InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vocht in de knie: oorzaken van dikke of gezwollen knie

Vocht in de knie: oorzaken van dikke of gezwollen knie

Vocht in de knie: oorzaken van dikke of gezwollen knie Vocht in de knie duidt op een ophoping van overtollig vocht in en rond de kniegewrichten. Vocht in de knie kan optreden als gevolg van allerlei vormen van artritis, infecties en verwondingen. Een gezwollen of dikke knie is vaak een symptoom van één de volgende aandoeningen: artrose, reumatoïde artritis (in de volksmond vaak kortweg aangeduid als 'reuma'), jicht, ziekte van Bechterew, psoriasis artritis, infectieuze artritis, vocht in de knie door kniebandletsel, of wanneer er vocht ophoopt in de slijmbeurs door een slijmbeursontsteking aan de knie. De behandeling van vocht in de knie hangt af van de onderliggende oorzaak. Er zijn een aantal maatregelen die je kunt nemen om te voorkomen dat je last krijgt van vocht in de knie. Het is belangrijk om een gezond gewicht te hebben, aangezien overgewicht belastend is voor je knieën.
Huisarts onderzoekt patiënt met vocht in de knie / Bron: Denis Simonov/Shutterstock.comHuisarts onderzoekt patiënt met vocht in de knie / Bron: Denis Simonov/Shutterstock.com

Vocht in de knie

Iedereen heeft een kleine hoeveelheid vocht in zijn gewrichten. Gewrichtsvloeistof of gewrichtssmeer is vloeistof dat zich in het gewrichtskapsel bevindt. Deze vormt het smeermiddel voor het kraakbeen. Knie-effusie treedt op wanneer overtollig vocht zich ophoopt in en rond de kniegewrichten. Wanneer het in de knie plaatsvindt, wordt het gewoonlijk aangeduid als gezwollen knie of vocht in de knie. Dit kan het gevolg zijn van een verwonding, infectie of een medische aandoening.

Symptomen: pijn, zwelling en stijfheid in knie

Meestal heeft vocht in de knie slechts invloed op één knie. Je kunt een zwaar gevoel in het gewricht opmerken, en het zal er in vergelijking met de andere knie meer gezwollen uitziet. Andere tekenen en symptomen zijn:
  • Zwelling en roodheid van de huid rond je knieschijf;
  • Gewrichtsstijfheid en moeite met strekken of buigen van je been;
  • Pijn en gevoeligheid, vooral als je je knie belast;
  • De knie voelt warmer aan dan de andere knie;
  • Moeite met lopen, traplopen of om andere dagelijkse activiteiten te ondernemen.

Vocht in de knie / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Vocht in de knie / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Oorzaken van een dikke knie door vocht

Er zijn nogal wat mogelijke oorzaken waarom je een opeenhoping van vocht in de knie zou kunnen hebben. Sommige ervan zijn:
  • Overmatig gebruik van het gewricht (overbelasting);
  • Gescheurd ligament (knieband) of kraakbeenletsel aan de knie;
  • Gebroken knie;
  • Bacteriële infectie;
  • Bursitis praepatellaris (een aandoening waarbij de slijmbeurs van de knieschijf ontstoken is);
  • Reumatoïde artritis;
  • Artrose;
  • Jicht;
  • Pseudojicht;
  • Cysten of tumoren.

De vloeistof bestaat meestal uit water, witte bloedcellen, rode bloedcellen en natuurlijke smeermiddelen. Als je een knieblessure hebt, is de natuurlijke reactie van het lichaam om vloeistoffen te produceren om het te beschermen. Soms is er gewoon te veel vloeistof.

Stadia van artrose in de knie / Bron: Designua/Shutterstock.comStadia van artrose in de knie / Bron: Designua/Shutterstock.com

Artrose

Bij artrose van de knie gaat het kraakbeen in het kniegewricht in kwaliteit achteruit. De kraakbeenlaag neemt allengs af en het gewricht komt daardoor meer op elkaar te zitten. De klachten zijn pijn en stijfheid in de knie, en functieverlies. Artrose kan zwelling en stijfheid van de gewrichten veroorzaken in de gewrichten die gewicht te dragen, zoals knieën, heupen, voeten en rug. Door zwelling en stijfheid van het gewricht, wordt buigen en strekken van de knie moeilijker. Vrij vocht in de knie wordt 'hydrops' genoemd. Soms ontstaat er hierdoor een cyste (kniekuilcyste of Bakerse cyste).

