InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaginale geurtjes: oorzaken en behandeling vieze geur vagina

Vaginale geurtjes: oorzaken en behandeling vieze geur vagina

Vaginale geurtjes: oorzaken en behandeling vieze geur vagina Vaginale geurtjes kunnen een signaal zijn dat er mogelijk een gezondheidsprobleem in het spel is. Vieze vaginale geurtjes kunnen het zelfvertrouwen van een vrouw ondermijnen en kan gepaard gaan met schaamte en gêne. Hoewel er veel mogelijke oorzaken zijn van een geur uit de vagina, kan het meestal worden opgelost door zelfzorgmaatregelen. Vaginale geur wordt gedefinieerd als elke geur die afkomstig is van de vagina. Het is normaal dat je vagina een lichte geur heeft, omdat het een opening is naar het binnenste van het lichaam, maar een sterke vaginale geur, zoals een visachtige vaginale geur, kan wijzen op een onderliggend probleem en moet worden gecontroleerd door de huisarts. Abnormale vaginale geur wordt meestal geassocieerd met andere vaginale klachten en symptomen, zoals jeuk, branderigheid of irritatie. Vaak gaat een vaginale geur gepaard met vaginale afscheiding.

Bacteriële vaginose is een veel voorkomende oorzaak van vaginale geurtjes / Bron: Dean Drobot/Shutterstock.comBacteriële vaginose is een veel voorkomende oorzaak van vaginale geurtjes / Bron: Dean Drobot/Shutterstock.com

Oorzaken van vaginale geurtjes

Vagina houdt zichzelf schoon

Vaginale geurtjes kunnen variëren gedurende je menstruatiecyclus en kan vooral merkbaar zijn na het vrijen. Normaal zweten, vooral in de warmere maanden, kan ook een vaginale geur veroorzaken. Sommige vrouwen gebruiken vaginale douches of een vaginale deodorant voor intieme hygiëne en om hun vaginale geurtjes te verminderen of te camoufleren, maar deze producten kunnen evenwel de klachten verergeren en een averechts effect hebben. Een vagina houdt zichzelf schoon en vaginale douches kunnen de gezonde bacteriën die de vagina beschermen ontregelen en de zuurgraad verstoren.

Veel voorkomende oorzaken

Bacteriële vaginose is de meest voorkomende vaginale infectie die een vaginale geur veroorzaakt. De seksueel overdraagbare aandoening (soa) trichomonas kan ook leiden tot vaginale geurtjes. Chlamydia en gonorroe veroorzaken normaal gesproken geen vaginale geurtjes. Ook vaginale schimmelinfecties gaan normaliter niet gepaard met een stinkende vagina. Over het algemeen is niet waarschijnlijk dat vaginale geurtjes een abnormale oorsprong hebben als de vaginale geur niet gepaard gaat met andere vaginale symptomen, zoals vaginale jeuk of vaginale pijn. Veel voorkomende oorzaken van abnormale vaginale geurtjes zijn:
  • bacteriële vaginose
  • vaginitis
  • slechte hygiëne
  • een vergeten tampon
  • trichomonas

Zeldzamere oorzaken

Minder courante oorzaken van vaginale geurtjes zijn een rectovaginale fistel, baarmoederhalskanker en vaginakanker.

Bacteriële vaginose

De meest voorkomende verklaring voor een onaangename vaginale geur is bacteriële vaginose, die een visachtige geur produceert. Bij bacteriële vaginose raakt de zure vagina overgroeid met bacteriën, waardoor het meer alkalisch wordt. Naast de visgeur kunnen vrouwen ook jeuk, irritatie en een geelachtige, romige afscheiding ervaren. Sommige vrouwen zijn gevoelig voor frequente bacteriële vaginose-infecties, terwijl anderen het geluk hebben hier nooit last van te krijgen.

