InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schilferige huid aan vingertoppen: Oorzaken en behandeling

Schilferige huid aan vingertoppen: Oorzaken en behandeling

Schilferige huid aan vingertoppen: Oorzaken en behandeling Regelmatig kampen patiënten met een afschilferende huid aan de vingers en dan vooral aan de vingertoppen. Dit gebeurt wanneer de huid uitgedroogd (bijvoorbeeld droge weersomstandigheden) of verbrand (zonnebrand) is. Er is echter ook een aantal andere oorzaken van een schilferige huid aan de vingers, zoals een huidziekte of een auto-immuunaandoening. Mogelijk treden ook andere tekenen op, zoals roodheid van de huid, brandende gevoelens, pijn of jeuk. Enkele oorzaken van een schilferende huid aan de vingertoppen behoeven geen behandeling. Bij andere oorzaken zet de arts medicatie of andere behandelingen in.

Acral peeling skin syndrome

Bij het acral peeling skin syndrome kampen patiënten met een schilferige bovenste huidlaag. De pijnloze aandoening manifesteert zich meestal bij de geboorte of tijdens de vroege kinderjaren. Door vochtigheid, warmte of wrijving (bijvoorbeeld door kledij) verergeren de symptomen. De huid onder de schilfers is tijdelijk rood en jeukt.

Contactdermatitis, schilferige huid door allergische reactie

Contactdermatitis ontstaat wanneer een patiënt iets aanraakt waarop hij allergisch reageert. Wanneer een patiënt bijgevolg een ring van nikkel draagt terwijl hij lijdt aan een nikkelallergie of latex handschoenen draagt wanneer hij lijdt aan een latexallergie, gaat de huid langs de vingers meteen of na enkele dagen schilferen.

Andere symptomen bestaan uit:

De niet-besmettelijke uitslag verdwijnt wanneer de patiënt de stof vermijdt die leidt tot de klachten. De klachten zijn normaal gesproken niet levensbedreigend, maar wanneer de tekenen aanhouden, of verschijnen op de geslachtsdelen of op het gezicht, is medisch advies noodzakelijk.

Eczeem, chronische huidziekte met droge en jeukende huid

Handeczeem

Handeczeem (handdermatitis) treft meestal patiënten waarbij de handen langdurig in contact komen met chemicaliën. Vooral poetshulpen en kappers zijn aangetast door handeczeem. Genetische factoren spelen mogelijk een rol bij het ontstaan van deze niet-besmettelijke aandoening. Patiënten met handdermatitis kampen met een gebarsten huid, een schilferende huid, jeuk, pijn of ongemak en roodheid van de huid. Patiënten moeten de handen (zonder ringen aan de vingers) met lauw water en milde zeep wassen. Daarna gebruiken ze een vochtinbrengende crème met een hoog oliegehalte. Ook s nachts bevochtigen patiënten best de handen en dragen ze katoenen handschoenen. Het gebruik van handschoenen overdag is ook wenselijk wanneer de patiënt in contact komt met chemische of andere irriterende middelen of handdesinfectiemiddelen op alcoholbasis. Afwassen gebeurt verder ook best met handschoenen aan.

Dyshidrotisch eczeem

Dyshidrotisch eczeem, een meer ernstige vorm van handeczeem. Artsen weten anno 2019 niet wat de oorzaak is, maar volgende risicofactoren zijn bekend:
  • allergieën heeft zoals hooikoorts
  • blootstelling aan irriterende stoffen, zoals bepaalde metalen
  • eczeem op een ander lichaamsdeel
  • leeftijd: twintig tot vijftig jaar oud
  • overmatig zweten
  • roken

De huidaandoening leidt tot met vocht gevulde blaren op de handpalmen, de zijkanten van de vingers, en/of de voetzolen. Een brandende huid en een huid die schilfert zijn het resultaat van deze chronische huidziekte. De blaren genezen binnen de paar weken. De langdurige huidaandoening veroorzaakt na verloop van tijd huidveranderingen, zoals een harde huid, roodheid van de huid, een schilferige huid en een gebarsten huid. De patiënt is gebaat met ontstekingsremmende zalven, via de mond ingenomen steroïden en vochtinbrengende middelen.

