InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oculaire toxoplasmose: Parasitaire ooginfectie

Oculaire toxoplasmose: Parasitaire ooginfectie

Oculaire toxoplasmose: Parasitaire ooginfectie Toxoplasmose (toxoplasmosis) is wereldwijd de meest voorkomende oorzaak van een ooginfectie. Oculaire toxoplasmose is een aangeboren of verworven ziekte die die resulteert uit een infectie met Toxoplasma gondii. Meestal veroorzaakt de infectie geen symptomen en verdwijnt deze na enkele maanden uit het lichaam zonder behandeling. Vooral bij patiënten met een zwak immuunsysteem ontstaan klachten zoals een wazig gezichtsvermogen en oogpijn. Oculaire toxoplasmose heeft een behandeling nodig met verschillende combinaties van geneesmiddelen om de parasiet en bijbehorende ontsteking te verwijderen uit het lichaam. Onbehandeld leidt de ziekte namelijk soms tot een permanent verlies van het gezichtsvermogen.

Oorzaken

Parasiet

Oculaire toxoplasmose is een ooginfectie veroorzaakt door de parasiet Toxoplasma gondii. Toxoplasma gondii is een eencellige protozoaire parasiet. Katten zijn de definitieve gastheer voor T. gondii, maar mensen en een breed scala aan zoogdieren, vogels en reptielen zijn soms ook tussengastheer.

Verspreiding van infectie

Toxoplamose is verworven of aanwezig bij de geboorte. Een pas besmette moeder kan dit namelijk via de placenta doorgeven aan de foetus. De meeste patiënten krijgen toxoplasmose door het eten van rauw of onvoldoende verhit vlees, groenten of melkproducten of door in contact te komen met een geïnfecteerde kattenbak of zandbakken. Een bloedtransfusie en orgaantransplantatie zorgen soms ook voor de verspreiding van de infectie.

Wazig zien is een symptoom van oculaire toxoplasmose / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)Wazig zien is een symptoom van oculaire toxoplasmose / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Symptomen: Wazig zicht en oogpijn

De systemische ziekte presenteert zich als een griepachtige ziekte met koorts, gezwollen lymfeklieren achter het oor, spierpijn en een algemeen ziek gevoel (malaise). Meestal verdwijnt de infectie. Na een acute systemische ziekte worden de retina (het netvlies) en het choroïdea (vaatvlies) enkele weken tot enkele jaren na de eerste systemische ziekte door de parasiet geïnfecteerd. De heractivatie van de parasiet gebeurt vooral bij patiënten met een zwak immuunsysteem.

Afhankelijk van de plaats van de infectie verschijnen de ooggerelateerde symptomen van oculaire toxoplasmose geleidelijk of plots. De meest voorkomende oogklachten bij oculaire toxoplasmose is toxoplasmische retinochoroïditis (ontsteking van het netvlies en vaatvlies). Retinale vasculitis komt ook vaak voor bij patiënten met oculaire toxoplasmose.

Patiënten met oculaire toxoplasmose kampen met volgende symptomen:

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van oculaire toxoplasmose gebeurt op basis van een grondig oogonderzoek en een medische geschiedenis. Wanneer deze klinische diagnose niet definitief vast te stellen is door middel van een fundoscopie, gebeurt een aspiratie van oogvloeistoffen. Ook een speciaal bloedonderzoek onthult de aanwezigheid van de parasiet.

Behandeling van parasiet

Bij patiënten met een gezond immuunsysteem die milde symptomen ervaren waarbij het gezichtsvermogen of de oogfunctie niet getroffen is, hebben geen behandeling nodig. Bij deze patiënten verdwijnen de symptomen meestal binnen de vier tot acht weken. Patiënten die een verlies van het gezichtsvermogen ervaren, hebben een dringende behandeling met antiparasitaire geneesmiddelen, corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers) en antibiotica nodig.

Prognose van parasitaire ooginfectie

De prognose voor oculaire toxoplasmose is afhankelijk het aangetaste ooggebied.

Complicaties van oculaire toxoplasmose

Oculaire toxoplasmose is een progressieve en terugkerende oogaandoening, met complicaties zoals een netvliesloslating, cataract, choroïdale neovascularisatie (nieuwvaatvorming in de vaatvliezen) en glaucoom, die op elk moment tijdens het klinische beloop kunnen optreden. Voorts is het verlies van het gezichtsvermogen mogelijk permanent als zich een litteken rond de macula vormt of als er schade aan de oogzenuw optreedt (oogzenuwatrofie).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakToxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakToxoplasmose is een infectieziekte die van dieren via parasieten op mensen wordt overgebracht. De infectie kan niet alle…
Toxoplasmose bij kinderen en volwassenenToxoplasmose bij kinderen en volwassenenToxoplasmose is een infectieziekte, die ongeveer de helft van de bevolking eens in zijn leven treft. Heb je het eenmaal…
Toxoplasma gondii: een parasiet die gedrag verandertToxoplasma gondii: een parasiet die gedrag verandertToxoplasma gondii is een parasiet die het gedrag van zijn gastheer kan veranderen. De parasiet komt in veel warmbloedige…
Oculaire histoplasmose (vogelpoepziekte): OoginfectieOculaire histoplasmose (vogelpoepziekte): OoginfectieHistoplasmose, ook gekend als de vogelpoepziekte, is een ziekte veroorzaakt door de schimmel Histoplasma capsulatum. Aan…
Oogproblemen bij AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome)Oogproblemen bij AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome)AIDS of het verworven immuundeficiëntie syndroom is het gevolg van een besmetting door het humaan immunodeficiëntie viru…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • Geraadpleegd op 9 oktober 2018:
  • Clinical Features and Treatment of Ocular Toxoplasmosis, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3770869/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Management of Ocular Toxoplasmosis, https://www.aao.org/current-insight/management-of-ocular-toxoplasmosis
  • Ocular toxoplasmosis, https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/7238/ocular-toxoplasmosis
  • Recent Developments in the Diagnosis and Treatment of Ocular Toxoplasmosis, https://www.karger.com/Article/FullText/449169
  • Toxoplasmose: Infectie met symptomen aan hersenen en ogen, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/177831-toxoplasmose-infectie-met-symptomen-aan-hersenen-en-ogen.html#oorzaken-infectie-parasiet-toxoplasma-gondii
  • Toxoplasmosis, http://eyewiki.aao.org/Toxoplasmosis
  • Afbeelding bron 1: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Oculaire toxoplasmose: Parasitaire ooginfectie"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 10-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!