InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kalknagels (onychauxis): Verdikte teennagels of vingernagels

Kalknagels (onychauxis): Verdikte teennagels of vingernagels

Kalknagels (onychauxis): Verdikte teennagels of vingernagels Onychauxis is een nagelaandoening waarbij een patiënt verdikte teennagels en/of vingernagels heeft zonder structurele misvorming. Verdikte nagels komen vaker voor bij ouderen. De nagelafwijking is soms erfelijk maar meestal zijn dikke teen- en/of vingernagels te wijten aan een trauma of slecht passende schoenen. Ook enkele (ernstige) onderliggende aandoeningen die het nagelbed aantasten, leiden mogelijk tot dikkere teen- en/of vingernagels. De medische pedicure, podoloog of patiënt zelf moet de nagel dunner freezen om mogelijke complicaties te voorkomen.

Synoniemen van dikke nagels

Verdikte nagels kennen enkele synoniemen
  • hyperkeratosis subungualis
  • hypertrofische nagels
  • kalknagels
  • nagelhypertrofie
  • onychauxis

Acromegalie en hypertrofische nagels

Acromegalie is een zeer zeldzame aandoening waarbij de patiënt overmatig veel groeihormoon heeft. De overproductie van groeihormonen is te wijten aan een hypofysetumor (tumor in een kleine klier in de hersenen). Patiënten met acromegalie hebben dikkere nagels, grotere ledematen, een verdikte huid en spierzwakte.

Diabetes mellitus

Diabetespatiënten hebben vaak last van deze ziekte, waardoor artsen vermoeden dat diabetes de oorzaak is van de kalknagels. Anno maart 2018 is nog geen zekerheid over deze bewering.

Infecties

Bacteriële infecties en schimmelinfecties veroorzaken ook onychauxis.

Nagelpsoriasis en verdikte teennagels en/of vingernagels

Psoriasis is een chronische huidziekte waarbij de huid jeukt en schilferten rode vlekken ontstaan op verschillende lichaamsdelen. Patiënten met de aandoening nagelpsoriasis lijden aan verdikte nagels, broze nagels, een nagelloslating (onycholyse), nagelpijn en een jeukende huid rond nagels.

Nagelverwonding en dikkere nagels

Een hypertrofische nagel is vaak te wijten aan een nageltrauma. Door een stomp trauma (harde klap of stoot) aan de vingertop of een teennagel ontstaat schade aan het nagelbed met bijvoorbeeld dikkere nagels als gevolg. Onbehandeld veroorzaken deze nagelbedverwondingen functionele en cosmetische problemen.

Pityriasis rubra pilaris

De chronische aandoening pityriasis rubra pilaris veroorzaakt roodachtige oranje vlekken, schilfers en dikke bultjes op de huid, maar ook nagelafwijkingen komen voor.

Slecht passende schoenen en hypertrofische nagels

Mensen die te strakke / nauwe schoenen dragen, stoten hun tenen voortdurend tegen de schoentip. Deze voortdurende kleine verwondingen veroorzaken een dikkere teennagel, omdat de nagel zich op deze manier probeert te beschermen.

Slechte bloedsomloop

Onychauxis ontstaat mogelijk door een belemmerde bloedtoevoer naar de handen en voeten. Door een slechte bloedtoevoer krijgen de nagels onvoldoende voedingsstoffen die essentieel zijn voor de ontwikkeling en ondersteuning van de nagel. Vooral ouderen lijden aan een slechte bloedsomloop.

Ziekte van Darier en onychauxis

De ziekte van Darier is een autosomaal dominant erfelijke aandoening die het gevolg is van een genetische wijziging. De hoornlaag van de huid verdikt en de huidcellen blijven minder goed aan elkaar kleven. De meeste patiënten hebben nagelafwijkingen zoals gele, dikke nagels. Daarnaast verschijnen longitudinale brede rode en witte strepen (leukonychie) en een onregelmatige textuur op sommige of alle vingernagels. Af en toe zijn ook de teennagels aangetast. Verder komen bij de aandoening eveneens afwijkingen voor aan de huid (irriterende knobbeltjes) en de slijmvliezen witte bultjes in de mond of geslachtsorganen). De patiënt vermijdt bij deze ziekte indien mogelijk vocht, hitte, de blootstelling aan zonlicht. Diverse medicinale en vrij verkrijgbare crèmes zijn bovendien inzetbaar voor het verlichten van de huidklachten.

