InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende huid of jeuk aan de huid: plaatselijk, hele lichaam

Jeukende huid of jeuk aan de huid: plaatselijk, hele lichaam

Jeukende huid of jeuk aan de huid: plaatselijk, hele lichaam Jeukende huid of jeuk aan de huid: lokaal (plaatselijk) of hele lichaam. De medische benaming van jeuk is pruritus. Jeuk wordt omschreven als een sensatie of gewaarwording die leidt tot krabben of tot de wens om te krabben. Jeuk kan samenhangen met een duidelijk zichtbare huidafwijking of aanwezig zijn zonder dat er iets te zien is - behalve de krabeffecten - en een symptoom zijn van een interne ziekte. Er zijn veel oorzaken van jeuk. In dit artikel behandelen we de meest voorkomende oorzaken.

Jeukende huid of jeuk aan de huid

Jeukende huid artikelindeling

1. Jeuk: inleiding

De medische benaming van jeuk is pruritus. Jeuk wordt omschreven als een sensatie of gewaarwording die leidt tot krabben of tot de wens om te krabben. Jeuk kan samenhangen met een duidelijk zichtbare huidafwijking of aanwezig zijn zonder dat er iets te zien is - behalve de krabeffecten - en een symptoom zijn van een interne ziekte.

Er zijn veel oorzaken van jeuk oftewel pruritus. Sommige oorzaken komen algemeen voor en weer andere zijn juist zeer zeldzaam. Bij de meeste vormen van jeuk is de oorzaak duidelijk en is het inschakelen van medische hulp niet nodig. Jeuk wordt vrijwel altijd als hinderlijk ervaren. Jeuk kan kortdurend en langdurend zijn. Bij kortdurende en veel voorkomende oorzaken kunnen we denken aan bijvoorbeeld muggenbeten en brandnetelprikken. Langdurig bestaande jeuk die niet verklaard kan worden door de aanwezigheid van een huidziekte, wordt vaak veroorzaakt door een droge huid - een veel voorkomende klacht op oudere leeftijd. Andere veelvoorkomende oorzaken, die langduriger jeuk opleveren zijn bijvoorbeeld eczeem, psoriasis of galbulten.

Het blijkt dat 27 van de 1000 patiënten de huisarts bezoeken in verband met de klacht jeuk. Uit cijfers komt naar voren dat vrouwen iets meer met deze klacht komen dan mannen. Jeuk is een veel voorkomende klacht op oudere leeftijd: bij patiënten van 75 jaar en ouder is de incidentie van jeukklachten 46 per 1000 per jaar.(1)

Vaak wordt jeuk onderverdeeld in:
  • gelokaliseerde jeuk (in een bepaald gebied), of
  • gegeneraliseerde jeuk (over het hele lichaam verspreid).

Jeuk kan verder als volgt worden onderverdeeld:
  • in pruritus sine materia, dat wil zeggen jeuk en krabeffecten zonder aanwezigheid van specifieke dermatologische afwijkingen die de jeuk kunnen verklaren;
  • pruritus cum materia, dat wil zeggen jeuk in het kader van specifieke dermatosen (huidziekten).

Jeuk kan een symptoom zijn van één van de volgende oorzaken:
  • een huidaandoening of huidziekte;
  • overgevoeligheid;
  • een parasiet of insectenbeet;
  • een infectie;
  • een systeemziekte;
  • hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap of de menopauze;
  • overige oorzaken, zoals psychogeen (= door psychische oorzaken of invloeden ontstaan).

Hieronder geven we een uiteenzetting van deze oorzaken. Deze opsomming is geenszins uitputtend.

2. Huidaandoeningen en huidziekten

Jeuk is een veelvoorkomend symptoom bij huidziekten en dan vooral bij urticaria, constitutioneel eczeem en contacteczeem. Huidaandoeningen of ziekten die jeuk veroorzaken zijn onder andere:
  • droge huid;
  • constitutioneel eczeem of atopisch eczeem;
  • netelroos (urticaria);
  • lichen planus;
  • psoriasis;
  • miliaria; en
  • zonnebrand.

2.1. Droge huid of xerosis

Een droge huid is een veelvoorkomende aandoening, vooral bij ouderen. Een droge huid ontstaat als de huid te weinig talg (vet) aanmaakt. Vooral op oudere leeftijd neemt de talgproductie af. Door een droge huid kan schilfering en jeuk ontstaan en tevens rode plekken en kloven; de huid voelt ruw en droog aan. Een droge huid komt vooral voor op de schenen, dijen en bovenarmen. Een droge huid is een lange-termijnprobleem dat vaak terugkeert, vooral 's winters, bij schraal weer en in huizen met centrale verwarming. In een droge omgeving verdampt de huid meer vocht en daardoor is de kans op uitdroging groter. Te veel of te lang contact met (heet) water (baden, douchen), kan een droge huid in de hand werken.

