InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huiduitslag door stress: symptomen, oorzaken en behandeling

Huiduitslag door stress: symptomen, oorzaken en behandeling

Huiduitslag door stress: symptomen, oorzaken en behandeling Stress kan van invloed zijn op je hele lichaam, waaronder je haar, nagels en huid. Omdat stress een deel van het leven is en een bepaalde mate van stress er gewoon bijhoort, gaat het erom hoe je ermee omgaat en hoe je zorgt dat je een teveel aan stress gedurende langere periode voorkomt. Stress veroorzaakt een chemische reactie in je lichaam die de huid gevoeliger en kwetsbaarder maakt. Het kan ook bestaande huidproblemen of huidaandoeningen verergeren. Stress kan bijvoorbeeld psoriasis, rosacea en eczeem verergeren. Het kan ook netelroos en andere vormen van huiduitslag veroorzaken en een opflakkering van koortsblaasjes veroorzaken. Stress zorgt ervoor dat je lichaam hormonen zoals cortisol aanmaakt, wat de klieren in je huid vertelt om meer vet te maken. Een vette huid is meer vatbaar voor acne en andere huidproblemen.
Huiduitslag door stress / Bron: Mijane, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Huiduitslag door stress / Bron: Mijane, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Huiduitslag door stress

Iedereen ervaart in meer of mindere mate stress. Aanhoudende stress kan effect hebben op meer dan alleen je emotionele gezondheid. Stress kan ook lichamelijke klachten veroorzaken, zoals huiduitslag en dit symptoom kan je stress weer versterken. Veel mensen zullen minstens één keer in hun leven een periode hebben dat ze blootstaan aan te veel stress. Gelukkig is een door stress veroorzaakte huiduitslag over het algemeen geen reden tot bezorgdheid. In feite kun je het vaak goed behandelen met huismiddeltjes of vrij verkrijgbare zalfjes.

Bij een reeds bestaande huidaandoening heeft, zoals psoriasis, atopisch eczeem of rosacea, kun je ook merken dat stress de symptomen en klachten verergert. Als dit gebeurt, wordt stress als een 'trigger' beschouwd, een uitlokkende factor.

Symptomen en oorzaken van huidirritatie door stress

Netelroos

Huiduitslag door stress neemt vaak de vorm aan van netelroos (urticaria). Netelroos kan overal op het lichaam voorkomen. Netelroos is een jeukende huiduitslag met bleekroze licht gezwollen vlekjes. Deze jeukende huiduitslag verdwijnt vanzelf binnen uren tot dagen. Gebieden die getroffen zijn door netelroos kunnen flink jeuken. Je kunt ook een tintelend of branderig gevoel ervaren wanneer je de getroffen gebieden aanraakt.

Netelroos is vaak het gevolg van het feit dat je immuunsysteem reageert op een allergeen. Netelroos kan ook worden veroorzaakt door andere factoren, zoals een virale infectie, ziekte of emotionele stress.

Koortslip / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Koortslip / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Tragere genezing

Een beetje stress kan goed zijn voor je lichaam, waardoor je geestelijk scherp en geconcentreerd blijft. Maar te veel stress kan je immuunsysteem aantasten, waardoor je gevoeliger bent voor huidinfecties, zoals een koortslip. Sterker nog, overmatige stress kan ertoe leiden dat het langer duurt om te genezen. Stress vertraagt ​​het genezingsproces van de huid door de barrièrefunctie of beschermende buitenlaag van de huid aan te tasten.

Droge, rode en schilferige huid

Aanhoudende angst putten de natuurlijke vochtreserves van je huid uit. Het kan de productie van hyaluronzuur onderdrukken, wat een droge en doffe huid veroorzaakt. Bovendien kan stress en angst ook aandoeningen zoals eczeem verergeren. Als je al een gevoelige huid hebt, kan dit verhoogde vochtverlies je huid in de loop van de tijd ook vatbaarder maken voor een rood en schraal aspect en een schilferige huid. Het aanbrengen van verzachtende crèmes met hyaluronzuur en ceramiden kan de effecten helpen compenseren.

Stress laat sporen na in het DNA

Behalve dat het de huid beïnvloedt, kan stress ook een impact hebben op cellulair niveau. Het heeft allemaal te maken met telomeren. Aan het uiteinde van elke chromosoom zit een telomeer, welke het DNA beschermt. In de loop van de tijd verkorten deze telomeren van nature, wat cellulaire schade kan veroorzaken en de tekenen van veroudering (zoals rimpels) kan veroorzaken. Angst kan dit proces versnellen.

