InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandeling

Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandeling

Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandeling Netelroos, galbulten, urticaria: symptomen, oorzaak en behandeling. Netelroos wordt ook wel galbulten of urticaria genoemd en is een overgevoeligheidsreactie van de huid. Het ontwikkelt zich vaak in korte tijd en het kenmerkt zich door rode of bleekroze, jeukende huiduitslag (bultjes en verhevenheden) die voorkomen in verschillende vormen en maten (zie foto). In de meerderheid van de gevallen wordt nooit een oorzaak gevonden. Netelroos is normaal gesproken slechts kortdurend aanwezig, waarna het spontaan weer verdwijnt. Als de aandoening meer dan 6 weken bestaat (chronische urticaria), dan is het raadzaam de huisarts in te schakelen zodat deze kan onderzoeken wat de oorzaak ervan is.

Netelroos

Netelroos op de rug / Bron: DLdoubleE / Wikimedia Commons

Wat is netelroos en wat zijn de symptomen?

Netelroos wordt ook wel galbulten of urticaria genoemd en is een overgevoeligheidsreactie van de huid. Het ontwikkelt zich vaak in korte tijd en het kenmerkt zich door rode of bleekroze, jeukende huiduitslag (bultjes en verhevenheden), die voorkomen in verschillende vormen en maten. De uitslag heeft wel wat weg van de uitslag die iemand krijgt nadat hij brandnetels heeft aangeraakt. De vlekken variëren in grootte van enkele millimeters tot enkele centimeters in diameter. De vlekken kunnen samensmelten tot grote ‘kwaddels’, met in veel gevallen een witte ring eromheen.

Geen voorkeurslocaties netelroos
Netelroos kan overal op het lichaam voorkomen, zoals de romp, armen en benen. Er is geen voorkeursplaats. De uitslag ontstaat zeer snelt (binnen 30 minuten) en verdwijnt in de regel binnen enkele uren tot dagen. Het kan ’s avonds acuut de kop opsteken en tegen de ochtend alweer verdwenen zijn. Een uitbraak van netelroos ziet er vaak indrukwekkend uit, zelfs alarmerend, maar is meestal niet van ernstige aard. Netelroos is niet besmettelijk.

Hoe vaak komt netelroos voor?

Netelroos is een courante aandoening. Er wordt geschat dat 5% van alle mensen op enig moment in zijn leven urticaria krijgt. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Hoe ontstaat netelroos, wat zijn de oorzaken?

Netelroos wordt opgewekt door histamine en andere stoffen die vrijkomen uit mestcellen, die overal onder de huid aanwezig zijn. Deze stoffen komen vrij als er een ontstekingsreactie moet worden opgewekt. Bij netelroos worden echter grote hoeveelheden histamine door de mestcellen in de huid gebracht, terwijl dat niet noodzakelijk is (een allergische reactie). Dit kan bij netelroos uitgelokt worden door een veelheid van oorzaken. Als reactie op één van de volgende prikkels kan netelroos ontstaan:
  • geneesmiddelen zoals antibiotica of pijnstillers;
  • voedingsmiddelen zoals chocolade, aardbeien, eieren, vis of garnalen;
  • fysische prikkels, zoals warmte, koude, zonlicht op de huid, druk op de huid en lichamelijke inspanning;
  • infecties met bacteriën, virussen, parasieten, enz.;
  • insectenbeten van wespen, vlooien, luizen, muggen enz.;
  • contactallergie op de huid.

Deze opsomming is niet uitputtend. Vaak blijft de aard van de prikkel onbekend en lukt het ook niet om de uitlokker op te sporen.

Wat is de behandeling van netelroos?

De symptomen en klachten verdwijnen vanzelf binnen 12-24 uur. Eventueel kan men middelen gebruiken die verlichting van de symptomen geven. De meest gebruikte orale behandeling bestaat uit antihistaminica, welke helpen de jeuk tegen te gaan. De belangrijkste bijwerking van antihistaminica is sufheid en slaperigheid, ofschoon er tegenwoordig antihistaminica zijn die dit effect niet meer hebben. Voor kinderen kan dit middel gegeven worden in de vorm van een drankje, terwijl ouderen meestal capsules of tabletten krijgen.

Poeder en zalf
Voorts kan men een poeder aanbrengen die verkoeling brengt, zoals menthol strooipoeder. Er bestaat ook koelzalf die de jeuk tegengaat.

Oorzaak vermijden
Als bekend is wat de uitslag veroorzaakt heeft, kan de patiënt proberen in het vervolg de oorzaak te vermijden. Staak nooit de behandeling met medicijnen zonder dit eerst met de (huis)arts te overleggen. Het is voorts bekend dat alcohol, aspirine, stress en spanning, hitte en krabben de uitslag kunnen verergeren.

