InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Branderige vagina: oorzaken van branderig gevoel in vagina

Branderige vagina: oorzaken van branderig gevoel in vagina

Branderige vagina: oorzaken van branderig gevoel in vagina Een branderige vagina is een vervelende klacht. Jeuk, irritatie of een branderig gevoel kan zeer vervelend zijn en ongemak veroorzaken. Maar wanneer het voorkomt in een gebied dat zo gevoelig is als de vagina en vulva (de grote, buitenste en de kleine, binnenste schaamlippen en de clitoris), kan het zeer ongemakkelijk zijn. De meeste genitale jeuk en irritatie is niet direct een reden tot zorg en dat geldt ook voor een branderige vagina. Maar bij vermoeden van een infectie is het verstandig een afspraak te maken met je huisarts.

Oorzaken van een branderige vagina

Er zijn verschillende veel voorkomende oorzaken van vaginale jeuk, branderigheid en irritatie, waaronder de volgende:
  • Schimmelinfectie;
  • Seksueel overdraagbare aandoeningen, zoals chlamydia, gonorroe of trichomoniasis
  • Overgroei van normale bacteriën in de vagina (bacteriële vaginose).

Andere oorzaken van vaginale jeuk en branderigheid kunnen zijn:
  • Overgang of lage oestrogeenspiegels;
  • Vreemde voorwerpen achtergelaten in de vagina, zoals een tampon;
  • Een spiraaltje voor anticonceptie;
  • Medicijnen, zoals antibiotica en steroïden;
  • Vochtige of nauwsluitende kleding;
  • Chemicaliën die worden aangetroffen in wasmiddelen, wasverzachters, vaginale sprays, zalven, crèmes, vaginale douches en anticonceptieve schuimen, gels of crèmes;
  • Huidaandoeningen, zoals lichen planus;
  • Slecht gecontroleerde diabetes;
  • Baarmoederhalskanker of vaginakanker.

Bacteriële vaginose

Het is normaal om een ​​gezonde mix van bacteriën in de vagina te hebben. Maar als de verkeerde bacteriën de overhand krijgen, kunnen er problemen ontstaan. Bij bacteriële vaginose overheersen bepaalde bacteriën. Dit geeft veel en vies ruikende afscheiding, oftewel een stinkende vagina. Verder kun je last hebben van vaginale jeuk en een branderig gevoel in de vagina.

Seksueel overdraagbare aandoening (soa's)

Chlamydia, genitale herpes, genitale wratten, trichomonas en gonorroe zijn seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) die allemaal vaginale of vulvaire jeuk en irritatie en andere symptomen kunnen veroorzaken.

Schimmelinfectie (vaginale candidiasis)

Ongeveer drie op de vier vrouwen zullen op enig moment in hun leven een schimmelinfectie ontwikkelen. Gistinfecties komen voor wanneer de gist, candida, overmatig groeit in de vagina en vulva. Een vaginale schimmelinfectie wordt candida genoemd. Zwangerschap, geslachtsgemeenschap, antibiotica en een verzwakt immuunsysteem kunnen er allemaal voor zorgen dat vrouwen een grotere kans hebben op een schimmelinfectie. Naast jeuk en irritatie, zal een schimmelinfectie een dikke, witte afscheiding veroorzaken.

Overgang

De daling van de oestrogeenproductie die optreedt aan het einde van de reproductieve jaren van een vrouw (de levensfase van de vrouw waarin kinderen geboren kunnen worden), kan ervoor zorgen dat de vaginawand dunner wordt en uitdroogt. Dit kan leiden tot jeuk en irritatie. Het dunner worden van de vaginawand is ook een probleem bij sommige vrouwen die borstvoeding geven.

Irriterende stoffen

Een aantal chemische stoffen, waaronder crèmes, vaginale douches, condooms, anticonceptie schuimen, wasmiddelen, zeep, geparfumeerd toiletpapier en wasverzachters kunnen de vagina en vulva irriteren, waardoor je last krijgt van een branderig gevoel.

Lichen sclerose

Lichen sclerosus is een zeldzame chronische niet besmettelijke ontsteking van de huid, waarbij dunne witte vlekken op de huid ontstaan, vooral rondom de vulva. De vlekken kunnen permanent het vaginale gebied beschadigen. Het treft vooral oudere vrouwen.

Urineweginfectie

Een urineweginfectie treedt op wanneer bacteriën in je urinewegen of blaas terechtkomen. Het veroorzaakt een gevoel van branderigheid en een pijnlijke, branderige sensatie als je plast. Je kunt daarnaast last krijgen van de volgende klachten:

Huisarts raadplegen

Sommige oorzaken van een branderige vagina verdwijnen vanzelf zonder verdere behandeling. Als het branderige gevoel evenwel aanhoudt en je begint andere symptomen te ontwikkelen, maak dan een afspraak met je huisarts. In veel gevallen kan je huisarts een medicijn voorschrijven om de onderliggende aandoening te genezen. In andere gevallen stelt hij een behandelplan voor de lange termijn op om de onderliggende oorzaak te behandelen. Soms is verwijzing naar een specialist (gynaecoloog of uroloog) nodig.

