InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn bij een kind: oorzaken en vormen van hoofdpijn

Hoofdpijn bij een kind: oorzaken en vormen van hoofdpijn

Hoofdpijn bij een kind: oorzaken en vormen van hoofdpijn Kinderen kunnen net als volwassenen hoofdpijn krijgen. Hoofdpijn bij een kind is vaak onschuldig. De belangrijkste vormen zijn spanningshoofdpijn (vaak 'gewone hoofdpijn' genoemd) en migraine. Normaliter duurt hoofdpijn bij kinderen niet langer dan een paar uur. Bij kinderen is de mate van hoofdpijn veelal minder erg dan bij volwassenen. Ook duurt de pijn vaak minder lang. Vanaf de puberteit vallen deze verschillen weg.

Hoofdpijn kind

Hoofdpijn kind: acute hoofdpijn bij kinderen

Acute hoofdpijn bij kinderen kan allerlei uiteenlopende oorzaken hebben. Bij virusinfecties zoals griep, verkoudheid en sinusitis, is hoofdpijn een klassiek verschijnsel. Hoofdpijn is dan vaak niet het meest dominante verschijnsel, maar één van de klachten. Ook faryngitis (keelontsteking) of otitis (oorontsteking) kan gepaard gaan met hoofdpijn.

Uitlokkende factoren

Hoofdpijn bij kinderen kan ook uitgelokt worden door één van de volgende factoren:
  • bepaalde medicijnen (hoofdpijn kan een bijwerking zijn van sommige medicijnen);
  • te weinig slaap of plotselinge veranderingen in het slaappatroon;
  • het overslaan van maaltijden;
  • uitdroging;
  • emotionele stress en spanning;
  • te lang achter de computer, smartphone of televisie zitten;
  • problemen met het gezichtsvermogen (uit onderzoek blijkt overigens dat de kans miniem is dat hoofdpijn bij een kind wordt veroorzaakt door primaire oogklachten - een bril is dus vaak niet de oplossing bij hoofdpijn);
  • menstruatie;
  • veranderingen in de hormoonspiegels;
  • het maken van een lange reis in een auto of bus;
  • luisteren naar zeer luide muziek;
  • het aanwezig zijn in een rokerig ruimte;
  • het ruiken sterke geuren zoals parfum, een nieuwe auto of tapijt;
  • het binnenkrijgen van te veel cafeïne (in frisdrank of chocolade bijvoorbeeld);
  • naast cafeïne, kunnen ook andere voedingsstoffen invloed hebben op het ontstaan van hoofdpijn, zoals aspartaam (E951), Mononatriumglutamaat (ook wel bekend als MSG en smaakversterker E621) en tyramine (een stof die van nature in voeding voorkomt).

Hersenvliesontsteking

Acute meningitis of hersenvliesontsteking heeft een snelprogressief beloop en kenmerkt zich door hoge koorts, hoofdpijn, misselijkheid en braken, verwardheid en verminderd bewustzijn, slaperigheid of sufheid en het late symptoom nekstijfheid. Bij baby's en (zeer) jonge kinderen kunnen de symptomen afwijken. Neem bij vermoeden van hersenvliesontsteking direct contact op met de medische hulpdiensten.

Posttraumatische hoofdpijn

Een kind kan ook posttraumatische hoofdpijn krijgen. Hierbij is er een direct verband met het trauma, al of niet met een hersenschudding (commotio cerebri). Door een klap of stoot tegen het hoofd (bijvoorbeeld na een val), kan een kind last krijgen van hoofdpijnklachten welke enkele uren tot dagen kan aanhouden. Bij een hersenschudding verdwijnen de hoofdpijnklachten vaak binnen een week.

Vormen van terugkerende hoofdpijn bij kinderen

De meest voorkomende vormen van recidiverende hoofdpijn bij kinderen zijn migraine en spanningshoofdpijn ('gewone hoofdpijn').

Spanningshoofdpijn bij kinderen

Spanningshoofdpijn is drukkend of klemmend en wisselt van duur en in intensiteit. Het kan bij kinderen een (half)uurtje duren, maar het kan ook dagen aanhouden. Een kind met spanningshoofdpijn is vaak niet echt misselijk, wel kunnen ze minder trek hebben. Het helpt als kinderen afleiding hebben en blijven doorspelen of naar school gaan. Het inslapen kan soms moeilijk zijn, maar normaal gesproken slapen kinderen met spanningshoofdpijn goed.

Migraine bij kinderen

Migraine bij kinderen duurt korter dan bij volwassenen. Vaak is het niet duidelijk hoe migraine ontstaat. Aanleg kan een rol spelen en soms zijn er uitlokkende factoren, zoals een verstoring van het normale slaapritme. Migraine kan de volgende symptomen veroorzaken:
  • aanvallen van hevige, vaak bonkende, hoofdpijn waar het kind behoorlijk ziek van is en naar bed moet;
  • deze aanvallen kunnen beperkt blijven tot één uur, maar soms duren ze enkele dagen;
  • misselijkheid en braken;
  • gevoeligheid voor geluid of licht.

