InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergische reactie op muggenbulten

Allergische reactie op muggenbulten

Allergische reactie op muggenbulten Het is zomer en de vreselijke muggen steken er weer lustig op los. Heeft u ook weleens last van hele grote bulten die erg rood zijn? Misschien bent u dan wel allergisch voor deze kleine nachtrust verstorende beestjes. Wilt u weer rustig kunnen slapen en van die vervelende jeukende bulten verlost zijn? Leest u dan vooral lekker verder. Er zijn meerdere maatregelen te nemen tegen deze zoemende beestjes.

Hoe ontstaat een muggenbeet?

Een muggenbeet ontstaat als een vrouwelijke steekmug een gaatje in je opperhuid maakt met haar zuigsnuit om er bloed uit te zuigen. Als ze je steken spuiten ze een goedje in uw lichaam die in hun speeksel zit, waardoor het bloed niet stolt. Er zitten eiwitten in hun speeksel die ons lichaam niet kent en deze eiwitten zien als een gif. Ons lichaam geeft een afweerreactie af, waardoor de jeuk begint en er een bultje ontstaat.

Wat zijn de symptomen van een allergische reactie op een muggenbeet?

De symptomen van een normale muggenbeet is een jeukend, klein bultje. Als u een allergische reactie op een muggenbeet hebt zijn de symptomen anders dan normaal. De muggenbeet is dan een jeukende, grote en hevige rode plek met een enorme zwelling op de plek van de muggenbeet. Deze muggenbulten kunnen ook pijn doen. En soms kan er ook een blaasje op de bult ontstaan. Als u meerdere van deze muggenbulten hebt, kunt u zich ziek gaan voelen. U kan dan last hebben van: verslapping van de spieren, snellere vermoeidheid, misselijkheid, rillerig, en soms kan er zelfs koorts optreden.

Wat kan u er tegen doen?

Er zijn meerdere maatregelen die u kunt nemen tegen de muggen.

Maatregelen die u kunt nemen om de kans dat u wordt gestoken verkleinen:

  • Horren : Horren zijn voorzetstukken die van gaas zijn gemaakt. Dit plaatst u voor uw ramen. Dit voorkomt dat de muggen binnen in uw woning komen.
  • Klamboe: Een klamboe is een net gemaakt van gaas, die u boven u bed moet hangen.
  • Spullen dat muggen ruiken en afschrikken: Voorbeelden hiervan zijn DEET, Vitamine B, Eucalyptusolie, Citronella, Kattenkruid, Lavendel. En hier zijn er nog meer van.

Maatregelen die u kunt nemen als u al gestoken bent door een mug:

  • Verkoelen: U kunt de jeuk iets verzachten door er iets wat koud is op te leggen.
  • Azijn: U kunt met een watje met azijn op de bult deppen. Dit verzacht de jeuk ook.
  • Zalfjes, sticks en sprays: Er zijn meerdere zalfjes, sticks en sprays te koop die ervoor zorgen dat de jeuk vermindert. Hiervoor kunt u meestal wel bij de drogist terecht.

Als u zich echt ziek voelt kunt u zich beter raadplegen bij een huisarts.
© 2011 - 2017 979798jap, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Allergie insectenstekenAllergie insectenstekenEen insectensteek kan giftig of niet giftig zijn, en op basis hiervan kan men dan ook de reacties op verschillende insec…
Wat te doen tegen muggenbeten?Wat te doen tegen muggenbeten?Met de eerste warme dagen komen ook weer de insecten tevoorschijn. Heel vervelend zijn de muggen die onmiddellijk op zoe…
Muggenbeten - natuurlijke behandelingenMuggenbeten - natuurlijke behandelingenNa muggenbeten is een huidreactie met jeuk, roodheid en zwelling normaal. Gevaarlijk is het niet, maar lastig zoveel te…
Allergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziekten komen steeds vaker voor. Het aantal mensen met astma, eczeem en hooikoorts verdubbelt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Allergische reactie op muggenbulten"

Reacties

N. Daniels, 28-09-2016 03:23 #17
Ik heb nog nooit een allergische reactie gehad op muggen maar nu als ik gestoken word worden het grote blaasjes het voelt aan als of ik verbrand ben en dat blijft een paar uur branden.Nu voel ik me moe en grieperig daardoor en sommige blaasjes zijn na 4 dagen nog niet weg. Wat kan ik hier tegen doen?