Behandeling branderig gevoel in vagina

Vaginale irritatie verdwijnt vaak vanzelf. Als de irritatie aanhoudt, ernstig is of terugkomt na behandeling, maak dan een afspraak met je huisarts. Deze kan lichamelijk onderzoek doen om te achterhalen wat het probleem is. De arts zal waarschijnlijk ook een uitstrijkje nemen om de oorzaak van het probleem te achterhalen.

Medische behandeling

Hoe een branderige vagina wordt behandeld, hangt af van welke aandoening het probleem veroorzaakt:
  • Bacteriële vaginose: gaat meestal vanzelf over binnen een paar weken, maar bij ernstige klachten kan de huisarts je metronidazol -tabletten voorschrijven.
  • Soa's worden doorgaans behandeld met antibiotica.
  • Schimmelinfecties worden behandeld met antischimmelmedicijnen. Ze worden in de vagina ingebracht in de vorm van crèmes, zalven of zetpillen, of ze worden oraal ingenomen. Je kunt deze medicijnen zonder recept in verschillende doses kopen. Als je echter nog nooit een schimmelinfectie hebt gehad, raadpleeg dan je huisarts voordat je zelfzorgmedicijnen inneemt.
  • Overgangsgerelateerde jeuk kan worden behandeld met oestrogeencrème, tabletten of een vaginale ring.
  • Andere soorten jeuk en irritatie reageren op steroïde crèmes of lotions, die ontstekingen verminderen.
  • Bij jonge meisjes is het belangrijk om jeuk, branderigheid of irritatie aan de huisarts of schoolarts te melden, omdat deze symptomen kunnen wijzen op seksueel misbruik.

Zelfzorgmiddelen

Je kunt een aantal maatregelen nemen om een branderige vagina te voorkomen of te behandelen:
  • Vermijd geparfumeerd toiletpapier, crèmes, vrouwelijke sprays en douches.
  • Gebruik water en een ongeparfumeerde zeep om je uitwendige geslachtsdelen regelmatig schoon te maken. Maar niet meer dan één keer per dag wassen. Door te vaak je vulva te wassen, kan deze droog worden.
  • Veeg altijd van voor naar achter nadat je gepoept hebt.
  • Draag katoenen slipjes (geen synthetische stoffen) en verwissel je ondergoed elke dag.
  • Geen vaginale douche toepassen.
  • Gebruik condooms tijdens geslachtsgemeenschap om seksueel overdraagbare aandoeningen te voorkomen.
  • Bij vaginale droogheid, kun je een glijmiddel gebruiken op waterbasis voordat je geslachtsgemeenschap hebt.
  • Vermijd geslachtsgemeenschap totdat je symptomen verbeteren.
  • Krab niet aan je vulva, om verdere irritatie te voorkomen.

Lees verder

© 2018 Tartuffel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De vaginale douche, gezond of ongezond?De vaginale douche, gezond of ongezond?Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en i…
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisHet is heel gênant als je last hebt van jeuk in de schaamstreek. Het geeft naast jeuk ook irritatie en een branderig gev…
Pijn bij het vrijenPijn bij het vrijenPijn bij het vrijen is voor veel vrouwen een bekend verschijnsel. Niet iedereen heeft er last van. Maar toch zijn er een…
Witte vloed: oorzaken, verschijnselen en behandelingWitte vloed: oorzaken, verschijnselen en behandelingDe vagina bevat veel soorten schimmels en bacteriën, die zorgen voor een afscheiding, witte vloed genaamd. Deze afscheid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Adamkontor, Pixabay
  • Healthline. What Causes Vaginal Burning, and How Is It Treated? https://www.healthline.com/health/womens-health/vaginal-burning (ingezien op 5-12-018)
  • Livestrong. What Are the Causes of Vaginal Burning? https://www.livestrong.com/article/18554-causes-vaginal-burning/ (ingezien op 5-1-2018)
  • Thuisarts. Ik heb bacteriële vaginose. https://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-bacteri%C3%ABle-vaginose (ingezien op 5-1-2018)
  • WebMD. Vaginal Itching, Burning, and Irritation. https://www.webmd.com/women/guide/vaginal-itching-burning-irritation#1 (ingezien op 5-1-2018)

Reageer op het artikel "Branderige vagina: oorzaken van branderig gevoel in vagina"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-01-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrouwelijke geslachtsorganen
Medische informatie…
Schrijf mee!