InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de darmen: rechts of links pijnlijke darmen en buik

Pijn aan de darmen: rechts of links pijnlijke darmen en buik

Pijn aan de darmen: rechts of links pijnlijke darmen en buik Pijn aan de darmen is een vervelende klacht. Pijn aan de darmen kan zich uiten in krampende, zeurende of stekende pijn en kan met tussenpozen optreden of constant aanwezig zijn. Pijn aan de darmen kan gepaard gaan met andere klachten, zoals winderigheid, een opgeblazen gevoel, misselijkheid, diarree, etc. Darmpijn kan links of rechts gevoeld worden en kan allerlei oorzaken hebben. Veelvoorkomende oorzaken zijn aanhoudende spanning en stress, te veel eten, voeding eten die gasvorming geeft, irritatie of ontsteking van de darmen, darminfectie door een virus (in de volksmond 'buikgriep' genoemd) en obstipatie. Pijnlijke darmen of pijn aan darmen tijdens de zwangerschap komt ook vaak voor. Dit komt doordat de darmen tijdens de zwangerschap minder ruimte hebben.

Pijn aan de darmen

Pijn aan de darmen door spanning en stress

Stress en spanning slaat meestal het eerst toe op maag en darmen, hetgeen een gevoel van een gespannen buik kan veroorzaken. Ook kun je last krijgen van een opgeblazen gevoel. Stress kan ook darmkrampen veroorzaken en andere klachten zoals misselijkheid, diarree of juist verstopping.

Pijnlijke darmen door te veel eten

Spijsverteringsproblemen en darmklachten kunnen ontstaan na het eten van een copieuze maaltijd. Wanneer je overdadig eet of juist te snel eet, kun je last krijgen van buikpijn, een zwaar gevoel op de maag of darmkrampen, die zowel links als recht van de buik gevoeld kan worden. In feite is dit een signaal van je lichaam dat je genoeg hebt gehad en te veel hebt gegeten. Je kunt ook last krijgen van een opgeblazen gevoel als je te veel hebt gegeten.

Voeding eten die gasvorming geeft

Winderigheid wordt gekenmerkt door extra of overmatige gasvorming in de darmen. Klachten van winderigheid kunnen veroorzaakt worden door een overdaad aan luchtslikken, bijvoorbeeld door spanning en stress, roken of veel kauwgom kauwen. Daarnaast kan het eten van gasvormende voedingsmiddelen leiden tot extra gasvorming. Voorbeelden hiervan zijn:
  • peulvruchten;
  • uien;
  • koolsoorten (uitgezonderd bloemkool en broccoli);
  • onrijp fruit (banaan);
  • bier;
  • suikerhoudende producten (snoep, frisdrank); en
  • light-producten.

Door tijdelijk wat minder van deze voedingsmiddelen te nemen of ze tijdelijk te vermijden, kunnen de klachten afnemen.

Pijn aan de darmen door irritatie of ontsteking van de darmen

Er zijn meerdere darmaandoeningen die kunnen leiden tot irritatie of pijn aan de darmen. De belangrijkste zijn:

Pijn aan de darmen en diarree / Bron: Istock.com/herjuaPijn aan de darmen en diarree / Bron: Istock.com/herjua
Prikkelbare darm syndroom (PDS)
Het prikkelbare darm syndroom (PDS) kenmerkt zich door regelmatige buikpijn (vaak wisselend van plek) en problemen met de ontlasting, vaak onregelmatige ontlasting in de vorm van obstipatie, diarree of een afwisseling van beide. Vaak is er ook sprake van moeheid, misselijkheid, flatulentie of een gespannen gevoel in de darmen of buik.

Ziekte van Crohn

Samen met colitis ulcerosa wordt de ziekte van Crohn ook wel een 'inflammatory bowel disease' (IBD) genoemd. Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het spijsverteringskanaal, van mond tot anus. Maar meestal zijn alleen de dunne en/of dikke darm ontstoken. De meest voorkomende klachten die optreden bij de ziekte van Crohn zijn diarree, soms met bloed en/of slijm, buikpijn, darmkrampen, vermoeidheid en gewichtsverlies.