2.2. Constitutioneel eczeem of atopisch eczeem

Eczeem is een chronische ontsteking van de huid die zich kenmerkt door schilferende en jeukende huiduitslag. Constitutioneel eczeem, ook wel atopisch eczeem genoemd, is de meest voorkomende vorm en het manifesteert zich vooral bij kinderen. Constitutioneel eczeem kenmerkt zich onder andere door:
  • Roodheid als gevolg van een versterkte doorbloeding van de huid;
  • Jeuk;
  • Droge en schilferige huid;
  • Lichenificatie: als gevolg van krabben ontstaat op een gegeven ogenblik een verdikking van de huid en vergroving van de huidstructuren;
  • Infectie: bacteriën kunnen zich op huid dat is aangedaan door eczeem beter vestigen dan op een gezonde huid. Bovendien ontstaan er door krabben vaak wondjes waar bacteriën zich kunnen nestelen en uitbreiden. Vervolgens ontstaan er rode, oppervlakkige wondjes, waar geel wondvocht uitkomt wat na verloop van tijd uitdroogt waarna zich gele korstjes vormen. Doordat de huid van mensen met atopisch eczeem extra gevoelig is voor infecties, kunnen er ook puistjes ontstaan en schimmelinfecties optreden.
  • Blaren: er kunnen ook met helder vocht gevulde blaasjes of zelfs blaren ontstaan in de acute fase.

Constitutioneel eczeem kan op iedere leeftijd beginnen, maar het ontstaat meestal in het eerste levensjaar. Als atopisch eczeem bij een baby ontstaat, dan wordt het dauwworm genoemd.

2.3. Galbulten, netelroos of urticaria

Galbulten zijn heftig jeukende kleine of grote bultjes die overal op de huid kunnen voorkomen en zich kunnen samensmelten tot grotere plakkaten met vaak met een witte ring eromheen. Galbulten ontwikkelen zich zeer snel: vaak binnen een half uur. Ze trekken daarna binnen 12-24 uur weer weg. Het blijkt dat in driekwart van de gevallen nooit een oorzaak wordt gevonden en voor de overige 25% wordt de aandoening vooral veroorzaakt door allergische reactie op voedsel of medicijnen. Fysische prikkels zoals druk op de huid, of kou of juist warmte kunnen ook netelroos veroorzaken.

2.4. Lichen planus

Lichen planus is een ontstekingsreactie van de huid en de slijmvliezen, die zowel mannen als vrouwen van meestal omstreeks middelbare leeftijd kan treffen. De oorzaak is niet duidelijk, maar de meeste gegevens wijzen erop dat het een auto-immuunziekte is.

Lichen planus wordt gekenmerkt door de volgende verschijnselen:
  • Jeukende huiduitslag van paarsrode bultjes die aan de bovenkant afgeplat zijn en over het gehele lichaam voorkomen, zoals Op de onderrug, de nek, onderarmen, geslachtsdelen en op de binnenkant van de polsen en de enkels.
  • de huiduitslag doen zich voor in groepen kleine, paars-rode plekjes, waarbij het soms lijkt alsof het oppervlak bedekt is met een net van ragdunne witte lijntjes.
  • De jeuk manifesteert zich vooral 's nachts.

2.5. Psoriasis

Psoriasis, ook wel schubziekte genoemd, is een veelvoorkomende chronische huidaandoening, die zich kenmerkt door rode, verdikte plekken op verschillende lichaamsdelen, vooral op de knieën en ellebogen. Bij psoriasis is de aanmaak van huidcellen versneld en worden de teveel gemaakte cellagen niet afgestoten, waardoor er dikke lagen overtollige huidcellen ontstaan. Er bestaan verschillende vormen van psoriasis.

2.6. Miliaria of warmtebultjes

Miliaria, ook wel warmte-bultjes genoemd, is een jeukende huiduitslag met blaasje en pukkels, die verschijnt in heet, vochtig weer, bij sterk transpireren, wanneer de zweetklieren verstopt raken door bacteriën en dode huidcellen. Het transpiratievocht of zweet kan niet goed wegvloeien en dit veroorzaakt een ontsteking, met als gevolg jeukende rode blaasjes of pukkels met een prikkend of brandend gevoel, vooral op handen, voeten, in de oksels en op de borst. Vooral zwaarlijvige mensen hebben er last van, maar ook baby's en kinderen lopen een vergrote kans; in hun geval ontstaat de huiduitslag op de billen, het gezicht, de borst of de rug. In veel gevallen verdwijnt de uitslag binnen een aantal uren vanzelf.

