaardglas alcohol dat u drinkt, heeft de lever één tot anderhalf uur nodig om dit te verwerken en uit te scheiden. Als u tijdens het uitzieken en het herstel alcohol drinkt, moet uw lever overuren draaien door de ziekte van Pfeiffer. Dit is een extra belasting voor de lever die schadelijk kan zijn.

Na de ziekte van Pfeiffer meer kans op multiple sclerose
Australisch onderzoek heeft een verband gevonden tussen de ziekte van Pfeiffer en multiple sclerose (MS). Multiple sclerose is een auto-immuunziekte waarbij het weefsel van het zenuwstelsel aangevallen wordt en beschadigd raakt.

Onderzoek van de Australian National University (ANU) heeft het verband onderzocht tussen het hebben van de ziekte van Pfeiffer en het risico voor het krijgen van MS.[4] Eerder luidde de conclusie van een Deens onderzoek:

  • Het risico op het krijgen van multiple sclerose is verhoogd bij personen met voorafgaande ziekte van Pfeiffer, ongeacht geslacht, leeftijd en de verstreken tijd vanaf het moment van infectie of de ernst van de infectie. Het risico van multiple sclerose kan snel oplopen na de ziekte van Pfeiffer en houdt ten minste 30 jaar aan vanaf de infectie.[5]

Het onderzoek dat is gepubliceerd in het tijdschrift Neurology, kan leiden tot nieuwe behandelingen voor de aandoening. Het onderzoek maakt deel uit van een groot onderzoek naar de mogelijke omgevingsfactoren die van invloed zijn op het ontstaan van multiple sclerose.

Noten
  1. Infectious Mononucleosis: http://www.merck.com/mmpe/sec14/ch189/ch189f.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 26 mei 2009)
  2. http://www.umcutrecht.nl/subsite/cvs/Wat-is-CVS/CVS-en-ziekte-van-Pfeiffer/ (voor de laatste keer geraadpleegd op 17 maart 2011)
  3. http://www.rivm.nl/cib_xda/protocollen/Pfeiffer__ziekte_van_pda.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 24 maart 2011)
  4. http://www.abc.net.au/news/2011-07-22/glandular-fever-link-to-multiple-sclerosis/2806406 (voor de laatste keer geraadpleegd op 24 april 2012)
  5. Arch Neurol. 2007 Jan;64(1):72-5.

Lees verder

Gerelateerde links
Pfeiffer symptomen, Keelpijn bij slikken, Voorhoofdsholteontsteking en Pfeiffer test - thuistest.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Pfeiffer - symptomen, genezing en verspreidingZiekte van Pfeiffer - symptomen, genezing en verspreidingRuim negentig procent van alle mensen raakt ooit in zijn leven geïnfecteerd met de ziekte van pfeiffer, de effecten van…
Ziekte van Pfeiffer bij een kindDe ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een e…
Infectieziekten bij kinderen – De ziekte van PfeifferIedereen heeft wel eens wat over de Ziekte van Pfeiffer gehoord. Kinderen kunnen deze ziekte ook hebben. Wat houd het in…
Test op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestTest op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestU kunt tegenwoordig eenvoudig en snel testen op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftest. Deze zelftest test op…
Ziekte van PfeifferZiekte van PfeifferDe ziekte van Pfeiffer of klierkoorts, die volar kinderen, pubers en jongvolwassenen treft, wordt overgebracht via speek…
Bronnen en referenties
  • Infectious Mononucleosis: http://www.merck.com/mmpe/sec14/ch189/ch189f.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 26 mei 2009)
  • http://www.medirecord.eu/M-P/pfeiffer-symptomen-test.htm (voor de laatste keer geraadpleegd op 26 mei 2009)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Klierkoorts (voor de laatste keer geraadpleegd op 26 mei 2009)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pfeiffer (voor de laatste keer geraadpleegd op 26 mei 2009)
  • http://www.mlds.nl/ziekten/122/pfeiffer-ziekte-van/symptomen/kind/peuter/volwassenen (voor de laatste keer geraadpleegd op 26 mei 2009)
  • http://www.test-jezelf.nu/pfeiffer-zelftest.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 17 maart 2011)
  • http://www.umcutrecht.nl/subsite/cvs/Wat-is-CVS/CVS-en-ziekte-van-Pfeiffer/ (voor de laatste keer geraadpleegd op 17 maart 2011)
  • http://www.rivm.nl/cib_xda/protocollen/Pfeiffer__ziekte_van_pda.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 24 maart 2011)

Reageer op het artikel "Pfeiffer symptomen, verschijnselen+ ziekte van Pfeiffer test"

Reacties

Dirk, 09-05-2014 10:43 #44
Hallo iedereen,
Allereerst wat fijn om alle symptomen te lezen. Bij mij is de opzwelling van de klier en keelpijn 18 maanden geleden geconstateerd. Pas na ongeveer 10 maanden werd werken erg moeilijk door verslechterd denken en vermoeidheid. Mijn ogen begonnen vaak te branden en merkte ook dat ik erg kortaf werd (snel geïrriteerd). Feit is dat ik nooit erg rustig ben geweest en eigenlijk nooit mijn mond kon houden. 8 Maanden geleden zijn er diverse keren bloed afgenomen door verschillende lichamelijke klachten en begreep ik dat het virus mij had getroffen. Moeheid was op dat moment op een toppunt en hersenactiviteit leek wel minder te worden, kon zelfs na 8 a 10 uur slaap een uur later alweer moe zijn. Merk ondertussen dat eten en alcohol erg veel invloed heeft op de status van het lichaam. Ben ook minder activiteiten naast mijn werk gaan ondernemen om zo te zorgen dat ik nog een beetje de dag doorkom. Ondertussen lijkt het virus zich af te zwakken en het lichaam dus meer antistoffen aan te maken, maar de verhalen van incubatietijden en ziektetijden lijken dus niet te kloppen. Ben ondertussen 23 jaar en heb last gehad van: keelpijn, klierpijn (incubatietijd), darmen, ontlasting, lever of milt, ogen, hoofd (verminderde capaciteit).

