InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leverbiopsie: Procedure voor verwijderen van weefsel lever

Leverbiopsie: Procedure voor verwijderen van weefsel lever

Leverbiopsie: Procedure voor verwijderen van weefsel lever Een leverbiopsie is een medische procedure waarbij de arts een stukje weefsel uit de lever verwijdert en dit verder microscopisch laat onderzoeken in het laboratorium. Deze medische procedure zet de arts in omdat beeldvormende onderzoeken of bloedonderzoeken uitgewezen hebben dat de patiënt mogelijk een leverprobleem heeft. Ook is het dankzij de biopsie mogelijk om een leverziekte op te volgen. Af en toe treden na de medische procedure complicaties op. Een leverbiopsie vindt soms op poliklinische basis plaats waardoor de patiënt ís avonds naar huis kan, maar af en toe moet hij ook een nacht blijven overnachten.

Indicaties voor leverbiopsie

Aanwezige symptomen

De arts verwijdert een stukje weefsel van de lever wanneer volgende symptomen of aandoeningen aanwezig zijn:
  • chronische hepatitis
  • een aanhoudende abnormale leverbiochemie
  • een onverklaarde vergroting van de lever (hepatomegalie)
  • infecties, bijvoorbeeld tuberculose (bacteriële infectie met longproblemen)
  • koorts van onbekende oorsprong
  • levertumoren: primair of secundair)
  • sommige gevallen van geelzucht

Diagnose stellen

Hij diagnosticeert hiermee eveneens enkele leverziekten zoals:

Ziekte opvolgen

De arts kan met behulp van een biopt van de lever ook de ernst van een ziekte bepalen en de ziekte mee opvolgen.

Bij een patiënt met ascites vindt geen percutane (via de huid) naaldbiopsie plaats / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bij een patiënt met ascites vindt geen percutane (via de huid) naaldbiopsie plaats / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Contra-indicaties voor percutane naaldbiopsie

In sommige gevallen besluit een arts om geen leverbiopsie uit te voeren namelijk bij:
  • ascites (vochtophoping in de buik)
  • bloedplaatjes <80 × 109 / L
  • een verlengde protrombinetijd (met meer dan 3 s)
  • extrahepatische cholestase (galstuwing die plaatsvindt buiten de lever)
  • niet-coöperatieve patiënt

Voor de naaldbiopsie van de lever

De arts moet op de hoogte zijn van het medicatiegebruik van de patiënt. Hij moet namelijk stoppen met het nemen van bepaalde medicijnen en supplementen die het risico op bloedingen kunnen verhogen. De arts controleert voor de procedure ook nog de stollingstoestand van de patiënt (protrombinetijd, bloedplaatjes) en de bloedgroep via een bloedonderzoek. Bij bloedstollingsproblemen moet de patiënt voor de biopsie medicatie nemen om het risico op bloedingen te verkleinen. De patiënt moet tot slot zes tot acht uur voor het onderzoek nuchter zijn.

Soorten en praktisch tijdens de procedure

Percutane aanpak (via de huid)

De patiënt ligt op zijn rug op de rand van de bank. De levermarges worden afgebakend met behulp van percussie (bekloppen van de buik). Als alternatief gebruikt de arts een echografisch onderzoek om de levermarges en de positie van de galblaas te bevestigen. Vervolgens injecteert de arts lokale anesthesie. De verdoving (1% lidocaïne, ongeveer 5 ml) moet in de levercapsule worden geïnjecteerd. De arts maakt daarna een kleine snede (incisie) gemaakt in de huid met een scalpelmes. Een speciale naald (Menghini, Trucut of Surecut) wordt gebruikt om het leverbiopt te verkrijgen. De patiënt moet tijdens de procedure op vraag van de arts soms inademen of anders uitademen. De arts voert soms ook een leverbiopsie met behulp van een echografie of CT-scan uit, en dan vooral wanneer hij specifieke letsels moet verwijderen. De arts legt het biopt van de lever op filterpapier en in 10% formaline. Als een kweek van de biopsie vereist is, moet deze in een steriele pot worden geplaatst. De patiënt moet verder na de leverbiopsie nog ten minste zes uur geobserveerd worden door een meting van de polsslag en de bloeddruk.