Vanwege de gevoeligheid voor licht en geluid, wil het kind in een stille kamer liggen met de gordijnen dicht. De frequentie waarmee deze aanvallen zich aandienen, varieert van eens per week tot eens per jaar.

Medicatieafhankelijke hoofdpijn bij kinderen

Overmatig gebruik van een pijnstiller of analgeticum kan een paradoxaal effect hebben en op een gegeven ogenblik de klachten verergeren. Wanneer je meerdere malen per week pijnstillers slikt, kan dit op den duur aanleiding geven tot hoofdpijn, zogeheten medicatieafhankelijke hoofdpijn. Het is daarom verstandig om zo weinig mogelijk pijnstillers te slikken. Veel kinderen geven vaak zelf al aan dat pijnstillers eigenlijk niet eens zoveel helpen.

Vóórkomen van hoofdpijn bij kinderen

De helft van de kinderen in de leeftijd van 6 tot 16 jaar heeft gemiddeld twee keer per jaar hoofdpijn. De incidentie van hoofdpijn op het spreekuur van de huisarts is voor kinderen als volgt (incidentie is het aantal nieuwe ziektegevallen in een jaar per 1.000 kinderen):

LeeftijdIncidentie
Hoofdpijn kinderen 0-4 jaar2,4
Hoofdpijn kinderen 5-9 jaar13,4
Hoofdpijn kinderen 10-14 jaar14,9
Hoofdpijn kinderen 0 tot 14 jaar10,5
Hoofdpijn alle leeftijden11,3

Jonge kinderen hebben steeds vaker hoofdpijn
Onderzoek wijst uit dat jonge kinderen in Nederland steeds vaker kampen met hoofdpijnklachten. Iets minder dan een kwart van de kinderen van de basisschool ervaart wekelijks hoofdpijnklachten. Ook jonge kinderen (≤ 6 jaar) is hoofdpijn geen zeldzaamheid. Van deze groep kinderen heeft 91% primaire hoofdpijn (spierspanningshoofdpijn of migraine), wat betekent dat hoofdpijn het ziektebeeld zelf is en niet wordt veroorzaakt door wat anders.

Chronische hoofdpijn bij kinderen
Chronische hoofdpijn bij kinderen —arbitrair gedefinieerd als 'meer dan de helft van de dagen heeft de patiënt hoofdpijn— komt veel voor. Uit een onderzoek in 2001 bleek dat maar liefst 13% van een groep Nederlandse schoolkinderen in de leeftijd van 10 tot 17 jaar enkele keren per week last van hoofdpijn te hebben en 23% ten minste één keer per week. Dit geeft vaak problemen tijdens sport en spel, of het leidt tot frequent schoolverzuim.Ongeveer 2 procent van de schoolgaande kinderen heeft chronische dagelijkse hoofdpijn. Dit gaat nogal eens gepaard met dagelijks gebruik van pijnstillers.

Hemicrania continua

Hemicrania continua wordt gekenmerkt door een continue hoofdpijn aan één kant van het hoofd van fluctuerende intensiteit. Vaak is de pijn gelokaliseerd aan de zijkant van het hoofd, bij de slaap, in het voorhoofd of rond het oog. Soms zit de hoofdpijn op andere plekken en de pijn kan uitstralen naar nek of schouders. De aandoening komt vaker voor bij vrouwen. De aandoening begint meestal in de volwassenheid, maar kinderen kunnen er ook last van krijgen. Het medicijn indomethacine zorgt voor een snelle verlichting van de klachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn bij kinderenHoofdpijn bij kinderenMen zou denken dat kinderen met hoofdpijn eigenlijk niet mogelijk is, maar toch komt het voor dat kinderen al op heel jo…
Heeft mijn kind misschien kiespijn?Veel ouders denken dat hun kind last heeft van oorpijn, hoofdpijn of aanstellerij. Dat een kind kiespijn zou kunnen hebb…
Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Ziekte van Pfeiffer bij een kindZiekte van Pfeiffer bij een kindDe ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een e…
Kinderziekte - De bofKinderziekte - De bofKinderen zijn veel vatbaarder voor ziektes dan volwassenen. Zij hebben nog geen sterk imuunsysteem opgebouwd. Bij jonge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/wckiw
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen bij kinderen. Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen, tweede druk 2009.
  • www.havenziekenhuis.nl
  • www.kinderneurologie.eu

Reageer op het artikel "Hoofdpijn bij een kind: oorzaken en vormen van hoofdpijn"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!