Tjaaa, 29-03-2014 01:11 #43
Hallo,

Ik ben een meisje van 14 jaar en ik heb sinds 3 dagen last van pijnlijke plek in mijn kaakhoek, dus een opgezette lymfeklier! Ik ben de laatste tijd erg moe, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik gewoon veel te weinig slaap voor mijn leeftijd, ik slaap door de weeks 5/6 uur en in het weekend 9 uur! Ik heb geen slaapproblemen ofzo. Op mijn pijnlijke lymfeklier na heb ik nergens last van wat daar is opgenoemt, maar ik heb wel een erge snot- en loopneus. Zou ik Pfeiffer kunnen hebben? Of komt het door mijn verkoudheid.

Ik hoop op een antwoord en alvast heel erg bedankt! Reactie infoteur, 31-03-2014
Halsklieren kunnen groter worden bij een verkoudheid. Ga naar je huisarts als je halsklieren langer dan twee weken dik blijven.

Elisa, 24-01-2014 09:23 #42
Hallo allemaal,

Ik heb ook Pfeiffer gehad. Alleen met een iets andere vorm eronder. Daardoor kreeg ik alle symptonen heel snel en gelijk heel ernstig. Ik had ook een poosje heel erg last van mijn ogen, ik weet niet precies waarom. Maar overdag was het vaak erg moeilijk om ze te openen. Ik had koorts van 40,5 graden en kon voor een week niet meer eten (door mijn opgezwollen keel). Later die week kreeg ik ook nog is veel meer pijn van me opgezwollen milt en een ontstoken lever. Ik zat ook in mijn eerste jaar van mbo. Gelukkig heb ik het gehaald, maar omdat mijn koorts 2 weken lang duurde(wat ook niet echt heel fijn en normaal was) werd het wel spannend. Ik kreeg pfeiffer op 28 september 2012. Soms denk ik dat ik er serieus nu nog last van heb. Toen ik voor het eerst naar de dokter ging, ging ik officeel voor me longen/ ribben, omdat die zo pijn deden. Toen ging die opeens in me nek zitten voelen. Toen zei die opeens: ik denk dat je pfeiffer heb. Ik had echt no clue en lachte hem bijna uit. Toen na het bloedprikken kwam er natuurlijk uit dat ik pfeiffer had en een paar dagen later heb ik dus weer bloed laten prikken en daar kwam uit dat t dan in mijn buik dus ook niet lekker zat. Hij kon me milt zelfs voelen. Zo opgezwollen was hij. Ik hoop dat het idee van dat ik er nu nog steeds last van heb over gaat. In ieder geval dat jullie weten. Ik ben met koorts en buikpijn naar huis gegaan.

Succes voor iedereen die het heeft! Hopen dat alles goed gaat komen en ga er niet zo snel vanuit dat je het hebt. Als je echt ziek begint te worden. Ga dan maar even naar de huisarts of iets.

Groetjes

Celine, 04-11-2013 23:29 #41
Ik heb sinds kort te horen gekregen dat ik pfeiffer heb, ik zit er al 4 maanden mee. Wanneer ik moe word merk ik dit snel ik word heel emotioneel en mijn ogen worden lui, het lijkt constant of ik niet nuchter ben. Ik ben hierdoor 1 week thuisgebleven van school maar kon niet langer de lessen missen. Ik heb ook kleine knobbels rechts achter mijn oor, ze zijn ongeveer 1 maand weggeweest en zijn sinds kort weer terug. Ik blijf overal maar mee zitten en de ziekte van pfeiffer is geen pretje als je een student bent.

Sanne, 02-11-2013 10:06 #40
Hoi.
Ik heb al best lang last van buikpijn en heb ook vaak hoofdpijn! M'n ontlasting is ook verschillend ene keer diarree andere keer keutels en de andere keer niet kunnen poepen.
Ben ook heel snel moe, slaap ook lang voor m'n leeftijd (19jaar) doordeweeks slaap ik meestal 8-9uur & in t weekend 10-11uur.
Wat kan t zijn, Pfeiffer of wat ander?

Michel, 30-10-2013 15:12 #39
Al 2 jaar opgezette klier in mijn nek. Vorig jaar bloed laten prikken op pfeiffer en dat bleek ik te hebben. Heb verder geen klachten alleen die bult in mijn nek. Blijft dat zo of gaat dat ooit nog weg. Hoop toch niet dat die opgezette klier hodgkin is. Volgens mijn huisarts kan die klier heel lang zo blijven en hoort dat bij pfeiffer.

Anoniem, 02-07-2013 15:13 #38
Ik heb 3 dagen geleden gezoend en ik heb nu keelpijn en ik ben vermoeid. Maar ik heb toen ook veel gedronken. Kan het dat ik de ziekte van pfeiffer heb of is het gewoon toeval of komt het door de drank misschien? Reactie infoteur, 07-07-2013
Je klachten hoeven niet per se te duiden op Pfeiffer. Keelpijn wordt meestal veroorzaakt door een ontsteking, maar ook overbelasting kan een oorzaak zijn, zoals een rokerige omgeving of veel praten. Keelpijn gaat in veel gevallen binnen een week vanzelf over. Neme contact op met jr huisarts als je zieker wordt en niet meer kunt slikken.

Femke, 01-07-2013 07:22 #37
Ik heb vaak buikpijn en hoofdpijn (heb ik al best lang last van) en ik ben heel erg moe. Ik ben vooral moe op school en bij het leren.