Reumatoïde artritis (RA)

Reumatoïde artritis, vaak kortweg reuma genoemd, is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door ontstekingen in de gewrichten. Vooral de gewrichten in handen, voeten, knieën, polsen en enkels worden getroffen. RA veroorzaakt pijnlijke, stijve en gezwollen gewrichten. De klachten van RA kunnen interfereren met je dagelijkse activiteiten.

Gezwollen knie door jicht

Jicht steekt meestal plotseling de kop op, met ernstige pijn in de gewrichten, zwelling, warmte en roodheid, vaak in de grote teen (in ongeveer 50% van de gevallen). Jicht ontstaat door een verstoorde stofwisseling, als gevolg waarvan urinezuurkristallen in de gewrichten neerslaan.

Pseudojicht

Pseudojicht is een op jicht lijkende gewrichtsontsteking die wordt veroorzaakt door neerslag van kalkkristallen. Bij pseudojicht ontstaat er plotseling een ontsteking in een gewricht, bijvoorbeeld in een knie, elleboog, enkel, schouder of pols. Pseudojicht manifesteert zich vaak op latere leeftijd. Op jongere leeftijd kan het zich presenteren bij erfelijke aanleg of een stofwisselingsstoornis.

Ziekte van Bechterew

Het belangrijkste kenmerk van de ziekte van Bechterew, is stijfheid en pijn laag in de rug, evenals rond de heupen en de bilstreek, en soms in de nek. De klachten kunnen zich uitbreiden naar andere gewrichten, zoals het kniegewricht, en naar de pezen.

Artritis psoriasis

Artritis psoriasis is een vorm van reuma die ontstaat bij de huidziekte psoriasis. Klachten hierbij zijn pijnlijke en stijve gewrichten. Ongeveer 30% van de mensen met psoriasis, heeft ook artritis psoriasis. Het is een vorm van ontstekingsreuma. Deze aandoening komt even vaak voor bij mannen als bij vrouwen. Vaak manifesteert de ziekte zich tussen het 20e en 30e levensjaar, maar artritis psoriasis kan ook op een andere leeftijd ontstaan (bij jongere of oudere mensen).

Infectieuze artritis

Infectieuze artritis, ook wel 'septische artritis' genoemd, is een infectie in het weefsel en het vocht van een gewricht. Voorkeursplekken zijn de gewrichten van knie, schouder, pols, heup, elleboog en die van de vingers. Vaak is de boosdoener een bacterie, maar een virus of een schimmel kan ook de schuldige zijn. De bacterie reist naar het gewricht via het bloed, uit een ander deel van het lichaam, zoals iemands huid, neus, keel of oren. Het gewricht kan echter ook direct worden geïnfecteerd, bijvoorbeeld bij een verwonding, een operatie, of een injectie waarbij besmetting optreedt. Veel voorkomende bacteriële oorzaken van infectieuze artritis zijn Neisseria gonorrhoeae en Staphylococcus aureus. Sommige gewrichtsinfecties kunnen worden veroorzaakt door meer dan één organisme.

Erythema migrans als symptoom van de ziekte van Lyme / Bron: Hannah Garrison, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Erythema migrans als symptoom van de ziekte van Lyme / Bron: Hannah Garrison, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Ziekte van Lyme

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de Borrelia bacterie die wordt overgedragen door de teek. De ziekte van Lyme gaat gepaard met vermoeidheid, rillingen, koorts, hoofdpijn, gezwollen lymfeklieren, spierpijn en gewrichtspijn. Vocht in één of beide knieën kan een vroeg symptoom zijn van de ziekte van Lyme, net als de kenmerkende rode ring op de huid, 'erythema migrans' genoemd.

Letsel aan gewrichten

Gewrichtsschade kan leiden tot pijnlijke, gezwollen gewrichten en stijfheid. Soms kan gewrichtspijn worden veroorzaakt door verwonde of gescheurde spieren, pezen en ligamenten rond het gewricht, bursitis, tendonitis, dislocaties, verrekkingen, verstuikingen en breuken. Een bekend voorbeeld is vocht in de knie door kniebandletsel, of een ophoping van vocht in de slijmbeurs door een slijmbeursontsteking aan de knie.

