InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Urineweginfectie symptomen, oorzaken en behandeling

Urineweginfectie symptomen, oorzaken en behandeling

Urineweginfectie symptomen, oorzaken en behandeling Urineweginfectie symptomen, oorzaken en behandeling. Een urineweginfectie is een infectie of ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de urinewegen, die bestaan uit het nierbekken, de urineleiders, de blaas en de plasbuis. Dit zijn de structuren waar de urine passeert voordat het uit het lichaam is verwijderd. De klachten zijn afhankelijk van de plaats van de ontsteking. Bij kinderen kunnen de symptomen over het hoofd worden gezien of worden toegeschreven aan een andere oorzaak. Urineweginfecties zonder complicaties kunnen worden behandeld met een antibioticum. Vrouwen met een lichte blaasontsteking kunnen deze vaak verhelpen door veel te drinken teneinde de urinewegen te spoelen.

Urineweginfectie

Urineweginfectie - inleiding

Een urineweginfectie is een infectie of ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de urinewegen, die bestaan uit de het nierbekken, de urineleiders, de blaas of urethra en de plasbuis. Dit zijn de structuren waar de urine passeert voordat het uit het lichaam is verwijderd.

Oorzaken urineweginfectie

Urine bevat vloeistoffen, zouten, en afvalproducten en is normaal gesproken steriel. Het is meestal vrij van bacteriën, virussen en schimmels. Een infectie treedt op wanneer minuscule organismen, meestal bacteriën van het maag-darmkanaal, zich vasthechten aan de opening van de plasbuis, opstijgen in de plasbuis en zich beginnen te vermenigvuldigen. De meeste infecties worden veroorzaakt door bacteriën, in het bijzonder de Escherichia coli (E. coli), die normaal gesproken in de dikke darm voorkomt.

Een infectie die beperkt blijft tot de plasbuis wordt urethritis genoemd. Bacteriën die zich naar de blaas verplaatsen en zich daar vermenigvuldigen en een infectie veroorzaken, wordt een blaasontsteking of cystitis genoemd. Als de infectie niet tijdig wordt behandeld, kunnen bacteriën vervolgens via de urineleiders de nieren infecteren. Een nier-infectie wordt pyelonefritis genoemd.

Ook Chlamydia trachomatis en Neisseria gonorrhoeae kunnen urineweginfecties veroorzaken bij zowel mannen als vrouwen die zonder condoom vrijen met iemand die de bacterie draagt.

Besmette kip oorzaak urineweginfectie
De belangrijkste veroorzaker van urineweginfecties is de E. coli-bacterie. Uit onderzoek (2012) van de Canadese McGill University blijkt dat ook bacteriën afkomstig uit besmet voedsel de oorzaak kunnen zijn van een urineweginfectie. Deze darmbacterie kan ontstaan in voedsel. De onderzoekers beweren dat de E. coli bacteriën waarschijnlijk afkomstig zijn van pluimvee. Dit zou blijken uit testten van 320 monsters van rundvlees, varkensvlees en kip.

Het aantal urineweginfecties kan teruggedrongen worden door een strikter anti-besmettingsbeleid op kippenfokkerijen. Voorts kan besmetting met de E.coli-bacterie voorkomen worden door de kip gekoeld te bewaren, goed te verhitten voor consumptie en contact tussen rauw (kippen)vlees en andere etenswaren te voorkomen.

De laatste tien jaar zijn er E.coli-bacteriën in opkomst die resistent zijn voor antibiotica. De behandeling van urineweginfecties is daardoor moeilijker geworden. Het risico dat een behandeling niet aanslaat, is hierdoor toegenomen, zo waarschuwen de onderzoekers.

Risicofactoren voor het krijgen van een urineweginfectie

Sommige mensen zijn meer vatbaar voor het krijgen van een urineweginfectie dan anderen. Elke afwijking in de urinewegen die de urinestroom blokkeert of belemmert, kan een infectie veroorzaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een niersteen die losraakt en in de urineleider (de buis tussen de nieren en de blaas) terechtkomt. Deze fungeert als een dam, waardoor bacteriën zich gemakkelijker kunnen vermenigvuldigen. Personen die hun blaas niet goed kunnen leegplassen, als gevolg van een vergrote prostaat of een verzakte blaas, lopen meer risico. Er blijft bij hen steeds een klein beetje urine in de blaas achter, waardoor bacteriën zich kunnen vermenigvuldigen.

Een veelvoorkomende oorzaak van een urineweginfectie zijn katheters die zijn geplaatst in de plasbuis en blaas. Mensen met diabetes mellitus (suikerziekte) hebben een hoger risico op een urineweginfectie vanwege verminderde afweer tegen bacteriën.