Nathalie, 10-06-2013 18:41 #36
Ik ben de laatste maanden enorm vermoeid, ik heb sinds kort gezwollen klieren en amandelen met een witte aanslag, het slikken is pijnlijk en ik heb 2 dagen koorts gehad rond de 39°, ik heb dan ook enkel geslapen, ik ben moeder van 2 kleine kinderen maar ik was een wrak en kon het niet opbrengen om me sterk te houden. Ik heb reeds de ziekte van Pfeiffer doorgemaakt in mijn pubertijd. Is dit terug een opflakkering of een gewone keelontsteking? De eerste keer ben ik er niet ziek van geweest… Reactie infoteur, 19-06-2013
De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door een virus en je maakt antistoffen aan tegen deze boosdoener zodra het je lichaam binnenkomt. Derhalve kun je maar één keer in je leven besmet raken en de ziekte van Pfeiffer krijgen. Wanneer je later weer in contact komt met het virus, dan ben je er immuun voor. Je hebt dan antistoffen in het bloed die het virus de tweede keer direct opruimen. Je wordt dan niet ziek.

Vivian, 24-04-2013 17:11 #35
Ik heb sinds 2 weken last van vermoeidheid. Veel hoesten, soms hoofdpijn en vaak last van brandend maagzuur. Ben vaak misselijk en heb geen eetlust. Kan iemand me vertellen of dit pfeiffer is? Reactie infoteur, 29-04-2013
Het klassieke beeld is een jongvolwassene met koorts, (hevige) keelpijn en opgezette pijnlijke klieren. Alleen een arts kan een diagnose stellen.

Kawa, 06-03-2013 22:12 #34
Jouw klachten lijken op pfeiffer, maar een lichte versie, ik heb ook pfeiffer hooft pijn, pijn op mijn lever en milt, heel moe. Ik weet niet wanneer de klachten overgaan. Mijn huisart die ik geen vertrouw heb, heeft tegen mijn gezegd jij mag door gaan met werk en daglijkse leven toen heb ik gedaan, mijn klachten worden erger, uiteidelijk ging bij mijn bedrijfsarts om advies te vragen zij heeft gelijk mij naar huis gestuurd met advies dat ik moet heel veel uitrusten en slapen, ik zit nu drie weken thuis nog niet goed. Ik hoop dat ik binnen korte termijn oude zou worden.

Gr

Klaas, 04-01-2013 09:30 #33
Sinds 1, 5 week heb ik al een licht verminderde eetlust en zo nu en dan een beetje een zeurende hoofdpijn. Vorige week begonnen de klieren in mijn hals ook op te zetten, waren mijn amandelen opgezet en zat er een witte afscheiding op. Die witte afscheiding is er nu niet of nauwelijks meer, maar mijn keel is wel ontstoken, ik heb sinds 2 dagen een paar blaren op mijn tong en heb regelmatig last van brandend maagzuur en sowieso een licht misselijk gevoel.
Ik ben niet oververmoeid of iets dergelijks, al heb ik wel minder energie dan normaal.

Pfeiffer of een ordinair griepje? Reactie infoteur, 10-01-2013
Als keelpijn, vergrote halsklieren en moeheid langer duren dan je bij een normale keelontsteking zou verwachten, dan kan het om Pfeiffer gaan. Bloedonderzoek kan dit bevestigen. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een (huis)arts. Alleen artsen mogen medische diagnoses stellen

Lisaa, 08-12-2012 13:27 #32
Hallo, het is vandaag zaterdag en ik heb sinds maandag dat ik elke dag moet overgeven en erg vermoeid ben. Sinds gister ben ik ook erg duizelig en krijg ik geen hap door me keel. Ik heb geen gezwollen klieren. Kan het iets met de ziekte van pfeifffer te maken hebben? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 09-12-2012
Braken kan verschillende oorzaken hebben, zoals een maagdarminfectie, veel stress, migraine, hersenschudding en evenwichtsstoornissen. Is het overgeven na een dag nog niet minder (zoals bij jou het geval is), dan is het zeker raadzaam de huisarts te raadplegen.

Sowieso moet je direct contact opnemen met de huisarts als je bij het overgeven last hebt van hevige buikpijn; als je suf of verward bent of bijna flauw valt; als je een dag niet meer hebt geplast; als er bloed bij het braaksel aanwezig is; als je overgeeft nadat je bent gevallen.

Samantha, 09-10-2012 16:08 #31
Ik heb 3 bultjes achter mijn rechter oor die heel gevoelig zijn en ben vaak moe. Zou dit kunnen leiden tot pfeiffer?

Katya, 05-09-2012 14:11 #30
Ik heb zeer pijnlijke opgezwollen klieren in mijn linker halsstreek, zelfs de autogordel dragen is pijnlijk op deze plaats. Ben wel moe en heb last van een opgeblazen buik gevoel. Voor de rest heb ik geen klachten, geen koorts wel vorige week een hele week hoofdpijn gehad (migraine) en geen enkel medicijn werkte toen. Zou dit misschien met elkaar te maken hebben? Reactie infoteur, 06-09-2012
U kunt deze klachten het beste laten beoordelen door uw huisarts. Hij kan (aanvullende) vragen stellen en u lichamelijk onderzoeken.

Jas Verf, 16-03-2012 22:10 #29
Toen ik 8jr oud was, heb ik een zeer zware vorm van ziekte v pfeiffer gehad. Ik ben een maand in het ziekenhuis opgenomen geweest. 1e 3 weken in afzondering. Symptomen waren het zelfde als by leukemie. Later bleek dat niet het geval te zijn. Ben ong.een half jaar niet nr school geweest. Kan de ziekte later in je leven nog effect (gevolgen) hebben? Ik heb nl chronische bloedarmoede, spierpyn en vermoeidheid. Verder depressiegevoelig en hoogsensitief. Reactie infoteur, 21-03-2012
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schrijft over eventuele complicaties het volgende:
"Zeldzame complicaties zijn: hematologische afwijkingen, myocarditis, miltruptuur, hepatitis en neurologische complicaties. Een relatie met het chronisch vermoeidheidssyndroom is niet bewezen. Patiënten kunnen na het doormaken van de ziekte van Pfeiffer wel langdurig (>6 maanden) vermoeidheidsklachten houden. Door ophoping van B-cellen die het virus produceren en getransformeerde B-cellen kunnen infarcten ontstaan in vitale organen; dit kan in zeer zeldzame gevallen leiden tot de dood."

