InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Symptomen HIV/AIDS: moe, diarree, gewichtsverlies, koorts

Symptomen HIV/AIDS: moe, diarree, gewichtsverlies, koorts

Symptomen HIV/AIDS: moe, diarree, gewichtsverlies, koorts HIV symptomen. Symptomen HIV/AIDS bestaan vaak uit: enorme moeheid, nachtzweten, veel gewichtsverlies zonder duidelijke reden, koorts, hardnekkige diarree en kortademigheid. Deze klachten kunnen wijzen op een vergevorderde HIV-infectie. AIDS is de latere fase van een HIV-infectie, wanneer het lichaam niet langer het vermogen heeft om infecties adequaat te bestrijden. De infecties die gepaard gaan met AIDS worden opportunistische infecties genoemd en kunnen klachten en symptomen van allerlei aard geven. Een niet gering aantal mensen met HIV weten niet dat ze besmet zijn, aangezien het lang kan duren voor iemand klachten krijgt na besmetting met HIV. Het kan zijn dat iemand pas na twee jaar klachten krijgt, maar het komt ook voor dat het langer dan tien jaar duurt. AIDS is de latere fase van een HIV-infectie, wanneer het lichaam niet langer in staat is het hoofd te bieden aan infecties.

Symptomen HIV/AIDS

Wat is HIV/AIDS?

AIDS is een ernstige ongeneeslijke ziekte en wordt veroorzaakt door het Humaan Immunodeficiëntie Virus, afgekort HIV. Er zijn twee soorten HIV: HIV1 en HIV2. HIV2 komt vooral in West-Afrikaanse landen voor en HIV1 komt overal ter wereld voor. In het lichaam valt het virus het afweersysteem of immuunsysteem aan. Hierdoor verliest het menselijk lichaam geleidelijk het vermogen om infecties en bepaalde vormen van kanker te bestrijden.(1) Als iemand is besmet met HIV, dan wordt dat seropositief genoemd.

Op het moment dat het afweersysteem van de persoon zwaar is aangetast, is het gevoelig geworden voor infecties, opportunistische infecties genaamd. De diagnose AIDS wordt gesteld als zich bij een HIV-geïnfecteerde persoon opportunistische infecties voordoen en bepaalde tumoren worden geconstateerd. AIDS staat voor Acquired Immune Deficiency Syndrome. In het Nederlands betekent dit: Verworven Immuun Deficiëntie Syndroom. Verworven, omdat het een infectieziekte is, waarbij de patiënt het heeft gekregen van een ander persoon. Immuun Deficiëntie, aangezien het virus het afweersysteem van het lichaam aantast. Syndroom, vanwege het feit dat het hier gaat om een verzameling van meerdere ziektes, opportunistische infecties en bepaalde tumoren.

HIV/AIDS besmetting

HIV wordt overgedragen wanneer het virus het lichaam binnenkomt. Er zijn verschillende mogelijke manieren waarop het virus het lichaam kan betreden. Het virus kan zich bevinden in bloed, sperma, vaginaal vocht, voorvocht en moedermelk. Bij iemand die geïnfecteerd is met hiv, bevatten vooral bloed en sperma hoge concentraties van het virus. De kans op infectie bestaat bij onveilige handelingen met deze lichaamsvochten.

De onveilige handelingen zijn:
  • Onveilig seksueel contact: meestal wordt de HIV-infectie verspreid door het hebben van onbeschermde seks met een besmette partner. Het virus kan in het lichaam terechtkomen via de binnenkant van de vagina, vulva, penis, anus of mond door het verrichten van seksuele handelingen.
  • Het inspuiten met eerder gebruikte naalden bij druggebruik: HIV verspreidt zich vaak onder de injectiedrugsgebruikers die naalden of spuiten delen, die besmet zijn met bloed van een geïnfecteerd persoon.
  • Overdracht van een seropositieve moeder op het kind gedurende de zwangerschap of de geboorte.
  • Het gebruik van onveilige bloedproducten of bloedtransfusie met besmet bloed in de gezondheidszorg, hetgeen slechts sporadisch voorkomt in ontwikkelde landen.

