InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Verhoogde spierspanning

Verhoogde spierspanning

Verhoogde spierspanning Spierspanning is een verhoogde spanning op spieren. De spieren voelen pijnlijk en verkrampt aan. De kramptoestand maakt dat tenen of vingers zich pijnlijk gaan krommen. De kramp in de kuit kan zo heftig zijn, dat het voelt als een zweepslag (een scheurtje in de kuitspier). De nek en schouders zijn enorm pijnlijk en het voelt alsof het hoofd er niet bij hoort. ‘s Morgens uit bed komen gaat erg moeizaam. De knieën lijken niet te willen buigen bij het lopen en de neiging om door de benen te zakken is groot. Het lopen lijkt op een dronkenmansloopje.

Klachten door spierspanning

Verhoogde spierspanning met klachten die slaan op de spieren en gewrichten maar ook met klachten als:
  • hoofdpijn en tinnitus (een piep in de oren)
  • tintelingen in armen en benen overgaand tot stijf verkrampte vingers of lippen en wangen. De tintelingen zijn te vergelijken met vrieskou en ‘bevroren’ vingers.
  • buikpijn. Het gevoel dat de maag vol zit. Alsof er een steen inzit, zo’n zwaar gevoel.
  • moeheid. Vooral om de pijn het hoofd te bieden.

Oorzaken van verhoogde spierspanning

Spieren met een hoge spanning zijn een signaal dat er iets aan de hand is. Vooral wanneer de pijn blijvend is. Een pijn die toeneemt en weer afneemt. Spieren waar het voelt of er pijnlijke knobbels op zitten. Spieren die een stekende pijn geven (vliegende pijn) van ellebooggewricht, naar kniegewricht, naar bovenbenen en bovenarmen. Vlagen van pijn, waar je geen vat op hebt en geen controle over hebt. Pijnstillers geven geen verlichting en het geeft een ontzettend moe gevoel. De spieren blijven in staat van paraatheid, net als na een flinke inspanning (hardlopen of wielrennen) maar komen niet meer tot ontspanning. De huisarts kan geen oorzaak vinden en gooit het op stress.

Stress

Hoge spierspanning kan horen bij stress. Tijdens een stressachtige periode spannen de spieren zich aan. Het lichaam is dan in een toestand van verhoogde paraatheid. Het klaar voor de startgevoel; wachtend op het startschot. Normaal gesproken zullen de spieren zich daarna weer ontspannen. In een stresssituatie gebeurt dit echter niet en blijven de spieren gespannen. Andere oorzaken van een hoge spierspanning kunnen zijn:

Verlaging van het immuunsysteem

Een verlaging van het immuunsysteem kan leiden tot een grotere gevoeligheid voor infecties, virale en bacteriële belastingen. Pfeiffer, ziekte van lyme of candida. Straling van alle draadloze technieken verlagen ook het menselijk immuunsysteem en pakken iemand op de zwakste plek. Gerrit Teule zegt in zijn boek ‘de elektromagnetische mens’: “de verslechtering van het immuunsysteem van massa's mensen correleert vrij nauwkeurig met de invoering van de draadloze communicatie. Ziekten zoals suikerziekte, allergie, astma, reuma, vermoeidheid, kanker en depressiviteit zijn terug te voeren op een langzaam instortend immuunsysteem, door ons eigen toedoen.''

Fibromyalgie

Fibromyalgie heeft eveneens als een van de symptomen: chronisch pijnlijke spieren. Artsen weten nog niet waar de pijn bij fibromyalgie vandaan komt. Aanwijzingen geven het vermoeden dat er waarschijnlijk teveel neurotransmitters (of stresshormonen) worden aangemaakt die de hoge spierspanningen veroorzaken.

De rol van neurotransmitters

Neurotransmitters (of overdrachtsstoffen) zijn chemische verbindingen die in de hersenen worden gemaakt en die het lichaam vertellen wat het moet doen, zoals de ademhaling, de bloedsomloop en het bewustzijn. Om een lichaam goed te laten functioneren moeten de verschillende lichaamsdelen met elkaar kunnen communiceren. Hier zorgen de neurotransmitters voor. Neurotransmitters dragen de ‘boodschappen’ over van de ene zenuwcel (neuron) naar de andere zenuwcel of cel en reguleren bijvoorbeeld onze stemming, eetlust, slaap en onze reactie op pijn. Al die verschillende lichaamsdelen kunnen met elkaar communiceren omdat een neuron een zekere mate van elektrische geladenheid heeft, zodat de overdracht plaatsvindt en een lichaam functioneert zoals de bedoeling is. Een aantal belangrijke neurotransmitters zijn:
  • Acetylcholine
  • Adrenaline
  • Noradrenaline
  • Dopamine
  • Gamma-aminoboterzuur (GABA)
  • Glutamaat
  • Serotonine

Serotine
Een neurotransmitter en serotonine speelt onder ander een rol bij de stemming, het bewegingsstelsel, de slaap en de eetlust van de mens.