Ik kan in de literatuur niet terugvinden dat de ziekte later in het leven nog klachten kan geven.

Pien, 18-01-2012 16:52 #28
Ik heb al een ruim halfjaar last van hoofdpijn. Verder niks, zou dit pfeiffer kunnen zijn of duurt het daarvoor te lang? Reactie infoteur, 19-01-2012
Hoofdpijn is een klacht die zeer veel oorzaken kan hebben. Het is zo niet te zeggen wat de oorzaak is van uw hoofdpijn.De ziekte van Pfeiffer is berucht om zijn restklachten, vooral de vermoeidheid die kan blijven bestaan U doet er verstandig aan om de huisarts te raadplegen. Hij kan een anamnese afnemen en u lichamelijk onderzoeken.

Kim, 02-01-2012 15:19 #27
Ik heb geen gevoel meer in mijn linker been, zou ik Pfeiffer kunnen hebben? Ook heb ik last van koorts en misselijkheid als ik aan eten denk… Reactie infoteur, 02-01-2012
Ik adviseer u om naar de huisarts te gaan, zodat hij/zij een diagnose kan stellen. Dit betekent dat hij/zij uitzoekt wat er precies aan de hand is. Uw arts stelt u vragen over uw klachten en doet zo nodig lichamelijk onderzoek.

Rianne, 02-01-2012 15:17 #26
Nog nooit heb ik zo een goede uitleg over de ziekte van Pfeiffer gelezen,
dankjewel, mijn dochter heeft Pfeiffer en hierdoor heb ik meer informatie opgedaan dan uit het gesprek met onze dokter. Reactie infoteur, 02-01-2012
Graag gedaan en beterschap!

Nick, 11-12-2011 01:47 #25
Er is bij mij 3.5 week geleden een keelontsteking ontstaan waarna de ziekte van pfeiffer volgde ongeveer een week daarna. Ik geloof dat ik goed opbweg ben met mijn herstel aangezien ik na 2.5 week weer naar school ben gegaan voor halve dagen. Nou was mijn vraag wanneer is de lever en de milt weer in zijn normale doen en is het weer "veilig" alcohol te drinken zonder lever beschadiging. Zou dit al met kerst kunnen ik las dat de lever en milt gemiddeld na 5-6 weken weer hersteld zijn maar de vermoeidheid daarna nog 2-3 maanden kan aandoen. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 17-12-2011
De informatie die wij geven is geen vervanging voor een consult bij een huisarts. Raadpleeg bij klachten of twijfel over uw gezondheid altijd uw huisarts.

In zijn algemeenheid is het verstandig om tijdens de herstelfase - dat is gedurende ten minste zes weken - alcohol te vermijden. Na de herstelfase blijft het zaak om matig alcohol te gebruiken. Het nieuwe advies voor aanvaardbaar alcoholgebruik - zonder risico’s op gezondheidsproblemen - luidt: vrouwen één glas per dag, mannen hooguit twee glazen per dag. Jongeren tot 18 zouden helemaal niet moeten drinken, vindt de Gezondheidsraad, omdat zij al bij twee glaasjes per dag een grotere kans op gezondheidsproblemen lopen.

Lisa, 07-11-2011 14:39 #24
Ik heb 3 weken last van mijn keel en een week geleden ben ik bij de dokter geweest. Ik heb nooit zo lang last van mijn keel, hij bekeek of het me amandel waren of een keelontsteking maar hij dacht dat het misschien Pfeifer kon zijn. Ik moest me laten testen en hoor woensdag de uitslag ik denk zelf dat ik het niet heb aangezien ik alleen keelpijn heb.

Nienke, 05-06-2011 09:45 #23
Ik ben zangeres en zangdocente van beroep. Mijn stem is dus erg belangrijk voor mij. Nu heb ik de laatste weken vervelende klachten die echt z'n tol eisen van mijn stem. Zingen is voor mij lichamelijk gigantisch uitputtend, een dagje gewoon werken trouwens ook. Dit was eerder bij lange na niet zo. Ik heb eigenlijk (altijd al gehad) veel last van hoofdpijn. Dit eigenlijk altijd alleen bij mijn voorhoofd. De laatste tijd zit mijn neus steeds verstopt en heb ik last van een hoestje, soms gewoon een droog hoestje, soms ook niet. En nu valt me de laatste week op dat mijn halsklieren echt heel erg opgezet zijn. Na een avondje zingen is dit nog veel erger. De volgende ochtend zijn ze weer wat geslonken, maar ik voel ze goed en als er ik een beetje op duw is het ook wat gevoelig.
Al deze klachten nemen mijn vertrouwen in mijn stem een beetje weg, omdat mijn stem er onder lijdt (regelmatig een beetje schor) en nu zat ik een beetje op het net te kijken en zie ik dat mijn klachten ook een beetje overeenkomen met pfeiffer. Deze week ga ik sowieso naar de dokter om allergieën en hooikoorts uit te sluiten of juist niet. Maar misschien kunt u een blik werpen op de zaak. Alvast bedankt. vr gr Nelian Reactie infoteur, 08-06-2011
Uw huisarts is de aangewezen persoon om een diagnose te stellen. Daarvoor zal hij of zij een anamnese afnemen en (lichamelijk) onderzoek verrichten en u eventueel verwijzen voor verder onderzoek.

Petra, 26-05-2011 21:08 #22
Hallo,
Mijn zoon heeft pfeiffer hij is 3 jaar hij heeft ook de klachten allemaal gehad.
Maar wat kan ik doen tegen de vermoeitheid hij wil soms spelen maar daarna klap hij helemaal in…
En hoe lang kan het duren bij een kind wat moet ik doen om hem het zo goed mogelijk temaken wel of niet ussen de middag slapen ik weet het niet.
Het is zo zielig en hij is voor al erg moe om teeten en tedrinken tegen de avond.
alvast bedankt groetjes petra Reactie infoteur, 30-05-2011
De helft van de kinderen maakt de ziekte van Pfeiffer door voor het zesde jaar en merkt hier meestal weinig van. U schrijft dat uw zoontje van 3 alle klachten heeft gehad. Maar is bij hem door de huisarts ook de diagnose Ziekte van Pfeiffer gesteld? Ik raad u aan om uw huisarts te raadplegen.

