InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode afscheiding: oorzaken van rode vaginale afscheiding

Rode afscheiding: oorzaken van rode vaginale afscheiding

Rode afscheiding: oorzaken van rode vaginale afscheiding Rode afscheiding of roodbruine afscheiding, is moeilijk te diagnosticeren. De oorzaak van rode afscheiding is vaak (opgedroogd) menstruatiebloed. Maar er zijn veel andere mogelijke oorzaken van rode afscheiding. Vaak is het menstruatiebloed, maar het kan ook een uiting zijn van een onderliggende aandoening. Vaginale afscheiding is meestal niets ernstigs. In feite is het in veel gevallen een normaal en gezond verschijnsel. Vaginale afscheiding is altijd helder en doorzichtig zonder enige kleur of onaangename geur. Het is de manier van je lichaam om zich te ontdoen van ongezonde organismen uit de vagina. De vagina houdt zichzelf schoon. De hoeveelheid vaginale afscheiding kan op verschillende dagen van je menstruatiecyclus verschillen. Veel vrouwen merken rode of roodbruine afscheiding op en willen weten of het normaal is of niet.

Rode afscheiding

Rode of roodbruine afscheiding kan voor onrust zorgen en het is vrij ingewikkeld om de duidelijke oorzaak ervan te ontdekken. Een rode of roze vaginale afscheiding wordt veelal veroorzaakt wanneer de natuurlijke afscheiding een kleine hoeveelheid bloed bevat. In de meeste gevallen is dit een teken dat je op het punt staat om ongesteld te worden, maar soms wijst het op iets anders. Rode vaginale ontlading is een symptoom van het afstoten van baarmoederbekleding (tijdens de menstruatie, na de bevalling, als gevolg van hormonale behandeling, baarmoedertrauma, enz.).

Normale vaginale afscheiding

Allereerst zij opgemerkt dat de normale fysiologische vaginale afscheiding meestal helder en doorzichtig is (of lichtgeel), zonder enige kleur of onaangename geur. De hoeveelheid normale vaginale afscheiding kan veranderen tijdens de verschillende dagen van je menstruatiecyclus.

Bruine afscheiding

Bruine afscheiding kan zich op elk moment van de menstruatiecyclus aandienen en wordt meestal geassocieerd met oud baarmoederslijmvlies. Als je laat ongesteld bent, kan je een bruine in plaats van rode afscheiding krijgen. Een bruine afscheiding kan ook betekenen dat het baarmoederslijmvlies om welke reden dan ook tijdens je laatste menstruatie niet tijdig is afgestoten. Bruine afscheiding kan ook optreden na de menstruatie en duidt gewoon op het reinigen van je vagina. Oud bloed ziet er bruin uit.

Oorzaken van rode afscheiding

Rode afscheiding kan veroorzaakt worden door:
  • Ovulatie;
  • Menstruatie;
  • Pelvic inflammatory disease;
  • Overgang;
  • Zwangerschap;
  • Seksueel overdraagbare aandoeningen;
  • Contraceptie;
  • Baarmoederhalskanker;
  • Oud bloed; en
  • Baarmoederpoliep.

Menstruatie

Ontstaat er geen zwangerschap (een bevrucht eitje dat zich innestelt in de baarmoeder), dan wordt het opgebouwde baarmoederslijmvlies en bloed afgestoten. Dit proces wordt 'menstruatie' genoemd.

Ovulatie

Niet alleen tijdens de menstruatie komt bloed vrij, maar ook bij de ovulatie kun je enig bloedverlies ervaren. Dit wordt 'ovulatiebloeding' genoemd. Ovulatie of eisprong is het gereedkomen van een eicel uit de eierstok en dit vindt eenmaal per menstruatiecyclus plaats. Dit fenomeen komt bij lang niet alle vrouwen voor. Ook hoeft dit niet elke ovulatie plaats te vinden. Er vindt dan een hele lichte bloeding plaats of een bruine tot paarse afscheiding. Dit kan gepaard gaan met ovulatiepijn, maar dat hoeft niet.

Pelvic inflammatory disease / Bron: Alila Medical Media/ShutterstockPelvic inflammatory disease / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock

Pelvic inflammatory disease

Pelvic inflammatory disease (PID) is een ontsteking in het kleine bekken ten gevolge van verspreiding van micro-organismen, veelal een seksueel overdraagbare aandoening (soa). PID verloopt vaak symptoomloos. Als een vrouw wel last heeft van klachten, dan is pijn in de onderbuik vaak de enige klacht. Andere mogelijke ziekteverschijnselen bij PID zijn koorts, een ziek gevoel (algehele malaise) en meer of veranderde vaginale afscheiding.

Overgang

Je houdt op met menstrueren wanneer je in de overgang terechtkomt. De meeste vrouwen komen tussen 45 en 55 jaar in de overgang terecht. De laatste menstruatie wordt de 'menopauze' genoemd. Dit treedt op wanneer de eierstokken geen vruchtbare eitjes meer over hebben. Een vrouw in de overgang verliest tussen haar menstruaties door soms een paar druppels bloed. Dit komt heel vaak voor bij onregelmatige menstruatie in de overgang. Dit komt overigens ook vaak voor bij pilgebruik (zie onder).

Bloedverlies tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby / PixabayBloedverlies tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby / Pixabay

Zwangerschap en innestelingsbloeding

Aan het begin van je zwangerschap is spotting of doorbraakbloeding een normaal verschijnsel. Dit lichte bloedverlies treedt op als het eitje zich in de baarmoederwand nestelt. Dit wordt daarom wel 'innestelingsbloed' genoemd. Later in je zwangerschap kan bloedverlies een teken zijn dat er problemen zijn met de placenta. Waarschuw in dat geval je verloskundige, huisarts of gynaecoloog. Medische aandacht kan in dat geval nodig zijn.