Dopamine
Eveneens een neurotransmitter en een verhoging van de hoeveelheid dopamine zorgt voor een extreem plezierig gevoel bij een persoon.

Adrenaline
Een neurotransmitter en stresshormoon, welke vrijkomt bij een vecht-of vluchtsituatie. Adrenaline remt de werking van endorfine, een hormoon dat pijnstillend werkt.

Noradrenaline
Een neurotransmitter en stresshormoon en komt vrij bij stress of angst. Bij een tekort ontstaat er depressiviteit en bij een teveel aan noradrenaline maakt het de mens angstig, gespannen of opgewonden. Het lichaam maakt noradrenaline aan in situaties van stress maar normaal gesproken breekt de stof binnen enkele minuten weer af.

Acetylcholine
Een neurotransmitter die betrokken is bij de impulsoverdracht van zenuwcellen naar skeletspiercellen. Onder ander bij het samentrekken van maag en darmen, bloedvaten en bronchiën.

Glutamaat
Eén van de belangrijkste neurotransmitters in het zenuwstelsel. De neurotransmitter zorgt voor de geleiding van de prikkel tussen twee zenuwcellen, en speelt een grote rol in het cellulaire stofwisselingsproces.

GABA
Een remmende neurotransmitter en kan stress verminderen.

Een onderzoek naar elektromagnetische velden en neurotransmitters

Elektromagnetisch velden die bijvoorbeeld veroorzaakt worden door draadloze apparaten zoals, de smartphone, tablet, DECT telefoon, DECT babyfoon, Wifi, slimme (thermostaat) meter en alle zendmasten nodig voor de data- overdracht. Het onderzoek is op verzoek van de gemeente Selbitz (Duitsland) verricht door Dr. Horst Eger (bekend van de Naila studie ) en zeven van zijn collega’s. Een dubbelblinde studie in 2009 in het dorp Rimbach waar, toen bekend werd gemaakt dat er een mast voor draadloze telefonie geplaatst zou worden, de ongerustheid onder de bevolking over de gezondheid, groot was. Via een vragenformulier werden de bewoners van Rimbach gevraagd om deel te nemen aan het onderzoek. 60 deelnemers (27 mannen en 33 vrouwen in de leeftijd van 2 tot 68) meldden zich om deel te nemen aan het onderzoek. Artsen van het INUS Medisch maakten een volledige medische geschiedenis van de deelnemers en afspraken werden gemaakt zodat de condities voor elke deelnemer hetzelfde was. Afspraken wat betreft tijdstip van onderzoek en tijd van ontbijten. Het langetermijnonderzoek werd vier maal herhaald:
  1. In februari 2004 (vóór de activering van de mast)
  2. In juli 2004
  3. In januari 2005
  4. In juli 2005

De deelnemers kregen elke keer een vragenlijst waar ze konden aankruisen waar ze de lichamelijke klachten moesten aankruisen. Klachten als; slaapproblemen, allergieën, huidproblemen, infecties, depressie of onder ander gewrichtsklachten. Op een schaal van 0 tot en met 5 moest de intensiteit van de klachten ingevuld worden. De onderzoekers hadden de deelnemers ingedeeld in vijf groepen naar gelang de afstand van de zendmast. Ook werden urinemonsters verzameld op het INUS Medical Center en dezelfde dag doorgestuurd naar het laboratorium DR. Bieger in München en naar een controle analyse laboratorium

Elektromagnetische velden vernietigen neurotransmitters

Maart 2011 wordt het resultaat van de studie vrij geven: elektromagnetische velden vernietigen essentiële neurotransmitters waarvan het geheugen en onze algehele gezondheid afhankelijk van is. Na installatie van de zendmast lopen de waarden van de neurotransmitter dopamine sterk af en herstellen niet. De waarden van de stresshormonen adrenaline en noradrenaline nemen toe. Conclusie: een chronische disregulatie van het catecholamine (chemische verbindingen) systeem met schade op de lange termijn. De meest voorkomende catecholamines zijn: adrenaline, noradrenaline en dopamine. Hoge catecholaminewaarden in het bloed kunnen duiden op stress.