Mylo, 13-05-2011 05:22 #21
Hallo,
Ik heb afgelopen week behoorlijk last gehad van mijn amandelen, ze waren erg ontstoken, opgezwollen, en zeer gevoelig met slikken. Na drie dagen rust genomen en pijnstillers kon ik weer normaal eten en praten.
Vandaag voel ik dat ze weer beginnen te ontsteken en gevoelig worden, verder heb ik aan één kant van mijn hals een opgezwolle lympfeklier, de andere kant is gewoon normaal.
Verder heb ik niet echt in de gaten of ik vermoeid ben, ik slaap voor mijn gevoel wel meer dan normaal. Maar ik functioneer wel gewoon goed.
Ik ben overigens 19 jaar oud en in een gezonde conditie.
Ik vraag me dus af ik Pfeiffer heb of niet? Ik weet dat ik het beste naar de huisarts kan gaan voor een bloed test maar ik ben momenteel voor lange tijd in Zuid-Amerika en ben veel op reis. Dus even naar mijn huisarts zit er niet in.
Iemand enige idee of tips?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-05-2011
Een acute ontsteking van de keelamandelen geneest doorgaans vanzelf binnen een paar dagen. Meestal is de oorzaak een virus, maar ook schimmels en parasieten kunnen de oorzaak zijn. Een acute ontsteking van de keelamandelen kan ook nog ontstaan bij systemische ziekten, zoals roodvonk of de ziekte van Pfeiffer. Bij een bacteriële infectie kan een antibioticakuur nodig zijn. Ook wanneer de ontsteking wordt veroorzaakt door schimmels of parasieten, kan medicatie worden voorgeschreven. Er kunnen ook complicaties optreden, zoals peritonsillair abces (abces rond de amandelen). Het is raadzaam een arts te bezoeken, zodat hij/zij de situatie kan beoordelen.

Bianca, 08-04-2011 23:08 #20
Bij mij is een aantal weken geleden CMV gediagnosteerd. een soort familie van Pfeiffer met soortgelijke symptomen. nu is ook via een echo geconstateerd dat mijn milt is opgezet en hier heb ik flink last van… maar waar ik nou zo bang voor ben hoe lang kan dit duren. mijn leverwaarden zijn ook niet goed en moet nu elke twee weken prikken maar het gaat alleen maar slechter en nu denk ik kan het ook misgaan. Ik bedoel de pijn in de miltstreek wordt zo heftig dat ik bang ben om te bewegen ook eten of drinken doet zeer en liggen lukt alleen op mijn rechter zij maar op mijn rug lijkt het of hij eruit wil springen. heeft hier iemand ervaring mee en misschien nog tips of trucs. en weet iemand hoe lang het aankan dat je milt vergroot is kan dit ook mis gaan waar moet ik op letten. alvast bedankt een beetje van slag zijnde bianca Reactie infoteur, 10-04-2011
Het is verstandig om deze vragen ook voor te leggen aan uw behandelend arts.

Willy, 07-04-2011 12:14 #19
Hallo,
Mijn zoon van 14 heeft last van spierpijn in zijn been. Hoort dit bij de ziekteverschijnselen? Hij is nu bijna 4 weken ziek en het is begonnen met opgezette klieren.
Groet Willy Reactie infoteur, 07-04-2011
Als uw zoon al 4 weken ziek is, raad ik aan contact op te nemen met de huisarts zodat hij of zij de situtaie kan beoordelen.

Titus, 05-04-2011 11:48 #18
Ik kan niet bepalen of ik momenteel echt opgezette lymfeklieren heb, maar ben erg vermoeid sinds 5 dageen; lig minstens 16 uur per dag in bed. Als ik op ben blijf ik futloos en kan me nauwelijks ergens toe zetten. verder heb ik hoofdpijn, een raar 'leeg' gevoel in mijn buik, terwijl ik geen sterk verminderde eetlust heb. Zo nu en dan iets verhoging. Verder heb ik al een aantal weken 's ochtends een erg droge mond wat ik eerder nooit had… tenslotte spier/gewrichtpijn. Kan het pfeiffer zijn? Reactie infoteur, 06-04-2011
Als u denkt Pfeiffer te hebben, dan doet u er verstandig aan uw huisarts te bezoeken. Op grond van de anamnese en het lichamelijk onderzoek, heeft de huisarts meestal al een idee over de mogelijke oorzaken van de klachten. Soms is uitgebreide(re) diagnostiek nodig, zoals bloedonderzoek. Bij Pfeiffer kan alleen bloedonderzoek de diagnose bevestigen.

Monique, 22-03-2011 22:09 #17
Ik heb vorige week mijn bloed laten prikken en alle bezinkeningen waren goed. Maar op pheifer waren er wel sporen gevonden, maar ik heb het niet meer en kan het ook niet meer krijgen. Toch heb ik opgezette klieren in mijn keel nog steeds en voel me vaak grieperig. Wie heeft antwoord voor me, heb ik wel/niet pheifer, of had? Reactie infoteur, 24-03-2011
Uit bloedonderzoek kan wel vastgesteld worden of iemand Pfeiffer heeft gehad, maar niet wanneer iemand pfeiffer heeft gehad. Veel mensen weten niet eens dat ze ooit Pfeiffer hebben gehad, want op jonge leeftijd verloopt de infectie vaak symptoomloos.

Na een doorgemaakte infectie heeft de persoon levenslang antistoffen tegen EBV. EBV staat voor Epstein-Barr-virus, de verwekker van de ziekte van Pfeiffer. Waarschijnlijk biedt een asymptomatische infectie (dus een infectie die zonder symptomen of klachten verloopt) ook langdurige bescherming, aldus het RIVM.

