InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode oren: Oorzaken en behandeling van roodheid oor of oren

Rode oren: Oorzaken en behandeling van roodheid oor of oren

Rode oren: Oorzaken en behandeling van roodheid oor of oren Rode oren komen vaak tot stand en meestal zijn de oorzaken hiervan niet ernstig, zoals blozen en eczeem. Sommige oorzaken van roodheid aan de oren zijn echter het gevolg van een ernstiger probleem, zoals perichondritis of relapsing polychondritis, beiden aandoeningen waarbij het kraakbeen in het oor is getroffen. Verder zijn één of beide oren mild tot ernstig aangetast. Andere symptomen komen mogelijk ook voor, zoals jeukende, warme, brandende of pijnlijke oren, blaarvorming en algemene symptomen. De behandeling en ook prognose zijn tot slot afhankelijk van de oorzaak.

Bacteriële huidinfectie

Wanneer de huid is gebroken, bijvoorbeeld als gevolg van een snijwonde, een schaafwonde, een insectenbeet, een opengebarsten blaar of een piercing, dringen bacteriën mogelijk het lichaam binnen en loopt een patiënt het risico op bacteriële huidinfecties. Naast andere symptomen van een infectie, zoals hoofdpijn, koorts of keelpijn, zwellen de oren mogelijk op, worden ze rood en veroorzaken ze oorpijn.

Het drinken van alcohol leidt af en toe tot rode oren door het blozen / Bron: Jarmoluk, PixabayHet drinken van alcohol leidt af en toe tot rode oren door het blozen / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Blozen

Intense emotionele reacties leiden tot een toename van de bloedtoevoer naar de oren, waardoor de huid rood wordt, ook mogelijk aan de oren. Andere oorzaken van blozen aan de oren zijn krachttraining, gekruid eten, alcohol, temperatuurveranderingen, hormonale veranderingen en sommige medische aandoeningen. Een arts helpt bij het opstellen van een behandelplan indien een medische oorzaak aan de basis ligt van het blozen.

Perichondritis

Perichondritis is een infectie van het weefsel rond het kraakbeen in het oor. Een patiënt met deze aandoening kampt met roodheid, gevoeligheid en zwelling van het oor. De aandoening resulteert uit een insectenbeet, snijwonden, schaafwonden, een oorpiercing of een medische ingreep. Indien perichondritis onbehandeld blijft, ontstaat schade aan het kraakbeen, dus een snelle behandeling met antibiotica is aanbevolen. Indien zich een abces ontwikkeld heeft, moet de arts het abces draineren (pus afvoeren). Een oorpiercing kan een patiënt tot slot best verwijderen.

Recidiverende polychondritis

Recidiverende polychondritis is een zeldzame ziekte die vaak het kraakbeen van de oren aantast, maar die soms ook in andere lichaamsdelen optreedt. De aandoening wordt veroorzaakt door het immuunsysteem. De auto-immuunaandoening leidt tot rode, gevoelige en gezwollen oren, problemen met het evenwicht en gehoorbeschadiging. De ziekte verspreidt zich mogelijk naar het binnenoor en heeft een ernstig effect op het gehoorvermogen (gehoorverlies), dus een snelle diagnose en behandeling is essentieel. Corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers) en pijnstillers zoals NSAID’s (niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen) behandelen deze aandoening. De arts schrijft eventueel immunosuppressiva (medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken) voor als dit niet effectief is. Indien al de medicijnen niet werken, is een operatie soms nodig.

Rode oren-syndroom en roodheid van oor

Oorzaken

Het rode oren-syndroom is een zeldzame aandoening met een onbekende oorzaak anno augustus 2019.

Vormen en risicofactoren

Er zijn twee hoofdtypen van het rode oren-syndroom met name primair (meest voorkomend) en secundair. De aandoening treft kinderen, tieners en jongvolwassenen, vooral patiënten die vaak lijden aan migraine (aanvallen van een aura en/of eenzijdige hoofdpijn). De secundaire vorm treft vaker ouderen, vooral patiënten die lijden aan clusterhoofdpijn of problemen met het bovenste deel van de wervelkolom. De symptomen komen mogelijk tot stand door extreme temperaturen of door over het oor te wrijven, hoewel ze ook gewoon spontaan tot uiting komen.