Mensen die al een seksueel overdraagbare aandoening hebben opgelopen, zoals syfilis, genitale herpes, gonorroe, chlamydia of last hebben van een bacteriële vaginose, lopen meer kans op een HIV-infectie tijdens (onbeschermde) seks met een besmette partner.

Het virus wordt niet verspreid via alledaags contact, zoals het bereiden van voedsel, het delen van handdoeken en beddengoed, of via zwembaden, sauna's, telefoons, of het plaatsnemen op een toilet. Het is ook onwaarschijnlijk dat het virus wordt verspreid door contact met speeksel, tenzij het is besmet met bloed.

Klachten en symptomen HIV

Veel mensen met HIV weten niet dat ze besmet zijn, aangezien het lang kan duren voor iemand klachten krijgt na besmetting met HIV. Het kan zijn dat iemand pas na twee jaar klachten krijgt, maar het kan soms ook langer dan tien jaar duren. Dat verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen ontwikkelen geen symptomen nadat ze besmet zijn met HIV. Tachtig tot negentig procent van de mensen die met HIV worden geïnfecteerd, krijgt echter te maken met een zogenaamde conversiegriep. Dat zijn griepachtige verschijnselen en klachten binnen enkele dagen tot weken na blootstelling aan het virus. Ze klagen onder andere over koorts, nachtzweten, huiduitslag, hoofdpijn, vermoeidheid, plotseling gewichtsverlies, misselijkheid en overgeven en vergrote, gezwollen lymfeklieren in de hals. De persoon wordt meestal binnen twee tot vier weken, na het moment waarop HIV-infectie heeft plaatsgevonden, ziek. De conversiegriep duurt doorgaans korter, maar verloopt heftiger dan een gewone griep. Deze symptomen verdwijnen meestal binnen enkele dagen vanzelf. Daarna voelt de persoon zich weer normaal en heeft hij geen symptomen meer. Deze asymptomatische fase duurt vaak jaren. Gedurende deze fase is de geïnfecteerde persoon wel besmettelijk en kan hij het virus doorgeven aan anderen.

Klachten ontstaan als de hoeveelheid virus toeneemt en de afweer wordt aangetast. Deze klachten bestaan vaak uit: enorme moeheid, nachtzweten, veel gewichtsverlies zonder duidelijke reden, koorts, hardnekkige diarree en kortademigheid. Deze klachten kunnen wijzen op een vergevorderde HIV-infectie.

Klachten en symptomen AIDS

AIDS is de latere fase van een HIV-infectie, wanneer het lichaam niet langer het vermogen heeft om infecties adequaat te bestrijden. HIV veroorzaakt AIDS doordat het structureel en onophoudelijk de CD4+ T-cellen aanvalt en vernietigt. Deze cellen zijn zogeheten lymfocyten (speciale witte bloedcellen) die het immuunsysteem aansturen in het geval van een infectie. Zodra het aantal CD4-cellen een bepaald niveau (een ondergrens) bereikt, wordt van een besmet persoon gezegd dat hij AIDS heeft.