R,de Neef, 22-07-2016 01:35 #16
Ik heb nooit allergische reacties gehad op muggenbultjes. Maar nu heb ik 1 bultje op mijn enkel en mijn hele enkel is dik en hard en het doeg heel erg veel pijn. Is daar een verklaring voor?

R. Gottenbos, 06-09-2015 21:04 #15
Als ik gestoken wordt door een mug, wordt het een jeukbult, en daar omheen wordt het rood, warm en harde plek, wat vervolgens een blaas op komt wat gevuld is met vocht.
Mijn vraag is: wat kan ik ertegen doen? het maakt niet uit of ik in of buiten Europa ben.
Graag uw reactie.
Bvd. Mvr.gr.
R. Gottenbos.

Wernher Korff, 22-08-2015 14:47 #14
Ik vind het best vreemd. Ik ben zelf nooit allergisch voor muggen geweest. Ineens krijg ik hevige reacties op die beesten zijn spuug. Mijn schoon moeder en mijn zoon die nooit last hebben gehad (behalve de normale jeuk) kregen nu ineens ook heftige opgezwollen bulten. Is er iets bij de mug aan het veranderen of zo?

Sandra, 02-08-2015 20:14 #13
Ik zit nu in italie en heb voor t eerst van mn leven heftige reactie op muggenbeten. Zoalsdoor anderen beschreven: pijnlijk, harde plekken, pus, koortsig, moe etc. in NL nooit zoiets gehad nav muggenbeet

Iris, 16-10-2014 23:31 #12
Ik heb voornamelijk last van pijn bij de muggenbulten. Momenteel heb ik er 3 op mijn hand, waarvan 1 bij mijn wijsvinger knokkel. Hierdoor kan ik mijn vinger nauwelijks tot niet bewegen en doet mijn knokkel bij aanraking super veel pijn. De andere 2 zitten op mijn hand en pols. Hierdoor doet dus mijn gehele hand pijn bij vingers bewegen, speciaal wijsvinger dus en mijn pols doet ook pijn bij bewegen. Heb hier al vaak last van gehad maar dit is een vreemd verschijnsel voor de dokter en ze kan er niks aan doen… Dus als iemand hetzelfde heeft en weet wat te doen, let me know please!

note: de muggenbulten zijn niet groter of roder dan een normale muggenbult

Eline, 25-09-2014 14:16 #11
Zelf ben ik helaas ook ervaringsdeskundige als het gaat om muggenallergie. Schijven, ontstekingen, grote zwellingen, kleine blaasjes, grote blaasjes, felrode plekken, bulten als steen. het wisselt nogal eens. Met name de reacties op m'n benen en armen zijn hefig. Meestal is het een aantal dagen pijnlijk, daarna blijft tot wel weken een rode plek te zien.

Chantal, ik heb er ook in het buitenland meer last van, mijn reactie op "Nederlandse muggen" zijn milder. Omdat ik erg graag reis is de muggenstrijd een grote uitdaging. Inmiddels heb ik iets gevonden wat voor mij als enige écht werkt: een apparaatje dat hitte afgeeft genaamd BiteAway. Ik heb het besteld via internet, een Duitse webwinkel. Als je gestoken bent 'brand' je hiermee het 'muggengif' meteen kapot. Als ik er snel na de beet bij ben dan heb ik soms helemaal geen last. Als ik er wat later bij ben dan herhaal ik het 'branden' een aantal keer als de jeuk weer opkomt (drie keer per dag ongeveer). Dan heb ik echter nauwelijks meer last van die hevige reacties! Als je zo'n apparaat niet hebt kun je eventueel - heel voorzichtig - ook een gloeiende sigaret in de buurt van de bult houden. Uiteraard niet op de huid drukken.

Ik kan echt niet meer zonder het apparaatje. Afgelopen weekend was ik 'm vergeten op een weekendje weg in Italië en nu zit ik wederom met pijnlijke zwellingen en blaasjes.

Janneke, 17-08-2014 22:10 #10
Ik heb ook altijd erge allergische reacties. Laatst nog beide voeten, toen heb ik van de huisarts pilletjes gehad tegen een allergische reactie. Toen was het vrij snel weg. Wat goed tegen jeukt helpt en echt lekker is vooral voor het slapen, goede mint tandpasta op de bulten smeren! Het voelt ontzettend verkoelt aan zodat je niet nog meer gaat krabben, want dan word de zwelling nog groter.

