InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de milt: symptomen en oorzaken van miltpijn

Pijn aan de milt: symptomen en oorzaken van miltpijn

Pijn aan de milt: symptomen en oorzaken van miltpijn Pijn aan de milt of miltpijn voel je in de linkerbovenhelft van de buik, onder je ribbenkast in de buurt van je maag. Miltpijn of pijn aan de milt kent diverse oorzaken. Pijn aan de milt komt vooral bij een vergrote milt (splenomegalie) of een gescheurde milt, ook wel 'miltruptuur' genoemd. Een vergrote milt is geen ziekte op zich, maar het gevolg van een onderliggende aandoening. Deze onderliggende aandoening kan ook andere symptomen en klachten veroorzaken. Het kan hierbij gaan om ontstekingen, infecties of bloedziekten. Een vergrote milt kan pijnlijk zijn, maar dat is lang niet altijd het geval. Een miltruptuur veroorzaakt vaak ernstige miltpijn. De milt kan door een harde stomp in de maagstreek scheuren. Direct medisch ingrijpen is in dat geval noodzakelijk.
Ligging van de milt in het lichaam / Bron: Decade3d/Shutterstock.comLigging van de milt in het lichaam / Bron: Decade3d/Shutterstock.com

Milt

Ligging van de milt

Je milt is een vuistvormig, paars orgaan dat onderdeel uitmaakt van het lymfestelsel van het lichaam. De milt ligt in de linkerbovenhelft van de buik en zit onder je ribbenkast in de buurt van je maag. De milt is het grootste lymfatische orgaan in je lichaam. Een normale, gezonde milt is ongeveer 10 tot 12 cm lang. Je lichaam kan overleven zonder milt. Als de milt beschadigd raakt, zijn er andere organen in het lichaam, met name de lever, die zich daarop aanpassen en de rol van de bestrijding van infecties en het verwijderen van oude rode bloedcellen op zich nemen.

Functie van de milt

De milt kan beschouwd worden als de lymfeklier van het bloed. De milt heeft een aantal functies, waaronder het beschermen van je lichaam tegen infectie. De belangrijkste taken zijn:
  • Filtreren en zuiveren van je bloed als onderdeel van het immuunsysteem;
  • Het verwijderen van microben en afvalstoffen uit het bloed en de recycling van versleten of beschadigde rode bloedcellen;
  • Het produceren en opslaan van bloedplaatjes en witte bloedcellen die infecties bestrijden; en
  • De milt bevat een zeker reservoir aan bloed.

Oorzaken van miltpijn

Bepaalde ziekten kunnen ervoor zorgen dat je milt opzwelt of pijn gaat doen. de milt kan ook beschadigd raken of scheuren als gevolg van een blessure, vooral als deze al is opgezwollen. Als je milt te beschadigd is, moet je mogelijk worden geopereerd om deze te verwijderen. Je kunt goed leven zonder milt. Andere organen, zoals je lever, zullen een deel van het werk van de milt overnemen. Zonder een milt verliest je lichaam echter een deel van zijn vermogen om infecties te bestrijden.

Symptomen van een pijnlijke milt

Afhankelijk van de oorzaak, kan miltpijn gepaard gaan met andere symptomen, zoals:
  • pijn of een gevoel van volheid in de linker bovenbuik die zich kan uitbreiden naar de linkerschouder
  • een vol gevoel zonder te eten of na het eten van slechts een kleine hoeveelheid als gevolg van een vergrote milt die op je maag drukt
  • anemie of bloedarmoede
  • vermoeidheid
  • vaak infecties hebben
  • gemakkelijk bloeden

Levercirrose / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.comLevercirrose / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Miltpijn door vergrote milt (splenomegalie)

Een vergrote milt is het gevolg van een onderliggend probleem of aandoening. Soms is er sprake van een overactieve milt, wat bekend staat als hypersplenisme. Hypersplenisme kan leiden tot een vergrote milt en voorkomen bij onder meer lymfeklierkanker, levercirrose, tuberculose (tbc), malaria en verschillende bindweefselziekten.

Oorzaken vergrote milt

Sommige ziekten en aandoeningen kunnen aanleiding geven tot een vergrote milt. Het gaat hierbij om onder meer de volgende aandoeningen:
  • Virale infecties, zoals de ziekte van Pfeiffer (een andere benaming is klierkoorts, vanwege opgezette klieren);
  • Levercirrose en andere leverziekten;
  • Bloedkanker zoals lymfomen en leukemie;
  • Parasitaire infecties zoals toxoplasmose;
  • Bacteriële infecties zoals endocarditis;
  • Ontstekingsziekten zoals sarcoïdose en reumatoïde artritis;
  • Trauma, zoals een letsel als gevolg van een sportongeval of een mishandeling;
  • Kanker die is uitgezaaid of gemetastaseerd naar de milt;
  • Cysten of abcessen;
  • Infiltratieve ziekten zoals de ziekte van Gaucher of glycogeen stapelingsziekten.