Er kunnen bij de ziekte van Pfeiffer complicaties optreden, zoals een chronische persisterende EBV-infectie door EBV-specifieke cellulaire afweerstoornissen (bron: RIVM). Hierdoor blijven mensen langdurig last hebben van klachten.

Wat er bij u aan de hand is, is aan uw huisarts om vast te stellen. Uw klachten kunnen ook ergens anders mee samenhangen. Opgezette lymfeklieren in de hals kunnen bijvoorbeeld voorkomen bij een verkoudheid.

M. Slob, 21-02-2011 14:31 #16
Mijn dochter van 14 zit al een week of 4 niet lekker in haar vel. Ze heeft al een penecelinekuur gehad voor de keelklachten. Ze leek daarna weer helemaal beter. Verleden week had ze de klachten weer terug. Een bezoek aan de huisarts leverde niet erg veel op. Het bloed dat ter controle was afgenomen bevatte geen bacteriën, ze had geen suiker en ook haar schildklier was in orde. De huisarts stelde voor om op Pfeifer te controleren. Ik vertelde hem dat dat al een jaar of 3 geleden was gedaan maar dat er toen geen sprake van Pfeifer was. Bij controle in z'n computer bleek dat m'n dochter daarvoor al Pfeifer heeft gehad. Wanneer weet ik niet. Het arme kind ligt al een week in bed en wil alleen maar slapen. Vanochtend begon ze weer te klagen over keelpijn en hoofdpijn. Ze voelt koortsig maar heeft een temperatuur van 36.7. Ik maak me ontzettend veel zorgen en vraag me af wat er aan de hand kan zijn. Moet ik verder actie ondernemen? We zijn al 3x in 3 weken bij de huisarts geweest, ik durf die man echt niet meer lastig te vallen! Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 21-02-2011
Gewoon nog een keer de huisarts bellen als u zich zorgen maakt. U valt hem niet lastig als u een medische vraag hebt.

Iemand, 06-02-2011 17:33 #15
Hoi ik weet niet zeker of ik pfeiffer heb want ik heb de laatste tijd altijd koorts in de avond en ik kan dan niet meer slapen en als ik opsta draait alles om me heen… ik krijg meer enge dromen ik ben de laatsste tijd moe (komt miss omdat ik weinig slaap ) Reactie infoteur, 06-02-2011
Als u de laatste tijd 's avonds koorts hebt, doet u er verstandig aan uw huisarts te raadplegen. Hij of zij kan u verder onderzoeken en een diagnose stellen.

Isabelle, 04-11-2010 10:21 #14
Ik heb vorig jaar Pfeiffer gehad, ongeveer van mei tot september. Dit was naast de sypmtomen die ik had ook aan te tonen in het bloed. Nu, nadat ik me alweer een jaar lang goed voel (zonder klachten), heb ik opnieuw sypmtomen van deze ziekte. De KNO-arts heeft een maand geleden bloed laten prikken en het blijkt dat er een waarde te hoog is en dat het Pfeiffer virus weer actief is.
In een bericht van mei heb ik de link met bijbehorende info gelezen, dat de ziekte niet meermaals kan voorkomen. Wordt dit dan niet erkend als 'opnieuw het Pfeiffer virus hebben' omdat het er het afgelopen jaar een slapend virus in mijn bloed heeft gezeten? En kan dit bij mij misschien chronisch worden, dat ik volgend jaar rond deze tijd dus weer te hoge waardes heb? Reactie infoteur, 04-11-2010
Bij sommige patiënten kan er sprake zijn van een chronisch persisterende infectie door EBV-specifieke cellulaire afweerstoornissen, zie:

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Pfeiffer/index.jsp

EBV staat voor het Epstein-Barr-virus, de veroorzaker van de ziekte van Pfeiffer.

Uw behandelend arts weet het meeste over uw medische situatie. Vraag hem of haar om meer duidelijkheid.

Anne, 29-09-2010 23:04 #13
Ondertussen ben ik naar de huisarts gegaan. Deze vertelde dat mijn trommelvliezen ingetrokken waren, dit had niets te maken met Pfeiffer. Reactie infoteur, 30-09-2010
Helaas heb ik niet (tijdig) kunnen reageren op uw eerdere reactie. Goed dat u naar de huisarts bent geweest. Ik raad mensen altijd aan een huisarts te bezoeken als zij klachten hebben. De huisarts is opgeleid om medische diagnoses te stellen en als hij/zij er niet uitkomt, kan verwijzing volgen naar een medisch specialist voor verder onderzoek.

Mara, 28-09-2010 19:22 #12
Hallo,

Ik ben een meisje van 14 jaar, en ik ben benieuwd of ik Pfeiffer heb. Ik weet dat ik dan het beste naar de huisarts kan gaan, maar dan willen mijn ouders mee. Zij hebben geen tijd. Ik voel me alleen wel heel erg moe, heb last onder mijn oksels en in mijn nek, maar zolang er niks bewezen is, moet ik van mijn ouders gewoon naar school. Daar ben ik gewoon te moe voor. Verder heb ik ook last van steken, voornamelijk in mijn polsen en mijn hand, en in mijn voeten en mijn kuiten. Het lijkt erop dat dit van mijn botten komt, en het is vooral als ik ze beweeg.

Ik heb nog geen last van koorts, hoofdpijn of van mijn keel.

Groetjes, Mara Reactie infoteur, 30-09-2010
Algemeen m.b.t. Pfeiffer:
Als klachten als keelpijn, vergrote halsklieren en moeheid langer duren dan men bij een normale keelontsteking zou verwachten, dan kan het om de ziekte van Pfeiffer gaan. Maar iemand met Pfeiffer hoeft zeker niet alle symptomen te vertonen. Bovendien zijn er mensen die het Pfeiffer-virus bij zich dragen, zonder dat ze er ziek van worden. Bloedonderzoek kan bevestigen dat het om Pfeiffer gaat, maar het geeft geen duidelijkheid over de ernst en de duur van de ziekte.