Kniekuilcyste

Een kniekuilcyste, ook wel Bakerse cyste of popliteale cyste genoemd, duidt op een kleine, vaak pijnloze zwelling in de knieholte, wat aanvoelt als een zachte zwelling gevuld met water. De zwelling komt door te veel gewrichtsslijm als gevolg van een probleem in de knie, zoals een kneuzing, artrose of reuma.

Tumor

Osteosarcoom is een kwaadaardige bottumor en wordt meestal gezien bij kinderen en adolescenten. Dit type botkanker ontwikkelt zich meestal rond de heup, schouder of knie. Deze tumor groeit snel en heeft de neiging zich naar andere delen van het lichaam te verspreiden.

Overgewicht is een risicofactor voor een gezwollen knie / Bron: Taniadimas, PixabayOvergewicht is een risicofactor voor een gezwollen knie / Bron: Taniadimas, Pixabay

Risicogroepen van een dikke of gezwollen knie

Iedereen kan last krijgen van overbelasting van de knie of getroffen worden door een knieblessure, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Er zijn echter enkele factoren die het risico kunnen vergroten, zoals:
  • Leeftijd: de kans op knieklachten neemt over het algemeen toe met het voortschrijden der jaren.
  • Sport: Bepaalde sporten, zoals worstelen, basketbal en voetbal, kunnen de knieën belasten of verdraaien.
  • Werk: Parketteurs en vloerleggers, tuinders, stratenmakers, dakdekkers en andere beroepen waarbij je veel tijd op je knieën doobrengt, lopen een groter risico op vochtophoping in de bursa (bursitis praepatellaris).
  • Gewicht: overgewicht of obesitas belast de kniegewrichten en kan leiden tot degeneratie.
  • Aandoeningen en ziekten: artrose en reumatoïde artritis kunnen knieproblemen veroorzaken, een risico dat wordt vergroot als je ook nog eens overgewicht hebt.

Onderzoek en diagnose

Huisarts raadplegen
Iedereen kan een paar dagen een pijnlijke knie hebben. In veel gevallen verbeteren de klachten met wat zelfzorgmaatregelen en rust. Bij de volgende klachten is het verstandig een afspraak te maken met de huisarts:
  • Bij een ernstige blessure aan je knie;
  • Wanneer je je knie niet kunt buigen of strekken;
  • Je niet langer dan een paar minuten comfortabel kunt staan ​​of lopen;
  • Je knie is warm bij aanraking, rood of groter dan de andere;
  • Gevoeligheid en pijn verbeteren niet.

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek
De arts zal je medische voorgeschiedenis in ogenschouw nemen en hij of zij zal vragen stellen over de klachten die je hebt. De arts zal ook informeren over je er vaker last van hebt gehad en of je bepaalde fysieke activiteiten doet, zoals sport of lichamelijke arbeid, die de knieën kunnen belasten Daarna zal de arts een grondig lichamelijk onderzoek uitvoeren, waaronder het controleren van je bewegingsbereik.

Vervolgonderzoek
Bij een gewrichtspunctie wordt er een naald in de knie gebracht om vocht uit het gewricht te halen voor onderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd bij mensen die mogelijk jicht of artritis hebben. Beeldvormend onderzoek zoals röntgenfoto's, MRI-scan, CT-scan en echografie kunnen de oorzaak van het probleem helpen bepalen.

Behandeling van vocht in de knie

Medische behandeling

De behandeling van vocht in de knie hangt af van de precieze oorzaak. Behandeling kan onder meer bestaan uit:
  • Ontstekingsremmers en pijnmedicatie;
  • Antibiotica in geval van een bacteriële infectie;
  • Orale corticosteroïden of corticosteroïden die direct in het kniegewricht worden geïnjecteerd;
  • Gewrichtstraining om de druk tijdelijk te verlichten, soms gevolgd door een injectie met corticosteroïden;
  • Artroscopie, een procedure die het inwendige van een gewricht inspecteert of opereert, door middel van een artroscoop, een soort endoscoop die in het gewricht wordt gebracht via een kleine insnijding;
  • Fysiotherapie om de flexibiliteit en de kracht van de knie te verbeteren;
  • Operatieve ingrepen.

Zelfzorg

Zelfzorgmaatregelen kunnen bestaan uit:
  • Laat je knie rusten als je pijn en zwelling hebt en vermijd zware activiteiten. Als dit een langdurig probleem is, overweeg dan om te stoppen met bepaalde sporten of werkzaamheden waarbij de knieën flink worden belast.
  • Gebruik naar behoefte vrij verkrijgbare pijnstillers of ontstekingsremmers.
  • Een ice pack is uitermate geschikt voor het behandelen van een acute blessure of het verlichten van pijn.
  • Zorg voor een gezond gewicht om onnodige belasting van je knieën te voorkomen.
  • Train je benen om de ondersteunende spieren rond je knieën sterker te maken. Probeer low-impact oefeningen die de knieën niet belasten, zoals zwemmen.

