InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Een mirakelplant?

Een mirakelplant?

'Zwart zaad doodt elke ziekte behalve de dood'. Het is een bewering die teruggaat tot de tijd van Mohammed, maar klopt 's mans stelling wel?
De profeet Mohammed zou volgens Aboe Hoeraira, een van de belangrijkste overleveraars van de islamtische Ahadith, ooit eens gezegd hebben: 'Behandel hem met zwarte komijn. Neem vijf of zeven zaden en vermaal hen en stop de mengeling in beide neusgaten, want Aisha heeft me toevertrouwd dat ze de Profeet heeft horen zeggen: "Deze zwarte komijn heelt alle ziekten behalve de dood."' Toch kennen we deze zogezegd miraculeuse spijs in het westen nauwelijks. Omdat zwart zaad toch niet zo effectief is als men beweert, of omdat we gewoon niet goed op de hoogte zijn van waar men zich in het Midden-Oosten zoal mee bezighoudt?

Hoewel we het telkens over zwarte komijn hebben, heeft deze medicinale plant (nigella sativa) eigenlijk weinig te maken met reguliere komijn (cuminum cyminum) of zelfs echte zwarte komijn (bunium persicum). Ondanks het feit dat gewone komijn een van de meest gebruikte kruiden ter wereld is, bezit zwarte komijn veel meer geneeskrachtige eigenschappen. Al in de oudheid werd hij gebruikt om meer energie te krijgen of om aandoeningen als eczeem, incontinentie, verstoppingen, galstenen, verkoudheid, haaruitval, maag- en darmproblemen en meer aan te pakken. Hoewel farao Tutankhamun al nigella sativa in zijn tombe liet plaatsen, hoewel de zwarte zaden van deze plant al werden vernoemd in het Oude Testament en hoewel zelfs islamitische teksten de eigenschappen van zwarte komijn al vernoemen, buigt de wetenschappelijke wereld zich nog maar sinds elke jaren diep over zwarte komijn. De voorlopige resultaten zijn alvast bemoedigend.

Wetenschappelijk onderzoek

Volgens een boek als Black Cumin: The Magical Egyptian Herb for Allergies, Asthma, and Immune Disorders zou zwarte komijn meer dan honderd actieve ingrediënten bevatten. De hoge effectiviteit zou te maken hebben met de combinatie van oliën (35 procent, waarvan voornamelijk polyonverzadigde vetzuren), proteïnen (21 procent), koolhydraten (38 procent) en andere bestanddelen (6 procent). De lijst met ingrediënten die volgens de geneeskunde mogelijk of zeker nuttig zouden kunnen zijn is indrukwekkend, maar toch moet - zoals dat vaak het geval is met dit soort middeltjes - het wetenschappelijk onderzoek rond zwarte komijn vaak met een korreltje zout worden genomen. Heel wat zogenaamd 'bewijs' lijkt immers afkomstig te zijn van dubieuze bronnen. Toch beginnen de onberispelijke onderzoeken die aanwijzen dat het zwarte zaad wel degelijk een fantastisch medicijn is almaar toe te nemen in aantal.

Aan de Thomas Jefferson University te Philadelphia hebben vorsers aangetoond dat thymoquinone, een extract van olie van zwarte zaadjes, de vooruitgang van pancreatische kanker een halt toeroept en de kankercellen doodt door middel van apoptose (een proces dat bestaat uit een serie biochemische veranderingen die uiteindelijk leiden tot de dood van een cel). Tijdens de laatste 50 jaar zijn er meer dan tweehonderd universitaire studies en theses verschenen die steeds vaker aantonen dat zwarte komijn wel degelijk nog veel meer helende eigenschappen bezit. Vooral zijn positieve invloed op het immuunsysteem heeft daarbij al heel wat aandacht gekregen. Ook het spijsverteringstelsel, aandoeningen als diabetes en te hoge cholesterol, de ademhaling, het hormonale systeem (waaronder menstruatie, menopauze, depressie en onvruchtbaarheid), het ademhalingsysteem en de algemene levenslust, concentratie en het slaapvermogen worden aantoonbaar beïnvloed door het zwarte zaad, waardoor deze specerij wel eens een van de meest veelzijdie kruiden ooit zou kunnen zijn.

Toepassingen

In België is zwarte komijn vrij zeldzaam en dus trokken we naar Los Angeles voor een demonstratie. Daar heeft de sympathieke Nira Levy Maslin haar theewinkel nog maar recentelijk gesloten om zich te kunnen concentreren op de distributie van allerlei natuurlijke geneeskrachtige producten. Bij haar thuis toont de dame ons hoe ze thee van zwarte komijn zet (in tegenstelling tot groene thee komen de antioxidanten pas vrij als men het water een tijdje laat koken), hoe ze er siroop van maakt om bronchitis en verkoudheden te behandelen, hoe ze een olie van zwart zaad prepareert om mee te masseren en acne mee te behandelen, en zelfs hoe ze het kruid kan gebruiken als lippenstift. En zo blijkt zwarte komijn niet enkel veel toepassingsgebieden te hebben, hij kan ook nog eens op allerlei manieren geprepareerd worden. Indrukwekkend.
© 2010 - 2017 Dvandereyken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zwarte komijn olie / zwart zaad, een natuurlijke remedieDe zwarte komijn olie werd bekend in Egypte als een waardevol medicijn om allerlei ziektes te verhelpen. We weten dat de…
De geneeskracht van zwarte komijnDe geneeskracht van zwarte komijnZwarte komijn groeit van origine enkel in Zuid- en Zuid-West-Azië. Ook aan de Aziatische kant van de Middellandse Zee gr…
De geneeskracht van zwarte komijnolieDe geneeskracht van zwarte komijnolieZwarte komijnolie was het geheim van de farao´s. Het is een geneesmiddel dat veelzijdig ingezet kan worden; het is bewez…
Nigella Lawson en haar makkelijke citroenpastaNigella Lawson en haar makkelijke citroenpastaNigella Lawson is iedere werkdag te zien op RTL4. Daar presenteert zij een kookprogramma met eenvoudige en makkelijke re…
Peper meer dan specerijHet blijft nog altijd verwonderlijk hoe zo'n gewoon peperkorreltje, dat nu zonder nadenken door de pepermolen gedraaid w…
Bronnen en referenties
  • http://www.africanredtea.com

Reageer op het artikel "Een mirakelplant?"

