InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Splinterbloeding onder de nagel: symptomen en behandeling

Splinterbloeding onder de nagel: symptomen en behandeling

Splinterbloeding onder de nagel: symptomen en behandeling Een splinterbloeding is een kleine, streepvormige bloeding onder de teennagel of vingernagel, die eruit ziet als een splinter. Een splinterbloeding is het gevolg van kleine bloedinkjes onder de nagels, waardoor strepen onder de nagels ontstaan. Deze strepen worden in de loop van enkele dagen donkerder. De twee meest voorkomende oorzaken van splinterbloedingen na verwonding of trauma aan een vingernagel of teennagel, zijn bacteriële endocarditis en sclerodermie. Bij bacteriële endocarditis is een infectie aanwezig in het endocardium (de binnenwand van het hart).

Wat is een splinterbloeding?

Splinterbloedingen (splinter haemorrhages, hemorrhages, splinter bleeding) zijn kleine bloedvlekken die onder de nagel verschijnen en eruit zien als splinters. Een splinterbloeding zorgt ervoor dat je longitudinale strepen onder de nagels krijgt, dus in de richting van de nagelgroei. Een splinterbloeding treedt op wanneer haarvaten in het nagelbed worden beschadigd en barsten. Sommige splinterbloedingen kunnen een indicator zijn van een onderliggende ziekte. Een splinterbloeding is echter soms gewoon een onschadelijke afwijking die in het lichaam kan voorkomen. Splinterbloedingen kunnen optreden op je teennagels of vingernagels.

Splinterbloeding / Bron: Splarka, Wikimedia Commons (Publiek domein)Splinterbloeding / Bron: Splarka, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Symptomen van een splinterbloeding

Het kenmerkende symptoom van een splinterbloeding is een kleine hoeveelheid bloed onder een nagel. Mogelijk zie je een donkerrode, bruine tot zwarte lijn onder de nagel. De donkere streep lijkt veel op een splinter onder de nagel. Een splinterbloeding veroorzaakt meestal geen pijn. Het is zelfs mogelijk dat je de bloeding niet meteen opmerkt. Een uitzondering is wanneer een splinterbloeding het gevolg is van een verwonding van je teen of vinger. In dat geval kun je zwelling, ontsteking en pijn hebben, samen met een kleine hoeveelheid bloed onder de nagel.

Oorzaken van een (splinter)streep onder de nagel

Een (splinter)streep onder de nagel komt vaak door verwonding of trauma aan de vingernagel of teennagel. Soms treedt een splinterbloeding op terwijl er geen sprake is geweest van verwonding. Dit kan dan een symptoom zijn van een andere onderliggende aandoening. Niet altijd wordt de oorzaak ontdekt.

Letsel of verwonding

Bloeding kan plaatsvinden als gevolg van een lichamelijk letsel aan het nagelbed, dat je mogelijk hebt opgelopen tijdens uitoefening van een sport (tennis, hockey, etc.) of uitoefening van je werk (elektrische of pneumatische apparatuur). Deze bloedingspuntjes verdwijnen meestal vanzelf zodra het fysieke trauma geneest. Het duurt een paar maanden voordat de volledig gezonde nagel teruggroeit.

Bacteriële endocarditis

Endocarditis treedt op wanneer bacteriën of andere ziekteverwekkers via wondjes in de huid, de darmen of het tandvlees in de bloedbaan terechtkomen en uiteindelijk het hart bereiken. Het gaat hierbij om een infectie die delen van het endocard, de binnenbekleding van het hart, aantast. In zeldzame gevallen kan iemand met endocarditis veel splinterbloedingen van de nagelbedden ontwikkelen. Deze patiënten zijn echter ernstig ziek en je kunt dus verwachten dat dergelijke individuen al onder medische behandeling staan.

Systemische ziekten

Wanneer splinterbloedingen optreden op meerdere nagels, dan kan dit wijzen op een systemische stoornis. Naast dat ze in deze situaties in grotere aantallen voorkomen, komen ze ook veel vaker voor en op meer plekken. In deze situatie kunnen ze een teken zijn van een bindweefselaandoening, zoals lupus of sclerodermie.

Vasculitis

Een vasculitis is een ontsteking van de wanden van de bloedvaten. Dit kan zich ook onder de nagels voordoen waarbij splinterbloedingen kunnen optreden.

Schimmelinfectie van de nagel

Schimmelinfecties van de nagel (schimmelnagel) kunnen zorgen voor het dunner worden van het nagelbed en mogelijk bloedvatschade veroorzaken.

Diabetes

Hoge glucosespiegels bij ongecontroleerde of niet-gediagnosticeerde diabetes kunnen de bloedvaten beschadigen en onder de nagel kan dit leiden tot splinterbloedingen.

Fenomeen van Raynaud / Bron: Tcal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Fenomeen van Raynaud / Bron: Tcal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Fenomeen van Raynaud

Splinterbloedingen kunnen ook worden gezien bij personen die de ziekte van Raynaud hebben. Hierbij verkrampen tijdelijk kleine slagaders waardoor de aanvoer van bloed naar de achter gelegen weefsels afneemt, waarbij je last krijgt van aanvallen van koude, gevoelloze en soms pijnlijke vingers of tenen. Op hetzelfde moment dat de splinterbloedingen optreden, kan er ook roze, blauwe of witte verkleuring van de vingertoppen aanwezig zijn. Bij de meeste patiënten met de ziekte van Raynaud wordt het niet geassocieerd met een ernstige onderliggende systemische aandoening, maar bij gelegenheid kan het ook een manifestatie zijn van een bindweefselaandoening zoals lupus of sclerodermie.

