InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandeling

Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandeling

Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandeling Netelroos, galbulten, urticaria: symptomen, oorzaak en behandeling. Netelroos wordt ook wel galbulten of urticaria genoemd en is een overgevoeligheidsreactie van de huid. Het ontwikkelt zich vaak in korte tijd en het kenmerkt zich door rode of bleekroze, jeukende huiduitslag (bultjes en verhevenheden) die voorkomen in verschillende vormen en maten (zie foto). In de meerderheid van de gevallen wordt nooit een oorzaak gevonden. Netelroos is normaal gesproken slechts kortdurend aanwezig, waarna het spontaan weer verdwijnt. Als de aandoening meer dan 6 weken bestaat (chronische urticaria), dan is het raadzaam de huisarts in te schakelen zodat deze kan onderzoeken wat de oorzaak ervan is.

Netelroos

Wat is netelroos en wat zijn de symptomen?

Netelroos wordt ook wel galbulten of urticaria genoemd en is een overgevoeligheidsreactie van de huid. Het ontwikkelt zich vaak in korte tijd en het kenmerkt zich door rode of bleekroze, jeukende huiduitslag (bultjes en verhevenheden), die voorkomen in verschillende vormen en maten. De uitslag heeft wel wat weg van de uitslag die iemand krijgt nadat hij brandnetels heeft aangeraakt. De vlekken variëren in grootte van enkele millimeters tot enkele centimeters in diameter. De vlekken kunnen samensmelten tot grote ‘kwaddels’, met in veel gevallen een witte ring eromheen.

Netelroos kan overal op het lichaam voorkomen, zoals de romp, armen en benen. Er is geen voorkeursplaats. De uitslag ontstaat zeer snelt (binnen 30 minuten) en verdwijnt in de regel binnen enkele uren tot dagen. Het kan ’s avonds acuut de kop opsteken en tegen de ochtend alweer verdwenen zijn. Een uitbraak van netelroos ziet er vaak indrukwekkend uit, zelfs alarmerend, maar is meestal niet van ernstige aard. Netelroos is niet besmettelijk.

Hoe vaak komt netelroos voor?

Netelroos is een courante aandoening. Er wordt geschat dat 5% van alle mensen op enig moment in zijn leven urticaria krijgt. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Hoe ontstaat netelroos, wat zijn de oorzaken?

Netelroos wordt opgewekt door histamine en andere stoffen die vrijkomen uit mestcellen, die overal onder de huid aanwezig zijn. Deze stoffen komen vrij als er een ontstekingsreactie moet worden opgewekt. Bij netelroos worden echter grote hoeveelheden histamine door de mestcellen in de huid gebracht, terwijl dat niet noodzakelijk is (een allergische reactie). Dit kan bij netelroos uitgelokt worden door een veelheid van oorzaken. Als reactie op één van de volgende prikkels kan netelroos ontstaan:
  • geneesmiddelen zoals antibiotica of pijnstillers;
  • voedingsmiddelen zoals chocolade, aardbeien, eieren, vis of garnalen;
  • fysische prikkels, zoals warmte, koude, zonlicht op de huid, druk op de huid en lichamelijke inspanning;
  • infecties met bacteriën, virussen, parasieten, enz.;
  • insectenbeten van wespen, vlooien, luizen, muggen enz.;
  • contactallergie op de huid.

Deze opsomming is niet uitputtend. Vaak blijft de aard van de prikkel onbekend en lukt het ook niet om de uitlokker op te sporen.

Wat is de behandeling van netelroos?

De symptomen en klachten verdwijnen vanzelf binnen 12-24 uur. Eventueel kan men middelen gebruiken die verlichting van de symptomen geven. De meest gebruikte orale behandeling bestaat uit antihistaminica, welke helpen de jeuk tegen te gaan. De belangrijkste bijwerking van antihistaminica is sufheid en slaperigheid, ofschoon er tegenwoordig antihistaminica zijn die dit effect niet meer hebben. Voor kinderen kan dit middel gegeven worden in de vorm van een drankje, terwijl ouderen meestal capsules of tabletten krijgen.

Voorts kan men een poeder aanbrengen die verkoeling brengt, zoals menthol strooipoeder. Er bestaat ook koelzalf die de jeuk tegengaat.

Als bekend is wat de uitslag veroorzaakt heeft, kan de patiënt proberen in het vervolg de oorzaak te vermijden. Staak nooit de behandeling met medicijnen zonder dit eerst met de (huis)arts te overleggen. Het is voorts bekend dat alcohol, aspirine, stress en spanning, hitte en krabben de uitslag kunnen verergeren.

In de meerderheid van de gevallen wordt nooit een oorzaak gevonden. Netelroos is meestal slechts kortdurend aanwezig, waarna het vanzelf weer verdwijnt. Als de aandoening meer dan 6 weken bestaat (chronische urticaria) en bijzonder hinderlijk is, dan kan - als de patiënt niet weet wat de oorzaak is - nader onderzoek naar de oorzaak worden ingesteld door de huisarts, ofschoon dit beslist geen sinecure is. De huisarts maakt vaak gebruik van een vragenlijst die de patiënt thuis invult en daarna door de arts wordt beoordeeld. Het is lang niet altijd uit te zoeken wat netelroos triggert, aangezien er duizend en één oorzaken van netelroos zijn.

Klik hier voor een special over huidaandoeningen en huiduitslag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?Netelroos is een reactie van de huid, het staat ook bekend als Urticaria of Galbulten. Iedereen komt vroeg of laat er me…
Netelroos behandelenNetelroos behandelenNetelroos is een soort van allergische reactie van het lichaam waarbij rode vlekjes kunnen verschijnen op het lichaam di…
Netelroos bij de hondNetelroos bij de hondNetelroos is een veelvoorkomend probleem bij zowel mens als dier. Het kan een enorme last zijn op je huisdier en soms is…
Netelroos (urticaria)Netelroos (urticaria)Urticaria (netelroos) zijn bultjes (soms groter) die ontzettend jeuken en overal op de huid voor kunnen komen. Ze ontwik…
Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een veel voorkomende huidreactie. Ongeveer een kwart v…

Reageer op het artikel "Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandeling"

Reactie

Jettie, 17-03-2013 21:56 #1
Ik loop al jaren met een probleem het lijkt het meest op netelroos alleen die felle rode vlekkenn heb ik niet. Het zijn alleen vreselijke jeukende puistje/ bultjes de ene x zijn groot of heel klein. Huismijt en garnalen vermijden is niet genoeg. Ik word hier knettergek van wat is het nou?! Help. Reactie infoteur, 01-04-2013
Uw huisarts kan een diagnose stellen of u eventueel verwijzen naar een dermatoloog.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!