InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Anusontsteking: symptomen en behandeling anale ontsteking

Anusontsteking: symptomen en behandeling anale ontsteking

Anusontsteking: symptomen en behandeling anale ontsteking Een anusontsteking duidt op een ontsteking van de anus met symptomen als lokale pijn, lokale warmte en lokale zwelling van de huid op de anus. In medische termen staat een anale ontsteking bekend als 'anitis'. Een ontsteking van de anus veroorzaakt in de meeste gevallen vrij hevige pijn, die aanzienlijk toeneemt na de stoelgang. Raadpleeg bij aanhoudende of verergerende klachten aan de anus je huisarts voor diagnostiek. Als duidelijk is wat er aan de hand is en waardoor de anusklachten worden veroorzaakt, kan de arts een behandeling inzetten.

Wat is een anusontsteking?

Een ontsteking van de anus is een zeer pijnlijke aangelegenheid. Bij een anusontsteking treedt er een ontsteking in de anusregio op, die een zwelling veroorzaakt. Als ziekteverwekkers de huid van de anus binnendringen, kan er een pijnlijke ontsteking van de anus optreden. De klachten zijn continu aanwezig in verschillende gradaties. Vooral tijdens en na het poepen kan het extra pijnlijk zijn. Maar ook buiten de stoelgang zijn pijn en jeuk duidelijk merkbaar en word je in het dagelijks leven aanzienlijk beperkt. Als de symptomen aanhouden of verergeren, is het verstandig om je huisarts te raadplegen om de oorzaak te achterhalen en passende behandelingsmaatregelen te nemen.

Oorzaken van een ontstoken anus

Aambeien

Een anusontsteking kan verschillende oorzaken hebben. In veel gevallen zijn aambeien de oorzaak van de zwelling en ontsteking. Aambeien zijn uitgezakte zwellichamen of opgezwollen aderen die kunnen ontstaan in de anus en het rectum (endeldarm) en er kan ontsteking rondom de aambeien ontstaan.

Soa's

Maar ook seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) kunnen een ontsteking van de anus veroorzaken. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om genitale wratten.

Wondjes of trauma

De oorzaak van een ontstoken anus kan ook verwonding of trauma zijn. Bijvoorbeeld het hardhandig wassen van de anus of het veelvuldig schuren langs de anus met hard toiletpapier of andersoortige verwondingen aan de anushuid. Hierdoor kunnen pathogenen of ziekteverwekkers doordringen en een ontsteking van de anus veroorzaken. Vooral in het gebied van de anus is er een goede basis voor bacteriën. In de vele kleine rimpels en plooien van de anushuid, waar het bijna constant warm en vochtig is, zijn er optimale omstandigheden voor ziekteverwekkers om zich te vermenigvuldigen.

Andere oorzaken

Een dergelijke ontsteking kan ook ontstaan ​​door ingegroeide haren. Zelfs kleinere puistjes, die zich op de anus kunnen vormen, kunnen verantwoordelijk zijn voor een dergelijke ontsteking.

Overleg met de arts / Bron: Syda Productions/Shutterstock.comOverleg met de arts / Bron: Syda Productions/Shutterstock.com

Tijdig de huisarts raadplegen

Ontsteking van de anus is in de meeste gevallen een zeer onaangename en pijnlijke aangelegenheid, waar je flink last van kunt hebben bij het zitten of poepen. Vanwege besmetting of bacteriën kan een ontsteking van de anus verergeren, waardoor ernstige pijn of zelfs de vorming van pus ontstaat. De vorming van pus is een duidelijk teken dat je onverwijld een arts moet raadplegen teneinde complicaties te voorkomen.

Onder bepaalde omstandigheden kan ontsteking van de anus leiden tot bloedvergiftiging. Er kan ook een perianaal abces ontstaan. Een abces is een holte gevuld met pus. Omdat de daarin aanwezige vloeistof niet goed kan weglopen, ontstaat er interne druk. In de loop van de tijd wordt deze druk zo groot dat er pusvloeistof in de bloedbaan terecht kan komen. Bacteriën en virussen verspreiden zich door het lichaam en veroorzaken bloedvergiftiging. Ontsteking van de anus kan dus ernstige complicaties veroorzaken en daarom wordt een vroege behandeling dringend aanbevolen.

Symptomen van een ontstoken anus

Verschijnselen

Mogelijke symptomen van een anusontsteking zijn:

Beschrijving

Een ontsteking aan de anus manifesteert zich door verschillende symptomen. Vaak begint het met een ernstige jeuk aan de anus en bieden hygiënemaatregelen weinig verlichting. Als je begint te krabben, kan zich ook een brandend gevoel ontwikkelen. In het verdere verloop treedt er een zwelling op in het anale gebied, dat gewoonlijk voelbaar is. Soms wordt het getroffen gebied ook vochtig en in zeldzame gevallen veroorzaakt het ook bloedingen.

