InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tromboflebitis: Oppervlakkige aderontsteking met pijn

Tromboflebitis: Oppervlakkige aderontsteking met pijn

Tromboflebitis: Oppervlakkige aderontsteking met pijn Tromboflebitis (oppervlakkige aderontsteking) ontstaat wanneer zich een bloedstolsel vormt in één of meer bloedvaten net onder de huid. Dit kenmerkt zich door zwelling, pijn, gevoeligheid, warmte en roodheid, meestal in de benen. Bekende oorzaken zijn een trauma, een operatie of langdurige immobiliteit. Wanneer de patiënt tekenen bemerkt van tromboflebitis, is een bezoek aan de arts aangewezen. Tromboflebitis resulteert mogelijk in diep veneuze trombose wat heel wat milde tot ernstige complicaties met zich meebrengt. Enkele preventieve tips verminderen het risico op de oppervlakkige aderontsteking.

Synoniem

Tromboflebose (trombophlebosis) is een ander synoniem voor tromboflebitis, al gebruiken artsen deze term erg weinig. Verder noteren artsen de term ‘tromboflebitis soms als ‘thrombophlebitis’.

Oorzaken van oppervlakkige aderontsteking

Bij tromboflebitis ontstaat een haardvormige ontsteking van de wand van een ader (vena) met vorming van bloedstolsels. Bloedstolsels vormen zich wanneer iets de bloedstroom in de aderen vertraagd of veranderd is; het bloed circuleert dan niet zoals het hoort.

Risicofactoren voor tromboflebitis

Aandoeningen en medische behandelingen
Bij volgende aandoeningen komt sneller een oppervlakkige aderontsteking tot stand:

Een zwangerschap is een risicofactor voor tromboflebitis / Bron: PublicDomainPictures, PixabayEen zwangerschap is een risicofactor voor tromboflebitis / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay
Omgevingsfactoren
Volgende omgevingsfactoren verhogen de kans op tromboflebitis:
  • bedrust of te lang in één positie zitten, zoals bij vliegtuigreizen
  • bevallen zijn tot uiterlijk zes maanden geleden
  • een familiegeschiedenis van bloedstolsels
  • een zwangerschap
  • het roken van sigaretten
  • leeftijd: zestigplussers zijn vaker aangetast
  • overgewicht

Symptomen

Pijn, zwelling en roodheid aan been

De aderen in de buurt van het huidoppervlak zijn getroffen. Wanneer diepere, grotere aderen aangetast zijn, is sprake van (diep veneuze trombose). De symptomen van tromboflebitis doen wel vaak denken aan deze van een diep veneuze trombose. Circa één op de vijf patiënten met tromboflebitis krijgt eveneens een bloedstolsel in het been of het bekkengebied. Symptomen van tromboflebitis omvatten gevoeligheid, pijn (beenpijn), roodheid, warmte en zwelling in het been. Koorts komt mogelijk ook tot stand.

Thrombophlebitis migrans

Sommige patiënten lijden aan ‘thrombophlebitis migrans’. Hierbij verschijnt een oppervlakkige aderontsteking op een plek nabij een juist genezen haard. ‘Tromboflebitis en fil de fer’ is hierbij een aanwezig kenmerk. Hierbij ontstaan namelijk zeer hard aanvoelende, getromboseerde venen zonder ontstekingsverschijnselen. Thrombophlebitis migrans is soms ook aanwezig als paraneoplastisch verschijnsel bijvoorbeeld van longkanker. Tromboflebitis is dan niet het gevolg van de tumor zelf of van de uitzaaiingen, maar eerder van endocriene, metabole of tumor-antigene activiteit van maligne (kwaadaardige) tumoren.

