InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zuur stinkende plas, urine door teveel alcohol

Zuur stinkende plas, urine door teveel alcohol

Zuur stinkende plas, urine door teveel alcohol Door geregeld veel te drinken, krijgt het lichaam overmatig veel alcohol binnen. Het wordt in acetaldehyde en vervolgens azijnzuur omgezet. Beide stoffen vormen een gifstof voor het lichaam, waardoor ziekten en aandoeningen kunnen worden getriggerd. Een typerende eigenschap van teveel drank is dat men zuur riekende urine heeft en daarbij mogelijk aanvullende complicaties ontwikkelt. Hoe leidt veel alcohol tot een zuur stinkende plas, wat kunnen de gevolgen zijn en waarom is minderen of stoppen van belang?

Zuur stinkende plas

Alcohol heeft een verslavende werking

Drinken doen we normaal voor de gezelligheid, maar voor sommige mensen is drank een methode om de ellende van iedere dag te ontvluchten. Omdat het een verslavende werking heeft, kan het zijn dat men dagelijks vele flessen bier, wijn of andere sterke drank tot zich neemt. Men voelt zich er goed bij, waardoor men iedere dag genoodzaakt is om te drinken. Hoe leidt teveel alcohol tot een zuur stinkende plas?

Afbraak van acetaldehyde

Drinkt men veel, dan zal de lever continu alcohol omzetten in acetaldehyde. Dit is een gifstof voor ons lichaam en merken we als een kloppende hoofdpijn of kater. Het wordt vervolgens door de mitochondriën (kleinste deeltjes van ons lichaam) afgebroken in azijnzuur. Omdat dit relatief traag verloopt hebben we nog langdurig een brak gevoel. Normaal zal azijnzuur in de citroenzuurcyclus in kooldioxide (uitademen) en water worden afgebroken. Veel en geregelde inname van alcohol leidt echter tot een continu hoog azijnzuurgehalte. Enerzijds wordt het afgevoerd via de plas en anderzijds kan het een combinatie aangaan met choline. In het laatste geval wordt acetylcholine aangemaakt, waardoor spieren worden geactiveerd en trillingen worden veroorzaakt.

Afvoer azijnzuur via de plas

Drinkt men altijd veel, dan zal de geur van de plas van normaal afwijken. De pH-waarde van de urine daalt en dat geeft aan dat de plas zuur is. Veel azijnzuur in het lichaam is ongezond, omdat het als gifstof kan werken. Een natuurlijke reactie daarop is dat de nieren worden geactiveerd om het af te voeren. De nieren (via kapsel van Bowman) filteren azijnzuur, vocht en andere afvalstoffen uit het bloed. In dit stadium wordt het voorurine genoemd. In de lus van Henle worden vervolgens water en nuttige mineralen onttrokken voor recycling. De rest wordt via de plas afgevoerd. Omdat men veel drink schakelt alcohol het ADH-hormoon uit, waardoor de recycling deels wordt uitgeschakeld. Oftewel men moet vaker dan normaal plassen. Ondanks dat de spoeling voor azijnzuur minder is, zal het er naar ruiken. Zeker in de ochtend is de concentratie zuur in de urine hoog.

Wat kunnen de gevolgen zijn?

Door toedoen van een hoog zuurgehalte, worden ziekten en aandoeningen in de kaart gespeeld. Denk aan krampen, trillingen en ontstekingen. Indien er sprake is van chronisch alcoholmisbruik zal men in toenemende mate klachten ondervinden. Daarnaast kan het de volgende complicaties veroorzaken.

Balanitis

Indien er sprake is van een hoge zuurtegraad, dan is de pH-waarde laag. Dit heeft net als bij diabetes gevolgen voor de zuurtegraad van het geslachtsdeel. Balanitis zorgt ervoor dat men een schilferende rode penishuid krijgt. In sommige gevallen kan het worden behandeld met anti-schimmelzalf.

Nier- en leverproblemen

Om de overmatige hoeveelheid alcohol te verwerken moet de lever overuren maken. Deze overactiviteit en de continue aanwezigheid van gifstoffen zoals acetaldehyde zorgt ervoor dat levercellen worden aangetast. Het leidt tot levercirrose, leververvetting en soms leverkanker. Ook de nieren zullen veel azijnzuur moeten afvoeren, waardoor ook dit orgaan wordt aangetast.

Kanker

Kanker gedijt goed in een zure omgeving, waarnaast kankergroei eveneens extra zuur aanmaakt. Oftewel veel azijnzuur in het lichaam kan tot kankergroei leiden. Omdat de nieren en de lever overactief zijn, zullen deze organen het meest gevoelig zijn voor potentiële tumorvorming.

Matig het drinken of stop

Een glas alcohol per dag is gezond, maar daar moet het dan ook bij blijven. Drinkt men enkele glazen of flessen per dag, dan is dat echt te veel. Een zuur stinkende plas is een teken dat men overmatig veel azijnzuur in het lichaam heeft en overmatig veel alcohol drinkt. Benader Anonieme Alcoholisten voor tips om van alcoholisme af te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knalgele neon-achtige urine: invloed van B-vit supplementenKnalgele neon-achtige urine: invloed van B-vit supplementenUrine kan in vele kleuren voorkomen! Welke kleur het aanneemt is afhankelijk van hoeveel vloeistof we innemen, wat we et…
Een gewassen plas opvangen: wat is dat, hoe doe je dat?Voor onderzoek van de urine bij de huisarts of op het laboratorium is vaak gewassen plas nodig. Wat is een gewassen plas…
Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?Iedereen heeft zich wel eens in een situatie bevonden waarin het praktisch niet mogelijk was om te gaan plassen. Je plas…
Stinkende urine: oorzaken vies ruikende urine of plasStinkende urine: oorzaken vies ruikende urine of plasDe normale kleur van urine varieert van helder lichtgeel tot donkerder van kleur, is licht zuur en heeft een zwakke, eni…
Met je plas naar de dokter: alles over urine-onderzoekMet je plas naar de dokter: alles over urine-onderzoekMet urineonderzoek heeft ieder mens af en toe te maken. Waarom en wanneer is onderzoek gewenst van het in onze nieren ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks / Rgbstock
  • www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=9&id=499&par=523&sub=529 geraadpleegd op 24 december 2015

Reageer op het artikel "Zuur stinkende plas, urine door teveel alcohol"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaasproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!