InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Glucosurie: Glucose (suiker) in urine, soms met symptomen

Glucosurie: Glucose (suiker) in urine, soms met symptomen

Glucosurie: Glucose (suiker) in urine, soms met symptomen Bij glucosurie (glycosurie) bevindt zich een hogere dan normale waarde van glucose (suiker) in de urine. Soms is dit een normaal fenomeen dat hoort bij stress of een zwangerschap. Maar dit symptoom is eveneens te wijten aan complicaties van (nier)aandoeningen of diabetes (suikerziekte). Buikpijn, veel honger, veel dorst en veel plassen zijn enkele symptomen die gepaard gaan met glucosurie. De arts is dankzij een urineonderzoek in staat om het verhoogde suikergehalte in het bloed op te sporen. De behandeling is sterk afhankelijk van de oorzaak van glucosurie. Dankzij een gezonde levensstijl met onder andere het consumeren van minder suiker, is suiker in de urine in vele gevallen te voorkomen.

Oorzaken van glucose in de urine

Enkele van de meest voorkomende oorzaken van glucose in de urine zijn diabetes en een overactieve schildklier, maar ook andere goedaardige tot ernstige oorzaken zijn bekend voor een verhoogd suikergehalte in het bloed.

Diabetes mellitus

De regulatie van bloedglucose gebeurt door het hormoon insuline in de alvleesklier (het pancreas). Bij patiënten met diabetes mellitus gebeurt de productie van insuline echter niet of is de verwerking hiervan verstoord, waardoor patiënten mogelijk insuline-injecties nodig hebben voor een goede regulatie van de bloedsuikerspiegel. Wanneer de patiënt deze ziekte niet (goed) behandelt, ontstaat een stijgende bloedsuikerspiegel en hiervan komt soms wat bloedglucose in de urine terecht.

Emotie

Door sommige emoties zoals angst en woede komt adrenaline vrij. Adrenaline (een hormoon uit het bijniermerg) stimuleert de afbraak van suikers door het creëren van de vecht-of-vluchtreactie. Hierdoor ontstaat een tijdelijke piek in de bloedsuikerspiegel waardoor mogelijk een toename van de glucose in de urine plaatsvindt.

Goedaardige renale glucosurie

Goedaardige renale glucosurie is een zeldzame aandoening waarbij het filtersysteem van de nieren suiker in de urine toelaat. Meestal zijn geen andere symptomen aanwezig bij deze erfelijke ziekte.

Hyperthyroïdie

Bij een overactieve schildklier ontstaat een verminderde absorptie van glucose. Daardoor verlaat glucose het lichaam via de urine.

Levercirrose

Levercirrose treft de glucosestofwisseling, wat resulteert in een hoge bloedsuikerspiegel. De nieren zijn niet in staat om deze glucose te verwerken en daardoor komt suiker in de urine terecht bij deze ziekte.

Nieraandoening

Glucosurie is soms het gevolg van bepaalde nieraandoeningen waarbij de nierbuisjes zijn getroffen, zoals:

Suikerrijke voeding

Het consumeren van overmatige suikers verhoogt de bloedsuikerspiegel. Deze waarden zijn zo hoog dat de nieren niet in staat zijn deze te resorberen, en daarom komt meer glucose in de urine terecht.

Glucosurie is vaak normaal bij zwangere vrouwen, maar soms wijst dit toch op zwangerschapsdiabetes / Bron: PublicDomainPictures / PixabayGlucosurie is vaak normaal bij zwangere vrouwen, maar soms wijst dit toch op zwangerschapsdiabetes / Bron: PublicDomainPictures / Pixabay
Zwangerschap
Bij zwangere vrouwen is vaak een gedaalde nierdrempel voor glucose aanwezig. De meeste zwangere dames zijn asymptomatisch maar testen wel positief voor glucose in de urine. Dit wijst niet altijd op medische problemen, maar wanneer bijkomende symptomen aanwezig zijn, is dit soms wel een teken van zwangerschapsdiabetes (verhoogde bloedsuikerspiegel).

Andere oorzaken

Ook na sepsis (bloedvergiftiging), een chirurgische verwijdering van (een deel van de) maag (gastrectomie), en vergiftiging met zware metalen (lood, kwik, enzovoort) ontstaat mogelijk glucosurie.

