InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in botten: oorzaken, symptomen en behandeling botpijn

Pijn in botten: oorzaken, symptomen en behandeling botpijn

Pijn in botten: oorzaken, symptomen en behandeling botpijn Pijn in de botten of botpijn duidt op een ​​extreme gevoeligheid, pijn of ander ongemak dat aanwezig is in de botten, of je nu beweegt of niet. Pijn in botten kan bij meerdere aandoeningen optreden. Mogelijke oorzaken van botpijn variëren van verwonding tot aan leukemie en andere vormen van kanker. Pijnstillers behoren tot de meest voorgeschreven medicijnen om botpijn te verminderen. Daarnaast is het van belang dat de onderliggende oorzaak van botpijn wordt aangepakt. Botpijn verschilt van spier- en gewrichtspijn, omdat de pijn continu aanwezig is, of je nu beweegt of niet. Pijn in de botten is dus steeds aanwezig en dat hoeft niet het geval te zijn bij spierpijn en gewrichtspijn. De pijn wordt vaak geassocieerd met ziekten die de normale functie of de structuur van het bot aantasten. Pijn in de botten kan dof, scherp of stekend zijn.

Mogelijke oorzaken van pijn in de botten

Veel omstandigheden en aandoeningen kunnen leiden tot pijn in de botten, zoals onder meer de volgende:

Letsel

Letsel is een veelvoorkomende oorzaak van de pijn in de botten. Deze pijn ontstaat vaak na een trauma, zoals een auto-ongeluk, een ongelukkige val, of sport-ongeval. Hierbij kun je een of meerdere botten breken. Eventuele schade aan het bot kan leiden tot pijn in de botten.

Vitamine- en mineralentekort

Om sterk te blijven hebben je botten een scala aan vitaminen en mineralen nodig, waaronder calcium en vitamine D. Een tekort aan calcium en vitamine D leidt vaak tot osteoporose of botontkalking, een metabole botziekte. Mensen in de late stadia van osteoporose hebben vaak pijn in de botten.

Ziekten die de bloedtoevoer naar de botten verstoren

Sommige ziekten, zoals sikkelcelanemie, interfereren met de bloedtoevoer naar het bot. Zonder een constante toevoer van bloed, sterft botweefsel af. Dit veroorzaakt aanzienlijke pijn in de botten en verzwakt het bot.

Uitgezaaide kanker

Uitzaaiingen in de botten is kanker die ergens anders in het lichaam begon, maar zich verspreidt heeft naar de botten. Borstkanker, longkanker, schildklierkanker, nierkanker en prostaatkanker behoren tot de kankers die vaak uitzaaien of metasteren naar de botten.

Botkanker

Bij botkanker ontstaan kankercellen ​​in het bot zelf. Botkanker is veel zeldzamer dan uitgezaaide botkanker. Het kan leiden tot pijn in de botten wanneer de kanker de normale structuur van het bot verstoort of vernietigt.

Infectie

Osteomyelitis is een botinfectie die vaak wordt veroorzaakt door bacteriën. Dit vindt plaats via het bloed, door een directe invasie bij een open wond of vanuit een infectie in nabijgelegen bot of weefsel.

Leukemie

Leukemie wordt ook wel bloedkanker of beenmergkanker genoemd. Het is een vorm van kanker, die wordt veroorzaakt door een woekering van afwijkende kwaadaardige witte bloedcellen in het beenmerg. Mensen met leukemie hebben vaak botpijn, vooral in de benen.

Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia CommonsVochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia Commons

Symptomen botpijn

Het meest opvallende symptoom van pijn in de botten is pijn, zowel in rust als bij bewegen. Andere symptomen zijn afhankelijk van de specifieke oorzaak van de pijn in de botten:
  • Letsel: zwelling, zichtbare breuken of vervormingen, schade aan de huid (alleen bij een open fractuur), een krakend geluid bij het bewegen van het bot.
  • Mineralen- en vitaminetekort: onverklaarbare spierpijnen, slaapstoornissen, krampen, vermoeidheid en gevoel van zwakte.
  • Osteoporose: rugpijn, gebogen houding, snel breuken.
  • Uitgezaaide kanker heeft een groot aantal symptomen afhankelijk van waar de kanker is uitgezaaid, bijvoorbeeld hoofdpijn, borstpijn, botbreuken, toevallen, duizeligheid, geelzucht, kortademigheid, vochtophoping in de buik (ascites), etc.
  • Beenkanker: verhoogde kans op botbreuken, een gezwel of massa onder de huid, gevoelloosheid of tintelingen.
  • Verstoorde bloedtoevoer naar de botten: gewrichtspijn, functieverlies en zwakte
  • Infectie: roodheid, rode strepen op de huid, zwelling, warmte, misselijkheid, verlies van eetlust.
  • Leukemie: vermoeidheid, bleke huid, kortademigheid, nachtzweten, onverklaarbaar gewichtsverlies.