2.7. Zonnebrand

Zonnebrand is roodheid van de huid die optreedt nadat iemand te lang blootgesteld is aan de zon of ander ultraviolet licht. Mogelijke symptomen van verbranding zijn:
  • rode, tere huid die warm aanvoelt en pijnlijk is bij aanraking;
  • in ernstige gevallen rillingen, blaren, misselijkheid en koorts;
  • er kunnen zich uren of zelfs dagen later blaren ontwikkelen;
  • op de verbrande gebieden treedt enkele dagen na de zonnebrand huidschilfering op.

Ofschoon de symptomen van zonnebrand meestal tijdelijk zijn (zoals rode huid), kan de huid wel permanent beschadigd zijn. Zonnebrand kan ernstige gezondheidseffecten op lange termijn met inbegrip van huidkanker teweegbrengen. De huid kan op als gevolg van zonnebrand haar elasticiteit verliezen en versneld verouderen, met inbegrip van pigmentvlekken, rimpels en een leerachtige droge huid.

3. Jeuk door overgevoeligheid

Jeuk kan worden veroorzaakt door blootstelling aan een externe factor, zoals:
  • cosmetica;
  • verf of coatings op weefsels;
  • contact met bepaalde metalen (zoals nikkel);
  • voedingsmiddelen;
  • geneesmiddelen of medicijnen.

Wanneer stoffen van buitenaf na in contact te zijn gekomen met de huid een allergische reactie teweeg hebben gebracht, spreekt men van contactallergie. Contactallergie gaat meestal gepaard met jeuk, roodheid, kleine bobbeltjes (papels), blaasjes, natten en schilfering. Jeuk over het hele lichaam wijst vaak op een allergie of voedsel- of medicijnintolerantie (sommige geneesmiddelen kunnen als bijwerking jeuk veroorzaken). Bij contactallergie zien we vaak dat de klachten lokaal zijn en terug te leiden zijn tot de stof die de allergie veroorzaakt. Bijvoorbeeld bij nikkelallergie zijn de oorlellen aangedaan bij het dragen van oorbellen met nikkel. Of bij nikkel in de broeksknoop, kan de streek rond de navel geïrriteerd raken.

4. Jeuk door een parasiet of insectenbeet

Bij jeuk door een parasiet of insectenbeet, kan men denken aan:
  • de schurftmijt;
  • hoofdluis, schaamluis of lichaamsluis;
  • insecten die bijten of steken.

Beten of steken kunnen leiden tot gelokaliseerde jeuk en irritatie van de huid. We zullen nader stilstaan bij de schurftmijt en de luis. Klik hier voor een artikel over de bedwants, die steeds meer oprukt in de ontwikkelde landen, waaronder Nederland.

4.1. Hoofdluis, schaamluis en lichaamsluis

Luizen bewegen zich voort door te kruipen en komen alleen bij de mens voor. Ze leven van mensenbloed. Er worden drie soorten luizen onderscheiden:
  • de hoofdluis komt meestal voor op de hoofdhuid, maar soms ook in de wimpers en wenkbrauwen;
  • de schaam-, plat- of krabluis in de schaamstreek, ook wel 'platjes' genoemd;
  • de kleer- of lichaamsluis, die in de naden en zomen van kleding voorkomen.

4.2. Schurftmijt

Schurft is een sterk jeukende huidafwijking die wordt veroorzaakt door Sarcoptes scabiei, de schurftmijt. De kleine mijt graaft kleine gangetjes in de huid die met het blote oog waarneembaar zijn. Schurft komt vooral voor op de volgende plekken: tussen de vingers; polsen; oksels; billen; penis. Bij kleine kinderen is er vaker sprake van rode bultjes die over het hele lichaam voorkomen, dan kleine gangetjes. Een schurftinfectie kan bij hen daarom worden aangezien voor eczeem of galbulten.

Schurft is een parasieteninfectie. Er zijn ook andere infecties die jeuk kunnen veroorzaken.

5. Jeuk als gevolg van infecties

Jeuk kan ook een symptoom zijn van een infectie, zoals:
  • waterpokken, of een andere virale infectie;
  • een schimmelinfectie van de huid.

5.1. Een schimmelinfectie van de huid

Er zijn enkele schimmels leven in en op de huid. Veel schimmelinfecties hebben een karakteristieke, schilferende ringvorm. Vandaar dat ze ook wel ringworm worden genoemd. De klachten bestaan hoofdzakelijk uit flinke jeuk. Schimmelinfecties kunnen soms leiden tot rode, pijnlijke bulten en ontstekingen van de huid. Verder komen schimmelinfecties in de liezen vrij veel voor, bij mannen meer dan bij vrouwen. Kenmerkend is het rode, licht schilferende, huidgebied dat vanuit de liezen ontstaat, met een duidelijke rand, vaak fel rood van kleur, die de afgrenzing vormt met de normale huid.