De klachten bij stress en elektrogevoeligheid vergeleken

Wanneer de klachten bij stress, van fibromyalgie en elektrogevoeligheid naast elkaar worden gezet, lijkt wel om dezelfde ziekte te gaan:
Klachten bij stressKlachten bij fibromyalgieKlachten bij elektrogevoeligheid
Spierpijn en hoge spierspanningSpier- en gewrichtspijnSpierpijn, -spanningen of -slapte, kramp en pijnlijke gewrichten
Druk op de borst Hartritmestoornissen en druk op de borst
Duizeligheid Duizeligheid
HoofdpijnHoofdpijnHoofdpijn (gevoel een band om het hoofd te hebben) en een constant griepgevoel
Lichamelijk vermoeidheidVermoeidheidErnstige vermoeidheid
Maagklachten en darmklachtenDarmklachtenMisselijkheid en diarree
Rusteloosheid, gejaagdheid en gespannenheidDepressieve stemmingenDepressiviteit, gejaagdheid
Concentratieproblemen, moeite met denken, en piekerenVerminderde concentratieConcentratieproblemen, onrustig
Een gebrek aan eetlust Verminderde eetlust
Slecht slapenSlecht slapenSlecht slapen

Het ziekteverzuim door stress is fors toegenomen in 2014 en is na de elektrificatie (het aanleggen van het elektriciteitsnet) fibromyalgie niet ontstaan? Zijn de elektromagnetische velden schuld aan moderne welvaartsziekten? Zowel het laagfrequente (door de elektrificatie) en sinds goed tien jaar terug de massaal toegenomen hoogfrequente velden?
Gerelateerde artikelen
Leren leven met Fibromyalgie?Leren leven met Fibromyalgie?Fibromyalgie is geen medische diagnose, maar een verzamelnaam voor spierklachten die de medische wetenschap nog niet kan…
Fibromyalgie, oorzaken, symptomen en behandelingFibromyalgie kent geen duidelijke oorzaak. Chronische stress, een koude en vochtige omgeving, slaapproblemen en nog een…
Fibromyalgie is zichtbaar in hersenenNieuwe studie wijst uit dat fibromyalgie zichtbaar is in de hersenen. Uit onderzoek met 30 vrouwen, waarvan 20 met fibro…
De behandeling van fibromyalgieFibromyalgie is een aandoening van chronische pijn waar nog maar weinig van bekend is. Fibromyalgie gaat gepaard met pij…
Leven met fibromyalgieFybromyalgie, wat is dit voor een ziekte? Wie overkomt het? Wat is er tegen te doen en valt er mee te leven? Dit zijn al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CC-BY-SA-3.0 / Wikimedia Commons
  • http://www.emino.nl/stress-symptomen/
  • http://www.fibromyalgie.nl/
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/5565
  • http://avaate.org/IMG/pdf/Rimbach-Study-20112.pdf
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/5578/duitsland_veranderingen_neurotransmitters_onder_invloed_velden_zendmast_mobiele_telefonie
  • http://www.optimalegezondheid.com/de-rol-van-te-lage-serotonine-en-fibromyalgie/

Reageer op het artikel "Verhoogde spierspanning"

Reactie

Mw Mesman, 21-12-2016 08:54 #1
Na12 jaar dag in dag uit 10-12 uur per dag achter een apple pc gezeten te hebben om via dat medium mijn bedrijf te runnen, kregg ik in 2013 een zwaar herseninfarct.
Nu heeft de gedachte bij mij postgevat dat er een verband is tussen beide gegevens en hoopte iets daarover te lezen in uw artikel
Helaas worden er in dhet onderzoek geen gewag gemaakt van andere aandoeningen dan alleen stress
Wellicht is daarover een andere publicatie?

Vriendelijke groet en in afwachting,
Maria Mesman Reactie infoteur, 22-12-2016
Dag Maria,

Ja, er zijn een scala aan biologische effecten bekend bij wetenschappers die hier onderzoek naar doen. Draadloze apparaten generen kunstmatige elektromagnetische velden. Ons lichaam heeft natuurlijke elektromagnetische velden nodig maar probeert zich aanpassen met alle gezondheidsproblemen van dien. Misschien wel de vage klachten gehad waaronder hoofdpijn? Artsen maken ons nog niet wijzer in Nederland maar er is een stichting EHS in Nederland met een telefoonteam. Om wegwijs te worden in deze moeilijke materie heb ik er ook veel aan gehad. Een artikel op deze site wat misschien meer zegt is: http://wetenschap.infonu.nl/techniek/132620-effecten-van-straling-op-een-mensenlichaam.html

Succes,
Ria

Infoteur: Rieja
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!