Vieze vaginale geur door een vergeten tampon / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)Vieze vaginale geur door een vergeten tampon / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)

Een vergeten tampon

Vieze vaginale geurtjes kunnen wijzen op een vreemd voorwerp in de vagina, zoals een vergeten tampon. In dit geval hebben bacteriën hun kans schoon gezien om zich te vermenigvuldigd in het object. Zodra je de tampon hebt verwijderd, zal de geur vanzelf verdwijnen. Als je de tampon niet zelf kunt verwijderen, dan is het raadzaam om naar je huisarts of dokterspost te gaan. Afgezien van een onaangename geur, is het ook uitermate belangrijk om je tampon snel te laten verwijderen als je bekkenpijn of hoge koorts hebt. In zeldzame gevallen kan het toxisch shocksyndroom (TSS) optreden, oftewel de tamponziekte, welke het gevolg is van het binnendringen van bacteriën in de bloedbaan, wat levensbedreigend kan zijn.

Trichomonas (soa)

Trichomonas, een seksueel overdraagbare aandoening (soa), kan je vagina vies laten ruiken. Deze soa produceert meestal een visachtige geur. De boosdoener is een parasiet. Veel vrouwen hebben aanvankelijk geen symptomen, althans niet in het begin. Later kun je last krijgen van een vies ruikende vaginale afscheiding, die wit, grijs, geel of groen kan zijn. Genitale roodheid, branderig gevoel, jeuk, pijn bij het plassen of pijn bij de geslachtsgemeenschap.

Vaginale geurtjes door bepaald voedsel / Bron: Ruigsantos/Shutterstock.comVaginale geurtjes door bepaald voedsel / Bron: Ruigsantos/Shutterstock.com

Bepaalde voedingsmiddelen

Wat je eet en drinkt kan van invloed zijn op de geur van je vagina. Daarom moet je aandacht schenken aan welke omstandigheden en factoren van invloed kunnen zijn op de vaginale geur. Als je merkt dat je normale geur is veranderd nadat je meer bewerkte voedingsmiddelen hebt gegeten, probeer dan je inname van fruit en groenten te vergroten en kijk of dat het verschil maakt. Er wordt vaak gesteld dat kruiden, uien, knoflook, rood vlees, bepaalde zuivelproducten, asperges, broccoli en alcohol een negatieve invloed op je vaginale geur kunnen hebben.

Baarmoederhalskanker

Hoewel het geen veel voorkomende oorzaak is van vieze vaginale geurtjes, is een vieze vaginale geur één van de symptomen van baarmoederhalskanker. De boosdoener: de geur komt van de stervende kankercellen die in de baarmoederhals aanwezig zijn. In een vroeg stadium geeft baarmoederhalskanker over het algemeen geen klachten of symptomen. Meer gevorderde baarmoederhalskanker kan onder meer de volgende klachten geven:
  • vaginaal bloedverlies na geslachtsgemeenschap, tussen menstruatie of na de overgang
  • waterige, bloederige vaginale afscheiding die hevig kan zijn en een vieze geur kan hebben
  • bekkenpijn of pijn tijdens geslachtsgemeenschap

Zweet

Een zweterige vagina kan vieze geurtjes veroorzaken. Wanneer je zweet, vooral tijdens het sporten of zware lichamelijke inspanning, scheiden je zweetklieren in je lies een olieachtige vloeistof af die wordt gemetaboliseerd door bacteriën op de huid. Dit produceert een merkbare geur die je kunt ruiken na een inspannende trainingssessie.

Menstruatie

Het is niet ongewoon om een ​​sterke geur op te merken als je menstrueert. Aangezien het bloed een hoger pH-niveau heeft, kan je vaginale flora tijdens de menstruatie enigszins in de war worden gegooid en kun je mogelijk een metaalachtige geur opmerken. Dit menstruatiebloedgeurtje zal vanzelf verdwijnen als de menstruatie eindigt.