Urineweginfecties kunnen voorkomen bij baby's, zowel jongens als meisjes, met aangeboren afwijkingen aan de urinewegen. Deze afwijkingen kunnen heel divers zijn en moeten soms worden gecorrigeerd door middel van een operatie.

Urineweginfecties zijn zeldzaam bij jongens en jonge mannen. Bij volwassen vrouwen neemt het percentage van urineweginfectie geleidelijk toe met de leeftijd. Een factor die daarbij een rol speelt is dat bij een vrouw de urinebuis kort is, waardoor bacteriën sneller toegang hebben tot de blaas. Ook is bij vrouwen de afstand tussen hun plasbuis en de anus klein. Ook lijkt bij veel vrouwen seksuele gemeenschap te leiden tot een infectie. Tijdens de zwangerschap zijn vrouwen vatbaarder voor het ontwikkelen van een urineweginfectie.

Verschijnselen, klachten en symptomen van een urineweginfectie

Niet iedereen met een urineweginfectie heeft symptomen, maar de meeste mensen vertonen op z'n minst enkele symptomen. De klachten zijn afhankelijk van de plaats van de ontsteking.

Bij een blaasontsteking kan een persoon last hebben van:
  • soms een stekende en hevige pijn in de (onder)buik en/of onderrug;
  • vaak moeten plassen, frequente aandrang;
  • loze aandrang;
  • branderig gevoel tijdens of vlak na het plassen;
  • slecht ruikende, stinkende of troebele urine;
  • rode afscheiding (bloed) in de urine;
  • in sommige gevallen koorts en rillingen;
  • bij ouderen kan er urine-incontinentie optreden en kinderen die reeds zindelijk waren, kunnen door een blaasontsteking weer (tijdelijk) onzindelijk worden.

Bij een niet opgemerkte of onvoldoende behandelde blaasontsteking kan een nierbekkenontsteking ontstaan. Nierbekkenontsteking is vele malen ernstiger dan blaasontsteking. Regelmatig terugkerende of chronische nierbekkenontsteking kan zelfs leiden tot nierschade. Een nierbekkenontsteking kan pijn in één of beide zijden van de rug veroorzaken, met uitstraling naar de geslachtsorganen. Verder kan de persoon plotseling ziek worden met hoge koorts, koude rillingen en misselijkheid en braken.

Bij kinderen kunnen de symptomen van een urineweginfectie over het hoofd worden gezien of worden toegeschreven aan een andere oorzaak. Een urineweginfectie dient overwogen te worden wanneer een kind of zuigeling prikkelbaar en geagiteerd is en niet eet zoals hij gewoonlijk doet, een onverklaarbare koorts heeft die niet weggaat, last heeft van urine-incontinentie of dunne ontlasting produceert. In tegenstelling tot volwassenen hebben kinderen meer kans op koorts zonder andere symptomen.

Behandeling van een urineweginfectie

Vrouwen met een lichte blaasontsteking kunnen deze in veel gevallen verhelpen door veel te drinken teneinde de urinewegen te spoelen. Het blijkt dat een niet (met antibiotica) behandelde lichte blaasontsteking vaak na ongeveer drie weken vanzelf geneest. In het algemeen wordt geadviseerd bij het optreden van terugkerende blaasontstekingen veel te drinken, waardoor men vaker moet plassen en bacteriën uit het lichaam worden weggespoeld. Vrouwen met terugkerende blaasontsteking lijken er ook verstandig aan te doen consequent dagelijks twee glazen cranberrysap te drinken.

Urineweginfecties zonder complicaties kunnen worden behandeld met een antibioticumkuur. Het is daarbij van belang dat de gehele kuur afgemaakt wordt. Bij terugkerende klachten, zal verwijzing plaatsvinden naar een specialist (uroloog of gynaecoloog). Deze zal onderzoeken of er een afwijking van de urineweg is die de ontsteking in stand houdt of uitlokt.

Vermijd koffie, alcohol en kruidig voedsel, aangezien deze de blaas irriteren. Stop met roken, want roken irriteert de blaas.