Kitty, 14-08-2014 23:12 #9
Koop mezereum D3 bij een reform winkel, 3x daags 1 canule en je hebt geen last meer van zwellingen en jeuk.Voorheen als ze me b.v in mijn voet staken kon ik 3 dagen niet lopen of in mijn schoenen maar met mezereum D3 heb ik daar nooit geen last meer van, begin zodra je denkt dat er muggen zijn!
Dit is het enige middel dat voor mij werkt, SUCCES!

Chantal, 10-08-2014 20:29 #8
Een paar weken geleden zijn wij op vakantie geweest in Italië. Daar werd ik door muggen gestoken waar ik een allergische reactie op kreeg: hele grote zwellingen die jeukten en pijn deden. De dokter daar heeft me een injectie gegeven en zalf en pilletjes. Deze hebben goed geholpen, maar ik heb nu nog wel van die donkere vlekken op de plekken waar de zwellingen zaten. Zijn dit een soort littekens? En weet iemand of deze nog verdwijnen?
Is het raar dat ik een allergische reactie krijg van de muggen in Italië, en in Nederland ook gestoken wordt maar geen last heb?

Jeanine, 19-07-2014 15:12 #7
Citroen half door snijden, evt wat plakjes vanaf snijden om door de kamer te verspreiden. Ik doe dit op mijn slaapkamer geen mug die bij mij in de buurt komt. Ook als er al een mug op mijn kamer zit en mij wakker houdt is die weg nadat ik citroen heb neergelegd. Misschien een tip die jullie kan helpen? Oja een beetje citroensap op je huid doen kan ook helpen.

Lot, 06-07-2014 15:06 #6
Ook ik krijg allergische reacties bij muggenbulten. Mocht je van tevoren weten dat je naar een plek gaat waar veel muggen zijn (zoals een camping, plek aan het water etc), slik dan van tevoren Allerfre. Dit zijn pilletjes die de hevigste allergische reactie onderdrukken. Helaas verhindert een pilletje niet dat je wordt gestoken, maar de kans op zo'n pijnlijk, hard plakkaat met blaasjes wordt in ieder geval een stuk kleiner. Ter voorkoming van muggenbult: deet! Succes deze zomer… (heb ook alweer een flinke schijf inmiddels…)

Marianne, 20-05-2014 18:50 #5
Ik heb een hele heftige reactie van volgens de huisarts een mug. Een hele rode, dikke plek met grote zwelling op mijn wang. Het gekke is, dat het niet jeukt. Ook voel ik me er grieperig bij, wie heeft dit ook en wat doet iedereen eraan? Hoelang kan dit duren?

M. Tan, 29-08-2013 12:04 #4
Hallo,

Als mijn man gestoken wordt door muggen, krijgt hij enorme bulten op zijn lichaam en zelfs spierpijn. als hij heel veel is gestoken dan wordt hij er moe van en krijgt dan ook minder eetlust. wat kunnen we tegen deze reacties doen. we hebben alles in huis tegen de muggen maar niets helpt.

Gina, 11-07-2013 02:36 #3
Hallo mede muggenhaters,
Ik heb ook last van gigantische allergie voor muggenbulten en gebruik vaker een spray met deet erin gele fles met rode dop (autan) te krijgen bij de drogist werkt goed alleen plakt wel…
Ik heb me vandaag niet ingespoten en meteen een dikke arm nu en kan niet in slaap komen vanwege het kloppen van de bult… Voor de jeuk, mits t kleine bultjes blijven kun je ze uit zuigen met een speciaal pompje werkt echt super geen jeuk meer daarna…

Succes allemaal!

Karin Koster, 17-06-2013 10:43 #2
Ik heb een kleindochter die mijn inziens allergies is voor muggenbeten. Eerst werd er aan horzels gedacht omdat de beten enorm groot en rood worden. Onlangs is ze weer gestoken door een mug maar nu gewoon thuis waar geen horzels te bekennen zijn. Kan ik iets ondernemen waardoor dit niet zo'n heftige reactie wordt. Ze gaat straks weer mee naar de camping waar ze ongetwijfeld weer gestoken gaat worden. Heb al gaas voor de ramen. Maar helemaal voorkomen dat er een mug binnenkomt kan ik niet. En groeit ze hier overheen? Ze is pas drie.

Aaf, 08-06-2013 22:09 #1
Er zijn nu al 2 vakanties verpest door hevige muggenbeten.Ik ga in september met mijn kinderen en kleinkinderen weer op vakantie naar italie. Is er dan helemaal niks voor die hevige jeuk. Zoaljs hystamine? (heb ik maar gehoord hoor).
Dit is echt geen leven de hele zomertijd.

Infoteur: 979798jap
Laatste update: 15-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!