Met betrekking tot uw situatie:
Het is aan uw huisarts om een juiste diagnose te stellen. Blijf niet tobben met uw klachten, maar vraag uw huisarts om advies. Neem desnoods eerst telefonisch contact op om te overleggen wat te doen.

Anne, 22-09-2010 16:48 #11
Hallo,

Drie weken geleden heb ik gehoord dat ik Pfeiffer heb. Naast de andere symtomen heb ik erg veel last van mijn oren, ik hoor minder goed en af en toe hoor ik het kloppen. Ook heb ik een pijnlijke tong, deze is geel en zitten groeven in. Horen deze klachten ook bij Pfeiffer?

Vriendelijke groet,

Anne

Mirjam, 20-09-2010 15:18 #10
Vrouw, 22 jaar. Bij mij is het 3 week geleden geconstateerd en het gaat langzaam achteruit. Ik kan nu ook eindelijk toegeven aan de vermoeidheid. Ik heb ook dikke lymfe klieren maar ook mijn zicht is verslechterd. De oogarts zegt dat dit ook door de pfeiffer kan komen, klopt dit? Reactie infoteur, 20-09-2010
De ziekte van Pfeiffer wordt vooral gekenmerkt door zwellingen van de lymfklieren in de hals. Soms kan iemand met de ziekte van Pfeiffer ook last krijgen van een oogontsteking. Vraag uw oogarts om advies.

N., 03-09-2010 03:21 #9
Hallo, ben n meisje van 14 en ben met moeite over.naar de 2e vanwege pfeiffer mrr het gekke is dus ben echt letterlijk doodmoe van dokter bezoekjes omdat ze niet wistten dat ik pfeiffer had maar ik heb toch lange tijd last van steken in mn zij en prikkkels in mn buik ofzo, ook als ik inen uitadem doet het pijn daarergens in mn bovenmiddenbuik. heeft dit te maken met pfeiffer? Of toch nog een dokter bezoekje, Reactie infoteur, 03-09-2010
Je zou er inderdaad verstandig aan doen om toch even de dokter te bezoeken. De huisarts kent jouw persoonlijke medische situatie en achtergrond en kan je zo nodig lichamelijk onderzoeken.

Maaike, 27-08-2010 11:28 #8
Bij mij is cmv vastgesteld. Ik ben steeds moe en heb pijn in mijn spieren/gewrichten.
Ik heb dit virus al 2 maanden. Na weken ziek zijn en het herstellen van mijn lever
is de pijn in mijn benen erger geworden. Wat is hier de oorzaak van en hoelang kan dit nog aanhouden? Reactie infoteur, 02-09-2010
Vermoeidheid, door de benen gaan (zwakte in de benen) en overal pijn, kunnen veroorzaakt worden door CMV. Andere klachten kunnen zijn:
- koorts
- keelontsteking (faryngitis)
- lymfeklierzwelling (adenopathie)
- hepatitis (leverontsteking)
- hoofdpijn
- buikpijn
- diarree
- arthralgie (gewrichtspijn)
- uitslag

CMV (cytomegalovirus) is een virus en bij de meeste mensen heeft een infectie met dit virus meestal geen gevolgen. Bij mensen met een zwak of verzwakt afweersysteem kan het diverse ziekten veroorzaken. Er is op dit moment nog geen specifieke behandeling tegen CMV infectie.

Simone, 25-05-2010 11:58 #7
Door de bank genomen kan circa 20% van de patiënten na één week weer terug naar school of het werk. 50% doet daar twee weken over. Klachten van vermoeidheid kunnen nog enkele weken aanblijven en in 1 tot 2% van de gevallen zelfs maanden.
En hoeveel is het percentage van de mensen die er al 1,5 jaar last hebben van pfeiffer?
Eerlijk gezegd geloof ik dee cijfers totaal NIET. Pfeiffer geneest helaas niet binnen 1 a 2 weken. Hier heb je op z'n minst 2 jaar voor nodig. Verschillende mensen in mij omgeving en familie hebben met deze ziekte te maken gehad en zijn er allemaal ruim 2 jaar zoet mee geweest. Reactie infoteur, 25-05-2010
Hallo Simone,

Deze cijfers zijn afkomstig uit een medisch handboek. De cijfers die ik noem in het door u aangehaalde gedeelte gaan niet over genezing. Indien iemand na een week zijn werkzaamheden hervat, wil dat niet zeggen dat hij ook genezen is. De ziekte van Pfeiffer gaat vanzelf over, doch wanneer precies is niet te voorspellen. In de genoemde paragraaf geef ik een indicatie wanneer iemand gemiddeld weer op de been is. Hij of zij kan dan nog steeds (moeheids-)klachten hebben.

In de Patiëntenbrief van de NHG (Nederlandse Huisartsen Genootschap) staat gelijkluidende informatie:

"De ziekte kan meestal geen kwaad en gaat vanzelf over. Hoelang de ziekte duurt is niet te voorspellen. Meestal blijft het bij een keelontsteking. Bij sommigen kan de moeheid zich weken tot maanden voortslepen.

Als eenmaal is aangetoond dat u Pfeiffer heeft, is verdere controle niet noodzakelijk. Controle van het bloed heeft geen zin. Iemand kan zich nog steeds ziek voelen terwijl het bloed geen afwijkingen laat zien.

Iemand die de ziekte heeft doorgemaakt kan het daarna niet nog eens krijgen." (http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBA5a.htm)

In een aantal gevallen ("sommigen") kan de moeheid zich dus weken tot maanden voortslepen. Wel is het zo dat besmetting tijdens of na de puberteit meer klachten geeft.

