InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > EHBO bij een slangenbeet

EHBO bij een slangenbeet

EHBO bij een slangenbeet Slangenbeten treden niet zo frequent op in België en Nederland. Hier komen slechts drie slangensoorten voor waarbij enkel de adder die vooral in hoogveengebieden te vinden is giftig is. Patiënten met dergelijke beten hebben veelal een goede prognose, al komen af en toe toch patiënten te overlijden aan een slangenbeet. Dit gebeurt vooral tijdens vakanties in (sub)tropische gebieden. Wanneer de beet giftig is, treden o.a. bewusteloosheid en problemen met het gezichtsvermogen op. Het is belangrijk dat de helper de slang zo goed mogelijk beschrijft. Tijdens de eerste zorgen zijn andere tips voorhanden om het voor de patiënt zo comfortabel mogelijk te maken. Hij moet in ieder geval wel zo snel mogelijk naar het ziekenhuis.

Symptomen

Mogelijke symptomen zijn onder andere:

Eerste hulp bij een slangenbeet

De helper en/of patiënt weten niet altijd of de slangenbeet giftig is, dus de helper gaat er steeds van uit dat de beet toch giftig is. De helper kalmeert de patiënt en voorkomt een shock door het behouden van de lichaamswarmte. Hij belt onmiddellijk met het antigifcentrum en/of de hulpdiensten. Daarna lokaliseert de patiënt de indruk van de giftand en reinigt hij deze wonde met water en zeep. Vervolgens verwijdert hij ringen, armbanden of andere voorwerpen die eventueel zorgen voor een afknelling van het getroffen lidmaat. De patiënt is zo stil mogelijk en gaat ook best liggen. De helper legt eventueel een spalk aan van het getroffen lidmaat en legt dit dan in een hoogstand (hoger dan het hart). De lymfestroom beperken gebeurt door middel van het aanbrengen van een lichte knelband boven en onder de beet. De helper zorgt er voor dat de bloedstroom niet afgekneld is en dat de polsslag dus voelbaar blijft. De helper controleert tevens de vitale functies (temperatuur, hartslag, snelheid van de ademhaling en bloeddruk) en brengt de patiënt dan naar het ziekenhuis of laat een ambulance komen. Hij mag de patiënt eventueel wel paracetamol geven. Ligt de patiënt in een warme omgeving, dan mag de patiënt in de schaduw liggen. Bij koud weer dekt de helper de patiënt tot slot toe met een deken of kledingstuk.

Wat gebeurt er met de slang?

Een slang die na de beet gedood is, moet mee naar het ziekenhuis achteraf, maar dit gebeurt niet samen met het ambulancepersoneel. Een dode slang is namelijk tot enkele uren na de dood nog in staat om in een reflex te bijten. Een levende slang gaat in een gesloten container apart naar het ziekenhuis. Het vervoeren van een levende slang mag namelijk nooit samen met het ambulancepersoneel gebeuren want het is niet hun taak om de slang te vangen en bovendien voorkomt dit nog meer beten. Is de slang nog vrij, dan noteert de helper de kleur en grootte van het dier. Later zorgen de hulpverleners er voor dat een expert naar het dier komt kijken.

EHBO: Zeker niet doen

De helper gaat niet zelf achter de slang aan. Het aanbrengen van een stevig drukverband of knevelverband is niet aangewezen want hierdoor stopt de bloedstroom. De helper zuigt de wonde nooit uit met de mond maar gebruikt hiervoor een zuigpomp. Ook mag hij geen snede maken in de wonde of deze uitwassen, uitbranden of uitknijpen, want dit is zinloos en potentieel gevaarlijk. Ook mag de helper zeker het getroffen lichaamsdeel niet verplaatsen of de patiënt veel laten bewegen, omdat het slangengif zo sneller in het lichaam terechtkomt. Koelen met ijs of koude kompressen is evenmin aangeraden. De patiënt mag zeker geen alcohol, thee, cola, koffie of andere stimulerende dranken drinken. Ook andere pijnstillers dan paracetamol zijn uit den boze. De helper mag dus geen aspirine of ibuprofen geven aan de patiënt. Tot slot mag de helper de patiënt geen eten geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slangenbeet, wat moet u doen?Slangenbeet, wat moet u doen?Als u door een slang gebeten bent, kan dit erg pijnlijk en ook gevaarlijk zijn. Helaas kan het dodelijk aflopen als het…
EHBO bevriezingEHBO, Eerste Hulp Bij Ongelukken, het woord zegt het al. Bij EHBO gaat het er om dat je iemand kunt helpen als hij een o…
De EHBO-app kan je leven reddenDe EHBO-app kan je leven reddenEen EHBO-app. Het is inmiddels tijdens de aardbeving in Haiti bewezen dat zo'n app levens kan redden. In Nederland heeft…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: InspiredImages, Pixabay
  • EHBO - Eerste Hulp Bij Ongevallen, Auteur: Paul Broos, Stefaan Nijs, Redactie : P. Broos, Sigrid Nijs, M. Sabbe, Uitgever: Uitgeverij Acco, 9789033457845, mei 2005, vijfde herziene uitgave: 2011, ISBN: 9789033457845, blz. 176, geraadpleegd op 17 augustus 2016
  • EHBO Snelgids, Auteur: Elly van der Meijden, Redactie: Dr. A. Nijland, Uitgever: Reality Bites Publishing B.V., ISBN: 9789490783273, eerste druk: maart 2012, blz. 178-179, geraadpleegd op 17 augustus 2016
  • Hygiëne & EHBO, Docente: Ann Eyskens, Departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, Thomas More Turnhout, 3 Bachelor Office Management, Medical Management Assistant, Academiejaar 2013-2014, digitale cursus dus paginanummer onbekend, geraadpleegd op 17 augustus 2016
  • Medische Gids Voor Noodgevallen, Auteur: Ella Tyler, Uitgever: The Readers Digest, ISBN: 9789064075865, juni 2001, blz. 158-159, geraadpleegd op 17 augustus 2016
  • Snakebite Treatment, http://www.webmd.com/first-aid/snakebite-treatment, geraadpleegd op 17 augustus 2016
  • Snakebites, https://medlineplus.gov/ency/article/000031.htm, geraadpleegd op 17 augustus 2016

Reageer op het artikel "EHBO bij een slangenbeet"

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-10-2019
Subrubriek: Diversen
Special: EHBO
Medische informatie…
Schrijf mee!