Complicaties

Complicaties van vocht in de knie kunnen bestaan uit:
  • Spierverlies. Vocht in de knie kan de werking van je spieren schaden en de dijspieren verzwakken en leiden tot spieratrofie, dat is het dunner en minder krachtig worden van de spieren.
  • Kniekuilcyste. De opeenhoping van vocht in je knie kan leiden tot de vorming van een kniekuilcyste achter in je knie. Dit kan pijnlijk zijn, maar verbetert meestal met toepassen van koude en compressie. Als de zwelling ernstig is, kan de arts vloeistof verwijderen met een naald (aspiratie).

Zorg voor een gezond gewicht / Bron: Istock.com/VladimirFLoydZorg voor een gezond gewicht / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd

Prognose

De prognose hangt af ​​van de oorzaak, welke behandelingen beschikbaar zijn en hoe goed je kniegewricht reageert op de behandeling. Vocht in de knie kan tijdelijk zijn vanwege een lichte verwonding of infectie. Met de juiste behandeling is het mogelijk dat je binnen enkele weken weer op de been bent. Na een ernstige verwonding of gewrichtsschade, kan de knie herstellen door behandeling en revalidatie. Herstel na een gewrichtsoperatie kan weken tot maanden duren.

Preventie van knieklachten

Hoewel vocht in de knie niet altijd kan worden voorkomen, zijn er een paar maatregelen die je kunt treffen om de risico's te verminderen, waaronder:
  • Zorg voor een gezond gewicht.
  • Houd de spieren rond je kniegewrichten sterk. Doe low-impact-oefeningen.
  • Draag kniebeschermers bij contactsporten of als je (veel) op je knieën werkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Traumatische knieproblemenKnieklachten zijn na rugklachten de meest voorkomende klachten van het bewegingsapparaat. Knieklachten worden verdeeld i…
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Kniepijn oorzaken en behandelingenKniepijn oorzaken en behandelingenEen veel voorkomend frustratie punt is knie pijn, een probleem dat vele oorzaken kan hebben. Het is belangrijk een goede…
Voetbalknie: Pijnlijke blessure, waarbij de meniscus scheurtWat is nou eigenlijk een voetbalknie? Een voetbalknie loopt je helaas niet alleen op bij voetballen: Bij elke sport, waa…
Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Blessures aan de knie zijn meestal altijd de oorzaak van beschadigd kniekraakbeen. Dit kraakbeen fungeert vooral als sch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Africa Studio/Shutterstock.com
  • Healthline. Bone Tumors. https://www.healthline.com/health/bone-tumors (ingezien op 7-2-2018)
  • Healthline. Water on the Knee (Joint Effusion): What Is It? https://www.healthline.com/health/water-on-the-knee (ingezien op 6-12-2017)
  • http://www.webmd.com/arthritis/swollen-joints-joint-effusion
  • http://www.rijnlandorthopedie.nl/artrose-van-het-kniegewricht/
  • http://vochtinknie.eu/knie-effusie/
  • https://www.thuisarts.nl/artrose/ik-heb-artrose-van-knie
  • https://www.thuisarts.nl/knieletsel/ik-heb-verrekte-of-gescheurde-knieband
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/slijmbeursontsteking-knie-behandeling-en-medicatie
  • http://www.refumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/ziekte-van-bechterew/over-de-ziekte/klachten
  • Mayo Clinic. Swollen knee: Symptoms & causes. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/swollen-knee/symptoms-causes/syc-20378129 (ingezien op 7-2-2018)
  • NRC. Dikke knie na een tekenbeet kan op Lyme duiden. https://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/03/dikke-knie-na-een-tekenbeet-kan-op-lyme-duiden-1554565-a378989 (ingezien op 7-2-2018)
  • Afbeelding bron 1: Denis Simonov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Designua/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Hannah Garrison, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 5: Taniadimas, Pixabay
  • Afbeelding bron 6: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 7: Istock.com/VladimirFLoyd

Reageer op het artikel "Vocht in de knie: oorzaken van dikke of gezwollen knie"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Knieklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!