Veelvoorkomende schimmelinfecties van de huid zijn de voetschimmel en de kalknagel.

6. Systeemziekten

Jeuk kan een symptoom zijn van een groot aantal systeemziekten, waaronder:
  • diabetes (suikerziekte);
  • schildklieraandoeningen;
  • leveraandoeningen;
  • nierfalen;
  • leukemie;
  • ziekte van Hodgkin; en
  • bloedarmoede door ijzertekort.

6.1. Suikerziekte of diabetes

Suikerziekte of diabetes is een aandoening waarbij het lichaam de bloedsuiker niet meer zelf in evenwicht kan houden. Veelvoorkomende klachten en verschijnselen bij diabetes zijn:
  • sufheid, moeheid;
  • frequent plassen;
  • hevige dorst en droge mond;
  • hongergevoel;
  • huidinfecties, zoals steenpuisten en schimmelinfecties;
  • wondjes die niet of langzaam helen;
  • droge huid en jeuk;
  • wazig zien.

6.2. Schildklieraandoeningen

Schildklieraandoeningen, zoals een overactieve of een traag werkende schildklier, kunnen ook aanleiding geven tot jeuk.

6.3. Leveraandoeningen

Leveraandoeningen, zoals cirrose, leverkanker en hepatitis kunnen naast allerlei andere symptomen ook jeuk veroorzaken.

6.4. Nierfalen of nierinsufficiëntie

Een verminderde nierfunctie geeft aanvankelijk geen klachten, maar in een later stadium kunnen er klachten optreden als doordat afvalstoffen zich ophopen. De klachten kunnen onder andere bestaan uit:
  • vermoeidheid;
  • gevoelens van algeheel ziek zijn, algehele malaise;
  • jeuk;
  • (spier)krampen;
  • vergeetachtigheid;
  • slapeloosheid;
  • misselijkheid;
  • verminderde eetlust;
  • vergrote vatbaarheid voor infecties;
  • uitdroging en vochtophoping, met dikke enkels en een gezwollen gezicht, zijn mogelijk;
  • verhoogde bloeddruk;
  • bloedarmoede;
  • spierzwakte;
  • hoofdpijn;
  • botontkalking.

6.5. Ziekte van Hodgkin

De ziekte van Hogdkin kan ook aanleiding geven tot jeuk. Ander mogelijke symptomen zijn:
  • de eerste klacht is dikwijls een pijnloze lymfeklierzwelling in de hals, oksels, liezen of in de buik, die na enkele weken nog niet over is;
  • hevig nachtelijk transpireren (zweten);
  • onbegrepen gewichtsverlies (meer dan 10% in de laatste 6 maanden);
  • koorts gedurende meer dan 3 dagen in de afgelopen maand die onverklaarbaar is (= onbegrepen koorts);
  • extreme vermoeidheid zonder aanwijsbare oorzaak.

7. Hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap of de menopauze

Tijdens de zwangerschap kunnen verschillende soorten jeuk ontstaan op een bepaalde plaats zoals de buik of over het hele lichaam. De jeuk wordt veroorzaakt door een lichte stuwing van de lever onder invloed van hormonen. Hormonale veranderingen tijdens de menopauze kunnen er voor zorgen dat de vrouw jeuk krijgt, soms op de hele huid en soms op een bepaalde plek.

8. Overige oorzaken van jeuk

Jeuk kan een signaal zijn van wondgenezing en dat is in feite een positieve oorzaak van jeuk. Jeuk kan ook psychogeen zijn, dat wil zeggen door psychische oorzaken of invloeden ontstaan. Emotionele stress kan jeuk of zelfs een jeukende uitslag veroorzaken, die op de meeste lichaamsdelen kan voorkomen, doch vooral op de achterkant van de nek en de onderarmen.