Geelzucht / Bron: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)Geelzucht / Bron: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Symptomen vergrote milt

Sommige mensen zijn zich er niet van bewust dat ze een vergrote milt hebben, aangezien er geen symptomen zijn totdat het probleem is ontdekt tijdens een lichamelijk onderzoek. Veel voorkomende symptomen zijn onder meer het ondervinden van problemen bij het eten van grote maaltijden; een gevoel van pijn of ongemak aan de linkerkant van de buik; pijn die uitstraalt van de buik naar de linkerschouder.

Andere symptomen die zijn gerelateerd aan onderliggende aandoeningen, zijn onder meer:

Diagnose

Als je ernstige pijn hebt of pijn die erger wordt bij het diep inademen, is het verstandig om direct medische hulp in te roepen. Een arts zal waarschijnlijk vragen stellen over je medische voorgeschiedenis en de klachten die je ervaart, en lichamelijk onderzoek doen. Hij zal je milt bevoelen om te kijken of deze vergroot is. Vervolgonderzoek zal gedaan worden om de oorzaak vast te stellen, en kan bestaan uit bloedonderzoek, echografie, of een gecomputeriseerde tomografie (CT) scan.

Pijn aan de milt door gescheurde milt

Een gescheurde milt of miltruptuur is een ernstige medische noodsituatie, die levensbedreigend kan zijn. Het kan optreden als gevolg van een harde stomp of stoot in de maagstreek. Hierbij scheurt het miltkapsel en het daaronder gelegen weefsel.

Oorzaken van een miltruptuur

De milt is zeer gevoelig voor traumatische verwondingen. Het kan worden veroorzaakt door een auto-ongeluk, een sportblessure (vooral contactsporten zoals voetbal, rugby of judo), een fietsongeval (in het bijzonder als je met de buik in het stuur terechtkomt), huiselijk geweld, of colonoscopie (gescheurde milt is een mogelijke complicatie van dit darmonderzoek). Sommige ziekten kunnen een gescheurde milt veroorzaken, waaronder klierkoorts of Pfeiffer, bloedziekten zoals hemolytische anemie of lymfoom en malaria.

Symptomen van een miltruptuur

Het belangrijkste symptoom van een gescheurde milt is buikpijn. De ernst van de pijn hangt af van de mate van beschadiging. Deze pijn is meestal ernstig en kan worden gevoeld in de linkerzijde van de buik onder de ribbenkast en in de linkerschouder als gevolg van zenuwpijn van de milt. Andere symptomen zijn onder meer:

Sikkelcelziekte

Sikkelcelziekte is een erfelijke ziekte van het bloed. Het is een erfelijke vorm van bloedarmoede, waarbij de rode bloedcellen minder goed in staat om zuurstof te vervoeren. Dit kan leiden tot orgaanschade, waaronder de milt. Mensen met sikkelcelziekte die hun milt hebben laten verwijderen zijn gevoeliger en daardoor kwetsbaarder voor infecties. Daarom worden zij extra gevaccineerd voor allerlei aandoeningen.

Trombocytopenie

Trombocytopenie is een tekort aan bloedplaatjes, zogeheten 'trombocyten'. In een vergrote milt kunnen bloedplaatjes vast komen te zitten. Dit kan bij myelofibrose (een zeldzame aandoening van het beenmerg) en de ziekte van Gaucher (een zeldzame erfelijke stofwisselingsziekte). Hierdoor daalt het aantal bloedplaatjes in de bloedstroom.

Accessoire milt

Ongeveer 1 op de 10 mensen hebben een kleine extra milt. Dit is een goedaardige aandoening die geen problemen veroorzaakt zoals miltpijn.

CT-scan bij pijn aan de milt / Bron: IStock.com/Pavel LosevskyCT-scan bij pijn aan de milt / Bron: IStock.com/Pavel Losevsky

Diagnose en onderzoek

Afhankelijk van de vermoedelijke oorzaak van het probleem, kunnen een aantal diagnostische tests en onderzoeken worden uitgevoerd door de arts. Sowieso zal lichamelijk onderzoek plaatsvinden in geval van miltpijn, met palpatie van de buik onder de linkerribbenkast, waardoor de arts een vergrote milt en andere tekenen van ziekten die veroorzaakt worden door splenomegalie kan bemerken. Ander onderzoek kan bestaan uit een bloedonderzoek en beeldvormend onderzoek, zoals een echografie of computertomografie (CT)-scan of MRI. Deze beeldvormende onderzoeken zijn nodig om te zien hoe groot de milt is en om te achterhalen of de milt tegen andere organen drukt. Wanneer de arts vermoedt dat er iets mis kan is met je bloed, zal een beenmergpunctie worden uitgevoerd. Hierdoor kunnen beenmergcellen in het laboratorium onderzocht worden op afwijkingen.

