InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De ziekte van ménière, natuurlijk genezen

De ziekte van ménière, natuurlijk genezen

De ziekte van ménière, natuurlijk genezen Prosper Ménière is de Franse arts die deze ziekte voor het eerst heeft omschreven. Naar hem is de ziekte vernoemd. De exacte oorzaak van ménière is onduidelijk maar het heeft in ieder geval te maken met stress. Het gebruik van alcohol, slaaptekort en zware inspanningen hebben negatieve invloed op deze ziekte. Rustbrengende kruiden en het onthouden van kaliumhoudende voeding kunnen in samenwerking met duizeligheidbestrijdende geneesplanten soelaas bieden bij deze vervelende aandoening.
oorsuizen / Bron: Clker-Free-Vector-Images (bewerkt), Pixabayoorsuizen / Bron: Clker-Free-Vector-Images (bewerkt), Pixabay

Inhoud:

De symptomen

Misselijkheid, braken, transpireren, duizeligheid, oorsuizen, vertraagde hartslag, diarree en slechthorendheid zijn de meest gehoorde klachten van ménière. Nu is het zo dat veel van deze klachten ook gelden voor andere ziekten. Daarom wordt nogal vaak een verkeerde diagnose gesteld. In alle gevallen is het belangrijk de aard van de klachten precies te omschrijven, maar in het geval van klachten van duizeligheid, slechthorendheid en oorsuizen is het extra belangrijk dat de arts een goed beeld krijgt van wat de oorzaak kan zijn. Soms ontbreekt de klacht misselijkheid of duizeligheid en kunnen alle andere verschijnselen en symptomen die zich bij de ziekte voordoen helpen tot het geven van een juister beeld.

Vocht en holtes

Het ontstaan mag dan niet bekend zijn maar men weet wel dat het iets te maken heeft met holtes in het binnenoor die normaal gesproken gevuld zijn met vocht. Tussen de holten met de vochtsoorten endolymfe en perilymfe zit een vlies. Wanneer er te veel endolymfe is komt het vlies op spanning te staan wat een naar gevoel geeft in het oor. In het oor schuilt eveneens het evenwichtsorgaan; dat is de reden dat deze druk gepaard kan gaan met duizeligheid. Soms is de druk op het vlies zo groot dat het scheurt; de twee vloeistoffen komen met elkaar in aanraking. Men vermoedt dat hierna de ziekte van ménière begint.

Aanvallen

De ziekte van ménière is een ernstige ziekte om dat de duizeligheidsaanvallen zich plotseling voor kunnen doen. Wanneer de patiënt op zo´n moment net op een fiets zit of achter het stuur van een auto, kunnen er dodelijke ongelukken gebeuren. Daarom is het zaak om deze zeikte erg serieus te nemen. De ziekte treedt op met aanvallen. De tussenpozen van de aanvallen kunnen variëren van enkele uren tot enkele maanden. Het is een vrij onvoorspelbare ziekte. Tussen de aanvallen door kan de patiënt een zweverig gevoel houden.

KNO-arts

Als de huisarts heeft geconstateerd dat er mogelijke kans is op de ziekte van ménière, stuurt hij je door naar een KNO-arts. Deze zal na onderzoek definitief uitsluitsel geven of het nu ménière is of niet. Het gehoorverlies wisselt bij de ziekte van ménière, daarom wordt op verschillende momenten het gehoorniveau gemeten.

Omgaan met stress

Een deel van de behandeling behelst het omgaan met stresssituaties. Stress is geen oorzaak maar wel een trigger van de ziekte van ménière. Stress heeft vaak directe invloed op het functioneren van de gehoororganen. Dat kun je ook zien aan mensen of kinderen met een middenoorontsteking; de kinderen hebben vaak last van stressvolle omstandigheden. De ménièrepatiënt wordt geleerd om al te stressvolle omstandigheden te vermijden. Soms wordt er een cursus gegeven die als doel heeft de omgang met stress te verbeteren. Er kunnen rustgevende medicijnen worden voorgeschreven.

Stoffen die vatbaarheid voor stress vergroten zoals zwarte thee, koffie en alcohol worden ontraden.