Huisarts met patiënt / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages
Onderzoek naar de oorzaak
In de meerderheid van de gevallen wordt nooit een oorzaak gevonden. Netelroos is meestal slechts kortdurend aanwezig, waarna het vanzelf weer verdwijnt. Als de aandoening meer dan 6 weken bestaat (chronische urticaria) en bijzonder hinderlijk is, dan kan –als de patiënt niet weet wat de oorzaak is– nader onderzoek naar de oorzaak worden ingesteld door de huisarts, ofschoon dit beslist geen sinecure is. De huisarts maakt vaak gebruik van een vragenlijst die de patiënt thuis invult en daarna door de arts wordt beoordeeld. Het is lang niet altijd uit te zoeken wat netelroos triggert, aangezien er duizend en één oorzaken van netelroos zijn.

Klik hier voor een special over huidaandoeningen en huiduitslag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een veel voorkomende huidreactie. Ongeveer een kwart v…
Netelroos (urticaria)Urticaria (netelroos) zijn bultjes (soms groter) die ontzettend jeuken en overal op de huid voor kunnen komen. Ze ontwik…
Netelroos behandelenNetelroos behandelenNetelroos is een soort van allergische reactie van het lichaam waarbij rode vlekjes kunnen verschijnen op het lichaam di…
Netelroos bij de hondNetelroos bij de hondNetelroos is een veelvoorkomend probleem bij zowel mens als dier. Het kan een enorme last zijn op je huisdier en soms is…
Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Galbulten kunnen zomaar ineens tevoorschijn komen. Ze geven veel jeuk, maar verdwijnen meestal ook weer vanzelf.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en behandeling"

Reacties

Lea Claes, 06-01-2016 19:19 #3
Ik heb nu al 3 maanden last van netelroos over mijn hele lichaam, meestal op mijn armen, bovenbenen, buik, handen en voeten. Het werkt op mijn zenuwen, niets helpt, pillen en alle soorten zalfjes gekregen van de dermatoloog, en het verzacht wel een beetje maar niets houdt het weg. Ik weet gewoon niet meer wat te doen met deze jeuk. Is er iemand met met goeie raad die me kan helpen, alvast bedankt. Reactie infoteur, 15-01-2016
De centrale vraag is: wat is de oorzaak? Als dat bekend is, kan de onderliggende oorzaak worden behandeld of weggenomen. Chronische uitingsvormen van urticaria vereisen vaak een langdurig gebruik van antihistaminica.

Jolanda, 01-02-2015 01:21 #2
Sinds 7 weken heb ik overal uitslag, kreeg dit nadat ik ziek werd door een virus.
Soms staat heel mijn lichaam in brand door de erge jeuk en slaap hierdoor gemiddeld 2 a 3 uur per nacht, bloedonderzoek gedaan wachten op uitslag of allergie mee speelt.
Wil zo graag van deze jeuk af maar ook van de uitslag mijn huid word rood schilferig en sommige bulten hebben middenin een wondje wie weet of dit nu echt netelroos is? Reactie infoteur, 29-03-2015
Uw huisarts kan een diagnose stellen. Vervolgens zal hij of zij u een voorstel voor behandeling doen of u verwijzen naar een specialist, bijvoorbeeld een dermatoloog.

In het algemeen het volgende m.b.t. urticaria. Normaal gesproken verdwijnt de huiduitslag binnen 1-24 h. (Zuberbier T, Bindslev-Jensen C, Canonica W, et al. EAACI/GA2LEN/EDF guideline: definition, classification and diagnosis of urticaria. Allergy. 2006;61:316-20 Medline. doi:10.1111/j.1398-9995.2005.00964.x) Wanneer klachten van urticaria recidiveren of langer dan 6 weken blijven bestaan wordt gesproken van chronische urticaria. Daarbij gaat het bij circa 70% van de patiënten om chronische idiopathische urticaria, waarbij geen onderliggende oorzaak wordt gevonden. (Géanne Krabben en Paul L.P. Brand. Urticaria: meestal geen allergische reactie. Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A1861)

Jettie, 17-03-2013 21:56 #1
Ik loop al jaren met een probleem het lijkt het meest op netelroos alleen die felle rode vlekkenn heb ik niet. Het zijn alleen vreselijke jeukende puistje/ bultjes de ene x zijn groot of heel klein. Huismijt en garnalen vermijden is niet genoeg. Ik word hier knettergek van wat is het nou?! Help. Reactie infoteur, 01-04-2013
Uw huisarts kan een diagnose stellen of u eventueel verwijzen naar een dermatoloog.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!