InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in knieholte: oorzaken van pijn aan achterkant van knie

Pijn in knieholte: oorzaken van pijn aan achterkant van knie

Pijn in knieholte: oorzaken van pijn aan achterkant van knie Pijn in knieholte of pijn aan de achterkant van de knie kan door diverse factoren worden veroorzaakt. De klachten die aan de achterkant van de knie kunnen optreden, zijn afhankelijk van de oorzaak. Veelvoorkomende klachten zijn zeurende, brandende, stekende pijn, zwelling en/of stijfheid, dat wil zeggen het niet (goed) kunnen bewegen van de knie. Pijn in de knieholte kan optreden bij strekken, buigen, hurken, na zitten, lopen, fietsen, opstaan en andere situaties. Behandeling van de knieklachten is afhankelijk van de oorzaak. De meeste knieklachten aan de achterzijde zijn het gevolg van overbelasting van bepaalde structuren door trauma, ongeluk of verdraaiing, een slechte warming-up voordat je gaat sporten, structurele overbelasting (bijvoorbeeld door bepaald werk), het doorzakken van de voeten of artrose van de knie.

Pijn in knieholte / pijn achterkant knie

Pijn in knieholte of pijn achterkant knie

De knie is een complex scharniergewricht, wat inhoudt dat het kniegewricht in één richting kan bewegen: strekken en buigen. De knie kan echter ook kleine draaibewegingen maken. Dit komt doordat in de gewrichtsholte zich twee wigvormige kraakbeenschijven bevinden, die bevestigd zijn aan de bovenkant van het scheenbeen. De knie ligt tussen het dijbeen, het scheenbeen en de knieschijf. Een vezelachtig kapsel rond het gewricht verbindt de drie botten met elkaar. In de knieholte bevinden zich vooral aanhechtingen van spieren, zenuwen en bloedvaten. De spieren aan de achterkant van de knie, die van het bovenbeen en het onderbeen zorgen voor het buigen van de knie. Aan de bovenste zijde van de achterkant van het scheenbeen, bevindt zich de aanhechting van de achterste kruisband.

Oorzaken pijn in knieholte
Pijn aan de achterkant van de knie ofwel pijn in knieholte kan diverse oorzaken hebben. De meeste knieklachten aan de achterkant zijn het gevolg van overbelasting van bepaalde structuren door trauma, ongeluk of verdraaiing, een slechte warming-up voordat je gaat sporten, structurele overbelasting, het doorzakken van de voeten of artrose van de knie.

Popliteus tendinitis

De musculus popliteus of kniekuilspier fungeert als kniebuiger waarbij het scheenbeen binnenwaarts roteert. Deze spier kan je parten gaan spelen als er teveel overstrekking heeft plaatsgevonden. Je hebt bijvoorbeeld met een verstrekte knie heuvel op en af gelopen tijdens een (lange) wandeling of je hebt gedurende langere tijd met je voet op een krukje je been hoog gelegd. Activiteiten als wandelen in los zand en heuvelafwaarts (hard)lopen, kunnen een irritatie van de pees van de m. popliteus veroorzaken waardoor een ontsteking kan ontstaan. Hierbij treden vooral klachten op aan de buitenzijde van de knie, met name bij rotatiebewegingen. De pijn kan zich ook in de knieholte bevinden. Wanneer de popliteuspees is ontstoken, spreekt men van 'popliteus tendinitis'.

Artrose van de knie / Bron: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Artrose van de knie / Bron: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Knieartrose

Artrose is geen slijtage, maar een reumatische aandoening waarbij de kwaliteit van het gewrichtskraakbeen geleidelijk afneemt, met klachten als stijfheid en gewrichtspijn. Bij artrose in de knie verandert het kraakbeen in het kniegewricht. De klachten zijn pijn en stijfheid in de knie, vooral ís ochtends bij het opstaan. Door te bewegen nemen de klachten af. Na een kwartiertje bewegen merk je al een duidelijke verbetering. De knie kan ook ontstoken raken. Hierbij wordt de knie dik en warm. Ook kan er bij artrose aan de knie extra bot aangroeien aan de randen van het kniegewricht, waardoor de knie 'knokig' wordt.