Medicatie bij vieze luchtjes uit de vagina / Bron: Stevepb, PixabayMedicatie bij vieze luchtjes uit de vagina / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling van vaginale geurtjes

Vaak kan het probleem van vaginale geurtjes opgelost worden door zelfzorgmaatregelen. Bij bepaalde oorzaken is echter een medische behandeling noodzakelijk. Bacteriële vaginose gaat meestal vanzelf over binnen een paar weken en je kunt de vagina afspoelen met lauw water (gebruik vooral geen zeep). Als je veel klachten hebt, kan de huisarts metronidazol-tabletten voorschrijven. Metronidazol doodt bepaalde bacteriën en parasieten. De meeste soa's zijn goed te behadelen met antibiotica. De behandeling van baarmoederhalskanker kan middels (een combinatie van) operatie, bestraling (uitwendig en inwendig), chemotherapie en hyperthermie (behandeling van kanker met warmte).

Tips om vaginale geurtjes te verminderen

Je kunt niet alle vaginale geurtjes verwijderen of wegwerken, maar je kunt de intensiteit van een geur verminderen door bepaalde maatregelen te nemen. Als je een verandering in je vaginale geur waarneemt, probeer dan een paar van deze aanbevelingen uit om te zien of het minder wordt. Bij terugkeren problemen of wanneer de vaginale geur gepaard gaat met andere vaginale klachten, is het belangrijk je huisarts te raadplegen.

Verander onmiddellijk na het sporten van kleding

Het beste wat je kunt doen, is je liesstreek en je vulva zo droog mogelijk houden, en daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk je bezwete (sport)kleren uit te doen nadat je gesport hebt of zware lichamelijke activiteit hebt verricht.

Vagina niet douchen

Het wassen met zeep en vaginale douches kunnen invloed hebben op de natuurlijke vaginale flora. De normale zuurgraad van je vagina houdt bacteriën en gisten onder controle en reinigt zichzelf. Als je water in de vagina spoelt, kun je dit delicate evenwicht verstoren, zeker als je dit ook nog eens doet met zeep.

Vermijd bubbelbaden of frequent gebruik van inlegkruisjes

Omdat de vagina zelfreinigend is, kunnen bubbelbaden en het frequent gebruik van inlegkruisjes de delicate vaginale flora verstoren, wat mogelijk resulteert in vieze geurtjes of een infectie.

Preventie van vieze geur uit vagina

Vieze vaginale geurtjes kunnen met de volgende zelfzorgmaatregelen worden voorkomen:

Probiotica
Probiotica zijn zogenaamde goede bacteriën, die kunnen helpen om de pH-balans in je vagina te handhaven. Alledaagse voedingsmiddelen met een probiotische werking zijn yoghurt, kombucha en zuurkool.

Gezonde voeding
Zorg voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Probeer een plantaardig dieet met fruit, groenten, volle granen en peulvruchten. Een uitgebalanceerd dieet zorgt voor een gezond lichaam, inclusief je vagina.

Water drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comWater drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com
Voldoende drinken
Blijf gehydrateerd door dagelijks voldoende (water) te drinken. Dit is goed voor meer dan alleen je huid. Het kan ook de algehele gezondheid van je vagina bevorderen door gezond zweten en vochtafgifte aan te moedigen.

Vermijd vaginale douches
Vermijd vaginale douches en scrubs. Je denkt misschien dat ze zullen helpen slechte bacteriën te elimineren, maar ze elimineren ook de goede bacteriën. Laat je lichaam zelf de juiste verhouding daartussen bepalen en sla onnatuurlijke vaginale wasbeurten over.

Plassen na het vrijen
Bij het vrijen kunnen bacteriën van de penis in de vagina terechtkomen, wat voor een blaasontsteking of andere infecties kan zorgen. Ga daarom na de gemeenschap naar het toilet brengen om te plassen teneinde deze bacteriën te lozen.

Draag geen strakke kleding
Kleren die te strak zitten, laten je vagina en liesstreek niet ademen. Het verkrijgen van voldoende zuurstof is essentieel voor een goede vaginale gezondheid.

