InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Magnesium, het vergeten mineraal

Magnesium, het vergeten mineraal

Magnesium, het vergeten mineraal Iedere lichaamscel en ieder orgaan heeft magnesium nodig. Magnesium is een onmisbaar nutriënt in onze voeding en reguleert het normaal functioneren. Magnesium speelt een vitale rol in ruim 300 chemische processen in het menselijk lichaam. Wetenschappers vermoeden dat zeer veel ziekten te maken hebben met een tekort aan magnesium en overschot aan calcium.

Inhoud:

Magnesium en botopbouw

Magnesium reguleert de niveaus van kalium, calcium en natrium in het lichaam. Magnesium is zeer belangrijk bij de botopbouw in het lichaam, eigenlijk nog belangrijker dan het zwaar overschatte calcium. Wanneer er teveel calcium wordt ingenomen zonder de juiste verhoudingen aan magnesium dan signaleert het lichaam een calciumoverschot waardoor er een proces in gang komt dat calcium uit de botten onttrekt waardoor mensen zwakkere botten hebben.

Ziekten veroorzaakt door magnesiumtekort

Magnesium maakt de spieren rustig. Mensen met spiertrekking, bijvoorbeeld bij het ooglid, kunnen dat hebben gekregen door een magnesiumtekort. Een magnesiumtekort is niet alleen verantwoordelijk voor ooglidcontracties en broze botten maar voor legio ernstige en minder ernstige ziekten. Zo triggert een magnesiumtekort astma, diabetes, beroertes, hartproblemen, migraine, rugpijn, beenkramp en constipatie. Deze ziekten komen eerder voor in landen waar veel melkproducten en dus veel calcium wordt genuttigd in combinatie met een te lage magnesiuminname.

Magnesium en het hart

Het mineraal magnesium reguleert ook een regelmatige hartslag. Door een magnesiumtekort is er een vergroot risico op onregelmatige hartslag. Wetenschappers schatten dat in de VS 300.000 hartaanvallen per jaar gebeuren door een magnesiumtekort. Daarnaast blijkt onder een onderzoek uit 70.000 mensen die werkzaam zijn in de gezondheidszorg dat zij die een magnesiumrijk voedselpatroon volgen minder last hebben van hoge bloeddruk. Veel mensen weten niet dat magnesium een cruciale rol speelt in de gezondheid. Magnesium wordt daarom het vergeten mineraal genoemd.

Magnesium en depressies

Wanneer mensen aan depressies leiden is men sterk geneigd naar een arts te gaan om pillen voorgeschreven te krijgen die de depressie zouden moeten oplossen. Wat vrijwel alle artsen en patiënten vergeten is dat een magnesiumtekort depressies triggert. Daarnaast kan een tekort aan magnesium leiden tot insomnia oftewel slaapstoornissen. Gezonde voeding met voldoende magnesium in combinatie met het minder nuttigen van melkproducten kan een depressie genezen. Als iemand depressief is, is het zeer raadzaam om te kijken of men wel genoeg magnesium binnenkrijgt. Natuurlijk zijn er vele oorzaken van depressies maar het is niet onwaarschijnlijk dat vele mensen overbodig medicijnen krijgen terwijl men beter geholpen was als na de eerste constatering van depressieve buien het voedingspatroon gecontroleerd was geweest op magnesiuminname. Artsen kunnen het magnesiumniveau niet meten door een urinetest.