Noot
  1. Pingen F.G.: Jeuk. Huisarts en Wetenschap, jaargang 2004, nummer 5:239-242.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeukende huid: oorzaken & behandelingJeukende huid: oorzaken & behandelingEen jeukende huid is een van de meest voorkomende huidklachten. Vaak is er sprake van een branderig gevoel aan de huid.…
Waarom we jeuk hebbenWaarom we jeuk hebbenJeuk kan soms je hele leven gaan beheersen, en soms weet je gewoon niet waar jeuk vandaan komt. Maar jeuk kan ook een ec…
Jeukende tepelsJeukende tepelsVeel vrouwen en meisjes hebben last van jeuk aan de tepels. Het ontstaat door prikkeling van de gevoelszenuwen die uitmo…
Geneeskrachtige kruiden bij aanhoudende jeukIedereen heeft wel eens last van jeuk. Soms houdt het echter langer aan of is heviger dan anders. Op deze momenten kan h…
Bronnen en referenties
  • Dr. H. de Vries, drs. T.O.H. de Jongh, dr. H.G.L.M. Grundmeijer (red.): Diagnostiek van alledaagse klachten II - Bouwstenen voor rationeel probleemoplossen; Bohn Stafleu Van Loghum, Houten, 2003, p.91-100; Erythemen; R. Glotzbach en J.H. Sillevis Smitt.
  • http://www.uitslag-gezicht-armen-benen-voeten-rug-buik-borst-kind
  • Pingen F.G.: Jeuk. Huisarts en Wetenschap, jaargang 2004, nummer 5:239-242.

Reageer op het artikel "Jeukende huid of jeuk aan de huid: plaatselijk, hele lichaam"

Reacties

Fred Hansler, 11-10-2014 16:54 #20
Een aantal weken geleden ben ik gestopt met het medicijn Simvastatine. Ongeveer tegelijkertijd ontstond een huidjeuk. Het meest voelbaar aan de armen, schouders en rug. Kan er sprake zijn van een samenhang tussen beide?

Marry, 23-09-2014 22:34 #19
Dit is ook ons verhaal… na 2,5 jaar ellende nog steeds geen oorzaak.
Hele gezin heeft jeukklachten, alleen ik heb steken/beten. Was doen, aankleden, stofzuigen, struik snoeien, in bed. overal kriebel en ik kan elk moment een knauw krijgen. Mijn man begrijpt niet dat het mijn leven beheerst; haaruitval, pukkels en de hele dag op mijn hoede voor steken, schrijnende onderarmen, iets scherps in mijn oog. Negeren is zijn motto, maar hij wordt niet gebeten/gestoken. Voel me niet meer thuis in huis en huid.

Niets gevonden
Ben op ongeveer álles (intern) onderzocht. Geen allergie, geen interne parasiet of bacterie, huidaandoening, etc. Ik wéét/voel/zie dat het iets van buitenaf is en ik heb gesmeekt mijn huid met de microscoop te bekijken, …. “Nee mevrouw, daar is geen aanleiding toe, tis misschien toch ingebeeld.” No way, .

Zelf op onderzoek uit
Oké, ik sta er dus alleen voor. Wanhoop! Afijn, heb me stevig in vastgebeten. Na 1,5 jaar grondige observatie o.a. met de digitale microscoop en experimenten heb ik inmiddels wat meer gevoel in welke hoek ik het moet zoeken.

Overeenkomsten
Omdat ik goed beslagen ten ijs wil komen, wil ik graag eerst kijken naar de overeenkomsten met jullie problemen; misschien dat we elkaar verder kunnen helpen. Welke klachten heb je precies, heb je ideeën hebben over mogelijke oorzaken, wat valt op, wat zie je, voel je? Zie je opvallende dingen in huis?

Samen sterk
Informatie op internet over deze klachten is moeilijk te vinden en versnipperd. Ik ben op verschillende sites soortgelijke vragen tegengekomen, maar die zijn soms oud en antwoorden zijn er niet.
Ik zou graag op 1 plaats de krachten bundelen, maar weet niet precies hoe > iemand een idee?

Groeten en sterkte allemaal,
Mary

Angelique, 27-07-2014 11:11 #18
Hallo,
Ik heb sinds enkele weken met vlagen een enorme jeuk. De ene keer aan benen/voeten, dan weer aan armen/handen of aan de romp. Er is helemaal niets te zien. Het ontstaat ineens en het verdwijnt na korte of langere tijd.
Douchen, koelen, smeren het helpt allemaal niet.

Sanaz, 02-11-2013 22:21 #17
Hallo,
ik heb sinds 3 maanden heel veel jeuk op mijn lichaam. op mijn benen en armen, rug en bovenarmen en borst en buik. geen bultjes. de arts zei dat het geen netelroos was. en het leek haar geen allergie omdat er dus niets te zien was. en dat het gewoon jeuk is. ik heb al een test gedaan voor lever en nier aandoeningen en dat was allemaal goed. nou werd mij verteld door haar dat er soms geen oorzaak is en dat het kan dat je gewoon een tijdje zoveel jeuk hebt.ik krab mij kapot. heb nu weer andere allergie tabletten gekregen om het te verzachten. maar ik vind het zo raar dat het gewoon zomaar na 36 jaar je hele lichaam gaat jeuken. kent u dit? komt het vaker voor?