Een bloedonderzoek is nuttig / Bron: Frolicsomepl, PixabayEen bloedonderzoek is nuttig / Bron: Frolicsomepl, Pixabay

Diagnose en onderzoeken

De arts controleert eerst de bloeddruk, de temperatuur, de pols en de conditie van de huid. Voor het diagnosticeren van tromboflebitis spoort de arts de aangetaste aderen in de buurt van het huidoppervlak op. Een bloedonderzoek onthult vrijwel steeds een verhoogde bloedspiegel van D-dimeer. D-dimeer is een afbraakfragment dat ontstaat een bloedstolsel. Dit bloedonderzoek is niet sluitend aangezien niet alle patiënten verhoogde D-dimeren hebben. Voorts voert de arts een Doppler-echografie uit waarbij hij met een klein apparaatje (transducer) over het aangetaste deel van het been beweegt. De arts hoort tegelijkertijd geluidsgolven in het been, en bemerkt dan ook op een videoscherm een bewegend beeld van de aderen in het been. Dankzij het bloedonderzoek en de echografie is het voor de arts mogelijk om tromboflebitis te diagnosticeren en een diepe veneuze trombose uit te sluiten.

Behandeling

Een gezonde, vezelrijke voeding is nodig / Bron: Jill111, PixabayEen gezonde, vezelrijke voeding is nodig / Bron: Jill111, Pixabay
Zelfzorg
Tromboflebitis is goed zelf te behandelen door volgende tips:

Professionele medische zorg
Patiënten met diep veneuze trombose krijgen bloedverdunnende medicijnen (bloedverdunners) voorgeschreven door de arts. Ook trombolytica (medicijnen voor het oplossen van een bloedstolsel) zijn eveneens inzetbaar voor een diep veneuze trombose. De arts zet mogelijk ook nog medische compressiekousen in. Chirurgische behandelingen en een behandeling voor spataderen zijn andere behandelingsopties.

Complicaties: Diep veneuze trombose

Een oppervlakkige ontsteking van de ader leidt zelden tot complicaties. Tromboflebitis ontwikkelt zich echter mogelijk in een diep veneuze trombose, wat mogelijk resulteert in een longembolie of het post-flebetisch syndroom (post-trombotisch syndroom) (blijvende pijn, zwelling en een gevoel van zwaarte in aangetaste been).

Preventie

Indien een patiënt lijdt aan één of meer risicofactoren, is het verstandig dat hij op voorhand met de arts een gesprek heeft indien hij een langere vliegtuigreis gaat maken of waarbij de patiënt een operatie moet ondergaan waarbij hij langdurig immobiel zal zijn. De arts schrijft dan mogelijk compressiekousen of bloedverdunners voor. Sommige risicofactoren zijn tevens te elimineren, zoals roken (mensen stoppen best met roken). De benen regelmatig bewegen, gaan wandelen, losse kledij dragen en veel niet-alcoholische dranken drinken om uitdroging te voorkomen, zijn goede tips ter preventie van tromboflebitis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diep-veneuze trombose (DVT)Een diep-veneuze trombose (DVT) is een aandoening waarbij een bloedstolsel (trombus of thrombus) de bloeddoorstroom door…
Flebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicatiesFlebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicatiesEen (oppervlakkige) aderontsteking of flebitis is een ontstekingsreactie van het lichaam waarbij een ader wordt aangetas…
Aderontsteking: oorzaken en symptomen van een ontstoken aderAderontsteking: oorzaken en symptomen van een ontstoken aderEen aderontsteking (flebitis) duidt op een plaatselijke ontsteking en stolselvorming van de wand van een oppervlakkig ge…
Trombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethodeTrombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethodeElk jaar krijgen twintigduizend mensen een trombosebeen. Om complicaties en chronische klachten te voorkomen is het van…
Trombose, wat en hoe?Trombose, wat en hoe?Bij trombose ontstaan er stollingen in het bloed, waardoor onder andere herseninfarcten en hartinfarcten kunnen ontstaan…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 januari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diagnosis, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/thrombophlebitis/diagnosis-treatment/drc-20354613
  • Is It DVT or Something Else?, https://www.webmd.com/dvt/is-it-dvt-or-something-else#1
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/thrombophlebitis/symptoms-causes/syc-20354607
  • Thrombophlebitis, https://medlineplus.gov/ency/article/001108.htm
  • Thrombophlebitis: Deep Vein Thrombosis, https://www.healthpages.org/health-a-z/thrombophlebitis/
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Frolicsomepl, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Tromboflebitis: Oppervlakkige aderontsteking met pijn"

Infoteur: Miske
Laatste update: 25-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!