Cholesterol

Accumulatie van cholesterol in de bloedvaten van de vingernagels kan schade veroorzaken, wat zichtbaar wordt door splinterbloedingen onder de nagel.

Bijwerking van medicijnen

Splinterbloedingen kunnen ook optreden als bijwerking van bepaalde medicijnen, zoals niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's), zoals ibuprofen, diclofenac, meloxicam, naproxen, etofenamaat, celecoxib. Deze medicijnen kunnen bloedingen veroorzaken als ze in hoge doses worden ingenomen.

Zonder bekende oorzaak

Bij sommige personen verschijnt de streep onder de nagel als gevolg van de splinterbloeding zonder enige bekende oorzaak. Dergelijke gevallen worden 'idiopathisch' genoemd, 'zonder bekende oorzaak' betekent.

Onderzoek en diagnose

In geval van lichamelijke letsel, is de diagnose gemakkelijk te stellen. Maar voor de andere ziekten is nader onderzoek nodig om de oorzaak ervan vast te stellen. Naast een vraaggesprek met de arts en lichamelijk onderzoek, kan vervolgonderzoek nodig zijn. Deze tests kunnen bestaan uit onder meer:
  • bloedonderzoek
  • röntgenfoto's van het borstgebied
  • elektrocardiogram of ecg (hartfilmpje)
  • echocardiogram (om het hart af te beelden en de bloedstroom in het hart te meten)

De tests zullen de ware stoornis isoleren die leidt tot splinterbloedingen onder de vingernagels.

Medicatie ter behandeling van de onderliggende aandoening van een splinterbloeding / Bron: Stevepb, PixabayMedicatie ter behandeling van de onderliggende aandoening van een splinterbloeding / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling van splinterbloeding

Splinterbloedingen die worden veroorzaakt door fysiek trauma, trekken meestal vanzelf weg zonder behandeling; de plek groeit er gewoon uit. Het vermogen van het lichaam om zichzelf te regenereren is opmerkelijk in dergelijke gevallen.

Mits er geen sprake is van een systemische ziekte, zullen de splinterbloedingen vanzelf verdwijnen. Als de strepen onder de nagel echter na ongeveer drie maanden nog niet zijn verdwenen, wordt een bezoek aan je huisarts aanbevolen om de oorzaak te achterhalen.

Zodra de onderzoekstests de onderliggende stoornis hebben onthuld die verantwoordelijk is voor de splinterbloedingen, zal de behandeling beginnen. Als de onderliggende aandoening is genezen, verdwijnt het bloeden van het nagelbed automatisch. De behandeling van bacteriële endocarditis bestaat meestal uit medicatie en mogelijk een operatie om de hartkleppen te repareren. Bij sclerodermie schrijft je arts medicijnen voor die het ziekteproces afremmen. De behandeling van vasculitis bestaat uit het zo snel mogelijk tot rust krijgen van de ziekte met medicijnen. Bij een schimmelnagel helpen zalven of crèmes niet. Antischimmelpillen kunnen soms wel helpen.

Prognose

De vooruitzichten voor splinterbloedingen zijn vaak positief. Wanneer een splinterbloeding wordt veroorzaakt door trauma, zal de streep onder de nagel er vanzelf uitgroeien zonder medische behandeling. Voor de best mogelijke uitkomst van splinterbloedingen veroorzaakt door een onderliggende ziekte of aandoening, is het belangrijk om je aan de behandelvoorschriften van de arts te houden. Dit kan bestaan uit het staken van bepaalde medicijnen, evenals het nemen van medicijnen zoals wordt voorgeschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloeduitstorting onder de nagel: oorzaken van blauwe nagelBloeduitstorting onder de nagel: oorzaken van blauwe nagelEen bloeduitstorting onder de nagel is een opeenhoping van bloed tussen de nagel en het nagelbed. Bloed onder de nagel v…
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…
Een streep door kalknagels: NailnerJe ziet het dagelijks in de reclame: Een streep door kalknagels met Nailner. Nailner belooft zichtbaar resultaat binnen…
Nagels lakken met motiefjesWie zijn nagels lakt valt op. Hetzij omdat ze in opvallende kleuren gelakt zijn, hetzij omdat je handen gewoon mooi verz…
Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Bij iedere nagel groeit het in een nagelriem. Bij een nagelriemontsteking kan de nagelriem en ook de vingertop pijnlijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Splarka, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://www.healthline.com/health/splinter-hemorrhages
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/319108.php
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/stxt/splinterbloedingen-nagel.htm
  • http://www.nailsmag.com/encyclopedia/64164/splinter-hemorrhage
  • https://www.news-medical.net/health/Splinter-Hemorrhages.aspx
  • Afbeelding bron 1: Splarka, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Tcal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Splinterbloeding onder de nagel: symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!