InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verworven bloedplaatjesdysfunctie: Ziekte van bloedstolling

Verworven bloedplaatjesdysfunctie: Ziekte van bloedstolling

Verworven bloedplaatjesdysfunctie: Ziekte van bloedstolling Bloedplaatjes vormen bloedstolsels om bloedingen te stelpen en een wonde te genezen. Bij sommige patiënten werken deze plaatjes niet zoals het hoort waardoor de bloedstolling niet goed verloopt. Dit staat bekend als een bloedplaatjesdysfunctie. Dergelijke aandoeningen zijn soms erfelijk, maar een verworven vorm is ook mogelijk. Dit is hoofdzakelijk het gevolg van het gebruik van medicijnen, een ziekte of de inname van bepaalde voedingsmiddelen of supplementen. De symptomen spitsen zich door de bloedstollingsproblemen toe op bloedingen die haast overal in of op het lichaam ontstaan. Een bloedonderzoek is nodig voor het diagnosticeren van deze ziekte. De behandeling is afhankelijk van de oorzaak en is soms makkelijk te verhelpen, maar soms ook helemaal niet.

Oorzaken verworven bloedplaatjesdysfunctie: Medicatie, voeding (en supplementen) of onderliggende aandoening

Soms zijn er veranderingen in de manier waarop het lichaam signalen zendt naar de bloedplaatjes. Ook is het mogelijk dat bloedplaatjes minder kleverig zijn. Daarnaast treft een bloedplaatjesziekte mogelijk andere stadia van het stollingsproces aan. Een bloedplaatjesdysfunctie heeft drie belangrijke oorzaken: het gebruik van medicatie, een onderliggende ziekte en het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen en supplementen.

Medicijnen

Volgende medicijnen leiden mogelijk in een verworven bloedplaatjesdysfunctie.

Voedingsmiddelen en supplementen

Ook bepaalde voedingsmiddelen en supplementen veroorzaken soms een bloedingsplaatjesstoornis.

Aandoeningen

Enkele aandoeningen leiden soms tot een probleem met de bloedplaatjes:

Blauwe plekken zijn kenmerkend / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Blauwe plekken zijn kenmerkend / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Symptomen: Bloedingen

De symptomen van deze aandoening variëren van mild tot ernstig, en ook zijn niet alle van volgende symptomen aanwezig:

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De arts bevraagt eerst de patiënt over de ernst en uitgebreidheid van de bloedingsproblemen. Hij informeert ook bij de patiënt welke medicatie en supplementen hij eventueel gebruikt, Het is belangrijk om alle informatie eerlijk door te geven want zelfs natuurlijke producten beïnvloeden mogelijk de werking van de bloedplaatjes.

Diagnostisch onderzoek

De arts voert een volledig bloedonderzoek uit die de bloedplaatjesaandoening en een eventueel onderliggende ziekte aan het licht brengt.

Behandeling van problemen met bloedstolling

Voor het maken van een goede behandelkeuze heeft de arts voldoende informatie nodig. De arts bevraagt de patiënt om te weten hoe snel het bloeden stopt. Hij wil voorts weten welke eventuele onderliggende aandoening de oorzaak is van het stollingsprobleem. Hij houdt hiermee rekening bij de behandeling van de bloedplaatjesdysfunctie. Daarnaast probeert hij het risico van bloedingen tijdens een operatie te beperken.

Bloeding controleren

Artsen hebben verschillende mogelijkheden om actieve bloedingen te stoppen. De patiënt krijgt via een infuus gedoneerde bloedplaatjes. Ook schrijft de arts mogelijk een stollingsfactor voor zodat de bloedstolling makkelijker verloopt. Het medicijn “desmopressine” (DDAVP) is ook inzetbaar. Hierdoor komt verborgen opgeslagen stollingsfactor vrij. Dit geeft een snelle, maar kortstondige verbetering in de bloedstolling.

Onderliggende aandoening

De arts probeert toekomstige bloedingen te voorkomen. Bij het gebruik van bepaalde medicatie of supplementen wijzigt de arts mogelijk de dosis of verandert hij het supplement of geneesmiddel. Maar het behandelen van de aandoening is vaak nodig om toekomstige bloedingsproblemen te voorkomen. Beenmergaandoeningen zijn vaak te behandelen met trombocytentransfusies (bloedtransfusie met bloedplaatjes) of trombocytaferese (het verwijderen van bloedplaatjes uit het bloed). De arts zet bij sommige onderliggende aandoeningen chemotherapie in. Bij nierfalen krijgt de patiënt nierdialyse of medicatie. Een behandeling is wel niet steeds mogelijk.

Vermindering van bloedingsrisico’s voor een operatie

Patiënten met een bloedplaatjesdysfunctie informeren de arts steeds wanneer ze een operatie moeten ondergaan. Medicatie stimuleert de natuurlijke stollingsfactoren en bloedplaatjes. In ernstige gevallen is een infusie van bloedplaatjes vereist, tijdens en/of na de operatie. De patiënt neemt in ieder geval geen aspirine of pijnstilling die het risico op bloedingen verhoogt. Daarom overlegt hij steeds met de arts zijn medicatiegebruik.

Prognose verworven bloedplaatjesdysfunctie

Soms zijn bloedplaatjesproblemen gemakkelijk op te lossen. Een voedingsmiddel vermijden of overschakelen naar een ander geneesmiddel is niet moeilijk. Maar soms is het lastiger om de bloedplaatjesdysfunctie onder controle te krijgen. De ernst van de aandoening en de prognose hangt dan ook af van de onderliggende ziekte.

Complicaties ziekte

Complicaties omvatten langdurige bloedingen en anemie, een tekort aan rode bloedcellen door het overmatig bloeden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Agranulocytose: Bloedaandoening met tekort aan granulocytenAgranulocytose: Bloedaandoening met tekort aan granulocytenAgranulocytose is een zeldzame aandoening waarbij gekorrelde witte bloedcellen (= granulocyten) sterk verminderd zijn of…
Sideroblastische anemie: Bloedarmoede met ophoping van ijzerSideroblastische anemie: Bloedarmoede met ophoping van ijzerSideroblastische anemie is een vorm van bloedarmoede waarbij de normale productie van het beenmerg gestoord is. Het ijze…
Lymfoedeem: opgzwollen armen en benenLymfoedeem: opgzwollen armen en benenLymfoedeem is een aandoening waarbij het lymfestelsel beschadigd is en het lymfevocht niet voldoende kan afdrijven. Daar…
Syndroom van Isaac: Aandoening met symptomen aan spierenSyndroom van Isaac: Aandoening met symptomen aan spierenHet syndroom van Isaac is een zeldzame neuromusculaire aandoening waarbij de patiënt allerlei problemen ervaart met de s…
Stiff person syndroom: Ziekte met spierstijfheid en -krampenStiff person syndroom: Ziekte met spierstijfheid en -krampenHet stiff person syndroom is een aangeboren of verworven neurologische aandoening waarbij de patiënt plots aanvallen van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Acquired Platelet Function Disorder, http://healthtools.aarp.org/health/acquired-platelet-function-defect, geraadpleegd op 7 juli 2016
  • Afbeelding bron 1: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Verworven bloedplaatjesdysfunctie: Ziekte van bloedstolling"

Infoteur: Miske
Laatste update: 16-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!