Reacties

Rima, 22-06-2016 13:08 #11
Mag ik zwarte zaad olie gebruiken bij mijn 9 maanden oude baby, ik wil hem alleen de damp van zwarte zaad olie met water laten inhaleren voor zijn hoest?

Alvast bedankt

Sara, 14-09-2014 14:10 #10
Wij gebruikte zwarte zaadolie, wel van uitstekende kwaliteit, omdat we een tijdje een kinderwens hebben en het niet lukte. Ik en mijn man namen een kuur van een week ongeveer, een lepeltje olie op lege maag. Als je de olie niet meer kan verdragen kan je beter stoppen met de kuur. Jij kent je lichaam het beste. Het is best een sterk spul. Wij hebben nu een 8 maanden oud baby. Superblij.

Ercan, 30-07-2014 11:29 #9
Ik gebruik de olie sinds 1 week, Ik heb al langer dan 10 jaar problemen met buik, maag, darmen. Maar het is fantastisch middel het gaat stukken beter, als ik helemaal genees, zal jullie het laten weten. qua depressie heb ik niets gemerkt ik heb nog steeds veel agressie, slapen gaat ook stukken beter, ik krijg niet meer zo snel honger, Ik kon geen thee of koffie drinken, kreeg meteen buikpijn dat gaat ook beter.

succes allen een aanrader dus.

Nigelli Sativa, 18-06-2013 03:10 #8
Zou heel graag aan z:n zaad willen komen. hopelijk kunt u mij hiermee helpen. alvast hartelijk dank.

Maria, 16-05-2013 13:25 #7
Hoeveel mag of moet je gebruiken? wat is de prijs?

Gadija, 12-03-2013 11:26 #6
Het is een wondermiddel Masha'Allah. Mocht je last van migraine hebben, dan is dit een goed middel voor je. Gebruik wel koudgeperste olie! Neem iedere dag voor het ontbijt een theelepel olie in en voor het slapen gaan. Na een tijdje merk je dat je hoofdpijn minder wordt. Of helemaal verdwijnt:). Mocht je het vies vinden dan kun je ook capsules gebruiken, 2 in de ochtend en 2 voor het slapen gaan. En het is heel goed tegen eczeem.

Amine, 06-12-2012 16:15 #5
Leuk om dit artikel te lezen! Ik had enorm vaak maagpijn, mn ouders hadden me eens aangeraden dit middeltje te gebruiken. Ik gebruik het nu reeds maanden, en geen pijn meer gehad. Echt een aanrader! Weg met die pilletjes, siropen en antibiotica, elke ochtend een koffielepel en zelfs de wind raakt je niet. Masha'Allah

Nadine, 31-07-2012 16:50 #4
Is het niet wonderbaarlijk dat de Profeet Mohammed (vzmh) al eeuwen geleden, zonder hulp van de wetenschap, wist hoe goed Nigella zaad is voor het menselijk lichaam? Wat zou dat betekenen vraag je je dan af…

Hanan, 08-06-2012 00:33 #3
Leuk om te lezen dat er onderzoek naar gedaan wordt. Ik gebruik bijna dagelijks een theelepel komijnzaad vermengd met honing. Ik had een aantal jaren terug vaak last van mijn keel, de antibiotica die ik kreeg werkten helaas maar tijdelijk. Mijn moeder spoorde me toen aan komijnzaad te gebruiken, t was immers de beste geneestraditie. Na een dag of 2 merkte ik al een grote verbetering. Sindsdien gebruik ik het voor ieder kwaaltje, ben erg blij met het middel!

Just Nature, 21-11-2011 08:14 #2
Mooi artikel over de talloze voordelen van zwart komijn. In Nederland, ook in de rest van Europa, is dit krachtige zaad nog vrij onbekend. Dit, terwijl het voor ontzettend veel toepassingen geschikt is. Om deze onbekendheid een beetje weg te nemen hebben zijn wij onlangs een webshop begonnen waarbij wij hoofdzakelijk natuurlijke verzorging- en gezondheidsproducten aanbieden. Zwart komijn is als belangrijkste ingrediënt in alle producten verwerkt.

Marijke Faber, 23-03-2011 11:12 #1
Op internet is moeilijk informatie te vinden over dit 'zwart zaad' op de boptanische naam. In West-Europa kent men het alleen als sierplant. In Sarajevo kan je het volop kopen bij kruidenwinkels. Bij het Tehvid - ritueel wordt na afloop gevlochten brood uitgedeeld met deze zaadjes erop. Tehvid is o.a. een rouw-ritueel dat na het overlijden wordt gehouden: eerst de dag van de begrafenis, dan 40 of 52 dagen na het overlijden, dan 1/2 jaar na overlijden en tenslotte 1 jaar na overlijden. Door vrouwen en kinderen wordt dit ritueel thuis gehouden in een ontspannen, warme en betrokken sfeer. Na afloop wordt er uitgebreid gegeten en ieder krijgt een brood mee naar huis.

Infoteur: Dvandereyken
Gepubliceerd: 01-03-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!