Maria, 07-08-2013 23:46 #16
Hallo

ik heb last van bultjes op mijn bovenbenen, buik en rug die heel erg jeuken, maar ze zijn niet rood, je ziet ze eigenlijk niet maar je voelt ze wel als je erover wrijft. Dan heb ik er ook nog op mn handen en voeten, maar die jeuken niet. ik heb echt geen idee wat het is.
en het verspreidt zich geleidelijk aan, het is begonnen op mn benen, maar nu dus verder…

groetjes

Nick, 28-04-2013 09:41 #15
@Louise: IK heb exaxt hetzelfde. Vraag mij af of het met diabetes te maken kan hebben. Heb jij inmiddels iets gevonden?

Hilke, 14-02-2013 01:31 #14
Hallo allemaal, ik heb zelf ook al jaren last van jeuk… vooral herken ik mij in het verhaal van Samantha, maar van anderen ook.
Inmiddels heb ik ontdekt dat ik last heb van een kwikvergiftiging ten gevolge van het amalgaam in mijn gebit.
Behalve voor veel jeuk heeft het ook gezorgd voor veelvuldige ontstekingen, vooral in de keel, maar ook over de rest van mijn lichaam en een slechte stoelgang, vermoeidheid en een verzwakte weerstand in het algemeen.

Amalgaam bestaat nl. voor 52 procent uit kwik(!) en lekt en verdampt in je mond en geeft een waslijst aan klachten.
Vooral als je last hebt van tandenknarsen, want dan komt er extra veel kwik vrij, je wordt dan bezweet wakker met een acute vergiftiging.
Maar veel mensen hebben last van een chronische kwik vergiftiging Door de jaren heen stapelt het zich op in je lichaam.
Metalen verdwijnen zeer moeilijk uit het lichaam en al heb je je amalgaam-vullingen laten vervangen door bvb composiet, nog steeds kun je last hebben van opgeslagen kwik in je botten, gewrichten, organen, hersenen en andere weefsels.
Dit geeft een algeheel gevoel van malaise en bij een groot aantal mensen ook veel jeuk.
Je dient dus de bron van de vergiftiging weg te nemen en actief te gaan ontgiften met chlorella. Ook kun je selenium nemen en zink.

Om de jeuk direct te bestrijden smeer je je het best vlak voor het slapengaan in met sesamolie, smorgens kun je dit ook doen en je daarna kort met lauw douchen, zodat je niet teveel plakt. Dit is een remedie uit de ayurveda, die mijzelf enorm heeft geholpen.
Insmeren met klei helpt ook, klei werkt verkoelend, ontgiftend en voedend en lucht enorm op bij jeuk, je kunt dit ook combineren met een stoombad. (rassoul)

Altijd insmeren met olie na een wasbeurt.
Gebruik wel biologische sesamolie, als sesamolie te heftig voor je blijkt te zijn, kun je ook amandelolie gebruiken om je lichaam mee in te smeren, deze is wat zachter, maar reinigt wat minder en de bio-amandelolie is erg duur in verhouding.

Je kunt ook natuurlijk schapenvet/lanoline gebruiken, kokosolie (werkt verkoelend en heeft een natuurlijke factor 4) insmeren met honing is ook erg goed voor de huid.

Denk dus bij jeuk ook eens aan de mogelijkheid van een vergiftiging met zware metalen, zoals kwik, lood en palladium.
Ontgift zowiezo twee jaar d.m.v. bvb chlorella, tarwegras, koriander en brandnetel, voldoende beweging en massage, stoombad en sauna.
Drink extra veel bronwater.
Neem extra mineralen, vooral selenium en vitaminen en veel verse biologische groenten en fruit. Eet regelmatig koriander, knoflook, gember en kurkuma.
Google even op kwik/amalgaamvergiftiging en ontgiften, ik heb alleen de grote lijnen omschreven en ben geen deskundige.

Zoek bijvoorbeeld een goede natuurarts, bio-tandarts of ayurvedisch practioner, reguliere artsen kunnen niet zo veel met jeuk, zij doen voornamelijk aan symptoombestrijding en vinden vaak de oorzaak niet.

Ik weet hoe verschrikkelijk het is om echt jeuk te hebben en ik hoop dat ik hiermee iemand kan helpen.