Draag katoenen slipjes
Draag bij voorkeur een katoenen slipje, want deze voert overtollig vocht af van zweten of afscheiding. Synthetische stoffen zijn hier niet zo goed in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nare geurtjes tijdens menstruatieNare geurtjes tijdens menstruatieTijdens uw menstruatie kunt u te maken hebben met een onaangename en vieze geur uit uw vagina. Het menstruatiebloed in c…
De vaginale douche, gezond of ongezond?De vaginale douche, gezond of ongezond?Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en i…
Is gardnerella een soa? - Bacteriële vaginoseIs gardnerella een soa? - Bacteriële vaginoseGardnerella, ook wel bacteriële vaginose, wordt vaak een soa's'genoemd, maar dat is het zeker niet. Gardnerellais een in…
Oorzaken van stinkende afscheidingOorzaken van stinkende afscheidingAls u last heeft van een stinkende afscheiding, kunt u zich behoorlijk schamen. Terwijl een stinkende afscheiding tot ee…
Vagina-ontsteking: oorzaken en symptomenVagina-ontsteking: oorzaken en symptomenDe meeste vrouwen krijgen wel een keer last van vaginale klachten. Vaak is er sprake van een ontstoken vagina. De klacht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.medicinenet.com/bacterial_vaginosis_causes_symptoms_treatment/article.htm
  • https://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-bacteri%C3%ABle-vaginose
  • https://www.ggdhollandsnoorden.nl/seks-soa/soa-herkennen-en-behandelen.aspx
  • https://www.kanker.nl/bibliotheek/baarmoederhalskanker/behandeling-en-bijwerkingen/426-behandeling-bij-baarmoederhalskanker
  • https://obgynwc.com/5-home-remedies-vaginal-odor/
  • https://www.cosmopolitan.com/health-fitness/a10241526/vaginal-odors/
  • https://www.monistat.com/vaginal-health/vaginal-odor
  • Afbeelding bron 1: Dean Drobot/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)
  • Afbeelding bron 3: Ruigsantos/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 5: Mimagephotography/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Vaginale geurtjes: oorzaken en behandeling vieze geur vagina"

Reactie

Anoniem, 05-06-2019 03:34 #1
Ik heb bijna een jaar last gehad van een onaangename vaginale geur. Ik was van de pil naar een inplanon overgestapt. Vanaf toen is de geur ontstaan. Het werd nog extremer wanneer ik ongesteld was en had telkens het idee dat mensen het konden ruiken door mijn kleding. Ook had ik altijd veel afscheiden en het idee dat ik wel twee keer moest wisselen van onderbroek. echt een drama. Ik was er 24/7 mee bezig. Daarbij kreeg ik ook een relatie en werd het nog erger tijdens de seks!

Ik heb alles gedaan om het op te lossen. Ik heb testen gedaan waaruit kwam dat ik geen bacterie of schimmel had, appel azijn gedronken (dat werkte voor 1 dag daarna kwam het weer terug), yogurt tampon, van inplanon weer terug naar de pil. Geen van alle verhielp het probleem permanent.

Wat mij uiteindelijk van de geur en afscheiding heeft geholpen is het slikken van norrit (kleine zwarte pilletjes tegen diarre). De actieve charcoal hecht zich aan de afval stoffen. Na 2 dagen slikken was alles in een keer verdwenen en is mijn vaginale toestand weer normaal. Ik had norrit genomen omdat ik echt diarree had, maar daarbij hielp het ook tegen vaginale geur (wat ik nog niet wist toen ik het kocht).
Ik heb binnenkort een afspraak bij de gynaecoloog, en dan ga ik er naar vragen. Ik zie er namelijk nog niks over staan op internet.

Voor vrouwen die het zelfde probleem hadden en met de handen in het haar zitten, probeer het! Het kan geen kwaad. Ik ben heel benieuwd of het meer mensen heeft geholpen

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaginale afscheiding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!