InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kyfoscoliose: Abnormale kromming van wervelkolom

Kyfoscoliose: Abnormale kromming van wervelkolom

Kyfoscoliose: Abnormale kromming van wervelkolom Kyfoscoliose is een aandoening waarbij een abnormale kromming van de wervelkolom, zowel van voor naar achter als van links naar rechts. De wervelkolom buigt tegelijkertijd naar de zijkant en naar voren of naar achteren bij patiënten met deze musculoskeletale aandoening. Patiënten met deze aandoening hebben milde tot matige symptomen, zoals rugpijn, ongelijke schouderbladen en ademhalingsproblemen. De behandeling bestaat uit rugbraces, chirurgie, fysiotherapie en/of pijnbestrijding. Af en toe treden wel ernstige complicaties op bij deze aandoening. Het is daarom belangrijk om de aandoening indien mogelijk tijdig te diagnosticeren en zo snel mogelijk te behandelen.

Epidemiologie van abnormale kromming van wervelkolom

Kyfoscoliose is een veel voorkomende wervelkolomaandoening die ongeveer 1 op de 1000 personen treft, en ongeveer 1 op de 10.000 getroffen personen heeft een ernstige wervelkolommisvorming. Idiopathische kyfoscoliose (met onbekende oorzaak) manifesteert zich meestal in de late kindertijd of vroege adolescentie en treft vrouwen vier keer vaker dan mannen.

Oorzaken van kyfoscoliose

Kyfoscoliose beschrijft een abnormale kromming van de wervelkolom. Het is een combinatie van kyfose (een achterwaartse kromming van de wervelkolom) en scoliose (een abnormale zijwaartse kromming van de wervelkolom). De aandoening is aangeboren of komt later in het leven tot uiting.

Aangeboren

Wanneer kyfoscoliose aanwezig is op jonge leeftijd, variërend van kindertijd tot tiener, is dit mogelijk het gevolg van aangeboren afwijkingen zoals:

Kyfoscoliose is in de meeste gevallen idiopathisch (zonder bekende oorzaak). Vermoedelijk spelen genetische factoren wel een rol.

Verworven

Aandoeningen
Enkele aandoeningen leiden mogelijk tot kyfoscoliose zoals osteochondrodysplasie, een aandoening gerelateerd aan de ontwikkeling van bot en kraakbeen. Op oudere leeftijd komt kyfoscoliose tot stand bij patiënten die lijden aan chronische degeneratieve ziekten zoals osteoporose (verlies van botmassa met risico op botbreuken), osteomalacie (verweking van botten met risico op botbreuken) en artrose (reumatische aandoening van gewrichtskraakbeen). Dit is voornamelijk toe te schrijven aan structurele veranderingen in de wervelkolom en aangrenzende weefsels. Soms leidt een traumatisch letsel ook tot de musculoskeletale aandoening.

Houding
Een langdurige verkeerde houding resulteert mogelijk in de abnormale kromming van de wervelkolom.

Infecties
Bepaalde infecties leiden eveneens tot de ontwikkeling van kyfoscoliose zoals:

Symptomen: Achterwaartse en zijwaartse kromming van wervelkolom

Kyfoscoliose veroorzaakt milde tot matige problemen door wijzigingen aan de borstkas.

Mild

Patiënten met de musculoskeletale aandoening hebben een gebogen rug, ongelijke schouderbladen, armen of benen die aan één kant langer zijn en problemen met het lichaamsbeeld.

Ernstig

In ernstige gevallen kampt een patiënt met rugpijn, zwakte of verlamming, stijfheid, vermoeidheid, een verminderde eetlust, een abnormaal looppatroon en neurologische symptomen. De totale longcapaciteit en vitale capaciteit bedraagt mogelijk slechts 30% van de voorspelde waarden. Hierdoor kampen patiënten hierdoor met ademhalingsfalen. In ernstige gevallen van kyfoscoliose zijn ademhalingsstoornissen tijdens de slaap (zoals centrale, obstructieve en gemengde apneu geassocieerd met zuurstofverzadiging) en slaapstoornissen mogelijk. Ook kortademigheid bij inspanning en een versnelde ademhaling treden mogelijk op. Patiënten ervaren door de aandoening mogelijk problemen bij het uitvoeren van de dagelijkse activiteiten.

Diagnose en onderzoeken

Een arts diagnosticeert kyfoscoliose gemakkelijk door een lichamelijk onderzoek. Verder is een longfunctietest en het testen van arteriële bloedgassen nodig om de impact van de aandoening te onderzoeken. Een uitgebreide polysomnografie (slaaponderzoek bij slaapproblemen) is geïndiceerd wanneer de arts vermoedt dat de patiënt lijdt aan obstructief slaapapneu of nachtelijke hypoventilatie.

