InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Caplan-syndroom: Stoflong met reumatoïde artritis

Caplan-syndroom: Stoflong met reumatoïde artritis

Caplan-syndroom: Stoflong met reumatoïde artritis Het Caplan-syndroom is een beroepsziekte die voorkomt bij mijnwerkers met reumatoïde artritis (RA). Zij ontwikkelen naast RA ook nog pneumoconiose (stoflong). Bij de blootstelling aan de mijnbouwstof asbest, kool of silica, zijn de longen ontstoken en gezwollen en tevens ontstaat hierin littekenvorming. Patiënten met reumatoïde artritis voorkomen best de blootstelling aan gevaarlijke stoffen om deze longaandoening te voorkomen. Anthony Caplan, een Brits arts, beschreef deze aandoening voor het eerst in 1953.

Synoniemen Caplan-syndroom

Het Caplan-syndroom is eveneens gekend als:
  • pneumoconiose bij mijnwerkers
  • reumatoïde pneumoconiose

Epidemiologie

Ongeveer 2 tot 6% van de patiënten met pneumoconiose (stoflongen) zijn in Wales getroffen door het Caplan-syndroom. Exacte cijfers over de prevalentie zijn niet gevonden. De prevalentie is wel erg laag door het verval van de steenkoolindustrie. Andere informatie die geldig is voor Nederland, België of Europa in het algemeen is niet gevonden in de geraadpleegde literatuur. In de medische literatuur zijn maar enkele rapporten opgenomen van patiënten met dit syndroom waarvan anno juli 2016 het recentste korte rapport dateert van september 2009.

Oorzaken stoflong bij mijnwerkers met reumatoïde artritis

Het Caplan-syndroom is het gevolg van het inademen van mijnbouwstof (silica, asbest en kool). Dit veroorzaakt ernstige longfibrose (littekenvorming in de longen) waardoor het voor de longen moeilijk is om zuurstof naar de bloedbaan te voeren. Dit resulteert in een ontsteking wat leidt tot de plotse ontwikkeling van vele kleine longknobbels van 5 tot 50 mm in de bovenste longkwabben.

Symptomen

De symptomen zijn vergelijkbaar met milde astma. De patiënt lijdt aan kortademigheid, moet hoesten en heeft last van een piepende ademhaling (stridor). Daarnaast treedt zwelling en pijn op aan de gewrichten (door reumatoïde artritis) waar de patiënt voor 's morgens last van heeft. Reumatöide artritis is een chronische auto-immuunaandoening met een ontsteking van gewrichten en andere organen. Ook heeft de patiënt huidknobbeltjes, zogenaamde reumatoïde knobbeltjes. Deze bultjes bevinden zich onder de huid.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De arts bevraagt de patiënt inzake zijn medische geschiedenis en ook wenst hij informatie over de huidige en vorige loopbaan. Mogelijk zijn er ook andere bronnen van blootstelling aan de mijnbouwstof die de arts wenst te kennen. De arts onderzoekt de patiënt via een lichamelijk onderzoek en daarbij kijkt hij specifiek naar de huidafwijking en de pijnlijke en gezwollen gewrichten. Deze wijzen reeds in de richting van het Caplan-syndroom, maar verdere onderzoeken zijn nodig om dit te bevestigen.

Diagnostisch onderzoek

Andere diagnostische onderzoeken omvatten een röntgenfoto van de borstkas en gewrichten, een CT-scan van de borstkas, een longfunctieonderzoek, en een reumatoïde factor-test. Daarnaast geeft een spirometrie informatie over de longfunctie.

Differentiële diagnose

Vaak verwart de arts het Caplan-syndroom met silicose of asbestose. Ook wijst een röntgenfoto van de borstkas vaak op tekenen van tuberculose. Pleura-effusie (vochtophoping tussen borstvlies en longvlies), longknobbeltjes, pulmonale hypertensie en pulmonale artritis zijn de andere differentiële diagnose van Caplan-syndroom.

Behandeling

De behandeling gebeurt vooral ondersteunend bij het niet te genezen Caplan-syndroom. De patiënt stopt met roken want dit verergert de symptomen. Hij stopt ook met de blootstelling aan het kolengruis. Verder krijgt de patiënt een behandeling met medicatie (corticosteroïden).

Prognose

Het Caplan-syndroom kent een goede prognose. Zelden komen ernstige ademhalingsproblemen voor of ontstaat arbeidsongeschiktheid als gevolg van longproblemen.

Complicaties

Mogelijke complicaties omvatten een verhoogd risico voor tuberculose en progressieve massale fibrose (littekens in de longen).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingSyndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingHet syndroom van Reiter is een ontsteking van de gewrichten op plekken waar pezen en banden aan de beenderen vastzitten.…
Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica is een reumatische ziekte die mensen treft die last hebben van de ziekte psoriasis. Dat is een huidz…
Reumatoïde artritis of chronische gewrichtsreuma: symptomenReumatoïde artritis of chronische gewrichtsreuma: symptomenBij reumatoïde artritis is er sprake van een aanval van het afweersysteem op de eigen gewrichten, het is een auto-immuun…
Reumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis of RA is een chronische aandoening die niet enkel vingers, pols, heupen, knieën en voeten aantast, m…
Syndroom van Felty: Afwijkingen aan bloed, gewrichten, miltSyndroom van Felty: Afwijkingen aan bloed, gewrichten, miltDr. Augustus Roi Felty beschreef in 1924 voor het eerst het syndroom van Felty. Deze auto-immuunziekte kenmerkt zich doo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Caplan syndrome, http://patient.info/doctor/caplan's-syndrome.htm, geraadpleegd op 17 juli 2016
  • Caplan syndrome, http://radiopaedia.org/articles/caplan-syndrome, geraadpleegd op 17 juli 2016
  • Caplan syndrome, https://www.virginiamason.org/body.cfm?id=1215&action=detail&AEProductID=Adam2004_117&AEArticleID=000137&AEArticleType=Disease, geraadpleegd op 17 juli 2016
  • Caplan's Syndrome, http://patient.info/doctor/caplan's-syndrome.htm, geraadpleegd op 17 juli 2016
  • Caplan's Syndrome, http://www.autoimmunemom.com/rheumatoid-disease/caplans-syndrome.html, geraadpleegd op 17 juli 2016
  • Rheumatoid pneumoconiosis (Caplan's syndrome), Eur J Intern Med. 2010 Jun;21(3):168-72. doi: 10.1016/j.ejim.2010.02.004. Epub 2010 Mar 2., http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20493416, geraadpleegd op 17 juli 2016
  • Syndroom van Caplan, http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/syndroomvancaplan, geraadpleegd op 17 juli 2016

Reageer op het artikel "Caplan-syndroom: Stoflong met reumatoïde artritis"

Infoteur: Miske
Laatste update: 03-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!