InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slijm in de urine: oorzaken slijm bij plassen man en vrouw

Slijm in de urine: oorzaken slijm bij plassen man en vrouw

Slijm in de urine: oorzaken slijm bij plassen man en vrouw Slijm in de urine kan zowel bij man als vrouw optreden. Slijm in de urine wordt uitgescheiden door het slijmvlies in de plasbuis (urethra) en vanuit het slijmvlies waarmee de binnenkant van de blaas is bekleed. Dit kan vermengd raken met je urine. Slijmafscheiding is vaak dun en vloeibaar. Slijm in de urine komt vaak voor en meestal wijst het niet op een gezondheidsprobleem. Soms kan het evenwel wijzen op een infectie, bijvoorbeeld een urineweginfectie (wat veel voorkomt bij vrouwen en minder vaak bij mannen), dat behandeling behoeft. Vooral een grote hoeveelheid slijm in de urine is een teken van een onderliggende medische aandoening. In dat geval is het verstandig je huisarts te raadplegen. De huisarts kan onderzoek wat er aan de hand is en welke behandeling nodig is. Bij de juiste behandeling, zal er ook geen slijm in de urine meer verschijnen.

Slijm in de urine / Bron: Alexander Raths/ShutterstockSlijm in de urine / Bron: Alexander Raths/Shutterstock

Oorzaken van slijm in de urine

Urine kan je veel vertellen over je gezondheid. De kleur, geur en helderheid kunnen aangeven of je in goede gezondheid verkeert of dat je een ziekte onder de leden hebt. Stoffen in je urine zoals slijm, kunnen ook informatie geven over mogelijke gezondheidsproblemen.

Beetje slijm is normaal

De plasbuis en blaas creëren op natuurlijke wijze slijm. Slijm reist via de urinewegen om binnengedrongen bacteriën te verwijderen en mogelijke problemen te voorkomen, waaronder een urineweginfectie of een nierbekkenontsteking.

Dun, vloeibaar slijm en geel slijm

Het is normaal om af en toe een beetjes slijm in je urine aan te treffen. Wanneer slijm in de urine wordt aangetroffen, is het dun, vloeibaar en transparant. Het kan ook troebel wit of gebroken wit zijn. Deze kleuren duiden meestal op een normale afscheiding. Geelachtig slijm kan ook voorkomen. Dat is echter vaak een teken van een onderliggende medische aandoening. Als je veel slijm in je urine ziet, kan dit ook wijzen op een probleem. Raadpleeg je huisarts als het slijm niet langer helder, wit of gebroken wit is.

Witte slierten in urine bij vrouwen

Jonge vrouwen kunnen vaker slijm ervaren dan anderen, bijvoorbeeld oudere vrouwen, kinderen of mannen. Dat komt omdat menstruatie, zwangerschap, anticonceptie en ovulatie het slijm dikker en duidelijker zichtbaar kunnen maken. Het kan er op lijken dat dit dikkere slijm met de urine meekomt, terwijl het in feite vaak uit de vagina komt (vagina afscheiding).

Slijm in de urine bij mannen

Slijm in de urine kan ook bij mannen voorkomen. Vaak is slijm in de urine bij mannen een teken van een onderliggend probleem, waaronder seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) en andere infecties.

Stinkende urine bij een urineweginfectie / Bron: Elbud/Shutterstock.comStinkende urine bij een urineweginfectie / Bron: Elbud/Shutterstock.com

Urineweginfectie (vaker bij vrouw dan man)

Een urineweginfectie is een veel voorkomende infectie van de urinewegen. Het wordt vaak veroorzaakt door bacteriën. Hoewel een urineweginfectie bij zowel mannen als vrouwen kan voorkomen, komen ze vaker voor bij meisjes en vrouwen. Dat komt omdat de urethra of plasbuis van vrouwen korter is dan die van mannen, die ook nog eens dichter bij de anus ligt. Bacteriën bereiken daardoor gemakkelijk de blaas. Evenzo hebben vrouwen die seksueel actief zijn meer kans op het ontwikkelen van een urineweginfectie dan vrouwen die dat niet zijn. Symptomen van een urineweginfectie zijn onder meer:

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's)

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) kunnen een verscheidenheid aan symptomen veroorzaken. Het zijn vooral chlamydia en gonorroe waarbij je overmatige slijm in de urine kunt opmerken, vooral bij mannen.

