InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tenesmen: Aanhoudende, pijnlijke (valse) stoelgangsdrang

Tenesmen: Aanhoudende, pijnlijke (valse) stoelgangsdrang

Tenesmen: Aanhoudende, pijnlijke (valse) stoelgangsdrang Bij tenesmen heeft een patiënt een aanhoudende, soms pijnlijke drang tot stoelgang (of soms urineren). De patiënt heeft hierbij krampen en rectale pijn. De patiënt spant zich bij tenesmen erg hard in om ontlasting of urine te produceren, maar hierbij komt slechts een kleine hoeveelheid vrij. Het symptoom is het gevolg van diverse inflammatoire darmaandoeningen, maar ook andere oorzaken leiden mogelijk tot tenesmen. Veelal vallen tenesmen door de patiënt op te lossen maar een medische behandeling is soms noodzakelijk om de ontlasting op gang te brengen.

Synoniemen tenesmen

Tenesmen zijn eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • Moeilijkheden bij de stoelgang
  • Pijn - passeren van de ontlasting
  • Pijnlijke ontlasting
  • Tenesmus (enkelvoud)
  • Tenesmi (meervoud)

Oorzaken van het symptoom: Meestal met inflammatoire aandoeningen

Tenesmus gebeurt meestal in combinatie met inflammatoire aandoeningen. Een infectie of andere aandoeningen veroorzaken deze ziekten. Tevens veroorzaken motiliteitsstoornissen (de medische term voor "ziekten met betrekking tot de darmbewegingen") mogelijk eveneens tenesmen. Door deze aandoeningen of problemen ontstaan zweren in het maagdarmkanaal. Deze zweren veroorzaken littekens aan de wanden van de spijsverteringsorganen. Door de littekens kan de ontlasting niet meer normaal passeren, wat leidt tot tenesmen.

Volgende aandoeningen veroorzaken mogelijk tenesmen:

Symptomen: Aanhoudende, pijnlijke stoelgangsdrang (ontlasting komt niet)

De ernst en uitgebreidheid van de symptomen zijn afhankelijk van de onderliggende aandoening of stoornis, en tevens varieert dit ook bij elke patiënt. Patiënten met tenesmen duwen erg hard (persen) om de darmen te legen, maar er volgt slechts een kleine hoeveelheid ontlasting. Hij voelt spanning of druk in de anale streek tot echte krampen, met valse drang tot het maken van stoelgang. Mogelijk heeft de patiënt buikpijn en/of bloed in de ontlasting. Ook braken, koorts en rillingen treden mogelijk op. Daarnaast is de patiënt onrustig en gestrest daar hij pijn heeft en frequent het toilet bezoekt.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

In de meeste gevallen stelt de arts de diagnose van de valse stoelgangsdrang aan de hand van een grondig rectovaginaal onderzoek bij de patiënt. Een uitgebreide anamnese is daarbij onontbeerlijk.

Diagnostisch onderzoek

Verdere onderzoeken zijn nodig om tenesmen en mogelijk onderliggende aandoeningen te diagnosticeren. Met een colonoscopie bekijkt de arts de dikke darm en het rectum. Een sigmoïdoscopie of proctosigmoïdoscopie is een onderzoek van de onderste darm dat de arts eveneens mogelijk uitvoert. Beeldvormend onderzoek is soms ook vereist (CT-scan, röntgenfoto (radiografisch onderzoek) en echografie van de buik) (echografie). Een ontlastingscultuur en een volledig bloedonderzoek zijn tot slot ook nodig.

Behandeling van patiënten met valse stoelgangsdrang

Wanneer uit deze onderzoeken blijkt dat de patiënt lijdt aan een (darm)aandoening, volgt hierop een gepaste behandeling die zich richt op het verhelpen van deze aandoening of het verlichten van de symptomen en het voorkomen van complicaties. Voor de tenesmen zelf volgt de patiënt best enkele leefregels. Helpen deze niet, dan is een professionele medische behandeling beschikbaar.

Zelfzorg

De patiënt eet best voldoende vezels (minstens twintig gram) en drinkt tevens genoeg vocht (water). Dit verlicht namelijk de constipatie en de stoelgang is dan ook weer beter in staat om langs de zweren of littekens in het maagdarmkanaal te passeren. Lichaamsbeweging is bovendien aanbevolen daar dit de darmbewegingen stimuleert. De patiënt heeft met deze leefregels tevens aanzienlijk minder pijn.

Professionele medische zorg

Anti-inflammatoire middelen remmen de ontsteking bij een inflammatoire aandoening. Immunosuppressiva helpen mogelijk ook, afhankelijk van de onderliggende ziekte en de conditie van de patiënt. Verder werken antibiotica bij bacteriële motiliteitsstoornissen. Laxeermiddelen (geneesmiddelen bij obstipatie) en geneesmiddelen die vocht toevoegen aan de ontlasting neemt de patiënt bij constipatie. Indien deze tips en behandelingsmethoden niet werken, breekt de arts handmatig de ontlasting van de patiënt met zijn of haar vinger. Soms is een operatie nodig om de onderliggende oorzaak van tenesmus te behandelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes tegen constipatie (verstopping)Huismiddeltjes tegen constipatie (verstopping)Constipatie, ook wel verstopping genoemd, is een vervelende aandoening waarbij men wel aandrang heeft maar de ontlasting…
Proctitis: Ontsteking van de endeldarm (het rectum)Proctitis: Ontsteking van de endeldarm (het rectum)Bij proctitis is het slijmvlies van het rectum (de endeldarm) ontstoken. De endeldarm, die het uiterlijk heeft van een g…
Pijn in botten; de mogelijke oorzaken van botpijnPijn in botten; de mogelijke oorzaken van botpijnBotpijn is zeer vervelend, pijnlijk en beperkt het dagelijks functioneren. De pijn in de botten kan verschillende oorzak…
Shigellose: Bacteriële infectie met diarreeShigellose: Bacteriële infectie met diarreeShigellose een zeer besmettelijke vorm van diarree veroorzaakt door een groep bacteriën (Shigella). Een patiënt loopt de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Handboek Medische Ziekteleer, Werner Van Steenbergen, derde druk, 2010, uitgeverij: Acco, Leuven, paginanummer onbekend (digitale versie)
  • http://www.everydayhealth.com/news/taming-tenesmus-feeling-youre-not-done-going-bathroom/
  • http://www.healthline.com/symptom/tenesmus
  • http://www.oncoline.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&id=33185&richtlijn_id=729
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003131.htm

Reageer op het artikel "Tenesmen: Aanhoudende, pijnlijke (valse) stoelgangsdrang"

Infoteur: Miske
Laatste update: 24-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!