InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tintelende vingers: oorzaken van tintelingen in de vingers

Tintelende vingers: oorzaken van tintelingen in de vingers

Tintelende vingers: oorzaken van tintelingen in de vingers Tintelende vingers of tintelingen in je vingers of hand(en) komt vaak door herhaalde belasting en repetitieve bewegingen. Doordat je steeds dezelfde beweging herhaalt, bijvoorbeeld door beeldschermwerk, ontstaat er een continue spierspanning en belast je je vingers, polsen, armen en je schouder- en nekregio. Dit wordt repetitive strain injury (RSI) genoemd. Tintelingen in je vingers kunnen echter ook wijzen op een ernstige aandoening die onmiddellijk medische aandacht nodig heeft. De tinteling kan ook een van de eerste tekenen zijn van een chronische ziekte die, indien vroeg gediagnosticeerd en behandeld, verdere complicaties kan voorkomen. Als je last hebt van tintelende vingers of je begint gevoelloosheid in je vingers te voelen en je je zorgen maakt dat er iets aan de hand is, is het verstandig een afspraak te maken met je huisarts.

Symptomen van tintelingen in de vingers

Tintelende vingers ervaar je vaak op dezelfde plaats. Je kunt bijvoorbeeld specifiek last hebben van een tintelende middelvinger, wijsvinger, pink, of een tintelende vingertop. Het is ook mogelijk dat de handpalm, duim of pink zijn getroffen door het gevoel van tintelingen en speldenprikken. De symptomen van tintelende vingers zijn:
  • Tintelingen in de vingers of een prikkelend gevoel, als van speldprikken;
  • Een dof, verdoofd of slapend gevoel;
  • Gevoelloosheid van vingers (en hand);
  • Een branderig gevoel.

Oorzaken van tintelende vingers

Tintelende vingers wijst niet per se op een ernstig aandoening of letsel. Veel voorkomende oorzaken van tintelingen in je vingers zijn:
  • Te lang in dezelfde positie blijven;
  • Overbelasting van de spieren door repeterende en/of te zware handwerkzaamheden;
  • Een vitamine B12-tekort;
  • Natrium-, kalium- en/of calciumgehalten zijn verstoord;
  • Langdurig druk op één punt, waardoor niet alleen de bloedtoevoer maar ook bepaalde zenuwen worden afgekneld;
  • Medicijngebruik.

Meer ernstige oorzaken

  • Een nekhernia (wat een doof gevoel in hand of vingers kan geven);
  • Zenuwschade door blootstelling aan chemische stoffen;
  • Een beschadigde zenuw als gevolg van een ongeval waarbij nek of schouder zijn betrokken;
  • Abnormale druk van een tumor, infectie of littekenweefsel.

Deze aandoeningen gaan vaak gepaard met andere symptomen. Zo kan bijvoorbeeld een nekhernia een scherpe, snijdende pijn in je nek veroorzaken die naar je arm uitstraalt, eventueel met een doof of prikkelend gevoel.

Aandoeningen

Andere aandoeningen die tintelende vingers of gevoelloosheid kunnen veroorzaken, zijn:

Migraine met een aura De vorm met aura, voorheen bekend als ‘klassieke migraine’, kenmerkt zich door neurologische symptomen tijdens een aanval, waarbij visuele verstoringen, tintelingen of een verdoofd gevoel in handen of voeten kunnen optreden. Een TIA geeft soms tintelingen in handen en voeten.

Zenuwbeklemming van de nervus medianus oftewel het carpaal tunnel syndroom (CTS) / Bron: Alexonline/Shutterstock.nlZenuwbeklemming van de nervus medianus oftewel het carpaal tunnel syndroom (CTS) / Bron: Alexonline/Shutterstock.nl

Carpaal tunnelsyndroom

Bij het carpaal tunnelsyndroom, afgekort als CTS, is de middelste armzenuw bekneld, doordat de carpale tunnel aan de binnenkant van de pols te nauw is en hier loopt de armzenuw doorheen. Veel voorkomende en kenmerkende klachten zijn een tintelend gevoel in de hand en de vingers. Bij CTS heb je dit tintelende gevoel met name in de duim, wijs- en middelvinger en een deel van de ringvinger. Dit kan gepaard gaan met een doof gevoel in de vingertoppen en krachtsverlies waardoor je snel dingen uit je handen laat vallen en dit kunnen ook relatief lichte zaken zijn.

Behandeling

Een injectie in de pols met bijnierschorshormonen kan bij CTS gedurende langere tijd helpen. Vaak wordt CTS vroeg of laat operatief behandeld.

Vitamine B12-tekort

Een vitamine B12-tekort kan tot een waaier aan klachten leiden. Op de lange termijn kan een vitamine B12-tekort zelfs leiden tot neurologische gevolgen, vanwege beschadigingen aan het zenuwstelsel. Je kunt dan last krijgen van tintelingen en een dof gevoel in handen en vingers. Deze sensatie kan ook optreden in de voeten. In een later stadium kun je zelfs last krijgen van een zwaar gevoel en moeilijkheden met lopen

Artrose

Artrose is een aandoening aan het kraakbeen in gewrichten. Het kraakbeen van je handgewrichten haar in kwaliteit achteruit. Dit geeft klachten als stijfheid en pijn in je pols, vinger of duim. Ook kan krachtsverlies en tintelingen in hand en vingers optreden.