Groetjes Hilke

Hulya, 22-01-2013 00:05 #13
Louise: Zelf heb ik al bijna 1,5 jaar met dit probleem te maken. Frustrerend en vooral ook vermoeiend doordat ik er 's nachts niet van slaap. Wat je zegt, alsof er over mn hele lijf onzichtbare beestjes lopen. Vaak onder een een koude douche gestaan, mn bed geïnspecteerd met een felle lamp om te kijken of er toch echt geen beestjes liepen. Ik ben al die tijd met dermatologen bezig, helaas geen resultaat tot nu toe. En ben pas begonnen met acupunctuur. Grtjs

Louise, 10-01-2013 10:17 #12
Hoi,
Ik heb de laatste tijd (ik zou niet weten hoe lang) last van een soort jeuk op mijn huid.
Het zijn meer 'kriebels' dan jeuk, het lijkt net alsof er onzichtbare beestjes op mijn huid lopen. Ik voel het vooral als ik stil zit of lig. Verder, als ik bijvoorbeeld mijn arm onder of op een kussen leg, is het net alsof ik allemaal beestjes op mijn arm voel springen.
Heel vreemd. Ik heb geen idee wat dit is, maar zou er graag vanaf willen komen. Kan iemand mij misschien helpen?

Samantha, 02-01-2013 16:01 #11
Sinds een halfjaar heb ik last van een jeukend en prikkelend gezicht, daar bij krijg ik ook allemaal rode vlekjes waarbij puistjes ontstaan erg onaangenaam. Wie herken zich hierin? En wie zou misschien kunnen weten wat het kan zijn?

Tineke Aten, 16-09-2012 22:43 #10
Sinds een paar dagen heb ik ontzettend last 's nachts van jeuk aan mijn onderbenen. Alsof ze in de brand staan. Ze voelen ook erg warm aan. Je voelt allemaal kleine bobbeltjes die wit, en door het krabben soms rood, van kleur zijn. Het is zo erg dat slapen niet meer wil.
Overdag zitten de bultjes er in mindere mate en is de jeuk wel voelbaar maar meer ook niet.
Enig idee wat dit kan zijn? Reactie infoteur, 19-09-2012
Daar kunt u toch echt het beste de huisarts naar laten kijken. De anamnese (het verhaal van de patiënt aan de hand van gerichte vragen) én een lichamelijk onderzoek zijn de basis voor het stellen van een diagnose.

Derya, 24-03-2012 19:54 #9
Hallo, ik heb een belangrijke vraag. Ik heb sinds kort een paar maanden, last van jeuk op mijn hoofdhuid. Het vreemde is dat ik geen roos heb, alhoewel ik wel af en toe een beetje roos zie. Wat opmerkelijk is, is dat het vooral sochtends jeukt als ik wakker word, of midden in de nacht! dan voel ik die jeuk op groot gebied van me hoofdhuid. hEt jeukt ook overdag als ik mijn haren een paar dagen niet gewassen heb. Wat zou dit kunnen zijn? het zijn geen hoofdluizen. Reactie infoteur, 25-03-2012
Ik heb een special geschreven over hoofdhuidaandoeningen: http://goo.gl/ovxBs. Uw huisarts kan een diagnose stellen op basis van een anamnese (het stellen van vragen over de klachten), onderzoek van het hoofdhuidgebied, en eventueel aanvullend onderzoek.

Sabrina, 02-03-2012 14:38 #8
Mijn moeder en ik hebben al een hele periode last van rode jeukende bultjes/bulten op ons hele lichaam. Niemand kan ons helpen om te kijken wat het is. Ik denk zelf aan een oogstmijt, maar weet ook niet wat ik eraan kan doen. Ik heb al veel sites bezocht en daar staat dan na een beet een heet bad te nemen, zodat andere mijten van de huid verdwijnen, maar zelfs dat helpt niet. Heeft iemand nog tips? Het is niet meer om vol te houden zo. Reactie infoteur, 02-03-2012
Bent u al bij de huisarts of een dermatoloog geweest? De anamnese (het verhaal van de patiënt aan de hand van gerichte vragen) en een lichamelijk onderzoek zijn de basis voor het stellen van een diagnose.

Gerda, 07-02-2012 15:18 #7
Mijn man heeft sinds een paar weken vreselijke jeuk op zijn rug, m.n. onder zijn schouderbladen. Er is niets te zien alleen af en toe rood van het krabben. Geen bultjes, puistjes echt niets. Geen ander wasmiddel gebruikt of wasverzachter of zeep. Geen andere medicijnen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Reactie infoteur, 12-02-2012
Dat is zo niet te zeggen. Uw man kan het beste een afspraak maken met de huisarts.