De infecties die gepaard gaan met AIDS worden opportunistische infecties genoemd, omdat ze gebruik maken van de mogelijkheid een verzwakte gastheer te infecteren. Opportunisme betekent handelen naar de mogelijkheden van het betreffende moment. De meest voorkomende opportunistische infecties omvatten:
  • Een longontsteking veroorzaakt door een soort schimmel die Pneumocystis Jerovicii heet, waardoor meestal koorts met hoesten en toenemende benauwdheid met piepende ademhaling ontstaat.
  • Toxoplasmose: een infectie veroorzaakt door een parasiet, de Toxoplasma gondii. Een besmetting met de parasiet Toxoplasma gondii kan symptomen geven als koorts, algemene malaise, ooginfectie, lever- en miltvergroting en huiduitslag. Ook kunnen zich beschadigingen aan onder andere de hersenen en het netvlies voordoen.
  • Candidiasis (ook wel 'spruw' genoemd): een schimmelinfectie van mond, keel, huid, nagels of vagina. Het wordt veroorzaakt door Candida albicans.
  • Cytomegalovirus (CMV): een virusinfectie die meestal oogaandoeningen veroorzaakt, maar soms ook andere delen van het lichaam aantast, zoals de longen, de darmen en de hersenen. In de longen leidt het tot hoesten, pijn op de borst en kortademigheid. In de darmen kan het misselijkheid, diarree en gewichtsverlies veroorzaken. In de hersenen kan CMV hoofdpijn en verwardheid veroorzaken. CMV in het oog kan leiden tot wazig zien, vlekken of 'vlokken' en uiteindelijk tot blindheid.
  • Herpes: een ziekte die veroorzaakt wordt door het herpessimplex virus (HSV). Herpes treedt meestal op in het mondgebied of rond de geslachtsdelen en anus. Bij herpes genitalis is er vaak sprake van jeuk en een geïrriteerd, branderig of pijnlijk gevoel; rode plekjes op de huid of slijmvliezen; een tot twee dagen daarna worden blaasjes of zweertjes zichtbaar op of rond de penis, de schaamlippen, de ingang van de vagina, rond de anus, binnenin de vagina, op de baarmoedermond in de anus.
  • De bacteriële infectie Mycobacterium-avium-complex (MAC) die kan leiden tot koortsaanvallen, algeheel gevoel van malaise, nachtelijk zweten, gezwollen klieren, vermoeidheid, buikkramp, diarree en gewichtsverlies.
  • Varicella-zoster-virus (gordelroos): dit virus geeft een pijnlijke huiduitslag met vlekken en blaasjesvorming.
  • Tuberculose (tbc): een bacteriële infectie die in veel gevallen de longen aantast. TBC is wereldwijd de meest voorkomende doodsoorzaak bij HIV-geïnfecteerde personen. Symptomen zijn onder meer aanhoudende hoest, pijn op de borst, bloed in het sputum (opgehoest slijm), slapte of vermoeidheid, gewichtsverlies, gebrek aan eetlust, rillingen en lichte koorts, nachtelijk zweten.
  • Salmonella-infectie: een soort van voedselvergiftiging. De symptomen zijn onder meer overgeven (braken), een lichte koorts en ernstige diarree, waarbij er bloed in de ontlasting kan zitten.

Voornoemde infecties doen zich op verschillende momenten in het verloop van de ziekte voor. Vroeg in het ziektebeloop zien we vaak de volgende infecties:
  • Spruw.
  • Herpes simplex
  • Gordelroos.
  • Harige leukoplakie in de mondholte (een menginfectie van Candida en het Epstein-Barr-virus).
  • Trombocytopenische purpura (bloeduitstortingen als gevolg van een verhoogde afbraak van bloedplaatjes).
  • Longontsteking veroorzaakt door pneumokokken

En laat in het ziektebeloop:
  • Pneumocistis-carinii-longontsteking.
  • Tuberculose (TBC).
  • Kaposi-sarcoom (een zeldzame kanker die uitgaat van de binnenbekleding van bloedvaten van de huid en van de slijmvliezen van de mond, neus en anus).(2)
  • Toxoplasmose.
  • Cryptokokkose (een infectie die door de schimmel Cryptococcus neoformans wordt veroorzaakt en meestal het zenuwstelsel en de longen treft).
  • Cryptosporidiose (veroorzaakt door de bacterie Cryptosporidium en naast waterige diarree krijgen mensen vaak maagpijn of kramp, en een milde koorts).
  • Aan HIV gerelateerd lymfoom (gezwel van het lymfatisch weefsel).

Ontwikkelingen op het gebied van de opsporing en behandeling van HIV-infecties

Wat zijn de ontwikkelingen met betrekking tot de preventie, opsporing en behandeling van HIV? De nieuwste ontwikkelingen staan bovenaan.

Erasmus MC werkt aan hiv-vaccin
Het Erasmus MC werkt aan een vaccin tegen hiv. De faculteit van het Rotterdamse ziekenhuis doet dit samen met wetenschappers uit Antwerpen, Brussel en Barcelona. Op dit moment doen er zeventig hiv-geïnfecteerde vrijwilligers mee aan het Europese onderzoek. De patiënten krijgen drie keer het nieuwe 'mRNA-vaccin’ geïnjecteerd. Het onderzoek moet uitwijzen of het vaccin werkt. De veronderstelling is dat met slechts drie injecties de infectie gedurende lange tijd wordt onderdrukt.