Ziekte van Devergie en nagelhypertrofie

De ziekte van Devergie is een zeldzame groep van hyperkeratotische, papulosquameuze aandoeningen. Dit houdt in dat de huid bij deze aandoeningen verdikt en sprake is van bultjes en schilfering. Eén van de mogelijke complicaties van deze huidaandoeningen is een nagelverdikking. Naast dikkere nagels heeft de patiënt mogelijk last van een verdikking van de handpalmen en voetzolen, roodachtig tot oranje gekleurde schilferige vlekken op de huid en splinterbloedingen op de nagels.

Geassocieerde symptomen bij nagelafwijking

Nagelhypertrofie kenmerkt zich door een abnormale verdikking van de nagelplaat. De nagels verdikken meestal op het bovenste gedeelte. Hypertrofische nagels verliezen hun doorschijnendheid en krijgen een andere nagelkleur (meestal wit of geel). Indien onbehandeld en ongeknipt, gaan de nagels krullen. De nagels gaan vervolgens uiteenvallen wanneer de nagelranden af beginnen te brokkelen.

Behandeling van kalknagels

Een gezonde, evenwichtige voeding met veel vitamine C is noodzakelijk / Bron: Jill111, PixabayEen gezonde, evenwichtige voeding met veel vitamine C is noodzakelijk / Bron: Jill111, Pixabay

Zelfzorg

De patiënt kiest voor goed passende schoenen waarin de teennagels voldoende ruimte hebben. Vitamine C zorgt voor een goede nagelgezondheid. Daarom opteert de patiënt best voor een gezonde en evenwichtige voeding met voldoende tomaten, sinaasappels, bloemkolen , broccoli, meloenen, rode pepers, ananas, aardbeien en andere vitamine C-rijke voedingsmiddelen. Bovendien is voldoende lichaamsbeweging nodig om de bloedcirculatie te verbeteren, zodat minder snel kalknagels tot stand komen.

Nagels knippen

De snelste en meest effectieve methode voor het behandelen van verdikte teen- en/of vingernagels is om deze recht af te knippen. Hierdoor vermindert de pijn en krijgen de nagels ruimte om vanuit de basis te groeien. Het frequent knippen van de nagels biedt bovendien een nette uitstraling aan de nagels en houdt ze in goede vorm. Verder moet de arts de exacte oorzaak achter de nagelverdikking opsporen en behandelen.

Chirurgie

In extreme gevallen van onychauxis is een gedeeltelijke of volledige verwijdering van de aangetaste nagel nodig. Deze behandelingsoptie vindt enkel plaats bij patiënten met extreme nagelpijn waarbij het bijna of helemaal niet meer mogelijk is om deze bij te knippen.

Prognose van nagelaandoening

Indien de arts in staat is om het onderliggend probleem van de nagelhypertrofie te behandelen, verbeteren de nagels eveneens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagelsWelke medicijnen hebben hun effectiviteit bewezen? Hoe kunnen kalknagels het beste worden behandeld? Wat zijn de symptom…
Kalknagels: oorzaak, behandelingKalknagels: oorzaak, behandelingSchimmelinfecties van de nagels kunnen zorgen voor een kalknagel. Er komen witte of lichtbruine vlekken op de nagel en d…
Mycosan, het middel tegen kalknagelsMycosan, het middel tegen kalknagelsMycosan is een middel waarmee kalknagels behandeld en voorkomen kunnen worden. We hebben het getest en na twee weken con…
Kalknagel: oorzaak en behandelenKalknagel: oorzaak en behandelenEen kalknagel is een dikke vergeelde nagel. Het ziet er niet altijd even fris uit. Veel mensen hebben last van een kalkn…
Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsZo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsHet meest voorkomende probleem met teennagels is de schimmelnagel, ook wel kalknagel genoemd. Deze met schimmel geïnfect…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Epicioci, Pixabay (bewerkt)
  • Geraadpleegd op 25 maart 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Kalknagel (onychauxis), http://www.pedicurezwevegem.be/hypertrofische nagel-onychauxis/
  • Onychauxis Definition, Pictures, Causes, Symptoms and Treatment, https://www.primehealthchannel.com/onychauxis-definition-pictures-causes-symptoms-and-treatment.html
  • Onychauxis (nail hypertrophy): causes & treatments for hypertrophic nails, http://www.remedyland.com/2018/02/dikkere nagels-nail-hypertrophy-hypertrophic-nails.html
  • ONYCHAUXIS OR HYPERTROPHY, https://www.scribd.com/document/292135797/Onychauxis-or-Hypertrophy
  • Onychauxis, http://www.footfiles.com/subject/onychauxis
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Kalknagels (onychauxis): Verdikte teennagels of vingernagels"

Infoteur: Miske
Laatste update: 19-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!