Bovenstaande doet helemaal niets af aan uw ervaring. Het is heel wel mogelijk dat u en een aantal mensen in uw directe omgeving langere tijd last hebben (gehad) van moeheid a.g.v. Pfeiffer.

mvg, Tartuffel

G. de Haan, 10-05-2010 18:15 #6
Bij mijn dochter is pfeiffer geconstateerd. mijn vraag: hoe zit het met sporten, is het verstandig om te gaan sporten of kan dit de klachten verergeren?
Groet Geja Reactie infoteur, 10-05-2010
Hallo Geja,

Complicatie die bij Pfeiffer sporadisch kunnen optreden in de acute fase zijn een vergrote milt en een beschadigde lever. Bij deze complicaties is het raadzaam om lichamelijke activiteit te vermijden.

Het is tijdens de ziekte van Pfeiffer verstandig er rekening mee te houden dat de patiënt snel vermoeid is en dat sport te uitputtend kan zijn en te veel van de patiënt kan vergen. Bovendien bestaat het risico in de buik te worden geraakt en dat kan vanwege complicaties aan de milt gevaarlijk zijn. Door het virus kan de milt vergroot raken en door een stomp in de buik zou de milt kunnen scheuren. Sporten met lichamelijk contact kan men derhalve het beste even vermijden.

Is het virus wat afgezwakt en heeft de patiënt weer wat meer energie en kracht, dan is sport een uistekende manier om de conditie weer op te bouwen en de genezing te bevorderen.

Raadpleeg bij twijfel altijd uw huisarts.

Beterschap gewenst.

Mvg, Tartuffel

Joke, 25-03-2010 19:11 #5
Ik ben al een hele tijd(al een goed jaar) heel moe, en heb van de meeste dingen last, behalve van de koorts.(van transpiratie wel) ik vraag me af of dit pfeiffer kan zijn, want mijn klieren zijn wel altijd opgezwollen volgens de dokter… Reactie infoteur, 28-03-2010
Hallo JOke,

Uw huisarts kan u verder onderzoeken of een verwijzing uitschrijven voor bloedonderzoek.

Mvg, Tartuffel

Kanu, 01-03-2010 14:02 #4
IK voel me al 1 jaar moe. Ik kan smorgens zelfs na 9 uur slapen niet wakker worden. Ik kan niet eens op school concentreren. Ik had vroeger altijd bloedarmoede. Na een jaar zo vermoeied rondgelopen te hebben ben ik naar dokter gegaan om medicijnen voor bloedarmoede te vragen. Uit bloedtest bleek dat ik Pfeifer heb gehad ofzo. dat wist ik niet eens. want in het verleden zeiden dokters dat ik beetje bloedarmoede heb. maar nu heb ik geen bloedarmoede. Als ik in het verleden Pfeifer heb gehad, waarom voel ik me nog steeds moe? hoe kan dat? of kan ik 1 jaar lang pfeifer hebben? Reactie infoteur, 06-03-2010
Hallo,

Ik raad u aan deze vraag aan uw huisarts of behandelend arts voor te leggen. Hij of zij kan bij u een anamnese afnemen.

Mvg, Tartuffel

Moo, 28-01-2010 16:00 #3
Hallo,

Ik heb al een paar weken dat ik gewoon niet echt vooruit te branden ben.
Nu heb ik vanaf afgelopen zaterdag een gigantische keelpijn, maar aan een kant van mij keel. En aan die kant zijn mijn klieren ook helemaal opgezet. Ik had zelfs geen stem meer. Iedere keer heb ik 's avonds koorts.
Vandaag is weer de eerste dag dat ik zo iets had van gewoon je normale ritme volgen, behalve school.
Maar ik ben nu vanaf 10 uur vanochtend bezig, met een boekje doorlezen en me kamer opruimen. En ik ben nu dood moe! Ik moet echt me best doen me ogen open te houden.

Ik vind dit veel overeenkomen met boven genoemde verschijnselen maar ik kan me niet voorstellen hoe ik Pfeiffer zou moeten hebben gekregen. Reactie infoteur, 31-01-2010
Hallo Moo,

Als u al weken last hebt van deze verschijnselen, raad ik u aan contact op te nemen met uw huisarts. Hij of zij kan dan bepalen of nader onderzoek nodig is. Ik zou hier niet mee blijven rondlopen.

Mvg, Tartuffel

Johanneke, 18-01-2010 20:16 #2
Hallo hierbij even een berichtje, ik heb de ziekte van pfeifer 4 jaar geleden gehad en nog regelmatig word ik weer terug gevloten zo'n 3 keer per jaar ben ik dan gewoon een week thuis omdat ik geen kracht heb. vermoeid, last van klieren, verhoging sinds een jaar werk ik nog maar 4dagen want het was te zwaar en ik hoor in mijn omgeving ook regelmatig mensen die dat hebben zelfs iemand die pfeifer al 35 jaar geleden gehad heeft? Reactie infoteur, 24-01-2010
Hallo Johanneke,

Het RIVM schrijft hierover; "Een relatie met het chronisch vermoeidheidssyndroom is niet bewezen. Patiënten kunnen na het doormaken van de ziekte van Pfeiffer wel langdurig (> 6 maanden) vermoeidheidsklachten houden."

Mvg, Tartuffel

Chanel, 31-10-2009 14:39 #1
Beste,

Ik dacht ook dat ik pfeiffer had, maar durfde niet naar de dokter te gaan. Toen heb ik een pfeiffer zelftest besteld op www.thuistesters.nl. Nadat ik de test thuis kreeg, heb ik het meteen uitgevoerd en gelukkig had ik niks. Is denk ik gewoon weer stress.

Het is wel fijn die zelftest, na de test voel je meteen wat beter.

Groetjes,
Chanel Reactie infoteur, 01-11-2009
Hallo Chanel,

Toch is contact opnemen met de huisarts 'handiger'. Hij of zij kan op basis van uw klachten bekijken wat er aan de hand is en of er wat moet gebeuren (nader onderzoek, behandeling, enz.).

mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ziekte van Pfeiffer
Reacties: 44
Medische informatie…
Schrijf mee!