Chlamydia

Een chlamydia-infectie kan de volgende klachten veroorzaken:

Gonorroe

Gonorroe kan de volgende klachten veroorzaken:

Buikpijn bij PDS / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn bij PDS / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Prikkelbare darm syndroom (PDS)

Het prikkelbare darm syndroom (PDS) is een verstoring van de functie van het maag-darmkanaal en dan met name de dikke darm, die zich presenteert met darmkrampen, buikpijn, het hebben van een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree, of juist obstipatie, zonder duidelijk aantoonbare onderliggende ziekte. Het kan leiden tot dik slijm in het spijsverteringskanaal. Dit slijm kan het lichaam verlaten tijdens een stoelgang in de vorm van slijm bij de ontlasting. Dit kan zich vermengen met de urine. In veel gevallen is slijm in de urine dan ook het gevolg van slijm uit de anus en vermenging met urine in het toilet.

Slijm in de toiletpot door colitis ulcerosa

Colitis ulcerosa is een chronische ontsteking van de dikke darm. Net als PDS kan colitis ulcerosa overmatig slijm in het spijsverteringskanaal veroorzaken. Mucus of slijmvorming is het natuurlijke mechanisme van het lichaam om met erosies en zweren om te gaan die bij colitis voorkomen voorkomen. Klachten van deze aandoening zijn vooral diarree met bloed en slijm, en buikpijn. Tijdens het poepen kan dit slijm je lichaam verlaten en zich in de toiletpot vermengen met urine. Hierdoor zit er ogenschijnlijk slijm in je urine, terwijl het met de stoelgang meekomt.

Nierstenen kunnen slijm in de urine veroorzaken / Bron: Tsester, Wikimedia Commons (CC0)Nierstenen kunnen slijm in de urine veroorzaken / Bron: Tsester, Wikimedia Commons (CC0)

Slijm bij plassen door nierstenen

Nierstenen zijn afzettingen van mineralen en zouten die zich in je nier vormen. Zolang de stenen in je nier blijven, veroorzaken ze geen symptomen. Zodra de stenen je nier verlaten en in de urinewegen terechtkomen, kan het slijm in de urine veroorzaken. Je urinekanaal kan meer slijm produceren in een poging om de steen door het kanaal en uit het lichaam te krijgen. Nierstenen kunnen onder meer de volgende klachten veroorzaken:

Blaaskanker

Slijm in de urine kan een symptoom zijn van blaaskanker, maar dit komt niet vaak voor. Als slijm in de urine een teken van kanker is, kan dit gepaard gaan met andere symptomen zoals bloed in de urine, buikpijn of gewichtsverlies.

Urineonderzoek / Bron: Angellodeco/ShutterstockUrineonderzoek / Bron: Angellodeco/Shutterstock

Onderzoek en diagnose

Naast een uitvoerig vraaggesprek met de arts en het uitvoeren van een lichamelijk onderzoek, kan de arts bepaalde diagnostische tests aanbevelen, waaronder:
  • Urineonderzoek. Om urine te onderzoeken op rode bloedcellen, hoge niveaus van proteïne en uitgescheiden mineralen, die kunnen wijzen op nier- of urinewegproblemen. De urine kan ook worden gecontroleerd op bacteriën die een infectie veroorzaken.
  • Bloedonderzoek. Bepaalde bloedtesten meten het niveau van creatinine en bloedureumstikstof, afvalproducten die zich in je bloedbaan ophopen als je nieren beschadigd zijn en niet goed filteren. De arts kan ook je bloed controleren op verhoogde niveaus van leverenzymen en voor aandoeningen zoals diabetes.

Behandeling van slijm in de urine

Urineweginfectie
Bacteriële urineweginfecties worden behandeld met antibiotica. Je moet ook meer vocht drinken om je urinewegen door te spoelen om te voorkomen dat bacteriën zich verspreiden.

Soa's
De behandeling is met antibiotica. Je seksuele partner moet ook worden behandeld. Door veilig te vrijen kun je een besmetting met een soa voorkomen.

Prikkelbare darm syndroom
PDS is een chronische aandoening en de behandeling is gericht op symptoombestrijding.

Colitis ulcerosa
Colitis ulcerosa wordt behandeld met medicijnen die ontstekingen remmen en een enkele keer is een operatie nodig. Gezond leven is belangrijk om klachten te voorkomen.

Nierstenen
Niet alle nierstenen behoeven behandeling. Kleine steentjes kun je (vrijwel) ongemerkt uitplassen. Het is verstandig om veel te drinken om de steen snel door je urinewegen te loodsen. Zodra de steen uitgeplast is, zullen de klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen. In het geval van grotere nierstenen, kan de arts een bepaalde ingreep voorstaan om de steen te vergruizen. Zeer grote stenen kunnen een operatie vereisen.