Diagnose en onderzoek

Het is van belang dat de onderliggende oorzaak van de pijn wordt vastgesteld, zodat de juiste behandeling ingezet kan worden. Het behandelen van de onderliggende oorzaak kan de botpijn aanzienlijk verminderen of zelfs geheel wegnemen. De arts stelt een diagnose op basis van een uitgebreid vraaggesprek over je klachten (anamnese), je medische voorgeschiedenis en lichamelijk onderzoek. Bloedonderzoek kan wijzen op een vitaminetekort of tumormarkers. Bloedonderzoek kan ook wijzen ook de aanwezigheid van een ontstekingsproces of infectie in het lichaam. Voorts kan beeldvormend onderzoek nodig zijn, zoals MRI en CT-scans. Urineonderzoek kan onder meer worden gebruikt om afwijkingen in het beenmerg op te sporen.

Behandeling van pijn in de botten

Behandeling van botpijn is afhankelijk van de oorzaak. Als de arts de oorzaak van de pijn in de botten heeft bepaald, kan aangevangen worden met de behandeling van de onderliggende oorzaak. Er kan geadviseerd worden om het getroffen gebied zo veel mogelijk rust te geven. Ook kunnen er pijnstillers worden voorgeschreven bij matige tot ernstige pijn in de botten. Een bacteriële infectie wordt behandeld met antibiotica. Corticosteroïden worden vaak gebruikt bij ontstekingsklachten. De behandelingsopties voor pijn in de botten zijn onder meer de volgende.

Pijnstillers

Pijnstillers behoren tot de meest voorgeschreven medicijnen om botpijn te verminderen. Deze medicijnen nemen de pijn weg, maar genezen niet de onderliggende aandoening. Er zijn vrij verkrijgbare middelen, zoals paracetamol, aspirine, ibuprofen of naproxen, maar bij hevigere vormen van pijn zal de (huis)arts een zwaardere pijnstiller voorschrijven.

Antibiotica

Bij een botinfectie kan de arts krachtige antibiotica voorschrijven.

Voedingssupplementen

Mensen die osteoporose hebben, kunnen onder meer supplementen krijgen om hun calcium- en vitamine D-spiegel te herstellen. Daarnaast is goede voeding, beweging en valpreventie van belang.

De behandelingen van kanker

Pijn in de botten die wordt veroorzaakt door kanker is moeilijk te behandelen. Dit kan met pijnstillers. Daarnaast zal de kanker behandeld moeten worden. Hierdoor kan de pijn afnemen. Veelvoorkomende behandelingen van kanker zijn chirurgie, radiotherapie en chemotherapie. Bepaalde behandelingen voor kanker kunnen botontkalking veroorzaken, bijvoorbeeld hormoontherapie en behandeling met corticosteroïden. In deze gevallen worden bifosfonaten voorgeschreven om de botontkalking te beperken. Ook wordt dan standaard vitamine D gegeven.

Chirurgie

Een operatie kan nodig zijn bij botbreuken of bij een ernstige infectie.

Bewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesBewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages

Hoe kan botpijn worden voorkomen?

Behoud van sterke, gezonde botten, is belangrijk om pijn in de botten te voorkomen. Sterke botten zijn belangrijk voor een goede gezondheid. Neem daarom de volgende maatregelen in acht:
  • Dagelijks voldoende bewegen;
  • Neem genoeg calcium en vitamine D;
  • Drink geen alcohol of slechts met mate;
  • Niet roken.

Naast het verbeteren de botgezondheid, is het belangrijk om verwondingen te voorkomen die leiden tot pijn in de botten. Dit kan door valpreventie. Dit is vooral belangrijk bij ouderen, die brozere botten hebben. Probeer te voorkomen dat je valt door de vloer rommelvrij te maken, geen losse vloerkleden in huis te leggen en te zorgen voor voldoende verlichting.
Gerelateerde artikelen
Pijn in botten; de mogelijke oorzaken van botpijnPijn in botten; de mogelijke oorzaken van botpijnBotpijn is zeer vervelend, pijnlijk en beperkt het dagelijks functioneren. De pijn in de botten kan verschillende oorzak…
Osteosarcoom: zeurende botpijn en zwelling door botkankerOsteosarcoom: zeurende botpijn en zwelling door botkankerHet hebben van aanhoudende vervelende pijn in de botten met zwelling, kan osteosarcoom inhouden. In hoeverre deze ziekte…
Ziekte van Paget: Chronische ontsteking van het botZiekte van Paget: Chronische ontsteking van het botDe ziekte van Paget is een chronische ontsteking waarbij abnormale botafbraak en botvorming plaatsvindt. Dit leidt tot v…
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Stofwisselingsziekte: ziekte van GaucherDe ziekte van Gaucher is een enstige zeldzame stofwisselingsziekte dat bij zowel kinderen als volwassen kan voorkomen. D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Taokinesis / Pixabay
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec05/ch065/ch065b.html
  • http://www.vitamine-info.nl/vitamines-mineralen-en-mijn-gezondheid/osteoporose/
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/botbreuk/item33369
  • http://www.healthline.com/health/bone-pain#treatments6
  • http://www.healthline.com/symptom/bone-pain
  • https://medlineplus.gov/ency/article/003180.htm
  • http://tartuffel.infoteur.nl/specials/soorten-pijnstillers.html
  • Afbeelding bron 1: James Heilman, MD / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/anna1311
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Pijn in botten: oorzaken, symptomen en behandeling botpijn"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!