InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cogan-syndroom: Blijvende ontsteking van de ogen en oren

Cogan-syndroom: Blijvende ontsteking van de ogen en oren

Cogan-syndroom: Blijvende ontsteking van de ogen en oren Een patiënt met het Cogan-syndroom heeft een terugkerende of permanente ontsteking van de ogen en oren. Hierdoor ontstaan problemen met het gezichtsvermogen, gehoorverlies en duizeligheid. Andere symptomen zijn eveneens mogelijk. Het niet-erfelijke syndroom valt gelukkig vrij goed te behandelen. Het Cogan-syndroom werd voor het eerst beschreven door David Glendenning Cogan in 1945.

Epidemiologie Cogan-syndroom

In de medische literatuur zijn slechts een honderdtal patiënten gerapporteerd. Bij de meeste patiënten treedt het syndroom op wanneer ze tussen de twintig en veertig jaar oud zijn. Het komt verder vaker voor bij blanken dan bij andere rassen. Mannen en vrouwen zijn in gelijke aantallen aangetast. Informatie over de geografische voorliefde is niet bekend.

Oorzaken aandoening

De oorzaak van het Cogan-syndroom is onbekend. Mogelijk is dit een auto-immuunziekte waarbij het lichaam het immuunsysteem ten onrechte het weefsel van het oog en oor aantast.

Symptomen: Blijvende ontsteking van de ogen en oren

De symptomen zijn vooral toegespitst op de ogen en oren die blijvend ontstoken zijn.

Ogen

De patiënt ervaart eerst een korte episode van inflammatoire oogaandoeningen, meestal interstitiële keratitis (hoornvliesontsteking). Andere mogelijke inflammatoire oogaandoeningen zijn uveïtis, episcleritis of scleritis. Hierdoor heeft de patiënt rode, pijnlijke en tranende ogen. Hij is daarnaast overgevoelig voor licht (de medische term hiervoor is fotofobie). Een wazig gezichtsvermogen is tot slot ook mogelijk.

Oren

Meestal kort daarna maar soms ook tegelijkertijd met deze symptomen krijgt de patiënt problemen met zijn gehoor en evenwicht waardoor gehoorverlies, vertigo (duizeligheid) en tinnitus aurium (oorsuizen) optreden. Het gehoorverlies is vaak blijvend en ernstig, terwijl het visusverlies niet altijd permanent is.

Pijn op de borst komt zeer sporadisch voor bij het Cogan-syndroom / Bron: Pexels, PixabayPijn op de borst komt zeer sporadisch voor bij het Cogan-syndroom / Bron: Pexels, Pixabay
Bijkomende symptomen
Bijkomende symptomen die meestal geleidelijk aan in een paar dagen verslechteren zijn artralgie (gewrichtspijn), braken, gewichtsverlies, hoofdpijn, huiduitslag (zelden), koorts, kortademigheid (zelden), misselijkheid, pijn in de arm (armpijn, zelden), pijn op de borst (zelden), vergrote lymfeklieren (zelden), vermoeidheid, vertigo en systemische vasculitis (ontsteking van de bloedvaten). Vasculitis tast mogelijk andere bloedvaten aan zoals de aorta, wat mogelijk een dodelijke complicatie is.

Diagnose en onderzoeken

Een uitgebreid bloedonderzoek is nodig om tal van aandoeningen iut te sluiten zoals:

Een arts diagnosticeert het Cogan-syndroom vervolgens na een grondig oogonderzoek via oftalmoscopie, een gehooronderzoek en een uitgebreid neurologisch onderzoek. De diagnose is wel bijzonder moeilijk te stellen.

Behandeling

Met medicatie valt de ziekte goed te behandelen. Zo schrijft de arts mogelijk anti-inflammatoire geneesmiddelen, antibiotica, corticosteroïden, immunosuppressiva (medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken), diuretica (vocht uitdrijvende geneesmiddelen), antihistaminica of combinaties van geneesmiddelen voor.

Een cochleair implantaat is mogelijk bij de gehoorproblemen. Een hoornvliestransplantatie is een chirurgische ingreep die de hoornvliesproblemen verhelpt.

Prognose ziekte

Het verloop van de ziekte varieert sterk van patiënt tot patiënt. Het Cogan-syndroom is echter een chronische (langdurige) ziekte. Symptomen verschijnen en verdwijnen weer. Mogelijk reageert de aandoening goed op de behandeling, maar meestal is de ziekte langdurig of zelfs levenslang. Zo hebben veel patiënten met het syndroom een permanente visuele en auditieve beperking. Door de bloedvatontsteking, ontstaat mogelijk orgaanschade wat soms fataal is. De mortaliteit van het Cogan-syndroom is echter laag (minder dan 10%). De behandeling werkt namelijk goed bij de meeste patiënten waardoor complicaties te vermijden zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingSyndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingHet syndroom van Reiter is een ontsteking van de gewrichten op plekken waar pezen en banden aan de beenderen vastzitten.…
Chandler-syndroom: Aandoening hoornvlies van het oogChandler-syndroom: Aandoening hoornvlies van het oogHet Chandler-syndroom (CS) is een zeer zeldzame oogaandoening waarbij het endotheel groeit; dit is de epitheelcellenlaag…
Barber Say-syndroom: Afwijkingen aan beharing, mond en ogenBarber Say-syndroom: Afwijkingen aan beharing, mond en ogenIn 1982 beschreef N. Barber et al een nieuw syndroom dat hij voor het eerst zag bij een 3,5-jarig meisje. Het Barber-Say…
Syndroom van Sjögren: droge ogen en een droge mondSyndroom van Sjögren: droge ogen en een droge mondHet syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte: het afweersysteem vernietigt de traanklieren en speekselklieren. Ooga…
Treacher Collins-syndroom: Craniofaciale afwijkingTreacher Collins-syndroom: Craniofaciale afwijkingHet Treacher Collins-syndroom is een zeldzame, erfelijke, aangeboren craniofaciale aandoening van de botten, kaken, huid…
Bronnen en referenties
  • http://american-hearing.org/disorders/cogans-syndrome/
  • http://www.dizziness-and-balance.com/disorders/autoimmune/cogans_syndrome.htm
  • http://www.drugs.com/health-guide/cogan-s-syndrome.html
  • http://www.vasculitis.org.uk/about-vasculitis/cogans-syndrome
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Cogan_syndrome
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Cogan-syndroom: Blijvende ontsteking van de ogen en oren"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Syndromen
Medische informatie…
Schrijf mee!