Je gezichtsvorm kan veranderen

Cortisol, het hormoon dat vrijkomt als reactie op stress, is de natuurlijke vijand van collageen, een onderdeel van de huid dat elasticiteit en stevigheid geeft. Maar afgezien van het beschadigen van collageen kan angst er ook voor zorgen dat je bepaalde gezichtsuitdrukkingen krijgt, zoals het fronsen van het voorhoofd. Uiteindelijk kan dit permanente rimpelingen op het voorhoofd en rondom de ogen veroorzaken. En vaak je kaakspieren aanspannen kan ervoor zorgen dat de spiermassa sterker wordt, waardoor je gezicht er vierkanter uitziet.

Acne

In tijden van stress kun je meer last krijgen van acne. Cortisol kan de talgklierproductie stimuleren en ontstekingsacne opwekken. Stress kan bestaande acne zelfs erger maken. Een teveel aan talg kan voor verstoppingen zorgen, met als resultaat de vorming of verergering van acne.

Behandeling van huiduitslag door stress

Vaak verdwijnt netelroos vanzelf zonder behandeling. Je kunt de huid ook afdeppen met een oplossing van water en een scheutje azijn of je kunt de jeuk verminderen door de huid in te smeren met menthol strooipoeder. Bij hevige jeuk kun je vrij verkrijgbare antihistaminica gebruiken tegen de jeuk. Als de symptomen verergeren of langer dan 6 weken duren, dien je je huisarts te raadplegen. Neem onverwijld contact op met een arts als de uitslag verergert, je lippen en oogleden opzwellen of als je ook benauwd wordt.

Als een reeds bestaande huidaandoening verergert onder invloed van stress, zoals psoriasis of rosacea, neem dan contact op met je huisarts. Deze kan de huidige behandeling zo nodig aanpassen.

Gezonde voeding bereiden / Bron: Gpointstudio/Shutterstock.comGezonde voeding bereiden / Bron: Gpointstudio/Shutterstock.com

Effecten van stress op je huid verlichten

Je kunt stress en spanning nooit helemaal vermijden en dat hoeft ook niet, maar je kunt manieren proberen om het beter aan te pakken. Probeer deze benaderingen:
  • Verwaarloos je huid niet. Zorg goed voor je huid, zelfs als je moe of gestrest bent.
  • Regelmatige lichaamsbeweging. Het is goed voor je huid en de rest van je lichaam.
  • Neem de tijd voor jezelf om iets te doen wat je leuk vindt, zelfs als je maar 10 minuten hebt. Neem een bad of lees een boek.
  • Maak een wandelingetje in de pauze.
  • Leer technieken om met stress om te gaan en ontspanningstechnieken, zoals ademhalingsoefeningen.
  • Krijg genoeg slaap. Zeven tot acht uur per nacht is ideaal.
  • Zeg nee. Het is oké om grenzen te stellen om je stress te verminderen.
  • Dagelijks voldoende water drinken.
  • Gezond en gevarieerd eten.
  • Met iemand praten. Zoek steun van een vriend of een professionele hulpverlener.

Prognose

Zodra de stress vermindert en je beter leert omgaan met stress, zullen de huidklachten verbeteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitisRode uitslag na zwembad of jacuzzi: Hot tub folliculitisJe bent wezen zwemmen in een subtropisch zwemparadijs en 6 tot 48 uur later ontstaan er rode, jeukende bultjes. Grote ka…
Geneeskrachtige kruiden bij huiduitslagHuiduitslag kan pijn doen of irriteren. Over het algemeen gaat huiduitslag vanzelf voorbij, maar dit kan lang duren. Om…
Pityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op rompPityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op rompPityriasis rosea is een veel voorkomende goedaardige huiduitslag van onbekende oorsprong die vooral adolescenten en jong…
Chronische meningokokkemie: symptomen en behandelingChronische meningokokkemie: symptomen en behandelingKoorts met huiduitslag is een veelvoorkomende combinatie bij kinderen, waar verschillende oorzaken voor zijn, vaak onsch…
Huidallergie met huiduitslag als gevolgHuidallergie met huiduitslag als gevolgVrijwel iedereen kent wel iemand die er last van heeft of heeft er zelf mee te maken, en weet dan dus ook dat een huidal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JESHOOTScom, Pixabay
  • https://www.ggznieuws.nl/home/hevige-stress-in-jeugd-verandert-het-dna-en-vergroot-kwetsbaarheid/
  • https://www.thuisarts.nl/netelroos/ik-heb-netelroos
  • https://www.webmd.com/beauty/the-effects-of-stress-on-your-skin
  • https://www.healthline.com/health/skin-disorders/stress-rash
  • http://www.oprah.com/health_wellness/how-stress-affects-skin/all
  • Afbeelding bron 1: Mijane, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 3: Gpointstudio/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Huiduitslag door stress: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!