InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Clubbing: Nagelafwijking (door onderliggende aandoening)

Clubbing: Nagelafwijking (door onderliggende aandoening)

Clubbing: Nagelafwijking (door onderliggende aandoening) Clubbing zijn veranderingen in en rond het uiteinde van de vingernagels en teennagels die optreden bij sommige aandoeningen. Een patiënt met deze afwijking heeft bolle nagels met bredere vingertoppen en geen nagelriemen. Enkele longaandoeningen, hartaandoeningen, huidaandoeningen en maagdarmaandoeningen gaan gepaard met dit symptoom. Normaalgezien is de afwijking niet pijnlijk, maar soms presenteert een patiënt zich met pijn in de vingertoppen. Clubbing is soms aangeboren maar patiënten vertonen mogelijk ook op latere leeftijd deze nagelafwijking, wat dan samenhangt met een onderliggende aandoening. Hippocrates beschreef voor het eerst deze nagelafwijking.

Synoniemen clubbing

Clubbing is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • clubbed fingers
  • drumstick fingers
  • Hippocrates vingers
  • Hippocratus vingers
  • horlogeglasnagels
  • trommelstokvingers
  • watch-glass nails

Epidemiologie nagelafwijking

De exacte prevalentie van clubbing is onbekend. Idiopathische of primaire clubbing is zeldzaam, terwijl secundaire clubbing afhankelijk is van de onderliggende aandoening. De raciale voorliefde van secundaire clubbing hangt af van de raciale prevalentie van de onderliggende aandoening. De seksuele voorliefde van secundaire clubbing van de vingers is afhankelijk van de prevalentie van de onderliggende aandoening.

Oorzaken: Longaandoeningen, hartaandoeningen, huidaandoeningen en maagdarmaandoeningen

Longaandoeningen

Longkanker is de meest voorkomende oorzaak van clubbing. Clubbing gebeurt vaak bij hartziekten en longaandoeningen die de hoeveelheid zuurstof in het bloed verlagen. Enkele voorbeelden van deze longaandoeningen zijn:

Hartaandoeningen

Hartafwijkingen die gepaard gaan met clubbing omvatten:

Huidaandoeningen

Huidafwijkingen die gepaard gaan met clubbing omvatten:
  • het Bureau-Barrière-Thomas-syndroom
  • het Fischer-syndroom
  • het Volavsek-syndroom
  • pachydermoperiostose
  • palmoplantaire keratoderma

Maagdarmaandoeningen

Maagdarmaandoeningen die gepaard gaan met clubbing omvatten:

Andere aandoeningen

Andere oorzaken van clubbing omvatten andere een Hodgkin-lymfoom (kanker van lymfesysteem met vergrote lymfeklieren, koorts en vermoeidheid), acromegalie, sikkelcelziekte, de ziekte van Graves (auto-immuunaandoening met overproductie van schildklierhormonen), dysenterie (bloeddiarree) en een overactieve schildklier (hyperthyreoïdie).

Symptomen afwijking aan de nagels

Clubbing valt in te delen in primaire (idiopathische, erfelijke) en secundaire (verworven) vormen. Clubbing komt voor in een bilateraal symmetrische vorm, maar bij sommige patiënten is het eenzijdig of heeft de nagelafwijking slechts betrekking op een enkele nagel. De nagelbedden van de patiënt verzachten. De nagels “zweven” in plaats van stevig vast te zitten. De nagels vormen een scherpere hoek met de cuticula (buitenste laag dode huidcellen). Het laatste deel van de vinger is groter of puilt meer uit. Bovendien zijn de vingertoppen ook warmer en roder. De nagel buigt voorts naar beneden, zodat deze lijkt op het ronde deel van een omgekeerde lepel.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De diagnose van het syndroom gebeurt aan de hand van een grondig lichamelijk onderzoek op basis van de zichtbare symptomen. De arts wil namelijk de oorzaak van de nagelafwijking identificeren. Hij bevraagt de patiënt dan ook over mogelijk andere gastro-intestinale aandoeningen, hartaandoeningen en longaandoeningen.

Diagnostisch onderzoek
De volgende diagnostische onderzoeken zijn mogelijk bij patiënten:

Differentiële diagnose

De differentiële diagnoses omvatten huidgerelateerde aandoeningen van een hartaandoening, een maagdarmaandoening, een bloedaandoening of een longaandoening en pachydermoperiostose.

Behandeling van patiënten: Onderliggende aandoening

Voor clubbing zelf is geen effectief bewezen behandeling voorhanden. De arts behandelt echter de onderliggende oorzaak of aandoening.

Prognose

Clubbing ontwikkelt zich mogelijk binnen enkele weken. Het presenteert zich snel maar verdwijnt ook snel wanneer de arts de oorzaak behandelt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een te snelle hartslag: tachycardieTachycardie is een hartritme waarbij het hart heel erg snel slaat. Een hartslag van 400 slagen per minuut is dan niet on…
Trommelstokvingers: symptomen en oorzaken horlogeglasnagelsTrommelstokvingers: symptomen en oorzaken horlogeglasnagelsTrommelstokvingers of horlogeglasnagels zijn bolronde nagels en eindkootjes, welke worden geassocieerd met interne aando…
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
Onderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptOnderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptBroze nagels. Het kan een schoonheidsprobleem zijn, waarbij je gek wordt van je snel brekende, onregelmatige, splijtende…
Gele nagel-syndroom: Symptomen aan benen (zwelling) & nagelsGele nagel-syndroom: Symptomen aan benen (zwelling) & nagelsHet gele nagel-syndroom (yellow nail syndrome) is een zeldzame aandoening waarbij de afvoer van het lymfesysteem beschad…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Desherinka, Wikimedia Commons (GFDL)
  • http://emedicine.medscape.com/article/1105946-clinical#showall
  • http://emedicine.medscape.com/article/1105946-differential
  • http://emedicine.medscape.com/article/1105946-overview#showall
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ttxt/trommelstokvingers-clubbed-fingers.htm
  • http://www.zorgaanbieders.nl/aandoening/Trommelstokvingers/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nail_clubbing
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003282.htm

Reageer op het artikel "Clubbing: Nagelafwijking (door onderliggende aandoening)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!