Gezonde leefstijl is meer dan alleen gezonde voeding / Bron: Anna Shepulova/Shutterstock.comGezonde leefstijl is meer dan alleen gezonde voeding / Bron: Anna Shepulova/Shutterstock.com

Zelfzorg bij slijm in urine

Er zijn enkele maatregelen die kunnen helpen om de klachten die ten grondslag liggen aan slijm in de urine, te verhelpen of te verlichten.

Verander je dieet

Het kan zijn dat je eetgewoonten de onderliggende problemen van extra slijm in de urine veroorzaakt. Het prikkelbare darm syndroom kan bijvoorbeeld worden verlicht met wat dieetaanpassingen. Probeer voedingsmiddelen die je darmen niet van streek maken, en vermijd suikerrijke, vette en gefrituurde voedingsmiddelen. Het maken van aanpassingen in het dieet kan verlichting van de klachten geven en slijm bij de ontlasting doen verminderen.

Goede hygiëne

Eén van de beste manieren om te voorkomen dat je een ziekte krijgt, is goede persoonlijke hygiëne. Je kunt bijvoorbeeld een blaasontsteking voorkomen door te letten op een goede persoonlijke hygiëne. Door na het poepen van voren naar achteren te vegen, voorkom je dat je darmbacteriën in je plasbuis terechtkomen.

Water drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comWater drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com

Meer drinken

Meer water drinken kan helpen het overtollige slijm uit je systeem te verwijderen. Meer drinken is ook verstandig als je een urineweginfectie hebt, of als je last hebt van nierstenen die het slijmprobleem veroorzaken.

Cranberrysap, yoghurt en honing

Het nemen van cranberrysap, yoghurt en honing als je slijm in je urine hebt, is ook een goed idee. Cranberrysap wordt alom aanbevolen bij urineweginfecties. Yoghurt en honing hebben beide natuurlijke probiotica, wat je spijsvertering en weerstand ten goede komt. Probiotica beschikken over goede bacteriën die je darmflora in balans houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger worden en vruchtbaar slijmZwanger worden en vruchtbaar slijmJe wilt zwanger worden. Maar wanneer weet je nou wanneer je op je meest vruchtbaar bent en dus ook de meeste kans hebt o…
Snot en slijm: erg belangrijk voor de mensSnot en slijm: erg belangrijk voor de mensWe vinden het irritant: iemand die de hele tijd zijn neus zit op te halen omdat hij een overmaat aan snot heeft. Of iema…
Wanneer ben je het meest vruchtbaar?Wanneer ben je het meest vruchtbaar?Er zijn diverse methoden om te bepalen wanneer je als vrouw het meest vruchtbaar bent. Ovulatietesten zijn hier goede hu…
Last van taai slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilLast van taai slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilBijna iedereen moet af en toe wel eens slijm ophoesten, dat uit de longen afkomstig is. Zeker mensen met COPD hebben daa…
Hoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: slijm ophoesten, droge hoest, baby's die hoesten. Het hoesten is een verdedigingsreflex van het lichaam en tree…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martin Sulman
  • Belmarrahealth. Mucus in urine: Common causes and treatment. https://www.belmarrahealth.com/mucus-urine-common-causes-treatment/ (ingezien op 22-12-2017)
  • Doctorshealthpress. Mucus in Urine: Causes and Natural Home Remedies. https://www.doctorshealthpress.com/health-articles/mucus-in-urine-causes-natural-remedies/ (ingezien op 22-12-2017)
  • Healthline. Why Is There Mucus in My Urine? https://www.healthline.com/health/mucus-in-urine (ingezien op 22-12-2017)
  • Mayo Clinic. Urine color: Diagnosis & treatment. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/urine-color/diagnosis-treatment/drc-20367351 (ingezien op 22-12-2017)
  • MLDS. Wat is het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)? https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/pds-prikkelbare-darm-syndroom/prikkelbare-darmsyndroom-pds-in-het-kort/ (ingezien op 22-12-2017)
  • Newhealthadvisor. Mucus/White Threads Present in Urine: Causes and Treatments. http://www.newhealthadvisor.com/Mucus-Threads-in-Urine.html (ingezien op 22-12-2017)
  • Thuisarts. Ik heb colitis ulcerosa. https://www.thuisarts.nl/colitis-ulcerosa/ik-heb-colitis-ulcerosa (ingezien op 22-12-2017)
  • Afbeelding bron 1: Alexander Raths/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: Elbud/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Andrey Popov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Tsester, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 5: Angellodeco/Shutterstock
  • Afbeelding bron 6: Anna Shepulova/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 7: Mimagephotography/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Slijm in de urine: oorzaken slijm bij plassen man en vrouw"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine kleur en geur
Medische informatie…
Schrijf mee!