Tot rust komen

Een voorbeeld van een behandeling waardoor je tot rust komt is een klankschaaltherapie. Ook een massage kan rustgevend werken. Verder is schilderen als creatieve zelftherapie een overweging waard. Daarnaast zijn er rustgevende kruiden. Druppels van etherische jasmijnolie kunnen bijvoorbeeld rust geven. Het is goed om het artikel te lezen over adaptogenen, omdat deze stoffen je veerkrachtiger maken bij een stresssituatie. Valeriaan en kamille zijn rustgevende geneesplanten waarvan een lekkere thee kan worden gezet. Rozenwortel of rhodolia is een middel wat rusteloosheid doet verdwijnen en het is een adaptogeen; je kunt beter tegen stressvolle omstandigheden. Citroenmelisse is een kruid dat je eenvoudig in je eigen tuin kan laten groeien. Je wordt er rustig van. Dit kruid kun je als thee zetten maar je kunt de blaadjes ook door vrijwel elke soep, aardappelgerecht, salade en rijstmaaltijd doen.

Sporten en ménière

Sporten is gezond en kan spanningen oplossen. Sporten wordt in principe aan iedereen aangeraden, ook de ménièrepatiënt. Er zijn een aantal sporten waarbij extra oplettendheid geboden is. Zwemmen en fietsen moeten samen worden gedaan want je kunt altijd een aanval van duizeligheid krijgen waardoor je valt of waardoor het zwemmen onmogelijk is geworden. Voor het fietsen geldt dat je een helm kunt dragen.

Natuurlijke middelen bij ménière

Jannes van Everdingen is een schrijver, dermatoloog en bekleedt allerlei functies in de gezondheidszorg, In zijn boek ´De beste behandeling bij 56 ernstige ziekten´, meldt hij dat de ziekte van ménière niet te genezen is. Dat is niet helemaal waar aangezien de ziekte vaak vanzelf overgaat. Verder zegt van Everdingen dat de duizeligheidsklachten kunnen worden onderdrukt. Dat is waar, alleen geeft hij alleen aan met welke synthetische middelen dat kan. Dat is jammer want deze hebben veel bijwerkingen. Vinca of kleine maagdenpalm en ginkgo biloba zijn twee natuurlijke medicijnen zonder bijwerkingen die goed van pas kunnen komen bij de ziekte van ménière. Ze ondersteunen de werking van de hersenen.

Kalium

Mensen met de ziekte van ménière hebben vaak een kaliumoverschot. In principe is dit individueel bepaald dus is het moeilijk in algemene termen iets te zeggen. Het is belangrijk om voeding te nemen waarin niet te veel kalium zit. Kalium krijg je toch wel binnen; het zit in allerlei voeding zoals groenten, noten en brood. Houdt er rekening mee dat als je groenten kookt door het langer koken er minder kalium in blijft zitten. Over het algemeen zijn allerlei peulvruchten een te rijke bron van kalium voor iemand met de ziekte van ménière, denk bijvoorbeeld aan kidneybonen en de Boterboon of limaboon.

Tabel kaliumhoudende voeding

Mensen met de ziekte van ménière kunnen voeding waarin veel kalium zit beter tijdelijk helemaal mijden en matig zijn met voedingsbronnen die relatief veel kalium bevatten. Voor alle andere mensen is onderstaande voeding supergezond.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en de ziekte van MénièreDe ziekte van Ménière wordt steeds beter bekend. Bijna iedereen weet dat de ziekte gepaard gaat met duizeligheidsaanvall…
Ziekte van Ménière: diagnose, symptomen, behandelingZiekte van Ménière: diagnose, symptomen, behandelingDe diagnose ziekte van Ménière is vervelend voor de betreffende persoon. De ziekte heeft een grote negatieve impact op h…
Het verloop van de ziekte van MénièreHet verloop van de ziekte van MénièreDe ziekte van Ménière gaat gepaard met duizelingen en tijdelijke gehoorvermindering. Het is een sluimerende ziekte genoe…
Misselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijkheid: zwanger, duizelig, moe en het hart. Misselijkheid heeft verschillende oorzaken. Wanneer het in combinatie…
Labyrintitis; ontsteking van het evenwichtsorgaanLabyrintitis is een ontsteking aan het evenwichtsorgaan, waarvan de oorzaak grotendeels nog onbekend is.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De ziekte van ménière, natuurlijk genezen"

Reacties

Holterman, 16-08-2018 20:26 #2
Is het bekend dat het eten van havermoutbrood helpt tegen de ziekte van Ménière?

Inge, 26-10-2017 23:56 #1
Heeft er iemand ervaring of verbetering van ménière met pycnogenol?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-06-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!