Pijn in knieholte bij kinderen

Bij kinderen kan pijn in de knieholte meerdere oorzaken hebben. De belangrijkste zijn:

Groeipijn

Kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar kunnen last hebben van zogeheten 'groeipijn'. Hierbij klaagt een kind over diepe pijn in beide benen, meestal rond de knieën, kuiten, scheen- of dijbenen. Het treedt vooral op aan het einde van de dag en 's nachts. Overdag heeft een kind er vaak gaan last van.

Syndroom van Sinding Larsen Johansson

Het syndroom van Sinding Larsen Johansson is een relatief veelvoorkomende aandoening bij jongeren in de leeftijd van 10-15 jaar. Hierbij is er sprake van overbelasting bij de groeischijf aan de onderzijde van de knieschijf. Het doet zich voor gedurende de periode dat er sprake is van een groeispurt. De aandoening gaat vanzelf over, ofschoon de klachten lang aanwezig kunnen zijn: van een paar maanden tot meer dan een jaar.

Ziekte van Osgood-Schlatter

De ziekte van Osgood-Schlatter is een overbelastingsblessure van de knie tijdens de groei, De aandoening wordt vooral gezien wanneer een snelgroeiend kind intensief aan sport doet. Er ontstaat dan een tijdelijke disbalans tussen de kracht van de spieren aan de voorzijde van het bovenbeen en de kwaliteit van de peesaanhechting. Het komt vooral voor bij jongens tussen de 10 en 15 jaar en meisjes tussen de 8 en 13 jaar, vaker bij jongens dan bij meisjes. Er ontstaat bij deze aandoening een zichtbare en warme bult onder de knie die gevoelig is.

Gescheurde meniscus

In de knie bevinden zich twee stukjes kraakbeen: de binnenste en buitenste meniscus. Deze werken ook als een soort schokdempers. Wanneer je een draai maakt met een gebogen knie terwijl het onderbeen het gewicht draagt, kan een meniscus scheuren. Terwijl een scheur in de buitenste meniscus pijn geeft aan de buitenzijde van de knie, geeft een scheur in de binnenste meniscus juist pijn aan de binnenzijde van de knie.

Trombosebeen

Trombose duidt op het ontstaan van een stolsel in een bloedvat een stolsel. Zo'n stolsel kan een bloedvat in het been afsluiten. Bij een zogeheten trombosebeen ontstaat er een bloedstolsel in de diepe aderen van je been, meestal het onderbeen. Een trombose geeft in het begin vaak een diepe pijn in de kuit en in een later stadium kan er ook een zwelling van het onderbeen en uiteindelijk ook van het bovenbeen ontstaan. Het been voelt dan gespannen aan.

Verrekte of gescheurde achterste kruisband

In de knie bevinden zich twee kruisbanden: de voorste en de achterste kruisband. Een beschadiging van de achterste kruisband komt minder vaak voor dan een beschadiging van de voorste kruisband. Het ontstaat vaak als er zeer veel kracht op de knie komt, bijvoorbeeld tijdens een verkeersongeval.

Trauma aan knie door auto-ongeval / Bron: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.comTrauma aan knie door auto-ongeval / Bron: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com

Plica syndroom

Om het kniegewricht bevindt zich een vezelachtig kapsel, waarin zich vier plooien bevinden. Een Plica Syndroom duidt op een irritatie van een kapselplooi. Vaak gaat het hierbij om de kapselplooi aan de binnenzijde van de knie, die van de onderzijde van de knieschijf naar de binnenzijde van het bovenbeen loopt. De belangrijkste klacht van een geïrriteerde plica is pijn, vooral aan de binnenzijde van de knie maar het kan ook ene groter gebied bestrijken. Het syndroom kan langzaamaan ontstaan door bepaalde activiteiten en bewegingen waarbij je heel veel buig-/strekbewegingen uitvoert, zoals fietsen, trappen lopen en lopen. Het kan echter ook ontstaan door een acuut letsel, bijvoorbeeld een direct trauma op de binnenzijde van de knie door een auto-ongeval of tijdens sporten.