Colitis ulcerosa

Colitis ulcerosa is een chronische, regelmatig terugkerende ontsteking van de dikke darm met zweervorming. Het gaat om een ontsteking van het slijmvlies waarmee de binnenkant van de dikke darm is bekleed. Ook buiten de darm kunnen er klachten en ontstekingen optreden.

Microscopische colitis

Microscopische colitis (MC) is de verzamelnaam voor lymfocytaire en collagene colitis. Het treedt vooral op bij vrouwen van middelbare leeftijd, maar de ziekte kan zich op iedere leeftijd manifesteren, ook bij mannen. Microscopische colitis wordt gekenmerkt door (niet-bloederige) waterdunne ontlasting (diarree). Er zijn geen zichtbare afwijkingen bij endoscopisch of radiologisch onderzoek.

Darminfectie door een virus (buikgriep)

Buikgriep (officiële naam: 'gastro-enteritis') is in feite een overkoepelende term voor klachten die vaak veroorzaakt worden door maag-darmontstekingen. Bij buikgriep staan buikpijn of darmkrampen met misselijkheid en diarree voorop. De boosdoeners zijn virussen en bacteriën. Vaak is een norovirus betrokken. Buikgriep is zeer besmettelijk en daarom is een goede hygiëne belangrijk om buikgriepbesmettingen te voorkómen.

Veel pijn aan de darmen of bij poepen door obstipatie

Men spreekt van obstipatie wanneer er een verandering in de normale stoelgang optreedt, in die zin dat je minder vaak moet poepen dan gewoonlijk. Een ander woord voor obstipatie is 'verstopping'. Een moeizame stoelgang kan zich uiten in problemen bij het starten of het voltooien van een stoelgang. Het poepen komt niet goed op gang of de drol komt er niet goed uit. Doordat er sprake is van een harde en droge ontlasting, moet je soms flink persen bij de stoelgang. Daarnaast kun je last hebben van een onregelmatige stoelgang en moeilijke passage van de ontlasting. Het poepen kan ook pijn doen. Een andere veelvoorkomende klacht bij verstopping is darmkrampen. Door de verstopping kun je last krijgen van lichte tot zware, al dan niet langdurige buikpijn aan de onderkant van de buik of buikpijn die uitstraalt naar één kant van de buik, vaak links en soms rechts.

Pijn aan darmen tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap hebben je darmen minder ruimte, doordat ze plaats moeten maken voor het groeiende kindje. Ook worden de darmen enigszins opgerekt tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap is er ook een verhoogde hormoonproductie, waardoor je darmen trager werken. De darmen krijgen meer tijd om vocht aan het voedsel te onttrekken, met als gevolg dat de ontlasting droger en dikker wordt. Obstipatie en darmkrampen kunnen het gevolg zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikpijn, links en rechtsBuikpijn, links en rechtsBuikpijn kan voorkomen in het midden van de buik, aan de rechterkant of linkerkant. Daarnaast wordt er nog verschil gema…
Darmkramp: buikpijnDarmkramp: buikpijnDarmkramp of buikpijn: een rommelend gevoel in de darmen waarbij verkramping van de darmspieren optreedt. Meestal geeft…
Zeurende pijn in liesstreek  Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Diagnose: buikpijnBuikpijn kan erg lastig zijn om te diagnosticeren. Met het onderstaande schema kunt u een aantal veelvoorkomende oorzake…
Darmkrampen: oorzaak en behandelingDarmkrampen: oorzaak en behandelingDarmkrampen maakt iedereen wel eens mee: vervelende pijnlijke krampen in de buik. De pijn is afkomstig van de darmen, di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • https://www.thuisarts.nl/buikpijn/ik-wil-oorzaak-van-buikpijn-achterhalen
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/winderigheid.aspx
  • http://www.mamaenzo.nl/zwanger/gezondheid/obstipatie
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/56895-obstipatie-symptomen-verstopping-buikpijn-opgezwollen-buik.html
  • https://www.thuisarts.nl/prikkelbare-darm/ik-heb-prikkelbare-darm
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/herjua
Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!