Symptomen

De tekenen doen zich voor aan één oor of aan beide oren. De ernst, duur en herhaling van de episodes met symptomen is verschillend bij elke patiënt. De klachten bestaan roodheid van de buitenkant van het oor of de oren, evenals een branderig gevoel aan het oor of de oren. Verder ervaart de patiënt milde pijn tot een meer scherpe, ernstige pijn die zich van de oren naar de kaaklijn of achterkant van het hoofd kan verspreiden. Meestal houdt een aanval van het rode oren-syndroom slechts enkele minuten aan, hoewel sommige patiënten tot een half uur lang symptomen ervaren. Meer ernstige aanvallen houden enkele uren aan. In de meeste gevallen hebben patiënten slechts éénmalig een aanval, maar sommige patiënten kampen tot circa twintig keer per dag met een aanval van roodheid, pijn en brandende gevoelens aan het oor of de oren.

Behandeling

Er is anno augustus 2019 geen standaardbehandeling voor het rode oren-syndroom. Niet-steroïde ontstekingsremmende geneesmiddelen (NSAID's) en het toepassen van coldpacks zijn nuttig om de symptomen te verlichten.

Prognose

Deze aandoening brengt vervelende symptomen met zich mee maar op de lange termijn ontstaan geen gezondheidscomplicaties.

Seborreïsche dermatitis (seborreïsch eczeem)

Seborreïsche dermatitis is een huidaandoening waarbij een patiënt soms te maken krijgt met roodheid van de oren. Tussen de 2% en 5% van de bevolking lijdt aan deze aandoening. Een jeukende huid en roodheid van de huid, met wat schilferige of korstige vlekken, komen bij ooreczeem tot uiting. Naast rode oren, komen soms ook roodheid in het gezicht en een rode bovenrug tot stand. De oorzaak van seborreïsch eczeem is onzeker anno augustus 2019, maar mogelijk spelen genetische factoren een rol of anders is de aandoening gerelateerd aan het immuunsysteem van het lichaam. Zalf, speciale shampoos en oordruppels (bij tekenen in het binnenoor) verlichten de klachten maar de aandoening is niet te genezen.

Zonnebrand

Overmatige blootstelling aan de zon leidt mogelijk tot zonnebrand en rode oren / Bron: Blueeve, PixabayOvermatige blootstelling aan de zon leidt mogelijk tot zonnebrand en rode oren / Bron: Blueeve, Pixabay
Oorzaken
Te lang buiten in de zon doorbrengen door zonder voldoende huidbescherming leidt mogelijk tot brandende, rode oren als gevolg van zonnebrand. De oren zullen hierbij warm aanvoelen en pijnlijk zijn. Meer ernstige zonnebrand leidt zelfs tot blaren en vervellingen van de huid. Het is belangrijk om ook op bewolkte dagen de oren te beschermen tegen de schadelijke UV-stralen van de zon. Verbrande en rode oren zijn mogelijk ook het resultaat van een overmatige blootstelling aan zonnebanken.

Behandeling

Milde zonnebrand behandelt een patiënt met vrij verkrijgbare aftersuncrème, of met een koele, natte handdoek. Verder is bijkomende blootstelling aan de zon afgeraden. Meer ernstige zonnebrand vereist een bezoek aan de arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandelingJeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandelingJeuk achter de oren kan het gevolg zijn van een aantal oorzaken, variërend van allergieën tot infecties. Om jeuk, ook we…
Lente-oren (juvenile spring eruption): symptomen en oorzaakLente-oren (juvenile spring eruption): symptomen en oorzaakLente-oren of juvenile spring eruption is een niet veel voorkomende, onder invloed van de zon veroorzaakte huidaandoenin…
Droge oren: Oorzaken en symptomen van uitgedroogde orenDroge oren: Oorzaken en symptomen van uitgedroogde orenHet hebben van droge oren is een veel voorkomend en vervelend probleem. Vaak is een ophoping van droge, dode huidschilfe…
Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandelingKeelontsteking oftewel faryngitis wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidvirus. Keelontsteking kan echter ook ver…
Rode scrotum syndroom: symptomen, oorzaak en behandelingRode scrotum syndroom: symptomen, oorzaak en behandelingHet rode scrotum syndroom is een zeldzaam syndroom waarbij het scrotum of balzak – de huidplooi achter de penis waarin z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • Geraadpleegd op 17 augustus 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Red ears, https://www.specsavers.ie/hearing/ear-health/red-ears
  • What causes hot and red ears?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/320344.php
  • Why Are My Ears Red?, https://www.healthline.com/health/red-ear
  • Why Do My Ears Get Red And Hot? 7 Possible Causes And When It Can Be A Sign Of Health Problems, https://fabiosa.com/ctlf-rsmkib-auyhv-pbdmt-ilkzk-why-do-my-ears-get-red-and-hot-7-possible-causes-and-when-it-can-be-a-sign-of-health-problems/
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Blueeve, Pixabay

Reageer op het artikel "Rode oren: Oorzaken en behandeling van roodheid oor of oren"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!