Spataderen aan de benen

Spataderen vormen zich vooral in de kuit, knieholte en de binnenkant van het dijbeen. In zeldzame gevallen kan dit gepaard gaan met pijn of van een bloeding uit een spatader.

kniekuilcyste / Bron: Alila Medical media/Shutterstock.comkniekuilcyste / Bron: Alila Medical media/Shutterstock.com

kniekuilcyste (Bakerse cyste)

Een kniekuilcyste, ook wel 'Bakerse cyste' genoemd, is een kleine, veelal pijnloze zwelling in de knieholte, wat vaak wordt veroorzaakt door een onderliggende aandoening in de knie, bijvoorbeeld door artrose (zie boven). Iemand met zo'n cyste heeft vaak last van een strak gevoel in de knieholte en daarnaast gaat het buigen van de knie vaak lastig. Bij kinderen kan zich een kniekuilcyste ontwikkelen zonder duidelijke reden.

Zenuwbeknelling

In de knieholte splits de kuitbeenzenuw (nervus peroneus) zich. Deze zenuw kan bekneld raken. Dit veroorzaakt heftige zenuwpijn in de knieholte met uitstraling naar de hele knie en het onderbeen. Een dergelijke zenuwbeknelling is vaak het gevolg van een ongeluk en/of botbreuk.

Hamstringblessure

Acuut letsel aan de hamstrings ontstaat veelal tijdens het sporten, waarbij een slechte warming-up, een slechte conditie of
oververmoeidheid van de spier een rol kan spelen. Het gaat om een spierscheuring van de achterste bovenbeenspieren aan de binnenzijde van het been. Deze blessure kenmerkt zich door een plotselinge stekende en scherpe pijn aan de achterkant van het bovenbeen bij de knie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knieklachten: diverse oorzaken op een rijKnieklachten: diverse oorzaken op een rijVeel mensen krijgen te maken met knieklachten. Het kniegewricht krijgt veel te verduren en je moet hem de hele dag beweg…
Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis)Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis)Triggerpoints in de brede zijspier (Vastus Lateralis) kunnen erg vervelend en erg pijnlijk zijn. Vooral sporters die aan…
Traumatische knieproblemenKnieklachten zijn na rugklachten de meest voorkomende klachten van het bewegingsapparaat. Knieklachten worden verdeeld i…
Pijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn bij het lopen is erg vervelend, je mobiliteit gaat achteruit en je kunt soms niet meer doen wat je altijd hebt geda…
Knieartrose (slijtage van de knie, gonartrose)Knieartrose (slijtage van de knie, gonartrose)Artrose van de knie, ook wel gonartrose genoemd, is een veel voorkomend probleem, met name bij oudere mensen en bij mens…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Wavebreakmedia
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/155548-ziekte-van-osgood-schlatter-behandeling-en-operatie.html
  • Janet Parker (hoofdred.). De atlas van het menselijk lichaam. Librero, 2014.
  • www.zorggroep-almere.nl/fysio_online/been/sinding_larson_johansson/algemeen.php
  • www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/119130/Knie-Beschadigde-meniscus
  • www.pt-nijmegen.nl/groeipijn_bij_kinderen.htm
  • www.mortele.info/patienteninfo/knie/plica_synovialis.asp
  • Afbeelding bron 1: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 2: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Alila Medical media/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Pijn in knieholte: oorzaken van pijn aan achterkant van knie"

Reacties

Petra Kremer, 06-09-2018 22:32 #11
Goedenavond
Ik heb gisteren en stevige appel tegen mijn knie gekregen. Die werd met nog al veel kracht gegooid. Heb nu een zere knieholte en een stijf gevoel in mijn knie en onder been. Wat moet ik nu doen?
Graag hoor ik wat van u een vriendelijke groet Petra Reactie infoteur, 11-09-2018
Het is verstandig dit te laten beoordelen door de huisarts.

Jacobijn, 25-10-2017 13:57 #10
Ben op mijn knie gevallen nu is de knie holte pijnlijk. Is al een half jaar geleden, maar doet nog pijn. Wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 04-12-2017
De klacht kunt u het beste voorleggen aan de huisarts. Zo nodig kan hij beeldvormend onderzoek laten uitvoeren.