In de regel voel je ook pijn. Deze zijn kan continu aanwezig zijn, maar kan ook de kop opsteken in bepaalde situaties, zoals tijdens stoelgang of als je op hardere oppervlakken zit. Kortom, een ontsteking aan de anus is van invloed op je doen en laten en is uiterst onaangenaam. Als de nodige maatregelen worden getroffen en vooral als er meer nadruk wordt gelegd op hygiëne, lossen de klachten meestal binnen enkele dagen op.

Onderzoek en diagnose

Ten behoeve van het stellen van een diagnose vindt er allereerst een gesprek plaats met de arts die vragen stelt over je klachten. Je beschrijft de symptomen en het beloop van de ziekte. Ook zal de arts je medische geschiedenis in ogenschouw nemen en daarna lichamelijk onderzoek doen. In de meeste gevallen is dit door de arts voldoende om de diagnose te stellen.

Complicaties van anitis

Een ontsteking van de anus of anitis is een aandoening die verschillende complicaties kan veroorzaken. Ontsteking wordt meestal veroorzaakt door bacteriën en virussen. Niet zelden komt in deze context ook pus voor en neemt de jeuk aanzienlijk toe. Als behandeling uitblijft kunnen andere complicaties optreden. Pusvorming en pijn nemen toe, zodat een abces kan ontstaan. Een abces is een met pus gevulde holte. Indien niet behandeld, wordt in deze holte een druk opgebouwd, zodat de daarin aanwezige pus in de bloedstroom terecht kan komen. In een dergelijk geval dreigt een acute bloedvergiftiging, die zeker moet worden behandeld door een arts. Dit kan namelijk levensbedreigend zijn.

Behandeling van een anale ontsteking

De behandeling van een ontsteking aan de anus hangt af van de oorzaak. Allereerst zal de behandeling zich richten op het wegnemen van de pijn. Voor dit doel kunnen lokaal zalven en crèmes worden aangebracht en ook warme zitbaden met speciale medische additieven kunnen voor verlichting van jeuk en pijn zorgen. In de acute fase is het zorg dragen van goede hygiëne en de anusregio belangrijk. Dit betekent dat je regelmatig de anus schoonmaakt. Deze reiniging moet echter zeer zorgvuldig worden uitgevoerd, zodat dit niet leidt tot verdere verwondingen in de anusregio, hetgeen verdere ontsteking kan veroorzaken. Als de oorzaak aambeien zijn, moet zorgvuldig worden onderzocht welke maatregelen vereist zijn. Voor zeer grote aambeien kan het nodig zijn om een ​​chirurgische ingreep uit te voeren om de aambeien te verwijderen. Als de aambeien slechts licht gezwollen zijn, wordt een operatie vaak vermeden. Aambeien kunnen ook goed worden behandeld met speciale zalven en zetpillen en zelfs een verandering in het dieet (meer drinken en vezels eten) kan klachten doen verminderen.

Preventie

Je kunt niet altijd een anusontsteking voorkomen. Natuurlijk moeten eventuele verwondingen in de anusregio worden vermeden, zodat ziekteverwekkers geen kans hebben om binnen te vallen. Het voorkomen van aambeien kan door vezelrijke voeding, voldoende (water) drinken en regelmatige lichaamsbeweging (3 tot 5 keer per week 30 tot 45 minuten).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Anale jeuk / jeuk aan de anus; oorzaken, behandeling, tipsAnale jeuk / jeuk aan de anus; oorzaken, behandeling, tipsAnale jeuk is een klacht die vrij veel mensen hebben, maar waar weinig over gepraat wordt. Het wordt gezien als een te g…
Cryptitis (slijmklierontsteking anus): symptomen en oorzakenCryptitis (slijmklierontsteking anus): symptomen en oorzakenCryptitis duidt op een slijmklierontsteking van de anus. Wanneer de kliertjes in het slijmvlies rondom de anus en het an…
Mariske: verwijderen, behandeling & operatie van een mariskeMariske: verwijderen, behandeling & operatie van een mariskeWat zijn marisken en hoe kun je marisken verwijderen? Een mariske is een volkomen onschuldig en zacht aanvoelend huidfla…
Anuskanker of anale tumor: oorzaak, symptomen en behandelingAnuskanker of anale tumor: oorzaak, symptomen en behandelingDe anus is de opening aan het einde van het spijsverteringskanaal. De aandoening die het meest gezien wordt bij de anus…
Aarsmaden: klein witte wormpjes rond aars of anusAarsmaden: klein witte wormpjes rond aars of anusWat zijn aarsmaden en wat kun je tegen aarsmaden doen? Aarsmaden zijn kleine wormpjes die parasitair de darmen kunnen in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michaeljung/Shutterstock.com
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontsteking_(geneeskunde)
  • https://www.huidhuis.nl/huidaandoening/aambeien
  • https://www.emedicinehealth.com/anal_abscess/article_em.htm
  • https://www.ggznieuws.nl/home/regelmatige-lichaamsbeweging-is-het-beste-voor-psychische-gezondheid/
  • https://www.webmd.com/a-to-z-guides/anal-abscess
  • https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/rectl
  • Afbeelding bron 1: Syda Productions/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Anusontsteking: symptomen en behandeling anale ontsteking"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Anus aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!