Magnesium in het drinkwater

Omdat magnesium in voeding zo gezond is zijn er zogenaamde wetenschappers die ervoor pleiten deze stof aan het drinkwater toe te voegen. Zulke gedachten kunnen vrij desastreus zijn, denk maar aan het feit dat het toevoegen van de gezond geachte stof fluoride heeft geleid tot meer gevallen van fluorosis, een tandziekte veroorzaakt door een overschot aan fluoride waarbij de tanden geel tot bruin worden en wegrotten. Er wordt in wetenschappelijke kringen aan gedacht om magnesium aan het drinkwater toe te voegen alhoewel zulke initiatieven van twijfelachtig kaliber zijn. Dezelfde wetenschappers stellen namelijk ook dat calcium aan het drinkwater moet worden toegevoegd terwijl juist in de afgelopen jaren onomstotelijk is bewezen dat het toevoegen van calcium rechtstreeks leidt tot zwakkere botten. In het lichaam wordt een calciumoverschot in het bloed aangewend om calcium uit de botten te onttrekken en zo snel mogelijk uit het lichaam te voeren.

Waar zit magnesium in?

Magnesium zit voornamelijk in groenbladerige groente, noten en zaden. Een handjevol gemengde noten per dag is zeer goed voor het binnen krijgen van genoeg magnesium. Daarnaast is het belangrijk veel groente te eten. Wanneer je denkt een tekort aan magnesium te hebben, is het aan te raden dit tekort aan te vullen door de nadruk te leggen op de volgende voeding:
  1. Pompoenpitten,
  2. Spinazie,
  3. Snijbiet,
  4. Sojabonen,
  5. Sesamzaad,
  6. Zwarte bonen,
  7. Zonnebloempitten,
  8. Cashewnoten,
  9. Amandelen,
  10. Sperzieboontjes,
  11. Zeewier en
  12. Mergkool.

Nog meer magnesiumhoudende voeding

Er zijn nog meer voedselsoorten die veel magnesium bevatten maar buiten de hierboven genoemde top 12 vallen. In de categorie groenten vallen daaronder: prei, erwtjes, spruitjes, venkel, boekweit, aubergine, champignons, bloemkool, tomaten, broccoli, boerenkool en bleekselderij. Er zijn ook enkele kruiden die veel magnesium bevatten. Vooral kruidnagels, basilicum, komijn en dille. Noten en zaden die veel magnesium bevatten zijn: paranoten, pijnboompitten, pistachenoten, pinda´s en hazelnoten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klachten bij magnesium tekortKlachten bij magnesium tekortHet is erg belangrijk om voldoende van het mineraal magnesium binnen te krijgen. Magnesium is natuurlijk tranquillizer,…
Hoe kunnen spierkrampen worden voorkomen?Hoe kunnen spierkrampen worden voorkomen?Spierkrampen in de benen, vooral 's nachts, is een zeer ambetante aandoening. Ook trillende oogleden of andere spieren z…
Het mineraal MagnesiumHet mineraal MagnesiumMagnesium staat op de derde plaats van de meest essentiële levensbehoeften van de mens. Op de 1ste plaats vinden we uite…
Ontspanning middels magnesiumOntspanning middels magnesiumHet mineraal magnesium is noodzakelijk voor de meeste lichamelijke processen. Indien u echter een magnesiumtekort heeft,…
Magnesium: magnesiumtekort symptomen, oorzaak en voedingMagnesium: magnesiumtekort symptomen, oorzaak en voedingWat is magnesium, wat zijn de symptomen van een tekort aan magnesium en wat is de functie van magnesium? Magnesium is ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pumbaa/Greg Robson / Wikimedia Commons
  • http://www.mgwater.com/
  • http://www.naturalnews.com/025567_magnesium_calories_calcium.html
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=75
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Magnesium, het vergeten mineraal"

Reactie

Vlinder, 20-11-2015 10:00 #1
Kan je ook een teveel hebben aan magnesium en/of heeft magnesium ook bijwerkingen? Reactie infoteur, 27-03-2016
Ja je kan ook te veel magnesium binnen krijgen. Dat kan niet via voeding. Alleen magnesiumpillen dragen het mogelijke gevaar in zich dat ze te lang en te vaak worden ingenomen
De meest voorkomende symptomen van een magnesiumoverdosis zijn: diarree, maagkrampen, misselijkheid en overgeven.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!