De wetenschappers hopen dat de injectie de huidige medicijnen tegen hiv -bestaande uit een combinatietherapie waarbij de patiënt levenslang medicijnencocktails moet innemen en waarbij veel bijwerkingen optreden- kan vervangen. Deze medicijnen onderdrukken het virus, maar hebben ook vervelende bijwerkingen. Bovendien slaat het virus direct weer toe, zodra patiënten stoppen met het slikken van medicijnen. (Bron: www.rijnmond.nl, 01-02-2014.)

Aantal hiv-patiënten in Nederland neemt nog steeds toe (2013)
Het aantal mensen met hiv in Nederlandse behandelcentra neemt nog steeds toe. Dit schrijft de Stichting HIV Monitoring (SHM) in haar jaarlijkse Monitoring Rapport. De toename van het aantal hiv-patiënten komt niet alleen doordat de patiënten een hogere leeftijd bereiken, maar ook door het aantal nieuwe infecties. De SHM stelt dat tussen juni 2012 en juni 2013 er 1.100 nieuwe hiv-diagnoses zijn vastgesteld. Dat is vrijwel gelijk aan de groei die de afgelopen 3 jaar gemeten werd.

De Verenigde Naties (VN) schatten dat in Nederland momenteel 25.000 mensen leven die zijn geïnfecteerd met hiv. Bij ongeveer een derde van deze groep is de diagnose nog niet gesteld. Zij zijn er zich waarschijnlijk niet van bewust dat ze het virus hebben opgelopen, zegt de stichting. Volgens SHM is het deze laatste groep die de epidemie blijft aanwakkeren. (Bron: Nederlands Dagblad, 15-11-2013.)

HIV-patiënten lijken virusvrij na beenmergtransplantatie
Twee manlijke patiënten met hiv lijken na een stamceltransplantatie HIV-vrij te zijn; in hun lichaam is er geen spoor meer van het virus terug te vinden. Wetenschappers hebben dat tijdens een conferentie van de International AIDS Society bekend gemaakt. Beide mannen ondergingen onlangs een beenmergtransplantatie vanwege lymfoom, een vorm van kanker die het beenmerg onherstelbaar kan aantasten. Na de behandeling bleek het virus bij beide patiënten niet meer waarneembaar aanwezig in het lichaam. Eén van de twee mannen slikt zelfs al vier maanden geen medicijnen meer en heeft nog steeds geen symptomen van HIV. De twee mannen zijn beiden al dertig jaar HIV-positief.

Er kan voorlopig niet worden gesproken van genezing, omdat het virus nog altijd kan terugkeren. De ziekte kan bij de twee mannen nog steeds sluimeren in hun hersenweefsel of hun maag-darmstelsel en mogelijk terugkeren. De onderhavige onderzoeksresultaten doen denken aan de Timothy Brown-zaak. Brown had HIV en ontwikkelde later kanker. Hij onderging een stamceltransplantatie, waarna het HIV-virus niet langer in zijn lichaam terug te vinden was. Er zijn echter verschillen tussen de twee huidige patiënten en Brown. De donor die stamcellen aan Brown leverde, had een genetische mutatie die hem resistent voor HIV maakte. Dat is nu niet het geval. Ook onderging Brown –voorafgaand aan hun stamceltransplantatie– een zware chemotherapie en bestraling en dat is bij de beide mannen niet het geval. (3 juli 2013)

Eerste baby genezen van HIV
De media berichtten over de eerste baby die is genezen van HIV door binnen dertig uur na de geboorte HIV-remmers te geven. Hierdoor is waarschijnlijk voorkomen dat er slapende cellen zijn ontstaan, waarin het virus zich als het ware kan verstoppen. Het zijn deze cellen die er bij veel HIV-patiënten voor zorgen dat ze worden geïnfecteerd zodra ze met hun therapie zijn gestopt. Deze doorbraak om HIV bij kinderen uit de weg te ruimen, werd wereldkundig gemaakt door onderzoekers onder leiding van het John Hopkins kinderziekenhuis in de Verenigde Staten. (3 maart 2013)