Exfoliatieve keratolyse, huidziekte met schilfering aan vingertoppen

Exfoliatieve keratolyse is een veel voorkomende huidziekte die vooral jongere patiënten in de zomer treft. De exacte oorzaak is niet bekend anno 2019, maar een verergering van de symptomen ontstaat door contact met irriterende stoffen (zepen, wasmiddelen, oplosmiddelen, ). Een patiënt met deze ziekte kampt met schilfering aan de vingertoppen, blaarvorming, roodheid en droogheid van de huid en barstjes in de huid. Patiënten opteren best voor milde, geurloze zepen en reinigingsproducten.

Psoriasis, chronische huidaandoening

Psoriasis is een chronische huidziekte die net zoals eczeem leidt tot roodheid, schilfering, barstjes en zelfs blaren op de huid. meestal treft de ziekte de ellebogen, de knieën, de hoofdhuid en/of de lage rug, maar soms zijn ook de vingertoppen aangetast. De oorzaak van de huidaandoening is onbekend anno 2019, maar vermoedelijk is psoriasis een auto-immuunziekte. Risicofactoren voor psoriasis zijn:

Voor de ongeneeslijke aandoening bestaan diverse op de huid toegepaste medicijnen die de symptomen verlichten. Ook fototherapie (behandeling via licht) is inzetbaar voor behandelingen met psoriasis. Werken deze behandelingen niet of onvoldoende, dan zet de arts medicatie in die het immuunsysteem onderdrukt, zoals methotrexaat of cyclosporine.

Vingerzuigen en schillferende huid aan vingers

Wanneer patiënten (vooral kinderen) op de vingers of duimen zuigen, leidt dit snel tot schilferende vingertoppen, pijn en/of zweervorming. Meestal ontgroeien kinderen deze gewoonte, maar toezicht en opvolging is vaak wel nodig. Ook volwassen gaan soms vingerzuigen. Dit gebeurt vooral als gevolg van stress.

Ziekte van Kawasaki

De ziekte van Kawasaki is een zeldzame aandoening met onbekende oorzaak (november 2019) die vooral kinderen treft. Bekende symptomen zijn onder meer:

In een latere verschijnen schilferende vingertoppen.

De meeste kinderen herstellen volledig binnen tien à veertien dagen. Af en toe ontstaan op latere leeftijd hartcomplicaties als gevolg van deze ziekte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandelingJeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandelingJeuk achter de oren kan het gevolg zijn van een aantal oorzaken, variërend van allergieën tot infecties. Om jeuk, ook we…
Schilferige vingers: symptomen, oorzaken & behandelingSchilferige vingers: symptomen, oorzaken & behandelingSchilferige vingers is een vervelende klacht met verschillende mogelijke oorzaken. De huid op de vingers en vingertoppen…
Schilferige huid aan penis: Oorzaken schilferende penishuidSchilferige huid aan penis: Oorzaken schilferende penishuidEen droge, jeukende, schilferige huid aan de penis is een onaantrekkelijk en mogelijk alarmerend symptomen voor mannen.…
Psoriasis capitis: Schilferige vlekken en jeuk op hoofdhuidPsoriasis capitis: Schilferige vlekken en jeuk op hoofdhuidDe huidaandoening psoriasis capitis veroorzaakt symptomen aan de hoofdhuid. Psoriasis capitis treft vooral de voorste ha…
Pijn aan de tepelPijn aan de tepelPijn aan de tepel komt het meest bij vrouwen voor, maar soms ook bij mannen. Tevens kan er ook sprake zijn van jeuk aan…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 15 november 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Peeling Fingertips: Possible Causes, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/peeling-fingertips-possible-causes#1
  • Top 10 Home Remedies To Stop Peeling Fingertips, https://www.stylecraze.com/articles/home-remedies-to-stop-peeling-fingertips/#gref
  • What Causes Peeling Fingertips and How Is It Treated?, https://www.healthline.com/health/fingertips-peeling
  • What causes skin on the fingertips to peel?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/320096.php
  • What Causes the Skin to Peel From Fingertips?, https://www.livestrong.com/article/99005-causes-skin-peel-fingertips/

Reageer op het artikel "Schilferige huid aan vingertoppen: Oorzaken en behandeling"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 15-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!