Behandeling van miltpijn

Behandeling van miltpijn hangt af van de oorzaak. Een behandeling voor miltpijn is meestal niet gericht op de milt, maar op de onderliggende aandoening. Sommige mensen met een gescheurde milt zullen onmiddellijk moeten worden geopereerd, terwijl in andere gevallen een gescheurde milt met voldoende rust kan genezen. Behandelingen kunnen bestaan uit:
  • Splenectomie: De milt wordt verwijderd door een operatie, hetzij door laparoscopie, met meerdere kleine insnijdingen of laparotomie, via een grote incisie.
  • Vaccinaties: Nadat je milt is verwijderd, is het belangrijk om vaccinaties tegen bepaalde ziekten te krijgen, omdat je gevoeliger bent voor infecties als je je milt hebt laten verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de milt: oorzaken, behandeling en tips bij miltpijnPijn aan de milt: oorzaken, behandeling en tips bij miltpijnDie stekende pijn in de zij die optreedt bij sportieve inspanningen: we hebben allemaal wel eens last gehad van "de milt…
Miltpijn: Locatie, symptomen en oorzaakMiltpijn: Locatie, symptomen en oorzaakDe milt is een orgaan welke zich aan de linkerkant van het lichaam bevindt, boven de maag en onder de ribben. Het is een…
Gescheurde milt (miltruptuur): Symptomen en behandelingGescheurde milt (miltruptuur): Symptomen en behandelingDe milt is een relatief klein orgaantje, gelegen aan de linkerzij onder de ribben. Als de milt door één of andere oorzaa…
Milt (opslagplaats voor bloedplaatjes)Milt (opslagplaats voor bloedplaatjes)De milt is een opslagplaats voor de bloedplaatjes in het menselijk lichaam. Bloedplaatjes zorgen ervoor dat bij een verw…
Waarom voel ik steken bij mijn milt?Waarom voel ik steken bij mijn milt?De milt is een multifunctioneel orgaan dat onderdeel is van het zogenaamde 'lymfesysteem' en bevindt zich aan je linkerz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nerthuz/Shutterstock.com
  • http://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Afdelingen/Van-Creveldkliniek/Ziektebeelden/Sikkelcelziekte
  • http://www.healthline.com/human-body-maps/spleen
  • http://www.livescience.com/44725-spleen.html
  • http://www.simpto.nl/diagnose/hypersplenisme/
  • http://www.webmd.boots.com/digestive-disorders/spleen-problems-spleen-pain
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Milt
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/150924-gescheurde-milt-symptomen-behandeling-en-herstel.html
  • Mayo Clinic. Enlarged spleen (splenomegaly). https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/enlarged-spleen/symptoms-causes/syc-20354326 (ingezien op 23-7-2019)
  • MedlinePlus. Spleen Diseases. https://medlineplus.gov/spleendiseases.html (ingezien op 23-7-2019)
  • Afbeelding bron 1: Decade3d/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Alila Medical Media/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/Jovanmandic
  • Afbeelding bron 5: Gene Hunt, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 6: IStock.com/Pavel Losevsky

Reageer op het artikel "Pijn aan de milt: symptomen en oorzaken van miltpijn"

Reactie

Paul, 14-07-2017 11:33 #1
Ik hoor van diversen kanten dat alcohol een oorzaak is van last hebben van de milt. Bij mij zakt mijn milt naar mijn buik, wat pijn geeft, maar ik kan het zelf terug duwen. Ik heb er geen constante last van, maar bij bepaalde bewegingen krijg ik last. Reactie infoteur, 23-08-2017
Dat wordt een wandelende milt genoemd. Een wandende milt is een zeldzame medische aandoening, welke wordt veroorzaakt door het verlies of verzwakking van de ligamenten die helpen om de milt op zijn plaats te houden. De oorzaak is niet volledig opgehelderd, maar aanlegstoornissen van ligamenten, een vergrote milt (splenomegalie) en zwangerschap lijken een belangrijke rol te spelen.
Door overmatig drinken kan de milt vergroten (splenomegalie, hypersplenie).

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!