Betere HIV-preventie voor baby's (kinderen)
Onderzoek onder leiding van Madeleine Bunders van het Emma Kinderziekenhuis AMC heeft aangetoond dat baby’s besmet raken met hiv doordat ze tijdens de bevalling bloed of slijm van de moeder inslikken. Lange tijd werd verondersteld dat de hiv-gevoelige cellen bij baby’s in het bloed zitten, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ze zijn alleen aanwezig in het darmslijmvlies. Het HIV-virus van de moeder maakt de overstap niet via haar bloed en de navelstreng naar de placenta, maar via de darm van de baby. Dit blijkt uit een onderzoek van het AMC waarvan de resultaten vandaag zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Blood.

Nu de onderzoekers erin geslaagd zijn bloot te leggen hoe een moeder met HIV haar kind besmet, kunnen medicijnen worden ontwikkeld die geen bijwerkingen hebben voor de rest van het lichaam van het kind. (Bron: 'Doorbraak in preventie hiv-besmetting kinderen', 22 november 2012, www.amc.nl.)

Nieuwe goedkope hiv-test ontwikkeld
Onderzoekers van het Londense Imperial College hebben een nieuwe test voor hiv ontwikkeld, dat naar verluid tien keer gevoeliger en veel minder duur is dan de bestaande methoden. De nieuwe test kan een aanzienlijke verbetering van de diagnostiek en behandeling in landen waar efficiënt onderzoek onbetaalbaar is. De test kan zelfs de laagste concentraties van hiv, maar ook van bepaalde types kanker opsporen. Bovendien is de test maar liefst tien keer goedkoper dan bestaande testen.

De test is eenvoudig en de resultaten zijn direct met het blote oog waarneembaar. De test kan zo worden geconfigureerd dat een unieke signatuur of eigenschap van een ziekte of virus kan worden gedetecteerd. Bij hiv gaat het om een eiwit op het oppervlak van hiv, een specifieke proteïne. Wanneer deze marker aanwezig is in het lichaam van de patiënt ontstaat een chemische reactie die de vloeistof blauw doet kleuren. Wie geen hiv heeft, krijgt een rode vloeistof te zien. De test is vele malen gevoeliger dan conventioneel hiv bloedonderzoek.

De test is zeer gebruiksvriendelijk, en het kan overal mee naartoe worden genomen. Het is daarom vooral nuttig in de armere regio's van de wereld waar medische middelen schaars zijn, het aantal hiv-infecties hoog en er een sterke behoefte is aan een eenvoudige, goedkope en snelle hiv-screening. Snelle opsporing van hiv is van cruciaal belang voor het stoppen van de verspreiding van het levensbedreigende virus en het zo snel mogelijk aanvangen van antiretrovirale therapie bij hiv-geïnfecteerde personen.

De test wordt beschreven in het tijdschrift Nature Nanotechnology. (Bron: www.voanews.com, 1 november 2012.)

Steeds meer mensen resistent tegen hiv-remmers in Afrika
Uit een grootschalig onderzoek blijkt dat HIV in Afrika in toenemende mate resistent is tegen medicatie. In het oosten en zuiden van Afrika hebben onderzoekers een groei gezien van varianten van HIV, waarbij kleine genetische mutaties de ziekte ongevoeliger maken voor HIV-remmers.

De toename van resistentie wordt veroorzaakt doordat HIV-patiënten in Afrika steeds beter toegang krijgen tot medicatie. Alternatieven voor de veelgebruikte medicijnen zijn wel beschikbaar, maar die zijn vaak veel duurder. Resistentie tegen behandeling kan veroorzaakt worden door mensen die zich niet houden aan de strikte regels om hun antiretrovirale geneesmiddelen te slikken.

De onderzoekers maken zich zorgen over dat de resistente varianten zich zo snel verspreiden. Ze dringen aan op meer inzet tegen AIDS. De trend van de afgelopen 10 jaar, waarin het aantal AIDS-gerelateerde sterfgevallen is afgenomen, kan anders teniet gedaan worden.