Lees verder

Gerelateerde links
EHEC bacterie symptomen.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: urineweginfecties bij kinderenDit artikel geeft een kort overzicht van urineweginfecties bij kinderen. Het volgende komt aan bod in dit artikel; enkel…
Aandoeningen: urineweginfectiesJe hebt verschillende soorten urineweginfecties. Urineweginfecties komen vooral voor bij vrouwen. Dit komt omdat vrouwen…
Blaasontsteking bij de vrouw, symptomen en behandelingBlaasontsteking bij de vrouw, symptomen en behandelingCystitis of blaasontsteking is een vaak voorkomende aandoening bij vrouwen, vooral tijdens de menopauze. Vele vrouwen be…
Bijbalontsteking & teelbalontsteking: symptomen, behandelingBijbalontsteking & teelbalontsteking: symptomen, behandelingBijbalontsteking en teelbalontsteking symptomen. Bijbalontsteking en teelbalontsteking (ontsteking aan de zaadbal, testi…
Urineweginfectie: ontstaan, soorten en behandelingEen urineweginfectie wordt vaak veroorzaakt door de E.Coli bacterie, die in de plasbuis opstijgen en zorgt voor een infe…
Bronnen en referenties
  • http://www.emedicinehealth.com
  • http://www.medicinfo.nl/d_ls0610
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/895/Urineweginfectie.html
  • http://kidney.niddk.nih.gov/Kudiseases/pubs/utiadult/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaasontsteking

Reageer op het artikel "Urineweginfectie symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Nel van Kooij, 31-03-2013 16:33 #3
4 jaar geleden heb ik nierbekonsteking gehad, ik ben toen opgenomen geweest in het ziekenhuis met hoge koortst en veel pijn in buik en rug.
Na antibiotica via het infuus mocht ik na een aantal dagen weer naar huis met antibiotica en reflux tabl.
De reflux tabl slik ik al jaren, 4 keer daags 2 tabl, als ik 2 dagen achter elkaar 1 keer een dosis oversla komt de buikpijn in alle hevigheid terug, wat kan ik er verder aan doen?
Als ik bij de arts voor controle komt ligt het nieuwe recept al klaar, en is er verder weinig aandacht. Reactie infoteur, 01-04-2013
U kunt dit het beste bespreekbaar maken bij de betreffende arts. Het kan soms helpen iemand mee te nemen om u hierin te steunen. U kunt het ook eerst met uw huisarts bespreken. Blijft u ontevreden over (het resultaat van) de behandeling, dan kunt u overwegen een tweede arts te bezoeken (een second opinion). Second opinion betekent ‘tweede mening’. Een andere deskundige dan uw eigen arts geeft haar of zijn mening over uw diagnose of behandeling. Lees hier meer over het aanvragen van een second opinion: http://alturl.com/t22rp

Eli, 28-07-2011 14:08 #2
Bij mijn dochter van 8 jaar is een urineweginfectie geconstateerd. Wat is het verschil tussen een urineweginfectie en een blaasontsteking en het verschil tussen een urineweginfectie en een nierbekkenontsteking? Ze krijgt nu amoxicilline. Kan een urineweginfectie gevaarlijk zijn? Reactie infoteur, 28-07-2011
Het urinewegstelsel bestaat uit een geheel van organen dat urine aanmaakt en afvoert uit het lichaam. Het bestaat uit twee aparte delen:
- de hogere urinewegen, gelegen in de buik, met de nieren en de urineleiders, en
- de lagere urinewegen met de blaas en de urinebuis.

Een urineweginfectie is de verzamelnaam voor alle infecties die betrekking hebben op de urinewegen: nier, nierkelk, ureter, blaas (blaasontsteking) en urethra (urethritis).

Als de infectie vanuit de blaas opstijgt naar de nieren, ontstaat een nierbekkenontsteking (pyelitis of pyelonefritis). Wanneer de infectie opstijgt naar de nieren, kan dat heel vervelend en zelfs gevaarlijk voor de patiënt worden.

Blaasontsteking of cystitis is het meest voorkomende probleem van de urinewegen. Urineweginfecties zijn meestal betrekkelijk onschuldig. Als een urineweginfectie niet behandeld wordt, kan die echter leiden tot een nierinfectie. Herhaaldelijk optredende nierinfecties zijn weliswaar zeldzaam, maar kunnen leiden tot nierinsufficiëntie.

Aty Holthuijsen, 14-01-2011 18:49 #1
Bij mij is verontreinigde urine geconstateerd de urine is al 5x gecontroleerd tussen door een antibiotica gehad nu wil mijn huisarts voor de 6x mijn urine opsturen hier ben ik nu tegen ik wil nu doorgestuurd worden naar een specialist kan ik dat eisen gr aty Reactie infoteur, 15-01-2011
Als u bij herhaling geen goede uitleg krijgt van uw eigen arts, of als u zijn of haar oordeel niet vertrouwt, kunt u een second opinion (tweede mening van een andere arts) aanvragen. Hier leest u hoe dat werkt:
http://www.ouders.nl/mgez2007-2nd_opinion.htm

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urineweginfecties
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!