Symptomen

Bij glucosurie zijn tal van andere symptomen aanwezig waaronder:
  • buikpijn
  • een hoge bloedsuikerspiegel (hyperglykemie)
  • een tintelend gevoel in handen en voeten (paresthesieën)
  • een toegenomen dorst (polydipsie)
  • een tragere genezing van wonden
  • extreem veel honger
  • infecties
  • koorts
  • moeilijkheden bij het urineren
  • onverklaarbaar gewichtsverlies
  • pijn in het niergebied
  • prikkelbaarheid
  • problemen met het gezichtsvermogen
  • uitdroging (dehydratie)
  • vaak moeten plassen (pollakisurie)
  • vermoeidheid

Problemen met het gezichtsvermogen komen soms voor bij de aanwezigheid van suiker in de urine / Bron: Nufkin / FlickrProblemen met het gezichtsvermogen komen soms voor bij de aanwezigheid van suiker in de urine / Bron: Nufkin / Flickr

Diagnose en onderzoeken

Het meten van de glucose in de urine doet de arts via een dipstick. Hij bemerkt grote hoeveelheden glucose in de urine. Een nauwkeurige urinetest bepaalt vervolgens de exacte waarde van glucose in de urine. Daarna vergelijkt hij de resultaten met een verklarende tabel van deze waarde. Zo weet hij of sprake is van milde of ernstige glucosurie.

Behandeling

De behandeling van glucosurie is afhankelijk van de precieze oorzaak van glucosurie, en ook of de behandeling van de onderliggende ziekte voldoende is om glucosurie te voorkomen. Zeker bij een overactieve schildklier en suikerziekte is het nodig om de ziekte goed onder controle te krijgen.

Complicaties van glucosurie

Enkele mogelijke complicaties van suiker in de urine zijn onder andere cardiovasculaire complicaties zoals een hartaanval, een beroerte (onvoldoende bloedtoevoer naar de hersenen met mentale en lichamelijke symptomen), een hoge cholesterolwaarde en een hoge bloeddruk (hypertensie). Problemen met het gezichtsvermogen, de nierfunctie, zenuwbeschadiging en zweren op de handen en voeten zijn ook gebruikelijk.

Preventie tips van suiker in urine

Een gezonde levensstijl is nodig om glucosurie te voorkomen. Minder suiker consumeren in de voeding vermindert het risico op glucosurie. Daarnaast is een regelmatig preventief gezondheidsonderzoek nodig. Onderliggende aandoeningen behandelt de arts, en laat de patiënt tevens regelmatig opvolgen door de arts. Dit geldt zeker voor diabetes en hyperthyreoïdie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziektebeeld Diabetes-MellitusDiabetes-Mellitus is een verlaagde insuline-productie in de alvleesklier. Insuline is noodzakelijk om glucose uit het bl…
Diabetes mellitus type 1 en 2, suikerziekteDiabetes mellitus (suikerziekte) type 1 en 2 zijn een stofwisselingsziekte (metabole ziekte) waarbij de glucosestofwisse…
Suikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Glucose en glucose-testersGlucose en glucose-testersGlucose meten we om te zien of onze bloedsuikerspiegel binnen de referentiewaarden ligt, onder meer als diabetes mellitu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frolicsomepl / Pixabay
  • Geraadpleegd op 23 februari 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Glucose in urine, http://gezondheid.11665.com/nl/gezondheid/201307/145724.html
  • Glycosuria (glucose in urine) symptoms, causes, and potential complications, http://www.belmarrahealth.com/glycosuria-glucose-urine-symptoms-causes-potential-complications/
  • Glycosuria, http://patient.info/doctor/glycosuria
  • Glycosuria, http://www.medindia.net/patients/patientinfo/glycosuria.htm
  • Glycosuria, http://www.rnceus.com/ua/uagly.html
  • Glycosuria: Definition, Causes & Symptoms, http://study.com/academy/lesson/glycosuria-definition-causes-symptoms.html
  • Oorzaken van Glycosurie, http://gezondheid.11665.com/nl/gezondheid/201307/145724.html
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Nufkin / Flickr

Reageer op het artikel "Glucosurie: Glucose (suiker) in urine, soms met symptomen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 28-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine-afwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!