InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Virale huidinfectie: Huidinfecties veroorzaakt door virus

Virale huidinfectie: Huidinfecties veroorzaakt door virus

Virale huidinfectie: Huidinfecties veroorzaakt door virus De meest voorkomende virussen die leiden tot een virale infectie, komen uit één van de drie groepen virussen: pokkenvirus, humaan papillomavirus en herpesvirus. Er zijn verschillende manieren om virussen te behandelen. Een huiduitslag en algemene symptomen zoals koorts zijn de meest voorkomende symptomen van een virale infectie waarbij de huid geïnfecteerd is. De arts schrijft antivirale geneesmiddelen voor of anders moet hij het huidletsel veroorzaakt door het virus, verwijderen. In andere gevallen verdwijnen de symptomen vanzelf. Wratten, mazelen en rodehond zijn enkele bekende huidinfecties veroorzaakt door virussen. Voor sommige virale huidinfecties is het tot slot mogelijk om zich te laten vaccineren.

Symptomen van huidinfecties veroorzaakt door virus

Een patiënt met een huidinfectie veroorzaakt door een virus, heeft diverse milde tot ernstige symptomen zoals bijvoorbeeld:
  • algemene symptomen zoals een algemeen ziek gevoel en koorts, keelpijn, gezwollen lymfeklieren
  • blaren / blaasjes
  • een gelokaliseerde of verspreide huiduitslag
  • knobbeltjes, bultjes of vlekken op de huid
  • korstvorming op letsels
  • zweren

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van huidinfecties veroorzaakt door een virus is gebaseerd op de typische presentatiepatronen en vereist soms laboratoriumonderzoeken. Verder heeft de arts een medische geschiedenis nodig van de patiënt waarbij hij ook alle risicofactoren in kaart brengt zoals bijvoorbeeld een verzwakt immuunsysteem (suikerziekte, hiv), leven in een instelling en het hebben van geslachtsgemeenschap.

Behandeling van geïnfecteerde huid door virussen

De meeste virale infecties zijn zelfbeperkend. Deze verdwijnen met andere woorden na enkele dagen of weken spontaan en dan is het niet nodig om een behandeling in te zetten. In sommige gevallen zet de arts antivirale medicijnen in om het herstel van de virale huidinfectie te bespoedigen. Verder zijn er ook soms plaatselijke toepassingen of andere medische procedures nodig om de uitslag of wratten te behandelen.

Preventie

Voor een aantal virale infecties die de huid aantasten, is het mogelijk om zich te laten vaccineren, zoals bijvoorbeeld voor waterpokken, mazelen en rodehond.

Voorbeelden van virale huidinfecties

Gordelroos

Gordelroos (herpes zoster) is het gevolg van een reactivering van het virus dat ook waterpokken veroorzaakt. Gordelroos veroorzaakt een jeukende en pijnlijke uitslag met rode vlekken en kleine blaasjes. De uitslag verschijnt aan één kant van het lichaam. Mogelijk treft de huiduitslag een zenuw van het gezicht. Diverse oogproblemen komen dan mogelijk tot uiting bij gordelroos in het oog, zoals een overgevoeligheid voor licht, een oogspierverlamming en een hangend ooglid. Ook moeite met bepaalde gezichtsbewegingen, gehoorverlies en een smaakstoornis komen mogelijk tot stand. Daarnaast treden diverse algemene symptomen op zoals gewrichtspijn, vermoeidheid, gezwollen lymfeklierenkoorts, rillingen en hoofdpijn. De patiënt is meestal hersteld binnen twee à drie weken zonder dat hiervoor medicatie of een andere behandeling nodig is. Soms ontstaat wel postherpetische neuralgie als complicatie waarbij de patiënt dan kampt met zenuwpijn. Andere complicaties zijn onder andere doofheid, blindheid, een longontsteking en het Ramsay Hunt-syndroom (duizeligheid, zwakte aan één kant van het gezicht, een rode uitslag en blaarvorming rond de oren en oorsuizen).

Herpes

Een herpesinfectie is meestal gekoppeld aan zweren in het genitale gebied bij zowel mannen als vrouwen. Meestal is een vorm van het herpesvirus (type 2) hiervoor verantwoordelijk. Als de patiënt eenmaal bent geïnfecteerd, blijft het virus in het lichaam aanwezig, maar het veroorzaakt niet altijd zweren. De arts schrijft medicijnen voor om uitbraken te bestrijden. Herpes is besmettelijk, dus de patiënt mag geen seks hebben als hij een uitbraak heeft. Hij moet dit ook melden aan de partner en steeds een condoom gebruiken zodat hij de virale infectie niet doorgeeft aan de bedpartner.

Koortsblaasjes

Het herpesvirus type 1 veroorzaakt koortsblaasjes op de lippen of mond. De meeste patiënten krijgen het virus als kinderen door contact met geïnfecteerde patiënten. Het virus blijft in het lichaam aanwezig. Door ziekte, angst of ernstige vermoeidheid ontstaan mogelijk zweren op de mond. De symptomen van de pijnlijke en vervelende aandoening verdwijnen meestal vanzelf, maar voorgeschreven geneesmiddelen helpen om uitbraken te bestrijden.