Seksueel overdraagbare aandoeningen

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) kunnen drastische veranderingen in het lichaam van een vrouw veroorzaken en onder meer afwijkende afscheiding veroorzaken. Als er klachten optreden gaat het vaak om vaginale afscheiding of pus. Je kan dan meer afscheiding dan normaal ervaren en de afscheiding kan waterig, melkachtig, gelig of groenig van kleur zijn en anders (vies) ruiken.

De pil en het spiraaltje

De pil of een spiraaltje kunnen je lichaamshormonen veranderen en de menstruatiecyclus stoppen. Bij pilgebruik verlies je tussen je menstruaties door soms een paar druppels bloed. Dat is heel normaal. Als je een spiraaltje hebt om te voorkomen dat je zwanger raakt, is het mogelijk dat je lichaam het instrument afstoot. Dit kan leiden tot bloeden of irritatie. Als dit probleem zich voordoet, moet je je arts raadplegen en deze probleem bespreken.

Baarmoederhalskanker

Vrouwen die aan baarmoederhalskanker lijden, kunnen een bruin-rode afscheiding ervaren. In een vroeg stadium veroorzaakt baarmoederhalskanker vaak geen tekenen of symptomen. Later kun je last krijgen van vaginaal bloedverlies en pijn in het bekken. Deze en andere symptomen kunnen worden veroorzaakt door baarmoederhalskanker of door andere aandoeningen. Raadpleeg je arts als je één van de volgende klachten ervaart:
  • Vaginaal bloedverlies (inclusief bloedverlies na seksuele gemeenschap);.
  • Ongewone vaginale afscheiding;
  • Bekkenpijn;
  • Pijn tijdens seksuele gemeenschap.

Poliepen in de baarmoeder / Bron: BruceBlaus / Wikimedia CommonsPoliepen in de baarmoeder / Bron: BruceBlaus / Wikimedia Commons

Baarmoederpoliep

Baarmoederpoliepen komen vooral voor bij vrouwen vóór de overgang en ouder dan dertig jaar. Vaak heb je geen last van klachten. Eventuele klachten kunnen bestaan uit onregelmatig menstrueel bloedverlies, tussentijds bloedverlies, hevige menstruaties, bloederige afscheiding na geslachtsgemeenschap en klachten van bloedverlies na de overgang.

Oud bloed

Je lichaam probeert altijd om al het bloed in de baarmoeder te verdrijven wanneer je in je menstruatieperiode zit. Vaak blijft er toch wat bloed achter wat opdroogt. Opgedroogd bloed zal bruin van kleur zijn, en wanneer het met witte afscheiding wordt gemengd, kan het ook rood worden. Hoe ouder het bloed, hoe donkerder het is. De meeste vrouwen zullen een paar dagen na hun menstruatie deze verandering in de kleur van hun afscheiding ervaren. Dergelijke afscheiding kan zich voordoen rond de ovulatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Oorzaken van bruine afscheidingOorzaken van bruine afscheidingBruine afscheiding komt redelijk vaak voor. Wanneer u dit voor de eerst keer meemaakt, zal u misschien wel schrikken. In…
Oorzaken van veel afscheidingOorzaken van veel afscheidingAls u last heeft van veel afscheiding kan u behoorlijk schrikken. Over het algemeen is veel afscheiding niet normaal. Ve…
Oorzaken van roze afscheidingOorzaken van roze afscheidingMeestal is afscheiding wit van kleur, echter soms kunt u roze afscheiding hebben. In de meeste gevallen zal het ontstaan…
Oorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingOorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingAlle vrouwen produceren afscheiding, maar soms kan de afscheiding afwijken. Dit kan voor paniek zorgen. Vooral als uw af…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/NADOFOTOS
  • A. Vogel. Bruine afscheiding in de overgang: Bruine, donkere afscheiding is een vorm van tussentijds bloedverlies. https://www.avogel.nl/Indicaties/In-de-overgang-special/Bruine-afscheiding-overgang-menstruatie.php (ingezien op 30-7-2017)
  • Check Pregnancy. 10 Causes of Red Discharge You Need to Know. https://www.checkpregnancy.com/red-discharge-causes-concerns/ (ingezien op 28-7-2017)
  • New Kids-Center. When Should I Worry About Reddish Brown Discharge? http://www.newkidscenter.com/Reddish-Brown-Discharge.html (ingezien op 28-7-2017)
  • NIH. Cervical Cancer Treatment. https://www.cancer.gov/types/cervical/patient/cervical-treatment-pdq (ingezien op 30-7-2017)
  • Snel Zwanger Worden. 9 Eisprong Symptomen om Je Ovulatie te Herkennen + 5 Tips. https://snelzwangerworden.nl/herken-symptomen-ovulatie/ (ingezien op 30-7-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb een ontsteking in het kleine bekken. https://www.thuisarts.nl/ontsteking-in-kleine-bekken/ik-heb-ontsteking-in-kleine-bekken (ingezien op 30-7-2017)
  • Women-info.com. Reddish brown discharge. http://www.women-info.com/en/reddish-brown-discharge/ (ingezien op 28-7-2017)
  • Afbeelding bron 1: Alila Medical Media/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: Greyerbaby / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: BruceBlaus / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Rode afscheiding: oorzaken van rode vaginale afscheiding"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 18-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaginale afscheiding
Medische informatie…
Schrijf mee!