Jaap, 15-07-2017 12:44 #9
Beste mensen,
U schrijft veel, maar wat is de juiste behandeling van een knieholte die overbelast is door lang lopen?

Nancy, 13-07-2017 00:29 #8
Ik heb sinds een paar maand vaak een zeurende pijn aan de achterzijde van mijn knieholte, soms wat uitstralend tot aan de hiel. Deze pijn wordt ook langzaam maar zeker erger en treedt ook frequenter op. Ik heb nu ook al een paar keer ondervonden als ik mijn knie volledig buig en /of op mijn knieën wil zitten geeft dit een uiterst erge pijnscheut waardoor ik letterlijk omhoog spring. Een half jaar geleden hebben ze bij mij een beginnende lumbale stenose vastgesteld, kan dit hierdoor komen of duiden de klachten op iets anders?

Dimitri, 11-03-2017 18:54 #7
Ik krijg regelmatig stekende pijn bij mijn knieholte. Het voelt aan als een wespensteek. Wat is de mogelijke oorzaak? Reactie infoteur, 19-03-2017
Een meniscusletsel of artrose kan bijvoorbeeld zorgen voor stekende pijn. Laat uw huisarts dit beoordelen.

Meniscusletsel komt bijvoorbeeld zeer regelmatig voor bij sporters met. Het kan gepaard gaan met stekende pijn, lichte hydrops (zwelling), en slot klachten (knie kan niet volledig buigen en strekken). Vaak ontstaat meniscusletsel na een draaibeweging.

J. Hoen, 10-03-2017 15:52 #6
Ik heb pijn achter mijn knie, staalt uit naar mijn bovenbeen. Wat kan ik daar aan doen. Is daar ook fysiotherapie voor?
Gr Jhoen. Reactie infoteur, 12-03-2017
Het beste is om deze klacht te laten beoordelen door de huisarts. Een goede diagnose is belangrijk om een passend 'behandelplan' op te stellen waar fysiotherapie eventueel deel van kan uitmaken.

Jan-Paul, 18-02-2017 20:49 #5
Ik lees hier een reactie van Peeters, ik herken die klacht, maar ik heb nooit hamstringblessure gehad, en toch heb ik last van knieholten bij het opstaan of bij langdurig zitten.? Reactie infoteur, 19-03-2017
Het beste is om uw klachten te laten beoordelen door de huisarts. Deze kan een diagnose stellen of vervolgonderzoek laten doen.

Peeters, 22-09-2016 11:00 #4
Bij het knielen en het terug rechtkomen krijg ik pijn in mijn achter knie en moet ik steun zoeken om weer recht te kunnen komen. Reactie infoteur, 15-10-2016
Een knieholte die pijnlijk is bij buigen en strekken, kan komen door een hamstringblessure. U kunt dit het beste na laten kijken bij de huisarts.

Wagenaar, 08-03-2016 18:00 #3
De pijn achter in de knieholte is ontstaan door een draaiende beweging, ik kon er geen pas meer mee verzetten. Reactie infoteur, 01-04-2016
Het komt relatief vaak voor dat knieklachten aan de achterzijde ontstaan als gevolg van een verdraaiing.

Emmy, 04-02-2016 16:30 #2
Na enig lopen of werkzaamheden gaan de spieren in de knieholte verstijven waardoor ik niet goed meer kan buigen. Dus traplopen gaat moeizaam. Hoe kan ik dit probleem t beste aanpakken? Reactie infoteur, 07-02-2016
Het beste is om deze klacht te laten beoordelen door de huisarts. Een goede diagnose is belangrijk om een adequaat 'behandelplan' op te stellen.

Cory, 12-07-2015 20:15 #1
Je kan ook gewoon spierpijn hebben aan de popliteusspier. Geeft een moe, dof gevoel. Dit is de spier die een rukje geeft als je je knie dreigt te overstrekken. Reactie infoteur, 20-07-2015
Dat is correct. Bedankt voor de aanvulling.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Knieklachten
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!