Juuls, 30-01-2012 15:56 #6
5 weken terug ben ik bevallen door middels van een keizersnee, sinds de laaste week heb
ik last van jeuk op mijn benen en armen. Tijdens mijn zwangerschap heb ik hier geen last van gehad. Nu lees ik dat jeuk tijdens een zwangerschap normaal is maar nergens kom ik iets tegen over jeuk zonder bultjes na de zwangerschap. Kunnen dit hormonale veranderingen zijn? Reactie infoteur, 05-02-2012
Bij zwangerschap komen meerdere jeukende dermatosen voor. Pruritus gravidarum komt bij ongeveer 20 procent van de zwangeren voor. Het gaat hierbij om jeuk zonder dat men huidafwijkingen waarneemt. Deze ontstaan pas secundair, t.g.v. het krabben. De jeuk begint meestal in het laatste trimester en met name op de buikhuid worden veel excoriaties (oppervlakkige huideffecten) gezien. Postpartum (na de bevalling) verdwijnen de symptomen snel, maar er is een kans op herhaling tijdens een volgende zwangerschap of bij gebruik van synthetische oestrogeenpreparaten. Doordat de door u genoemde huidklachten pas een maand na de bevalling optreden, lijkt het niet direct in relatie te staan tot de zwangerschap. Ik adviseer u om uw klachten aan de huisarts voor te leggen.

Carmen, 12-12-2011 19:56 #5
Ik ben een meisje van 15 en ik heb een zeer gevoelige huid. Daardoor krijg ik sneller irritaties rn zeker de winter. Namelijk dat mijn huid aan de binnenkant van mijn benen, knie holtjes en de plek aan de andere kan van mijn ellebogen erg droog zijn. Als ik dan loop voel ik mijn broek langs mijn benen schuren en veroorzaakt het een stekend/jeukend gevoel. Dit is natuurlijk niet prettig en het zijn nogal rode vlekjes. Ze voelen ook erg droog aan. Wat is dit precies? En kan ik er van af komen? Zoja hoe dan? Reactie infoteur, 12-12-2011
Mogelijk is er sprake van eczeem. Typische plekken zijn de knieholtes, ellebogen en de binnenkant van de bovenbenen. Dit kan uitgelokt worden door uitdroging van de huid a.g.v. koude, droogte (een laag vochtigheidsgehalte van de lucht) en het gebruik van (veel) zeep. Een langer bestaande eczeemhuid is meestal erg droog en raakt als gevolg daarvan gemakkelijker geïrriteerd door schurende kleding. Deze informatie dient niet als vervanging van een consult door de huisarts. Alleen uw huisarts kan een diagnose stellen en een behandeling voorstellen. Ik adviseer u dan ook om een afspraak te maken bij de huisarts.

G. Lenders, 26-11-2011 21:02 #4
Beste,
Al jaren heb ik last van stekende jeuk en kriebel, wat vooral in de avonduren of periodes van rust de kop op steekt, en vooral in de wintermaanden.
Deze jeuk bevind zich over het gehele lichaam, maar in het byzonder onder en in mijn neus, boven op mijn hoofd, aan mijn oren, ook kriebeld het aan mijn onderbenen (het lijken wel kleine spiertrekken).
Als ik mij krab onstaat er vaak een gevoel van kippevel, en een klein beetje rillerig.
Het lijkt wel een overgevoelige onderhuid.
Er zijn ook geen uiterlijke symtonen waar te nemem ( bultjes of vlekjes).
Misschien kan iemand mij vertellen wat het kan zijn?
Alvast bedankt, Geer Reactie infoteur, 28-11-2011
Uw huisarts kan lichamelijk onderzoek bij u verrichten en eventueel aanvullend onderzoek (laten) doen.

Keef, 08-11-2011 08:30 #3
Ik heb sinds zondag jeuk en bultjes rondom mijn oksels, liezen en hals. Het lijken op kleine puistjes en ze jeuken, er komen er ook een paar op mijn buik en armen. Medestudenten hier hebben rare ervaringen met dokters hier dus vandaar dat ik het eerst hier navraag. Misschien gaat het wel vanzelf weg. Extra info: Ik zit momenteel in Zuid-Afrika, Port Elizabeth Reactie infoteur, 10-11-2011
Toch raad ik u aan naar een arts of dermatoloog te gaan, zodat vastgesteld kan worden welke aandoening het is.

Egbert Hagting, 12-10-2011 04:52 #2
Ik heb contante jeuk in mijn lichaam, wat is er aan te doen? Reactie infoteur, 13-10-2011
Dat is afhankelijk van de oorzaak van de jeuk. Uw huisarts kan een diagnose stellen of u verwijzen naar een dermatoloog voor nader onderzoek.

B. Bommels, 04-08-2011 15:29 #1
Een vraag voor mijn zus die ik U wil stellen:
zijn daar recepten monsters voor beschikbaar? Reactie infoteur, 04-08-2011
Ik begrijp niet goed waar u monsters van wilt hebben. Kunt u dat toelichten?

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!