Laparoscopische aanpak

Een laparoscopie met geleide leverbiopsie wordt uitgevoerd via een kleine incisie in de buikwand onder lokale anesthesie (in sommige ziekenhuizen heeft algemene anesthesie de voorkeur).

Transjugulaire aanpak

Af en toe is de bloedstolling te lang of lijdt de patiënt aan ascites (een opeenhoping van vocht in de buik). Het is dan niet mogelijk voor de arts om een ​​leverbiopsie op de gebruikelijke manier uit te voeren. Onder deze omstandigheden moet de leverbiopsie mogelijk via een ader in de nek worden uitgevoerd. Dit staat in medische termen bekend als een transjugulaire leverbiopsie,

Complicaties bij verwijderen van stukje leverweefsel

De meeste complicaties van een leverbiopsie treden op binnen 24 uur (meestal in de eerste 2 uur). Ze zijn vaak niet ernstig en omvatten buikpijn of schouderpijn die goed te verhelpen is met pijnstillers. Kleine intraperitoneale (binnen het buikvlies) bloedingen treden mogelijk op, maar dit neemt spontaan af. Zeldzame complicaties zijn onder meer ernstige intraperitoneale bloedingen, hemothorax (verzameling van bloed in borstholte) en pleuritis (ontsteking van het borstvlies met pijn op de borst), galperitonitis, hemobilie (bloedverlies via de galwegen) en voorbijgaande septikemie. Hemobilie produceert galkoliek, geelzucht en melena (zwarte ontlasting door vermenging met bloed) binnen drie dagen na de biopsie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Biopsie: Verwijderen van weefselmonster (biopt)Biopsie: Verwijderen van weefselmonster (biopt)Een biopsie is een microscopisch of chemisch onderzoek van stukjes weefsel. Deze verkrijgt de arts via opzuiging, uitpon…
Testikelbiopsie: Wegname van stukje weefsel van zaadbalTestikelbiopsie: Wegname van stukje weefsel van zaadbalEen testikelbiopsie is een operatie waarbij de arts een stukje weefsel van de testikels verwijdert, en dit microscopisch…
Leverproblemen: symptomen, oorzaak, behandeling en preventieLeverproblemen: symptomen, oorzaak, behandeling en preventieEr zijn diverse soorten leverproblemen, variërend van milde tot ernstige leverproblemen. Wat zijn de symptomen als je le…
Leverziekte bij de kat: herken de symptomenLeverziekte bij de kat: herken de symptomenDe lever is net zoals bij de mens, voor een kat ook een van de belangrijkste organen. Het vervult meerdere vitale functi…
Rectale biopsie: Onderzoek - Wegnemen van weefsel van rectumRectale biopsie: Onderzoek - Wegnemen van weefsel van rectumEen rectale biopsie is een medische procedure waarbij de arts een klein stukje weefsel uit het rectum (endeldarm) verwij…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 7 maart 2019:
  • Echogeleide leverbiopsie, https://www.isala.nl/patientenfolders/5958-echogeleide-leverbiopsie/
  • Geraadpleegd op 6 maart 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Liver biopsy, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 328
  • Liver biopsy, https://www.britishlivertrust.org.uk/liver-information/tests-and-screening/liver-biopsy/
  • Liver biopsy, https://www.nationwidechildrens.org/family-resources-education/health-wellness-and-safety-resources/helping-hands/liver-biopsy
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/liver-biopsy/about/pac-20394576

Reageer op het artikel "Leverbiopsie: Procedure voor verwijderen van weefsel lever"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leveraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!