Behandeling

Beademing

Bij patiënten met ademhalingsproblemen is mogelijk zuurstof en andere beademingshulp nodig.

Chirurgie

Chirurgie is meestal nodig wanneer de mate van vervorming groot is, problemen veroorzaakt in fysiologische functies zoals ademhalen of de dagelijkse activiteiten verstoord of cosmetisch onaanvaardbaar is. Verder is chirurgie ook een optie wanneer de patiënt de leeftijd heeft overschreden waarop andere therapieën zoals spalken niet langer effectief zijn.

Fysiotherapie

Wanneer de mate van kromming mild is en de onderliggende oorzaak een slechte houding is, is fysiotherapie de eerste behandelingsoptie. Fysiotherapie is ook belangrijk om de ontwikkeling van abnormale krommingen te vertragen. Dankzij fysiotherapie is het mogelijk om het ruggenmergweefsel te versterken om de kromming maximaal te corrigeren of om verdere schade te voorkomen.

Medicijnen en injecties verlichten de pijn / Bron: Stevepb, PixabayMedicijnen en injecties verlichten de pijn / Bron: Stevepb, Pixabay

Pijn verlichten

Corticosteroïde injecties en andere pijnstillers bieden een tijdelijke verlichting van de rugpijn, stijfheid en de afwijkingen aan de wervelkolom. De injecties gaan mogelijk wel gepaard met bijwerkingen en daarom mogen patiënten maar één of keer per jaar een injectie krijgen.

Rugbraces

Braces ondersteunen de spieren en botten en oefenen correctieve druk uit om de kromming te verminderen. Dit kan wel enkel op jonge leeftijd worden toegepast. Het is wel belangrijk dat patiënten de brace voor een periode tot 18 uur of meer dragen, hetgeen fysiologisch en psychologisch mogelijk slopend is, vooral wanneer patiënten in de puberteit komen.

Complicaties van musculoskeletale aandoening

Veel voorkomende complicaties van ernstige kyfoscoliose zijn pulmonale hypertensie en cor pulmonale (rechtszijdig hartfalen). Hypoxemie is de belangrijkste uitlokkende factor voor de ontwikkeling van pulmonale hypertensie. Andere complicaties zijn psychologische problemen die voortvloeien uit angst voor acceptatie bij leeftijdsgenoten, vooral bij jonge patiënten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kniest-dysplasie: Craniofaciale afwijkingenKniest-dysplasie: Craniofaciale afwijkingenBij Kniest-dysplasie heeft een patiënt dwerggroei in combinatie met afwijkingen aan het skelet, de ogen en de oren. Teve…
Spondylolisthesis: Verschuiving van wervel met pijn & zwakteSpondylolisthesis: Verschuiving van wervel met pijn & zwakteSpondylolisthesis (spondylolisthese, spondyloptosis) is een aandoening waarbij een verschuiving of afglijding van wervel…
Morquio-syndroom: Afwijkingen aan gezicht en skeletMorquio-syndroom: Afwijkingen aan gezicht en skeletHet Morquio-syndroom is een stofwisselingsziekte waarbij het lichaam lange ketens van suikermoleculen niet kan afbreken…
Lordose: Voorwaartse kromming van de wervelkolom (holle rug)Lordose: Voorwaartse kromming van de wervelkolom (holle rug)Een natuurlijke kromming in de onderrug is normaal. Lordose, eigenlijk correcter "hyperlordose", is een aandoening waarb…
Cor pulmonale: Rechtszijdig hartfalenCor pulmonale: Rechtszijdig hartfalenCor pulmonale is een aandoening waardoor rechtszijdig hartfalen optreedt. Een langdurige hoge bloeddruk in de slagaderen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Axelrod FB, Gold-von Simson G., Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Geraadpleegd op 2 september 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diagnose » Kyfoscoliose, https://www.simpto.nl/diagnose/kyfoscoliose/
  • Kyphoscoliosis, https://en.wikipedia.org/wiki/Kyphoscoliosis
  • Kyphoscoliosis, https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/kyphoscoliosis
  • Kyphoscoliosis: Symptoms, Causes and Treatment, https://www.scoliosissos.com/news/post/kyphoscoliosis
  • Medical Definition of Kyphoscoliosis, https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=4125
  • Understanding Kyphoscoliosis, https://www.healthline.com/health/kyphoscoliosis
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Kyfoscoliose: Abnormale kromming van wervelkolom"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 03-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Skeletafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!