Landen moeten beter letten op resistentie tegen HIV-remmers, stellen de onderzoekers. Ook moeten ze stappen ondernemen, zodat patiënten hun medicatie regelmatig blijven nemen. Bijvoorbeeld met betere voorlichting, maar ook door ervoor te zorgen dat de levering van medicijnen ononderbroken doorgaat. (Bron: Trouw, 24 juli 2012.)

'HIV bij genezen patiënt teruggekeerd'
Bij een HIV-patiënt die genezen zou zijn, zijn opnieuw sporen van de ziekte gevonden. Dat schreef het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science woensdag op haar weblog.

De Amerikaan Timothy Brown werd in 2010 genezen verklaard nadat hij verschillende beenmergtransplantaties had ondergaan. Het betreffende beenmerg was afkomstig van een donor die door een genetische mutatie resistent was tegen HIV.

Doch een Amerikaans team van virologen constateerde recent dat het virus mogelijk nog steeds aanwezig is. Op basis van deze uitspraken zei een Franse arts dat de man ofwel opnieuw besmet is geraakt, ofwel nooit vrij is geweest van de ziekte. De Amerikaanse virologen reageerden dat niets nog zeker is. (Bron: de Stentor, 13 juni 2012.)

Noten
  1. Een HIV infectie kan gepaard gaan met kwaadaardige tumoren. De belangrijkste hiervan zijn Kaposi sarcoom (zie elders in het artikel) en het Non-Hodgkin lymfoom (NHL). Het Kaposi sarcoom is de meest voorkomende vorm van kanker bij AIDS-patiënten en heeft een karakteristieke kleur en vorm (zie voetnoot 2).
  2. AIDS gerelateerde Kaposi sarcomen kunnen op elke plek op het lichaam verschijnen, hebben een karakteristieke kleur en vorm. De kleur, die veranderd naar mate de tijd vordert, varieert van donkerbruin/ roze tot diep paars en de vorm is ovaal, ruw en oneffen.

Lees verder

Gerelateerde links
Hiv test, Hiv thuistest, Hiv conversiegriep en Alles over Hiv.
Gerelateerde artikelen
HIV/AIDS, oorzaken, symptomen en behandelingHIV staat voor Human Immunodeficiency Virus. AIDS staat voor Acquired Immuno Deficiency Virus. AIDS wordt veroorzaakt do…
Wat te doen bij besmetting Q-KoortsWat is Q-Koorts? Q-Koorts is een infectieziekte wat afkomstig is van miskramen bij geiten. Q-Koorts kan makkelijk herken…
Ziekte van PfeifferZiekte van PfeifferDe ziekte van Pfeiffer of klierkoorts, die volar kinderen, pubers en jongvolwassenen treft, wordt overgebracht via speek…
Virusinfecties: griepVirusinfecties: griepGriep, ofwel influenza is een virusinfectie van de bovenste luchtwegen. Griep is een zeer besmettelijke virusziekte, die…
Zesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandelingZesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandelingDe zesde ziekte wordt ook wel de driedaagse koorts of Roseola infantum genoemd. Deze ziekte komt enkel voor bij jonge ki…
Bronnen en referenties
  • Dr. W.A. van Vloten e.a. (red.): Dermatologie en venereologie, Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen, derde herziene druk, 2009.

Reageer op het artikel "Symptomen HIV/AIDS: moe, diarree, gewichtsverlies, koorts"

Reacties

Anoniem, 10-07-2013 02:21 #4
Ik heb een tijdje last van zweten onder mijn oksel en had sex gehad met iemand die ik niet goed kende en die onder zijn oksel stonk. we hadden ook geen test ondergaan maar begon plots ook zo te ruiken. ik heb las van hoofdpijn omdat ik denk dat ik dan besmet ben en ook mijn man besmet heb. ik had wel in december getest en weet niet meer of ik augustus of september sex had gehad. Ik ben nu bang om te gaan testen.

Anoniem, 04-04-2013 13:35 #3
Als je van de verschijnselen: nachtzweten en diarree (heel soms diarree/2x per jaar) hebt. en je hebt het onveilig gedaan… moet je dan aids hebben? of hiv? Reactie infoteur, 29-04-2013
Nachtzweten kan veel oorzaken hebben, waaronder onschuldige zoals alcohol en gekruid eten.