Mazelen

Koorts, keelpijn, hoesten, conjunctivitis (oogbindvliesontsteking)) en Koplik-vlekken (blauwachtig-witte opgezette letsels op een ronde basis op mondslijmvlies) zijn kenmerkend voor mazelen en gaan vooraf aan een huiduitslag. De uitslag bestaat uit rode vlekken die samenvloeien. De uitslag begint centraal (hoofd en romp) ongeveer twee weken na de blootstelling het virus. Vervolgens verspreidt de uitslag zich naar de ledematen gedurende drie tot zeven dagen. Complicaties omvatten een bacteriële longontsteking, een middenoorontsteking, en postinfectieuze encefalitis (ontsteking van hersenen). Een zeldzame complicatie is subacute scleroserende panencefalitis. Mazelen zijn zeer besmettelijk; de overdracht van het virus gebeurt via de ademhalingsroute. Patiênten zijn vier dagen vóór tot vier dagen na de uitslag besmettelijk. Uitbraken komen voor bij adolescenten en personen die leven in een instelling, zelfs als ze zijn gevaccineerd.

Molluscum contagiosum

Molluscum contagiosum veroorzaakt enkelvoudige of meervoudige gladde, stevige parelachtige bultjes (papels) op de huid met een kuiltje in het midden. Ze zijn soms zo klein als een speldenknop, maar ze zijn soms ook zo groot als een potloodwisser. De patiënt krijgt deze huidletsels door contact met patiënten met de ziekte of door het aanraken van voorwerpen die zieke patiënten hebben aangeraakt. De jeukende, pijnlijke bultjes verschijnen mogelijk bijna overal op het lichaam. De huidletsels verdwijnen meestal binnen zes tot twaalf maanden. Medische behandelingen zijn ook mogelijk. De arts schrijft bijvoorbeeld een crème voor of anders voert hij andere een medische procedure uit om de huidletsels te verwijderen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk via cryotherapie (behandeling via bevriezing), een chirurgische excisie (verwijderen via kleine ingreep) of laserchirurgie.

Rodehond

De symptomen van rodehond (rubella) zijn milder dan bij mazelen en bestaan uit lichte koorts, een huiduitslag en gezwollen lymfeklieren (meestal hoofd en nek). De uitslag is vergelijkbaar met die van mazelen waarbij de samengevloeide vlekken eerst aanwezig zijn op het hoofd en zich vervolgens verspreiden naar de romp en ledematen. Wel houdt de huiduitslag maar enkele dagen aan. Het virus tast de gewrichten, nieren en de placenta mogelijk aan. Rubella die tijdens de zwangerschap optreedt, heeft potentieel ernstige gevolgen, waaronder een doodgeboorte en het Congenitaal Rubella Syndroom (triade van cataract, hartafwijkingen en doofheid).

Waterpokken

Waterpokken (varicella), is een virale ziekte gekenmerkt door een zeer rode en jeukende huiduitslag. Dit is één van de meest voorkomende infectieziekten bij kinderen. Het is een erg besmettelijke virale infectie, dus patiënten moeten thuis blijven en uitrusten totdat de symptomen verdwenen zijn. Als de patiënt eenmaal waterpokken heeft gehad, krijgt hij deze niet meer opnieuw, maar misschien ervaart de patiënt later in het leven wel een uitbraak van gordelroos. Vaccins zorgen er voor dat mensen minder kans hebben om waterpokken en gordelroos te krijgen, of anders worden patiënten minder ziek als ze toch geïnfecteerd raken.

Wratten

Wratten zijn goedaardige huidgezwelletjes die veroorzaakt zijn door het papillomavirus. Wratten komen vaker voor bij kinderen dan bij volwassenen, hoewel ze zich op elke leeftijd kunnen ontwikkelen. Wratten verspreiden zich mogelijk naar andere lichaamsdelen en naar andere mensen. Er zijn veel verschillende soorten wratten, vanwege de vele verschillende soorten papillomavirus (meer dan 100). Wratten zijn niet pijnlijk, behalve wanneer ze zich op de voeten bevinden (voetwratten). De meeste wratten verdwijnen vanzelf zonder behandeling al duurt dit vaak wel enige tijd. De behandeling bestaat uit:
  • het bevriezen van de wrat met vloeibare stikstof
  • het toepassen van salicylzuur
  • het vernietigen van de wrat met behulp van een elektrische stroom
  • immunotherapie
  • lasertherapie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waterpokken (Varicella)Waterpokken (Varicella)Waterpokken is een virusziekte, die wordt veroorzaakt door het varicella-zoster-virus. Meer dan 90% van de mensen krijgt…
Virusziekte of virale ziekteVirusziekte of virale ziekteEen virusziekte, ook wel virale ziekte genoemd, komt net zo vaak voor bij de mens als bij knaagdier, konijn, hond of kat…
Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken is een infectie. Deze infectie veroorzaakt koorts en zorgt ervoor dat er blaasjes ontwikkeld worden over het…
Is wondroos hetzelfde als gordelroos?Is wondroos hetzelfde als gordelroos?Wondroos lijkt soms wel op gordelroos, maar het is niet hetzelfde. Wondroos staat ook bekend onder de naam belroos of ce…
Waterpokken of varicellaDe waterpokken is een veelvoorkomende kinderziekte. Het is vrijwel onmogelijk om deze ziekte niet te krijgen. Iedereen i…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 26 december 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Skin Infection: Types, Causes, and Treatment, https://www.healthline.com/health/skin-infection#prevention
  • Skin infections, https://www.rileychildrens.org/health-info/skin-infections
  • Skin infections, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/guide/skin-problems-treatments-treatment-care
  • Skin Infections: What You Should Know, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-skin-infections
  • Warts on children, https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=warts-in-children-90-P01936&sid=

Reageer op het artikel "Virale huidinfectie: Huidinfecties veroorzaakt door virus"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 11-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidinfecties
Medische informatie…
Schrijf mee!