Behandeling

Pijnstillers kunnen worden voorgeschreven en bij erge klachten kan een injectie soms helpen. Soms is een operatie nodig.

Koude, dove, pijnlijke vingers en/of tenen bij fenomeen van Raynaud / Bron: WaltFletcher / Wikimedia CommonsKoude, dove, pijnlijke vingers en/of tenen bij fenomeen van Raynaud / Bron: WaltFletcher / Wikimedia Commons

Fenomeen van Raynaud

Het fenomeen van Raynaud kenmerkt zich typisch door dode vingers of tenen. Bij deze aandoeningen worden in bepaalde situaties je bloedvaten te smal om voldoende bloed door te laten, wat tot gevolg heeft dat je vingers en tenen verkleuren en pijn gaan doen. Vaak wordt een aanval uitgelokt door stress, emoties of kou. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee vormen:
  • Primair Raynaud: wanneer het zich voordoet bij mensen die verder gezond zijn;
  • Secundair Raynaud: een verschijnsel of voorbode van een vaatziekte of een vorm van reuma.

Wat te doen?

Het is belangrijk om uitlokkende factoren te vermijden. Ook kan de huisarts een vaatverwijdend medicijn voorschrijven. Soms kunnen ook bloedverdunnende middelen helpen.

Winterhanden

Winterhanden ontstaan meestal als gevolg van een abnormale reactie op kou. Je kunt hierbij last krijgen van zijn kleine, jeukende, pijnlijke paarsrode zwellingen aan de bovenzijde van je vingers. De vingers worden wit, rood of zelfs blauw, kunnen ijskoud zijn en heel erg tintelen.

Wat te doen?

Er bestaat geen bewezen effectieve behandeling voor deze vervelende aandoening, maar als je last hebt van ernstige klachten kan behandeling met het middel nifedipine, een arterieel vaatverwijdende stof, worden overwogen.

Diabetes

Bij diabetes is de bloedsuiker uit evenwicht. Veel plassen, dorst, moeheid, jeuk en infecties zijn kenmerken symptomen. Later kunnen onder meer problemen ontstaan met het zenuwweefsel. Tintelingen in je vingers of voeten als gevolg van zenuwschade kunnen dan optreden. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om je diabetes zo goed mogelijk onder controle te houden. Een normale bloedsuiker vermindert de kans op klachten en complicaties aan onder meer de zenuwen.

Behandeling

Behandeling van diabetes type 2 bestaat uit medicijnen, alsmede voedings- en bewegingsadviezen. Niet roken, gezond en gevarieerd eten, regelmatig bewegen en een gezond gewicht zijn daarin sleutelbegrippen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tintelende of pijnlijke vingersLast van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende…
Tintelende tenen (en tintelende vingers): oorzakenTintelende tenen (en tintelende vingers): oorzakenVeel verschillende factoren, waarvan sommige ernstig, kunnen aanleiding geven tot tintelingen in de tenen (en soms gelij…
Tintelende tong, prikkelende tong: mogelijke oorzakenTintelende tong, prikkelende tong: mogelijke oorzakenEen verdoofd, prikkelend of tintelend gevoel in de tong, staat medisch bekend als 'paresthesie van de tong' en treedt va…
Dove tintelende vingers: het carpaal tunnel syndroomSommige mensen hebben voortdurend een doof gevoel in de hand of ze hebben last van tintelende vingers. In veel gevallen…
Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenPijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenHeb je last van een zeurende, tintelende, stekende of irriterende pijn in de hand of pols? Wat kunnen de oorzaken zijn?…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors / Pixabay
  • Gezondheidsplein. Zijn de symptomen bij een nekhernia vergelijkbaar met die van een rughernia? https://www.gezondheidsplein.nl/specials/hernia/zijn-de-symptomen-bij-een-nekhernia-vergelijkbaar-met-die-van-een-rughernia/item56675 (ingezien op 17-8-2017)
  • Jeroen Bosch Ziekenhuis. Carpaal Tunnel Syndroom (CTS). https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/102934/Aandoeningen-Neurologie-Carpaal-Tunnel-Syndroom-(CTS) (ingezien op 17-8-2017)
  • Hartstichting. Fenomeen van Raynaud. https://www.hartstichting.nl/vaatziekten/fenomeen-van-raynaud (ingezien op 17-8-2017)
  • Livestrong.com. Causes of Finger Tingling. http://www.livestrong.com/article/160975-causes-of-finger-tingling/ (ingezien op 17-8-2017)
  • The Southeastern Spine Institute. Why Are My Fingers Tingling? http://www.southeasternspine.com/why-are-my-fingers-tingling/ (ingezien op 17-8-2017)
  • Afbeelding bron 1: Alexonline/Shutterstock.nl
  • Afbeelding bron 2: WaltFletcher / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Tintelende vingers: oorzaken van tintelingen in de vingers"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 18-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in hand, vingers of pols
Medische informatie…
Schrijf mee!