Als je onveilig hebt gevreeën en bang bent dat je iets hebt opgelopen, dan is het verstandig een soa-test te laten uitvoeren. Soa staat voor 'seksueel overdraagbare aandoening'. Je kunt een soa-test laten doen bij de huisarts of een soa-centrum. De website van Soa Aids Nederland biedt een overzicht van alle centra waar je voor een soatest terecht kunt: http://www.soaaids.nl/soa/testen_op_soas

Voor meer informatie over gelopen risico kun je ook contact opnemen met de Aids Soa Infolijn. De medewerkers van de Infolijn kunnen samen met jou een risico-inschatting maken en je zo nodig direct doorverwijzen naar de juiste adressen voor test of behandeling. Telefoon: 0900 - 204 2040 (0,10ct pm)
- maandag en dinsdag: 10.00 tot 18.00 uur
- woensdag t/m vrijdag: 14.00 tot 18.00 uur

Ivo, 07-02-2011 16:54 #2
Antwoord op Gina:

Zo als iedere ziekte maakt een virus of bacterie een grote ontwikkeling door, sommige van deze broeden jaren en eeuwen voordat ze tot een gevaarlijk stadium evalueren tot ze effectief worden. Effectief in besmetting en hardnekkigheid. Dat is ook de ellende met medicatie, het werkt tijdelijk en bij vele ziekten evalueren deze door zodat ze ook weer tegen deze medicatie kunnen.

Aids schijnt van de apen af te komen. Veel mensen grappen over seks met dieren, maar veel waarschijnlijker is dat er een wilde zieke verwarde aap in iemand heeft gebeten. Als deze aap een wond in zijn mond had, of iemand verdedigde zich met een kapmes o.i.d., en daarna zichzelf/ een ander per ongeluk sneed is het kwaad ook al geschied natuurlijk. En dan zijn er ook nog vele stam-rituelen waarbij mensen wondjes worden toegebracht ter decoratie. Als men kort daarvoor een dier heeft bereidt voor voedsel of wat dan ook, gaat het ook mis. Er zijn te veel mogelijkheden, maar je kunt je voorstellen dat het een kwestie van tijd was.

Gina, 01-11-2010 23:17 #1
Wat ik dus zeer vreemd vind, dat het enkel overdraagbaar is door bloed en lichaamsvocht… Maar hoe heeft de aller eerste persoon op aarde het dan opgelopen? Het moet dan toch ergens door getriggert zijn? Reactie infoteur, 02-11-2010
AIDS wordt veroorzaakt door het Human Immunodeficiency Virus (HIV). Het HIV is een lentivirus uit de groep van de retrovirussen. Om te achterhalen waar AIDS vandaan komt en hoe AIDS zich zo snel heeft kunnen verspreiden, moet dus gekeken worden naar de herkomst van HIV en de verspreidingsroutes. Op dit moment zijn er twee typen HIV bekend die HIV-1 en HIV-2 genoemd worden.

Om er achter te komen welk ‘voorouder-virus’ er bij HIV-1 en HIV-2 hoort zoeken biologen naar een virus waarvan het virale DNA het meest lijkt op dat van HIV-1 of HIV-2. Ze zoeken als het ware naar nauw verwante virussen, zeg maar neefjes en nichtjes van HIV.

Deze neefjes- en nichtjesvirussen zijn gevonden in Afrika bij apen. Het neefje van HIV heet SIV. De S in SIV komt van het Engelse woord simian, dat aapachtig betekent. Er zijn reeds 26 apensoorten bekend die het virus bij zich dragen, variërend van chimpansees tot mandrilapen. Apen die besmet zijn met SIV worden zelf niet ziek en krijgen geen apen-AIDS, maar zij kunnen het virus wel overdragen op andere apen en ook op mensen. Hierover is op deze website meer te lezen:

http://www.kennislink.nl/publicaties/de-oorsprong-van-aids.

(Bron: http://www.kennislink.nl)

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hiv symptomen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!